Millaista oli 1980-luvulla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja duaali
  • Aloitettu Aloitettu
Aikanaan jos ei omistanut videonauhuria niin voi vuokrata sellaisen mustassa muovisalkussa olevan nauhurin leffan kanssa. Mahtaisi olla harvinaisuus nykyään sellainen, ainakaan internetistä ei löydy kuvaa.

Nintendon game and watch oli kova.
elektroniikkapeli.jpg

AI jumalauta niin muuten olikin, jossain vaiheessa sai vuokrattua nintendojakin..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aikanaan jos ei omistanut videonauhuria niin voi vuokrata sellaisen mustassa muovisalkussa olevan nauhurin leffan kanssa. Mahtaisi olla harvinaisuus nykyään sellainen, ainakaan internetistä ei löydy kuvaa.

Nintendon game and watch oli kova.
elektroniikkapeli.jpg

Muistan myös noi videonauhurit, en kyllä usko sellaista vuokranneeni itse.

$_57.JPG

Juuri alku viikosta kuuntelin pitkästä pitkästä aikaa elämäni ensimmäistä itse ostamaa lp levyä (spotifysta tottakai). Vuodelta -84. Tosin jos en väärin muista niin itse ostin levyn vuonna -85.

Täytyy todeta että onhan tuo aivan saatanan hyvä levy vieläkin :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kasarilla oli kuusnepa, silloin leikittiin ja ryömittiin ties missä paskalammikoissa. Sitten katsottiin klassikkopiirrettyjä. Muun muassa Maija Mehiläinen, Peukaloisen retket, Jaki ja Nuka, Ville Vallaton. Meni siinä sivussa Rölli ja Pelle Hermannikin. Silloin tuntui kans siistiltä, kun serkku asui ulkomailla.

Omalla kohdalla kasarin ehdotonta kärkeä oli D&D ja AD&D. Heti sen perään majan rakennus, puumiekat ja crossipyörät. Hajukumit oli kans aika kova juttu.

Niistähän tehtiin oikein varoittava leffakin. Jätkä pelasi vähän roolipeliä ja sitten sekosi päästään ritareiden maailmaan. Telkkarissa psykologit toistelivat, että skitsofrenia tulee kyllä varppina ja pappi varoitteli saatanan tulevan jos kolme kertaa peräkkäin heittää 20 kulmaista noppaa. Mun omat timanttinopat on vieläkin tallessa.

Twilight 2000:ta pelattiin myös. Myöhemmin sitten Warhammer 40k ja se originaali.

Skeittaus oli myös kuuminta hottia. Just viime kesänä kunnostin oman vanhan Nataksen deckin muksuille. On Gullwingin magnesiumia ja A1 Meats renkaat. Oi joi. Nuo piti tilata Englannista. Ei ollut nettiä, kun faksilla piti tilaus tehdä iskän työpaikalta ja shekkinä pistää rahat.

Itse asuin 80-luvulla Australiassa, ja kyllä kovin juttu oli boogie board.

vintagebodyboards11.jpg

Ou jeah, 80-luku oli paljon parempi ku 90-luku. Vuokrattavat videonauhurit oli tosi jees ja meille kun tuli oma vhs-nauhuri niin faijan broidi tuli kaljakorin kanssa asentamaan sitä kun ei ite osattu. Langallisen kaukosäätimen muistan myös, silläkin piti silti tähdätä laitetta kohti, ehkä kerätäkseen huomiota että meillä on tällainen kapistus...

Vanhemmat veti röökiä sisällä eikä se häirinnyt ketään, samoin autossa vedettiin ihan surutta kokoajan norttia. Meillä oli Datsun 100A :rock:
Tosiaan ulkona oltiin aina, jos ketään ei ollut kotona kun meni soittamaan ovikelloa niin sitten pyörittiin muuten vaan ojissa ja pusikoissa kunnes törmäsi johonkin kaveriin.

Musiikista ja telkkarista tulee mieleen 2 kanavaa ja se mahtavuus kun kolmas kanava aloitti, tais olla batman ekoja sarjoja mitä kolmosella alko pyörimään?
Teksti-tv oli parhautta, meillä ei semmosta ylellisyyttä ollut alussa mutta serkuilla sitä selattiin erittäin tiiviisti.
Hittimittari oli kovin musaohjelma, Mikko Alatalo juontamassa, kovasti odottelin aina Sabrinan tai Samantha Foxin tissi-musiikki-videoita <3

Vaihtaisin heti tämän päivän 80-lukuun jos voisin, mahtavaa aikaa!

80-luvulla oli porukalla koulussa maalitusseja, hopea, kulta ainakin, ja niillä piirrettiin penaaleihin, reppuihin ja jotkut farkku-liiveihin/takkeihinkin bandien nimiä ja jotkut nimmareita tai sen tapaisia, toisten reppuihin siis. Ei ne tussin jäljet enää paljon tuntuneet farkkutakissa missä oli jo valmiiksi bändien kangasmerkkejä ja rintanappeja.

