Milloin jäät eläkkeelle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Ikä
48
Onko sinulla suunnitelmia "pahan päivän varalle"? Pistätkö rahaa sukanvarteen vai oletko muuten vain rikas?
Itse suunnittelen eläkesäästämistä / rahastosäästämistä ja aion jäädä eläkkeelle viimeistään 50-vuotiaana (luultavasti jo aiemmin). En pidä työnteosta vaan olen laiska. Viihtyisin hyvin pienellä paikkakunnalla riippumatossa ja kesä olisi 365 päivää vuodessa, karkausvuonna yhden päivän pidempi kesä.

Kova aikomus on tällä hetkellä muuttaa viettämään eläkepäiviä (Pohjois-)Thaimaan lämpöön yhdessä (suomalaisen) vaimoni kanssa. Toki suunnitelmat voivat muuttua matkan varrella mutta tämä on tämän hetkinen suunnitelma. Jos jostain saisin nyt heti 400.000e niin tekisin tuon heti, enkä palaisi luultavasti koskaan Suomeen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh heh, kumma juttu, että nämä asiat alkavat kolmikymppisiä kiinnostamaan. Noh, itse viihdyn kyllä töissäni ihan ihmeen hyvin. Eläkeikä on muistaakseni tällä hetkellä 62 vuotta. Mikäli terveys kestää, niin tuohon ikään saakka meinasin töitä paiskia.

Mutta mutta. On suoranainen ihme, jos tämä eläkeikä pysyy tuossa mainitussa. Veikkaan, että näitä rukataan vielä monta kertaa reilun 30 vuoden aikana! Itse asiassa luulen, että silloin kun PikkuT:n olisi aika jäädä eläkepäiviä viettelemään, ei eläkettä enää tunnetakaan. Sanokaa vaan pessimistiksi... Edellä mainitusta johtuen eläkesäästöt tms. on kyllä ollut aika vakavasti mielessä, kenties sen avulla voisi tulevaisuudessa itse päättää suurin piirtein, milloin loppui työn teko. Ei valtio meistä enään ajan saatossa huolta pidä, jokainen huolehtii itsestään. Tämähän havaitaan jo nykyäänkin mm. terveydenhoitopalveluissa.

Asiat olleet ennen toisin. Tapasin taannoin evp. sotilasmestarin, joka oli jäänyt eläkkeelle laskujeni mukaan vuonna 1964, skappari oli siis viettänyt leppoisia eläkepäiviä kohta 42 vuotta valtion rahoilla. Kaiken lisäksi äijä oli vielä ihan kohtuu "iskussaan". Ihanan kallis mies valtiolle,mutta sen kyllä hänelle suo. :worship:

jaa a paha sanoa, kuten tuossä yllä sanottiin, niin tuo eläke ikä kerkeää muuttumaan vielä moneen kertaan. Eli varmaan joskus 100 vuotiaana jään eläkkeelle... tiedä sitten millanen maailma on silloin

Tuntuu tuo eläkeikä aika kaukaiselta.. Mut jos työ ei ole kovin mieluista, niin varmaan yritän jäädä sit ennen eläikää pois työelämästä. Avo on aina puhunut ulkomaille muuttamisesta. Olen hiljalleen lämmennyt itsekin tuolle ajatukselle. Ehkä sitä vois sit vanhana mummona muuttakin. :)

Eläkkeellä haluan asua Suomessa ja katsoa TV:tä niin paljon kun jaksan. Ehkäpä käyn myös mutkan bingossa lauantaisin, jonne kurvaan 500heppasella Subarulla maisema reittiä ohittaen kaikki kaupungin köyhät. Reenaan akiivisesti punttimimmien kalenteriin-45. Rintani ovat luultavasti terhakammat kuin koskaan. Sukkaa en opettele kutomaan mutta ristikoista en mene vielä tässä vaiheessa vannomaan. T: Oulun mummu

Mä olen ainakin miettinyt eläkerahoja todella paljon, varmaan liikaakin ikään nähden, tutkintokin tipahtaa vasta kesällä. Tässä on niin paljon aikaa vielä, että eläkeikään mennessä on suunnitelmissa omistaa parit kämpät (eiköhän 40v riitä näiden maksuun) ja vuokrata niitä eteenpäin. Onneksi opinnoista on hyötyä tuohonkin.
Kaikennäköistä muuta eläkesäästämistä olen katsonut muttei oikein vielä tiedä noista. En tiedä missä paikassa vietän työelämän loppupuoliskon mutta kiinnostaa kyllä erilaiset pension schemet.
Kunhan voi vanhana sitten olla kesät Suomessa ja talvet muualla jos haluaa, kun ei enää mikään pidättele yhdessä paikassa.
Tosin itse en halua eläkkeelle kauhean aikaisin. Ja kun menen niin varmaan sitten teen jotain vapaaehtoistyötä jos huolitaan, ettei ihan pää rappeudu. Tai järkkäilen mummojen rähinäiltoja.

