Minkä ikäisenä mies vahvimmillaan?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
kodari76 sanoi:
Mutta sitten toisaalta moni kestävyysurheilija on parjhaimmillaan vasta vanhempana. Nuoria maratonareita ei taida olla kovin montaa? Vauhti ehkä vähenee, mutta sitkeys kasvaa.

Mitä tuohon voimapuoleen tulee, niin muistelen erään ikämiehen kertoneen nostaneensa ensimmäisen kerran 200 yli 60v iässä. Nousujohteisesti treenattu siis :D

Mutta älkää ny prkl sanoko, että 27v oli se paras ikä :itku:

27 on paras ikä vain keskiarvona ja silloinkin puhutaan treeniä vieroksuvista ihmisistä. Jos edustat keskivertomiestä ja lopetat harjoittelun nyt, edessä on pelkkää joskin aluksi loivaa alamäkeä. Treenaamalla sinulla sen sijaan on todennäköisesti ainakin 10 vuotta aikaa nousujohteiselle kehitykselle.
Nainenhan on keskimäärin fyysisesti täysikasvuinen 17-vuotiaana, mutta mies vasta n. 10 vuotta myöhemmin. Syy tämänkaltaiseen evoluutioon olisi siinä, että naisen on oltava parhaassa kunnossa synnyttäessään jälkeläisensä, kun miehen tulisi taas olla parhaassa kunnossaan lasten vaatiessa eniten ruokaa. Pitää huomioida että ikä jolloin sukukypsyys saavutetaan on laskenut parantuneen ravinnon myötä huomattavasti, eikä evoluutio ole ehtinyt kehitykseen mukaan.

Eikhän se oo tuossa 35-40, on tietenki yksilöllistä jne... Eihän tuo Ronniekaan mikään hirmu nuori ollu ku se ekan kerran voitti Mr. Olympian ja ny niitä o plakkarissa useampia, no eihän se kyl natukaan oo :D ja siinä ei oo kyse voimasta ku koosta. Anyways mä en ainakaan luovuttas vielä 27 kehityksen suhteen jos vielä sillon löytyy aikaa/motivaatiota jauhaa! :thumbs:

Tässä hieman ikämieskommenttia: Minä aloitin treenaamisen 15-vuotiaana, isoimpia treenipainoja taisin käyttää vain hieman yli 20-vuotiaana. Ne nyt eivät olleet mitään ihmeellisiä, penkkiä tein 6 x 150 kiloa ja kyykkyä 10 x 200 kiloa. Voimat tai kehon kapasiteetti ylipäätään olivat siinä mielessä varmaankin aika maksimissaan, että paikat alkoivat hajota jo noilla painoilla. En siis tavoitellut enää suurempia treenipainoja.

Luulisin, että voimien kehittyminen maksimiinsa (puhun siis naturaalista) riippuu ehkä enemmän treenivuosista kuin treenaajan iästä. Maksimiin pitäisi päästä 5-7 vuodessa treenin aloittamisesta, jos treenaa koko tuon ajan järjestelmällisesti. Mitä nuorempana aloittaa, sitä kovempiin absoluuttisiin tuloksiin tietysti pääsee.

Roinan avulla tuloksia voi hilata ylöspäin vaikka kuinka vanhana, katsokaa esimerkiksi Pappa Heikkistä, joka on paitsi todella massiivinen myös helkkarin vahva reilusti yli viisikymppisenä.

Entäs sitten naturaali ikämies? Itse olen nyt 47 ja aloitin treenaamisen uudestaan vuosien läpsyttelyn jälkeen pari kuukautta sitten. Lihasmuistin avulla paikat turpoavat nopeasti takaisin lähes entisiin mittoihin, vaikka treenipainot ovat liikkeestä riippuen suunnilleen 50-70 prosenttia huippuajoista. Kuorin nyt myös läskejä pois pikku hiljaa (yes, olin aika lihava aloittaessani uuudestaan), joten aika näyttää, mikä se todellinen kondis tässä iässä voi olla.

Palstalla esiintyneet tiedot yli nelikymppisten pallien toiminnan surkastumisesta ovat olleet ennenaikaisia, sillä 50-vuotiaalla miehellä testotuotanto on keskimäärin vain 10 prosenttia pienempi kuin 20-vuotiaalla nuorella orilla. Voin myös kertoa nuoremmille palstalaisille, että ainakin meikäläisellä on vielä aivan kireä nahka, ei roiku eikä ole vekkejä missään. Ei edes lärvissä ole yhtään ryppyä. Kyllähän minä olen niitä odottanut, mutta eipä ole vielä näkynyt. Osa palstan nuoristahan (mm. snowball) kirjoittaa ikään kuin nelikymppiset olisivat jo valmiita krematorioon. Mitähän esim. Pasanen ja Coleman sanoisivat siihen?

ebeni sanoi:
Itse veikkaan 30.Miksiköhän jalkapalloilijoille on 35 vuota maaginen raja milloin viimeistään lopetetaan ? (95 % pelaajista.)

Futis on vähän huono esimerkki tähän keskusteluun. Ammattilaisilla on niin pirusti matseja nykyään, ja kun koko ajan tulee nappulakengistä koiville, niin monella - en tiedä miten suurella osalla tuosta 95 prosentista - mutta monella, loppuu ura pakon sanelemana. Muutenkin se ammattilaisruljanssi lienee pirun stressaavaa, ja kun rahaa piisaa muutaman elämän ajalle, ei ole ihme, että siitä aletaan sitten nauttia kun vielä pystytään kävelemään.

(Moni ammattifutari on muuten nand****nista kärähtänyt, näin kuriositeettina mainittakoon...)

kodari76 sanoi:
Mutta sitten toisaalta moni kestävyysurheilija on parjhaimmillaan vasta vanhempana. Nuoria maratonareita ei taida olla kovin montaa? Vauhti ehkä vähenee, mutta sitkeys kasvaa.

Mitä tuohon voimapuoleen tulee, niin muistelen erään ikämiehen kertoneen nostaneensa ensimmäisen kerran 200 yli 60v iässä. Nousujohteisesti treenattu siis :D

Mutta älkää ny prkl sanoko, että 27v oli se paras ikä :itku:

Muistahan nyt sitten että juuri se ikä, jota elät, on sitä parasta aikaa. :) Ne elämän prioriteetit vain muuttuvat ajan kuluessa. Se, minkä aina pitäisi olla tärkeysjärjestyksessä korkealla on perusterveys. Viis penkkimaksimista, jos kroppa on muuten kunnossa. Itse aion juhlia tuloksilla nyt, kun olen nuori, mutten toisaalta ala valittelemaan sitten vanhempana sitä kuinka maksimi putoaa 1-2kg vuodessa... Aikansa kutakin. :kippis1:

Tomppa85 sanoi:
Viis penkkimaksimista, jos kroppa on muuten kunnossa.

No niin, nyt tämäkin sitten vielä. Sanotaan, että älä välitä. Kun olet sentään edes suurin piirtein terve vielä. :itku:

Meillä on punttisalin seinällä lehdestä leikattu kilpailutulos viime vuodelta. Yli 70v alle 90kg sarjassa penkki 165.5 - voi tietysti olla että tulos on ollut nuorempana paljonkin parempi (en muista hepun nimeä) mutta ainakin tuon perusteella voi varmaan päätellä että ei kolmekymmppisenä kannata vielä ihan toivottomuuteen vaipua tulosten suhteen

Ai niin ja pappavuosilla voi ylläpittää tota kondista jos haluu ... et sillee..
Ja jos se on ollu huono sitä voipi jopa parantaa ... joku voi googlettaa tähän saumaan jos haluu en tiiä pappojen / mammojen treeni motideista .. et sillee

Mielenkiintoista huomata, että varsinkin keskustelun alussa joka toinen kirjoittaja viittaa tutkimustulokseen ja jokaisella vastaus on kuitenkin eri. Olisi mielenkiintoista päästä lukemaan jotain näistä "tutkimuksista". Jos jollakullla on linkkiä olemassa tätä tutkivaan artikkeliin nii tänne vaan.

itse olen nyt 41 eikä ikä rajoita millään lailla kehitystä...massan hankkiminen on itse asiassa helpompaa kuin parikymppisenä...natuna tuo massan hankkiminen ilman rasvaa vaan on aina vaikeeta..noin 25 kiloa tarttunut lihasta vuosien varrella..

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Olisi hauskaa olla tyyliin 160kg benakunnossa 70-vuotiaana (no geenitulevaisuudessa ei varmaan ole edes mitenkään erikoista, mutta tällä hetkellä...) ja käydä aina välillä salilla kurittamassa parikymppisiä säbäilijöitä.
Pappa: "Shori phoijaat, mahtusko pappa tekeen tässä välissä?"
Poijjaat: "No mikäs siinä, otetaanko painot pois?"
Pappa: "Joo eiku laittakaa vaan kaks kakskymppistä molemmille puolille lisää, kiitos."

Meidän salilla käy vanhan koulukunnan painonnostaja ja on äijä ollut kunnossa vanhoilla päivilläänkin. Hän on esimerkki siitä, että vanhempana voi olla vahva mikäli pysyy ehjänä ja on intoa ja pitkäjänteisyyttä treenata.

49-vuotiaana mies on ottanut 205 etukyykystä ja takakyykystä 270kg, paino oli 75-80kg. Hänellä on SM-mitaleja painonnostossa aikaisemmilta vuosikymmeniltä.

snowball sanoi:
Ai niin ja pappavuosilla voi ylläpittää tota kondista jos haluu ... et sillee..
Ja jos se on ollu huono sitä voipi jopa parantaa ... joku voi googlettaa tähän saumaan jos haluu en tiiä pappojen / mammojen treeni motideista .. et sillee

Jaa-a. Vissiin tässäkin tapauksessa vastuu siirtyy lukijalle :eek:

Vielä lisäten keskusteluun, onneksi papoilta löytyy vielä PITKÄJÄNTEYSYYTTÄ, mitä monelta nuorelta kollilta puuttuu. Pysyvien tulosten teko on vuosien puurtamista, oli sitten nuori tai vanha, natu tai ei.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom