SUPERCARB 1kg -40%

Mimmien venyttelyhaaste!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cherie
  • Aloitettu Aloitettu
Löytyykö täältä muita kehonhuollon laiminlyöjiä? Sain itse vielä pari vuotta sitten spagaatin, mutta nyt venyttely ja muu kehonhuolto on jäänyt vähemmälle erilaisten tekosyden varrella. Nyt otan kuitenkin itseäni niskasta kiinni ja aloitan tavotteellisen treenin ohella tavoitteellisen KEHONHUOLLON. Tahdon lisää venyvyyttä ja notkeutta.

Haastan mukaan myös teidät muut tähän projektiin! Voidaan päivitellä sitten tänne, että miten venyttelyt sujuu :hyvä:

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Ilmoittaudun! Venyttely on todellakin jäänyt, vaikka aina on alaselkä/takareisi/pakara osasto jumissa, tästä hyvästä kärsin myös lähestulkoon jatkuvasti alaselän särystä. Myös lapojen/hartioiden seutua kiristää välillä. Asetan itselleni tavoitteeksi venytellä kroppa kolme kertaa viikossa läpi! Lets mennään ja katotaan miten käy.

Meikä mukana ehdottomasti! Oon aina ollut yks venyttelyn laiminlyöjä, ja joka ikinen treeninjälkeinen aamu sitä manaan. Ei tarvinne ees mainita, olisko hevosen selkään kapuaminen huolellisten ja säännöllisten venyttelyjen jälkeen hieman helpompaa... Yhdessä vaiheessa oli kausi, kun venyttelin aktiivisemmin, ja kyllähän se äkkiä tuntui rentoutena ja irtonaisuutena kropassa. Otan nyt tavoitteekseni salin jälkeen venytellä kehon kunnolla läpi, enkä sillain häthätää vähän sinne päin. Ja muinakin päivinä pitää vähän vetreyttä yllä. Toivotaan et saan itteeni niskasta kiinni.

Juuri kiroilin, kun nainen ei taivu. Eli mukaan tullaan ja taidanpa laittaa tuohon treeniohjelmaan ihan tavoitteeksi nuo venyttelyt. Illalla tuossa yritin venytellä ja alkoi kyllä veri kiertämään venyttelyn jälkeen. Jospa se unikin tulisi jatkossa paremmin, kun kroppa olisi vähän vetreempi.

Nostan käden pystyyn virheen merkiksi. Laiminlyötyä on tullut luvattoman paljon ja uuden vuoden lupauksesta huolimatta yövuorojen rauhan hyödyntäminen on ollut facebookkausta venyttelyn sijasta. Itselle vaikeinta on se lämmittely kun ei ole hirveästi tilaa pomppia ja heilua tai pääse kävelemään/juoksemaan/pöyräilemaan/jne. itseään lämpimäksi. Jalat kyllä saa hyvin lämmitettyä kyykkäämällä kepin kanssa ja askelkyykyillä, mutta yläkropan lämmittäminen kärsii mielikuvituksen puutteesta. Olen kerran vetänyt olisikohan vuoden 2009 Pakkiksen venyttelyläpyskän venytellyt lähes läpi (meni melkein kaksi tuntia kun tein lähes kaikissa venytyksissä 2x30-60s) ja oi sitä nirvanaa. Lähti nesteetkin liikkelle todella tehokkaasti :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Pari hyväksi havaittua venyttelyn edistäjää:

Jooga, pilates, streching tms ohjattu venyttelyyn/liikkuvuuteen keskittyvä treeni, joka on kelloaikainen ja ohjattu. Kun se on kalenterissa, niin se tulee tehtyä/käytyä. Voi olla helpompi saada tavaksi kuin itse ohjattu venyttely.

Joutoaika hyödyksi: telkkarin ääressä ja surffaillessa venyttely. Ainakin tabletin kanssa venyttely sujuu mainiosti joidenkin lihasryhmien osalta. Toki venyttelytekniikan opettelu jne kannattaa tehdä keskittyen, mutta sitten kun venyttely on peruskauraa, niin ei oheistoiminta sitä haittaa.

Go girls!

Itselle vaikeinta on se lämmittely kun ei ole hirveästi tilaa pomppia ja heilua tai pääse kävelemään/juoksemaan/pöyräilemaan/jne. itseään lämpimäksi. Jalat kyllä saa hyvin lämmitettyä kyykkäämällä kepin kanssa ja askelkyykyillä, mutta yläkropan lämmittäminen kärsii mielikuvituksen puutteesta.

Yläkroppan lämmitystä: käsien ja olkapäiden pyörittely, pään pyörittely ja selän rullaus, niin että päälaki lähtee menemään kohti lattia, polvet pysyy suorana tai pienessä koukussa riippuen venyttelijästä/venyvyydestä/kehon lämmittelytilanteesta.

Itse teen venyttelyjä jopa lämmittävänä. Silloin ei tietenkään yhdessä venytyksessä pysytä kovin kauaa eikä haeta lihaspidennystä, joka tehdään kun kroppa lämmin. Lämmittelyvenytykset teen kehoa kuunnellen ja hieman pumppaavalla/heijaavalla liikkeellä, eli suostuttelen lihaksen venymään pienillä liikkeillä ja lempeästi venyttelyrataa hakien. Myös joogasta tutut puuskutushengitykset avaa kroppaa (joo, en uskonut minäkään, ennen kuin kokeilin).

Jos/kun punttimimmimiittiin uskaltaudun, niin voisin pitää lyhyen venyttelyopastustuokion, jos miittaajat haluavat/tarvitsevat. Venyttelyä olen opettanut kymmenisen vuotta harrastajille ja ammattilaisille lajissa jossa haetaan maksimiliikkuvuutta. Toki olen unohtanut enemmän kuin mitä moni muu on oppinut, mutta olempahan halpa ja armoton ohjaaja :D

Tää tuli kyllä hyvään saumaan, on siis pakko ryhdistäytyä kehonhuollon kanssa. Viime viikkoina venyttely salilla treenin jälkeen on jäänyt, koska on tullut heti kylmä (pirun talvi!), kun hikitreeni loppuu. Ja sitten se on kotonakin jäänyt minimiin. Sairastenlun jälkeen viimein kovemmaksi saadut treenit nin a vot kohta prakaa joku kohta, jos en ala huoltaa kroppaa. (Äsken jo oikea polvi tuntui oudolta.)

Mulla ei todellakaan ole aikaa käydä ohjatuissa venyttelyissä eikä kehonhuolloissa kuin tinkimällä 3 krt/vk salista mitä en tietenkään tee, joten kehonhuollon on tapahtuttava kotona.

Yritän nyt tosissani saada itsestäni irti seuraavaa: JOKA aamu ja ilta vähintään 5 min (aikaisina työaamuina), mielellään 10-15 min. Mun kehonhuolto on semmoista venyttelyn, pilateksen ja joogan sekoitusta :)

Sen kyllä huomaa, ettei venyttelyä pidä yhtä tärkeänä kuin salilla käyntiä. Vaikka sen pitäisi kuulua systeemiin yhtä lailla!

Kylläpähän pitäis kunnolla ryhdistäytyä tuohon venyttelyyn ja kehonhuoltoon muutenkin. Olen saanut kroppani niin törkeään kuntoon venyttelemättömyydelläni ja esim. alaselkä/pakara/takareisi -osasto on niin jumissa, että kyllä sen huomaa selvästi vaikuttavan treeniin. Lisäksi hartiat on aivan käsittämättömässä kunnossa. Aina ei viitsisi mennä hierojallekaan ja turhaahan se on jos ei itse tee mitään asian eteen hierontojen välissä. Mulla ei ole jooga- tai pilateskokemusta, mutta katotaa ny jos sitä pärjäis ilman puuskutuksiakin ;)

Otan siis haasteen vastaan ja haastan itseni venyttelemään vähintään kolmesti viikossa hieman pidemmän kaavan kautta (15-20min kerrallaan). Mimmien kannattaa muuten vilkaista tuo kestosuosikki etusivulta, eli Halon Venyttelyopas. Sieltä sitten vaan :)

Mukana ollaan! Spagaati olis tavoitteena näin "vanhoilla päivillä" :) ...tämä tsemppiketju tulee hyvään saumaan siis. Lenkeilen melko paljon ja se jäykistää helposti takareisiä ja lonkankoukistajia, joten ahkerasti pitää venytellä lenkkien jälkeen että tavoite edistyis. Plus sitten erillisiä venyttelytreenejä. Ehkä se tästä edistyy... :)

Juu, mukana ollaan. Ensimmäiseksi tavoitteeksi vois ottaa kunnon pitkät venytykset vaikka 2-3 kertaa viikkoon. Pakarat on niin jumissa, samoten hartiaosasto että alkaa haittaamaan normielämää. Ens viikolla hierontaan ja kokeilen myös OMT-terapiaa jos alkais nuo vanhat vaivat paranemaan :) Spagaatti on myös niin lähellä että toinen tavote siitä!