En ikinä. Töitä teen lopun ikäni, tavoitteena on kuolla saappaat jalassa. Mitä ihmettä mä eläkkeellä tekisin, kun käy jo ahdistamaan jos ei viikonloppuna oo mitään tekemistä.

viiskymppisenä. Tarkoituksena pukata "ylimääräinen" raha tuottaviin kohteisiin ja naenen tavoin hankkia ehkä pari sijoitusluukkua tuomaan lisäansioita. Hupen mainitsema thaikku-vetäytyminen kuulostaa hyvältä...:kippis1:

Vaihtoehdot:
a) Kuolen ennen eläke-ikää
b) En tahdo koskaan jäädä eläkkeelle. Painan loppuun asti. :wall:
c) Sitten kun sopiva hetki 50-60v. tulee, muutan thaimaaseen tai vastaavaan paikkaan... Siellä sitten rellestän koko rahan edestä :rock:
d) kuolen ennen eläke-ikää, kun teen leaving las vegasit...:kippis1:

vanha kettu sanoi:
viiskymppisenä. Tarkoituksena pukata "ylimääräinen" raha tuottaviin kohteisiin ja naenen tavoin hankkia ehkä pari sijoitusluukkua tuomaan lisäansioita. Hupen mainitsema thaikku-vetäytyminen kuulostaa hyvältä...:kippis1:
Joo, pari kämppää on jo hankittuna itsellämmekin. Tosin molemmat vielä maksamatta :(

Meikäläinen aloitti tuossa vuosi sitten eläkesäästämisen, 100e/vuodessa...ehkä sitten reilun 30 vuoden jälkeen siellä on jotain säästössäkin...:jahas:

Heti kun vaan talous antaa periksi!!!! Tai löydän itselleni rikkaan naisen:).... Tässä on kituutettu vuosia emännän kanssa ja heti kun hän valmistuu niin alkaa säästäminen jne. juuri noita eläkepäiviä varten. Toisaalta itse olen säästänyt jo henkivakuutuksen kautta jo vuosia rahaa ja olen saapa ne 60 vuotiaana itselleni.

Mielenkiintoinen kyssäri. Palasin takaisin töihin sairaseläkkeeltä, koska takaisin... toivottavasti vasta sitten vanhuuseläkkeelle. :)

Kaivetaanpas wanha threadi ylis. Onko jengi down shiftannut/jaanyt elakkeelle? Onko joku keksinyt ultimaalisen suunnitelman/paikan kotikonttorin pystyttamiseen?

Mulla on asia mielenpaalla, kun ehka ei ole paras suunnitelma vain jatkaa nykyisten duunien tekoa hautaan asti. Olen nyt miettinyt, etta vaikkapa floridassa voisi olla mukavia paikkoja loppusijoituskohteeksi. Asunnot ovat viela ostettavan hintaisia. Lompakkoa kaivelemalla loytyy asuntoja mihin saa isohkon veneen ovenviereen. Miinuksena aika olematon yoelama poislukien kalliimmat metropolit. Suunnitelma vois olla pyoritttaa pienimuotoista airbnb:ta ja kayttaa jengia merella. Turismihommat lahinna sen takia, etta muuten aika voisi kayda kovin pitkaksi, jos ei keksi parempaakaan tekemista. Iso bonus on myos suhteellisen helpot lennot floridasta suomeen ja takaisin.

Amerikassa tuntuu tarvivan yllattavan paljon rahaa sairausvakuutukseen ja muutenkin elamiseen. Jonkinsortin low cost optio olisi nopeammin saavutettavissa. Tosin ehka elama olisi vaikeaa, jos ei ymmarra natiivien kulttuuria ja kielta kunnolla?

Meksiko, guatemala, thaimaa, portugali, espanja, kreikka? Oma ongelmansa on varmaan myos pysyvan viisumin/asumisluvan jarjestamisessa, jos hakee jotain eu alueen ulkopuolista eksotiikkaa.

Viimeksi muokattu:
Hiljaista on, ehkä tämä avaa keskustelua. Kämppiähän floridasta löytyy joka lähtöön. Alla yksi satunnaisesti valittu

http://www.zillow.com/homes/for_sal...69,-81.887541,26.492775,-82.03826_rect/12_zm/

ISph2b07aqcgvb1000000000.jpg

Pihalle tietenkin järeä bootti niin pääsee naaraan fisuja. Tai jos kyllästyttää niin onkii laiturilla.

2009BostonWhaler22.jpg

En tiedä kauanko hermo oikeasti kestäisi tuolla. Vois jo parin kuukauden kalastelun jälkeen olla aika valmis takaisin työelämään, tai sitten ei :)

Viimeksi muokattu:
Jos nyt kuvitellaan että olen 63 kun eläkkeelle pääsen niin ei tähän oo ku noin 40-vuotta :D ajatustasolla sitten taas kiva miettiä miten maailma muuttuu 40-vuodessa, saa ny nähä millanen vanha pieru itestä tulee jurputan maailmanmenosta ja haukun nuorisoa laiskaksi kalastelen järven rannalla päivät ja kello kuus illalla nukkumaan.

Mä olen vähentäny työt puoleen entisestä,kokonaan lopetan ku tulee 63v mittariin.On tä kyllä luksusta.

Minä taas veikkaan että en edes osaa jäädä sellaiselle riippumatto eläkkeelle. Jotain puhdehommaa tulee varmana tehtyä hautaan saakka :D

Ei millään pysty kuvitteleen itseään asuun vaikka jonnekin ulkomaille ja esim huvilaan. Pakko olla kunnon pihat ja tallit, metsää ja takapihaa. Tilaa missä puuhastella ja toivon mukaan kuolla ns. saappaat jalassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom