Kyllä taas huomaa että on maailmalla paljon erilaista tietoa samasta asiasta! On kai parasta et kokeilee tehdä saman asian eri tavoilla ja omaksuu sit itelleen sen parhaimman...?
Tosta ennen treeniä venyttelystä... mulle salin omistaja sanoi, et älä venyttele ollenkaan ennen treeniä, et huolellinen lihasten lämmittely (esim. kuntopyörä+keppi) riittää. Kerran jopa "karjaisi" salin toiseen päähän et "älähän venyttele siellä!", kun ohjelmassani oli lihasten X treenaus ja hieman venyttelin lihasryhmää Y joka oli edellisestä treenistä jäykkä. Siihen mä selittelemään, et "sori, emmä siis näitä vaan niitä edellisiä..." :D Näin toimin jonkun aikaa.
Sitten Bodaus-lehden jossain artikkelissa P. Talus taas totesi, että kevyt noin 10 s. venyttely sarjojen välissä takaa esimerkiks rintatreenin paremman perillemenon. Tätä olen nyt "salaa" :D tehnyt rinnalle, ja ihan hyvin on toiminut.
Treenin jälkeen pyrin venyttelemään aina, koska olen sen verran herkkä jäykistymiselle, varsinkin tuolla selkäpuolella. Nämä jälkivenyttelyt teen yleensä illalla, noin 2-4 tuntia salitreenin jälkeen. En tosin ole sen koommin lämmitellyt ennen venytyksiä, mut pysyn jokaisessa venytysasennossa ainakin minuutin, aloitellen varovasti.