No jos sitä itekkin sitten ryhdistäytyisi :)

Syvävenyttelyt jääneet viimeiseltä 4kk kokonaan pois (muutamaa hassua kertaa lukuunottamatta). Huoltoa tulee tehtyä jonkin verran, mutta lisäys olisi tietty tervetullutta.

Eli tavoitteena min. 1krt. viikkoon syvävenyttely ja huoltojumppa, sekä spagaatti pituussuunnassa kesäkuun 1. päivään mennessä.

Kylläpä teki hyvää venyttely/pilates/joogaliikkeet :hyvä: NYT Tästä tulee tapa, yhtä tärkeä kuin salillakäynti.

tää vois olla mulle hyvä haaste kun en siis melkein KOSKAAN venyttele kunnolla. Tietty ny reenin jälkeen tulee sillain nips naps nopeesti jalat venyteltyy, mut ei sekää loppujen lopuks oo hyvä ku niit syviä venytyksiä pitäis kans tehä useemmin.. Otanki siis haasteeksi et reenin jälkeen mobbailua ja venyttelyä ainakin vartti ja lepopäivinä lenkin jälkeen pitemmät venyttelyt :) Ehkä se spagaatti joskus sieltä kans tulee ;)

Osaako joku muute sanoa et kui usein ja kui pitkiä venytyksiä kannattaa tehä et joskus sen spagaatin saavuttaa?

Hyvä haaste, otan sen vastaan! Venyttely ja kehonhuolto jää multa aina tekemättä, vaikka suunnittelisin venyttelytuokiot kalenteriin, ne jää tekemättä. Nyt ryhdistysliike! Jos edes kahdesti viikossa kävisi kehon huolella läpi kotona, olisin tyytyväinen.

Päivitystä! Tulipa tänään itsellä venyteltyä oikein antaumuksella reenin jälkeen. 2-4min/venytys, sellasta hidasta pumppailua. Lisäksi tuli rullailtua selkää ja ah, komiat rasahdukset! :D Paikkojen auettua tein innostuksissani jalanheittoja, sain suuntaani muutamia hämmästyneitä katseita...

Mukana myös! Itelläni olis tavoitteena saada loppuvuodesta spagaatti paremmalle puolelle eli oikea jalka edessä. Jotenkin aina vaan jalkareenin jälkeen oon venymisessä samassa pisteessä kun aloittaessa. Takareidet kiristyy aina tosi paljon reenin jälkeen ja koko viikon venyttelyt alkaa alusta :jahas: Sitkeästi täytyy jatkaa vaan :) Yläkropan venyttelyyn pitäis kans panostaa.

Teen ite niin kun on aikaa venytellä, että käyn ensin kaikki venytettävät lihakset läpi n. 30 s venytyksillä, jotka ei mee ihan loppuun asti. Sit aloitan kierroksen alusta ja venytyksien pituus on 60-90 s. Venyn toisella kierroksella melkein tuplat kun lihas on jo vähän venynyt. Ite ainakin oon tykänny tehdä näin!

Kesällä muistin/jaksoin venytellä ja ny se on sitten totaalisesti jääny. Eli ellei jokailta, ni ainakin kolmasti viikossa. Ei sen suurempia tavotteita, kuhan ei ois paikat niin jumissa ja hierojalla käynti olisi mukavampaa. Pitää vaan muistella miten mukava tunne oli, kun kroppa on vetreämmässä kunnossa :D

Just aloitin tauon jälkeen ohjatuissa venyttelyissä, kun itsekseen se huolellisempi sessio tuntuu jäävän aina välistä. Suosittelisin muillekin, sillä kun se on kalenterissa, se tulee tehtyä. Tietysti voishan sen kalenteriin merkitä ilman ohjaajaakin, mutta tunnilla onnistuu sitten parivenytyksetkin.

joo o... Eilinen mave ja sitä edellinen maksimi etukyykky tuntuu nyt kun TYHMÄNÄ en sitten venytellyt :'( Tänään uimaan ja sen jälkeen PITKÄT venytykset!

Suositut

Back
Ylös Bottom