Millon parasta venytellä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja astro
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
2h treenin jälkeen olis kai parasta venytellä mutta ei viittis lämittellä kunnolla uudestaan. Kumpi on sitten parempi: heti treenin jälkeen vai oma päivä viikossa venyttelylle vai kenties molemmat?

Kenties molempi parempi.

Treenin jälkeen voi pikkasen venytellä, kuha ei liikaa. Itellä on kanssa toi venyttely jääny välistä ja nyt rupee huomaa, ettei esim. kyykky ja mave oikein kulje ku kirraa paikat.

Venyttelyä kehiin niin eiköhän se siitä..

Treeniä ennen venytellään luonnollisesti hyvin ja pitkillä venytyksillä.

Mutta treenin jälkeen pitää olla huomattavasti varovaisempi. Kirjoitin ensin oman jutun, jonka jälkeen hain vielä todistusaineistoa, jonka jälkeen huomasin tässä olevan kaksi samanlaista juttua, joten puhukoon asiantuntijat puolestani:

Lihashuolto, Ninni Rättö, fysioterapeutti:
"
Harjoitusten jälkeen venytysten tulisi olla lähinnä palauttavia. Eli liikesuorituksessa lihas on tehnyt työtä ja ollut supistuneessa tilassa, tavoitteena on palauttaa lihas lepopituuteen kevyellä venyttelyllä, ei lisätä sen venyvyyttä. Usein harjoitusten jälkeen on kiva venytellä, kun nivelet ja lihakset ovat lämpimät. Muistettava on kuitenkin, että lihas on hapan (maitohappo) ja altis vaurioitumaan liian pitkissä venytyksissä. Venytysten kesto harjoitusten jälkeen olisi hyvä olla alle 15 sekuntia. Pitkäkestoisia venytyksiä voi tehdä 30 min - 2 tuntia harjoitusten jälkeen. Tällöin venytyksen kesto voi olla jo yli 30 sekuntia, ja ne lisäävät lihasten venyvyyttä.
"

Sanoisin että noi parituntia treenin jälkeen 30s venytykset on tärkeimmät ja sit enne treeniä lämpö+venytykset, ettei paikat repee. 2h treenin jälkeen ei tarvii lämmitellä ennen venytyksiä,koska lihas on silloin vielä lämmin treenin jäljiltä.

Originally posted by JJJ
enne treeniä lämpö+venytykset, ettei paikat repee.

Eikös tästä ollut uutta tutkimustietoa eli että venyttely ei vähennä loukkaantumisriskiä? Onko joku jättänyt niiden tutkimusten takia venyttelyt pois ja huomannut eroa?
Tietysti lämpö pitää saada päälle ja useillahan se tapahtuu venyttelyn lomassa..

Mutta varmasti moni on myös huomannu et jos venyttelee "liian kovaa" ennen treeniä niin lihaksista puuttuu se tietty vaadittava tiukkuus ja rutistus. Itselle ei ainankaan sovi pitkät venytykset ennen , eikä heti jälkeen treenin.

Kukin tyylillään mut pääasia olis että joskus venyttelis :eek:

No ainakin sen veran kannattaa venytellä et saa esim. vinopenkissä tangon rinnalle. Joskus on tosiaan niin kankee että ei meinaa saada kyseistä liikettä kylmiltään suoritettua.

Mä en nykyään venyttele ennen treeniä juuri lainkaan. Lämmittelen vaan huolellisemmin kevyillä painoilla.. Ei ainakaan mulla ole aiheuttanut ongelmia.

]abe: Muistaakseni jossain olikin juttua, että venyttely ennen treeniä/sarjoja saattaa häiritä jotenkin hermosysteemiä jolloin 'suorituskyky' saattaa laskea. Ainakin siis pidemmillä venytyksillä. Asiaa varmaan auttaa ne lämmittelykoordinaatiosarjat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Danger
Mä en nykyään venyttele ennen treeniä juuri lainkaan. Lämmittelen vaan huolellisemmin kevyillä painoilla.. Ei ainakaan mulla ole aiheuttanut ongelmia.

Sama mulla ... tosin vain 1 - 2 kevyttä lämmittelysarjaa ja sit tositoimiin

Monet voimanostajat venyttelevät ennen treeniä max 20 sekkaa per lihas. Muuten häviää rutistus. Palauttava venyttely olisi parasta tehdä pari tuntia treenin jälkeen siten, että ottaa ensin hien pintaan ja sitten vähintään 1 minuutin venytyksiä per lihas. Itse en jaksa näin tehdä ja olenkin huomannut helpoimmaksi tavaksi venytellä treenikerran jälkeen sen lihasryhmän minkä tein edellisellä kerralla. Esim. jalkatreenin jälkeen venyttelen yläkehon lihakset kunnolla koska jalkatreenissä on myös yläkehokin lämmennyt.

Edesmenneeltä kestävyysjuoksu-valmentajalta kuulin ainakin sen, että treenin jälkeen se tunnettu n.2h pitäisi olla sitä väliä ja erit. tankata sitä ravintoa sinne lihaksiin ennen venyttelyä etteipä ala kramppailemaan.. no mikseipä tuo totta voisi olla.. (olikohan jo vanhaa tietoa/harhaa?)

Kyllä taas huomaa että on maailmalla paljon erilaista tietoa samasta asiasta! On kai parasta et kokeilee tehdä saman asian eri tavoilla ja omaksuu sit itelleen sen parhaimman...?

Tosta ennen treeniä venyttelystä... mulle salin omistaja sanoi, et älä venyttele ollenkaan ennen treeniä, et huolellinen lihasten lämmittely (esim. kuntopyörä+keppi) riittää. Kerran jopa "karjaisi" salin toiseen päähän et "älähän venyttele siellä!", kun ohjelmassani oli lihasten X treenaus ja hieman venyttelin lihasryhmää Y joka oli edellisestä treenistä jäykkä. Siihen mä selittelemään, et "sori, emmä siis näitä vaan niitä edellisiä..." :D Näin toimin jonkun aikaa.

Sitten Bodaus-lehden jossain artikkelissa P. Talus taas totesi, että kevyt noin 10 s. venyttely sarjojen välissä takaa esimerkiks rintatreenin paremman perillemenon. Tätä olen nyt "salaa" :D tehnyt rinnalle, ja ihan hyvin on toiminut.

Treenin jälkeen pyrin venyttelemään aina, koska olen sen verran herkkä jäykistymiselle, varsinkin tuolla selkäpuolella. Nämä jälkivenyttelyt teen yleensä illalla, noin 2-4 tuntia salitreenin jälkeen. En tosin ole sen koommin lämmitellyt ennen venytyksiä, mut pysyn jokaisessa venytysasennossa ainakin minuutin, aloitellen varovasti.

Ite venyttelen jalkatreenin jälkeen yläkertaa ja yläkeho harjoitteiden jälkeen jalkoja+alaselkää. Tällä systeemillä tulee venyteltyä kaikki lihasryhmät kahdesti viikossa jos treenaa perus- nelijakoisella ohjelmalla. Tällä tavalla liikkuvuus on säilynyt ihan kohtuullisena.
Ennen treeniä pelkkää kevyttä taivuttelua ym. käsienheiluttelua...
:)

Mul on kans ollu semmonen käsitys et ennen treeniä hyvät lämmöt ja vähän lyhyitä venytyksiä. Sitte treenin jälkeen kevyesti ensiavuks venytyksiä ja sit parin tunnin jälkeen niitä pitkiä 1min. per liike venytyksiä. Jää kyl usein se kotona venyttely vähiin kun tulee yö vastaan. Joskus pari vuotta sitten saatoin iltaisin venytellä paljonkin ja kyllä oli notkeeta poikaa. Kyl toi venyttely varmaan pitemmän päälle auttaa niin ettei tarvi hierojalla rampata ihan koko aikaa.

Treenia edeltävästä venyttelystä: Ei repiviä venytyksiä vaan helliä, hitaita alle 20 sekunnin venytyksiä ja minä tapaan kyllä venytellä varovaisesti sarjojen välilläkin...tuntuisin saavan paremman tuntuman lihaksiin täten.

kannetaas oma korsi kekoon myös:
ennen treeniä: huolellinen lämmittely yleislämppänä keppijumppa, fillari tms. sen jälkeen venyttely. venyttelyn tulisi olla lihasta ärsyttävää ja siten suorituskykyä parantavaa. eli paras tapa saattaisi olla venyttää lihasta ihan muutamia sekunteja, ettei tonus häviä. tässä vaiheessa jopa kevyesti retkuttelevat venyttelyt ovat paikallaan.

treenin jälkeen: loppuverran yhteydessä voi venytellä kevyesti (!) juuri selkäänsä saanutta lihasryhmää, muttei kannata kovinkaan voimakkaita riuhtomisia tehdä, sillä lihassolut ne vaan kärsii lisää, mutta väärällä tavalla. ne ovat täynnä nestettä ja ikäänkuin tulehdustilassa. semmosta kevyttä jumppailua ja venyttelyä hieman välissä. sarjapituudet siinä 20-30".

2-3h treenin jälkeen: kevyt lämppä ja varsinainen lihasten lepopituuteen saattaminen. lihastyypistä riippuen ja tarvitaanko lihaspituuden lisäämistäkin ihan, venytyssarjat esim. 3*1-2´/lihas. venyttelyn tulee olla "helppoa" eli ei liikaa kipua, että pystyy rentoutumaan.

suosittelen myös heti seuraavana päivänä edellisen päivän kipeille lihoille kevyttä jumppaa ja venyttelyä.

täältä tähän.

Olen huomannut että myös treeniä edeltävänä päivänä tehdyt venyttelyt saattavat haitata treeniä. Jos esim. venyttelee rintalihaksia maanantaina helvetin hyvin ja tiistaina on rintatreeni niin ei todellakaan saa parasta mahdollista treeniä.

tosi on. se lihastonus pienenee ja saattaa todellakin olla hieman löysä olo next day. tosin tiedän monia, jotka tekee parempia treenejä, jos venyttelevät hvyin ja pitkään edellisenä päivänä. itse venyttelisin vain kevyesti ja mieluummin melkolailla samoin kuin ennen treeniä.

Suositut

Back
Ylös Bottom