Tiedän pari. Toinen pääasiassa vartijana työskennellyt, yli 180-senttinen ja kaikkea muuta kuin pienikokoinen tai siro, naisihminen, jonka olen nähnyt niputtavan oikein komeasti vastaanpistävän sekakäyttäjän. Tehokkaampi, jämäkämpi ja näppärämpi ihan taatusti, kuin iso osa niistä nuorista kolleista, jotka samaa hommaa hoitavat.
Toinen taas oli erään rokkipaikan pokena, jossa toimenkuvaan noin käytännössä ei edes otaksuttu kuuluvan tilanteita, jotka voimankäyttöä vaatisivat.
Viimeksimainittuun tutustuin aikanaan samalla JV-kurssilla. Itse olen tehnyt sekalaisia hommia tuossa roolissa, osan periaatteessa portsarin virassa. Tosin minun toimipaikkani eivät ole olleet keskikaljakuppilaa tai yökerhoa, vaan esimerkiksi hillittyä jazzklubia sun muuta. Fyysistä puuttumista on tarvittu, etenkin varsinaisissa JV-hommissa, mutta itselleni on silti aivan selvää, ettei musta oikeasti olisi yksinäni vastaamaan yhtään mistään hiukkaakaan voimankäyttöä vaativasta tehtävästä tiukan paikan tullen.
Aika usein nainen saa nätisti puhuttua halki tilanteen, jonka mies jo läsnäolollaan provosoi sellaiseksi, että voimankäyttöä tarvitaankin, mutta jos ja kun sitä tarvitaan, on varmaan 95 % naisista (vähintään) koko-, voima- ja, no, toimintakykyrajoitteisia. Silloinkin kun haluaisivat kovasti olla muuta.
Naisillekin sopivia paikkoja kyllä on ja sellaisista töitäkin varmaan löytää jopa hyvinkin helposti. Minne tahansa ei kannata lähteä yrittämään, koska se, että yhtäkkiä naisportsarista tuleekin esimerkiksi suojeltava ravintolan muille miesasiakkaille, ei ole tarkoituksenmukaista kenenkään kannalta. Siksi töiden saantikin tuollaisista paikoista voi olla hankalampaa.
Klubeilla (joka ei nyt tarkoita yökerhoa) kättelemässä ja ohjailemassa poliitikkoja edes kohtuu edustavan näköinen naisportsari voi puolestaan olla vallan haluttu. Noin esimerkiksi.