Minkä kanssa kreatiini?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaunty
  • Aloitettu Aloitettu
Totanoin... täs fastin purkis ainakin on tällänen ohje: 5päivää kestävä tankkaus vaihe, jolloin kreaa otetaan 4x5g annos/pvä, jonka jälkeen alkaa 5-7 viikkoa kestävä ylläpito vaihe, jolloin kreaa otetaan 5g/pvä. Sen jälkeen sitte pari kolme viikkoa ilman kreaa, koska toi ylläpito on keränny sitä varastoon elimistöö, ja sitte taas uusiks joskus 3vkon pääst jos mieli tekee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kreaa tulee nykyisin otettua vain palautusjuomassa.

Windir sanoi:
Kreaa tulee nykyisin otettua vain palautusjuomassa.

Sama täällä ja jos jostain syystä tulee vaikkapa kolmen päivän tauko, niin otan myös ainakin yhtenä näistä taukopäivistä krea-annoksen.

Heikki722 sanoi:
Minä myöskin olen miettinyt, että tarviiko sitä dekstroosia laittaa krean sekaan, jos palautumisjuomassa on muutenkin sokeria, esim. kaakaojauhon muodossa? Toistaiseksi olen sekaan dekstroosit heittänyt.
Tuo on kaksijakoinen homma.

Palautusjuoman tulisi ensinnäkin nostaa insuliinitasoja, jotta aminohapot (ja kreatiini) ajettaisiin tehokkaammin lihassoluihin.

Toiseksi, treenin jälkeen pitäisi pyrkiä täyttämään lihasten glykogeenivarastot mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti.

Tuon insuliinivaikutuksen saa aikaan millä tahansa nopealla hiilihydraatilla (GI mielellään yli 100).

Sen sijaan glykogeenivarastojen täyttämisessä myös hiilihydraatin tyypillä on merkitystä: parhaiten lihaksen glykogeenivarastojen nopeaan täyttämiseen soveltuvat glukoosi (dekstroosi) ja glukoosipolymeerit (maltodekstriini). Muut nopeat hiilihydraatit, kuten sukroosi (sokeri), käytetään ensisijaisesti maksan glykogeenivarastojen täyttämiseen - lihasglykogeenin täyttämiseen vasta toissijaisesti.

Käytännössä tuolla hiilarin tyypillä ei varmaankaan mielettömän suurta merkitystä ole, kunhan glykeeminen indeksi vain on korkea. Itse käytän palautusjuoman hiilarina dekstroosia ja mukaan heitän 5-10 g vanilliinisokeria maun vuoksi.

Muistaakseni jossain threadissa joku kirjoitti, että tutkitusti krea imeytyy paremmin hiilarin kans (kuten on jo todettu), mutta sitä pitäisi ottaa tolkuton määrä, että olis optimaalinen hyöty...eli pointtini on, että ei ole suurta väliä ottaako krean ilman hiilari tahi sen kanssa...
Viisaammat voivat korjata, jos olen väärässä...

Hulkki sanoi:
Käytännössä tuolla hiilarin tyypillä ei varmaankaan mielettömän suurta merkitystä ole, kunhan glykeeminen indeksi vain on korkea. Itse käytän palautusjuoman hiilarina dekstroosia ja mukaan heitän 5-10 g vanilliinisokeria maun vuoksi.

KIITÄN! :thumbs:

Oon kuullu että se ei tehoa yhtä hyvin jos ei pidä välillä paussia krean käytöstä!

Ite syön 2*10g tankkausvaiheessa, ja siitä eteenpäin laitan palautusjuomaan, n.8g kreatiinia. Ja syön siis sitä vain treenipäivinä.

Teettekö te "gurutkin" niin että syötte sitä vain treenipäivänä?

Ilman muuta...

... otat kreatiinin 1-2 ruokalusikallisen "dextro" hiilarin kanssa, kreatiini imeytyy 50% paremmin "dextro" hiilarin kanssa. Voit ostaa fastista, taikka wrangesta, wrangen dextro maksaa vain 13 egee+risat ja 5kg!

ant sanoi:
... otat kreatiinin 1-2 ruokalusikallisen "dextro" hiilarin kanssa, kreatiini imeytyy 50% paremmin "dextro" hiilarin kanssa.

Tai ainakin näin oot lukenu fastin dextrosepussista?? Eikökän se nyt riipu aivan henkilöstä :hyper:

ant sanoi:
wrangen dextro maksaa vain 13 egee+risat ja 5kg!
Viinitalo Melkon markkinoima panimosokeri maksoi vähä reilu neljä euroa ja paketti oli 4,5 kiloa. Hitusen halvempaa siis antsa. Ja ihan samaa ainetta.

Kimple sanoi:
Viinitalo Melkon markkinoima panimosokeri maksoi vähä reilu neljä euroa ja paketti oli 4,5 kiloa. Hitusen halvempaa siis antsa. Ja ihan samaa ainetta.

Ja panimosokeria nyt on ainakin jokasessa isommassa marketissa, tosin en kyllä tiedä onko ihan noin edullista. Mutta pitää ensikerralla tsekata ja ottaa pussi kyytiin.

Kunka paljon kreatiiniä tankkausjakson jälkeen? Ite oon ottanu 8g, onko liian paljon/vähän? Oon 73kg (jos sillä nyt on väliä)

Hulkki sanoi:
Tuo on kaksijakoinen homma.

Palautusjuoman tulisi ensinnäkin nostaa insuliinitasoja, jotta aminohapot (ja kreatiini) ajettaisiin tehokkaammin lihassoluihin.

Toiseksi, treenin jälkeen pitäisi pyrkiä täyttämään lihasten glykogeenivarastot mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti.

Tuon insuliinivaikutuksen saa aikaan millä tahansa nopealla hiilihydraatilla (GI mielellään yli 100).

Sen sijaan glykogeenivarastojen täyttämisessä myös hiilihydraatin tyypillä on merkitystä: parhaiten lihaksen glykogeenivarastojen nopeaan täyttämiseen soveltuvat glukoosi (dekstroosi) ja glukoosipolymeerit (maltodekstriini). Muut nopeat hiilihydraatit, kuten sukroosi (sokeri), käytetään ensisijaisesti maksan glykogeenivarastojen täyttämiseen - lihasglykogeenin täyttämiseen vasta toissijaisesti.

paljonko laitat dextroosia? Ite käytän myös pelkästään dextroosia noin ½desiä palariin.

En ole enempää laittanut koska pelkään että menee läskiksi.?

Oon alkanu käyttään ihan vasta kreatiinia:2 x 5g päivässä,aamulla ja palautusjuoman yhteydessä. Mietin kans sitä,et kannattaako sitä ottaa joka päivä vaan riittääkö et ottaa reenipäivinä eli mun keississä neljä kertaa viikossa? Muutenkin kuinka pitkä tauko kannattaa pitää noitten ottamiskertojen välillä?Mä nimittäin syön aamupalan(sis.kreatiinia),meen reenaan ja veän palautusjuoman,joka sitten kans sisältää sitä kreatiinia.Käykö siinä jonkin sortin overloadi,vaan onko se ihan sama missä vaiheessa sen vetää?Aamupalalla otan kreatiinin proteiinidrinkin joukossa, onko se ihan jees vai pitääkö mun hankkia sitä hiilaria jostain kaveriksi?

(Hulkki tuossa vastasikin tyhjentävästi kysymykseen hiilihydraattien käytöstä kreatiinin yhteydessä, joten siihen on turha lisätä mitään!)
Tuossa muutamat kyselivät onko kreatiinia tarpeen käyttää joka päivä vai vain treenipäivinä. Kreatiinin käytön ideana on nostaa elimistön kreatiinitasoa, jotta solujen energiantuotanto paranee (->ATP:n syntyminen+solunsisäisen nesteytyksen paraneminen)! Kreatiinia kannattanee siis nauttia joka päivä, jotta edellä mainittu tavoita saavutetaan, mutta siitä ei kannata huolestua, jos jonain päivänä kreatiinin ottaminen unohtuu. Kreatiinitasot nimittäin laskevat tutkimuksien mukaan lähtötasolle noin kuukaudessa käytön lopettamisesta.
Tankkauksesta kreatiinikuurin alussa, on mielipiteitä lähes yhtä paljon kuin on asiasta kirjoittajiakin. Tankkauksella saadaan ilmeisesti kreatiinitasot nostettua nopeammin ylös, jolloin tankkauksen käyttö olisi perusteltua, mutta ei välttämätöntä.
Toinen kysymys liittyy siihen, onko kreatiinia kannattavaa käyttää jatkuvasti vai kuureissa. Tähänkin on monta mielipidettä, mutta jos käyttää kuureissa kannattaa muistaa, että lähtötasolle palaaminen vaati sen noin kuukauden taukoa käytöstä, joten taukosyklin tulisi olla vähintään tuommoiset kuusi viikkoa.
Millaisia huomioita olette tehneet tankkauksen käytöstä? Entä kuuri- vs jatkuvaluonteisesta käytöstä omalla kohdallanne? Ts. mikä teillä toimii parhaiten? Lisäksi olisin kiinnostunut kuulemaan, kuinka monen kohdalla kreatiini ei tunnu toimivan!

mä otan kreaa kyll joka päivä.. iha vaa pelkän veden kans ja hyvi toimii

Suositut

Back
Ylös Bottom