Anttilan ostoskärryt työnnettiin "palautusautomaattiin", josta sai palkaksi postimerkin tapaisen lapun, joka liimattiin korttiin, ja ehkä 20-palautuksen jälkeen kortilla sai ostaa tai sen pystyi vaihtamaan rahaksi kassalla, en muista ihan tarkkaan.
Noin 10-vuotiaana roikuin anttilassa kassojen luona kysymässä ihmisiltä voinko palauttaa kärryn heidän puolestaan ja tein vähän tiliä lykkimällä kärryt palautukseen. Useimmat antoivat.

Muita bisneksiä oli lehtiroskisten dyykkaus ja saaliin myyminen antikvariaatteihin. Rahanlainaus luokkakavereille 10% korolla, välillä itse lainaajana. Välitunneilla pelattiin kolikonheittoa, se kumpi arvasi miten päin kolikko jää, kruuna tai klaava sai molemmat kolikot. Ja toinen rahapeli oli sellainen jossa oli 2 tai usempi pelaaja, ketä sai kolikot lähimmäksi seinänviereen sai kaikki kolikot.

Kierreltiin pankeissa ym. pyytämässä kaikkea ilmaiskrääsää, kuten muovitaskuja yms. pankin logolla, ja vappuisin joka paikasta sai ilmaista simaa ja mikä se vappuleivos nyt oli. Samoin joka liikkeellä kuten kaupat oli aina synttäreitä joissa sai kahvia ja täytekakkua.

Telkkarista tuli pätkis, missä oli jotain smurffeja ja muita piirrettyjä ja sen jälkeen tuli aina ritari ässä. Lauantaisin oli karkkipäivä, silloin käytiin saunassa ja sen jälkeen sai Kismet-suklaavohvelin ja katsottiin telkkarista Dallasia. Se oli ihan paskaa että ensin porukkaa kuoli ja sitten joku olikin muka nähnyt vaan unta ja kaikki peruttiin.

C-64 saatiin ja siihen ensin se kasettiasema, ja myöhemmin levyasema. Pelit oli isoissa ja näyttävissä pahvikoteloissa lasivitriinin alla Stockmannilla ja Wiklundilla. Ennen kuin sai oman koneen, niin käytiin Rank Xeroksilla ja em. liikkeissä pelaamassa, ainakin jotain jalkapallopeliä.

Talvella käveltiin kotoa pari hassua korttelia luistimet jalassa kentälle pelaamaan teräsuojat päällä. Itse ei saanut tarpeeksi kireälle niin iskän piti ne kotona ensin kiristää. Kova jätkä oli se ketä lämi niin kovaa että lapa hajosi. Kamiina lämmitti pukukopissa.
Keväällä kerättiin ulkojääkentän ympäriltä helvetisti sinne talven aikana kinoksiin hävinneitä kiekkoja.

Tekstiteeveessähän oli se nuorten palsta. Numeroa en enää muista. Sitä sitten luettiin kotona itsekseen. Vähän sama kuin Suosikin Eki-tohtori. Kavereiden kanssa naurettiin, kun joku ihmetteli, kun ei pallit mahdu kortonkiin. Saattoi olla kyllä Suomen ensimmäinen trolli? Vakiohan oli myös "voiko sukkahousut jalassa muhinointi saattaa tiineeksi?" Tosin nykyäänkin netissä ihmiset esittävät estotta aivan vammaisia kysymyksiä.

Olikos Kooshit 80-luvun juttuja? Niillä pelattiin jotain maaliinheittoa koulun seinää vasten välitunneilla. Himassa sit veivattiin He-man -ukkeleilla ja välillä katsottiin Halinalleja. Voi mennä kyllä jo sekaisin 90-luvun alun kanssa.

Jännä kyllä, miten omaa nuoruutta on tullut muisteltua todella, todella vähän aikuisiällä, vaikka ihan mukavaa aikaa se pääsääntöisesti oli.

Meillä oli oranssi Wartburg ja joskus siihen murtauduttiin. Poliisit kävi parkkiksella, olipa jännää. Sen jälkeen meillä oli lainassa keltainen Saab 900, ei turvavöitä ja jotkut ihme karvapäällysteiset penkit :D

Korjaan, meillä oli siis lainassa Datsun 100A eikä suinkaan Saab, vaaleankeltainen sellainen.

402 ja myöhemmin 403. Mutta oliko se jo 80-luvulla? Mä muistin että meni ysärin puolelle...

"Yleisradio aloitti teksti-TV-lähetykset 7. lokakuuta 1981."

En tiä sitten koska tuo nuorten palsta aloitti, mutta kyllä sitä jo 80-luvun puolella tuli kytsittyä. Oli se tulevaisuutta kun teksti-tv:stä sai katsottua tuoreet uutiset tai jotkut pesäpallotulokset lähes reaaliajassa. Meillä oli jopa 8-sivun muisti joka oli silloin huikeata. Ei ihan joka kerta tarvinnut odottaa että sivunumerot pyöri ympäri kun vaihto sivua.

Tällasta oli 80-luvulla :D
Villahousupakko | Elävä arkisto | yle.fi

Mulla oli just tollanen karvalakki missä ihme häntä takana. Ja tutulta näyttää kaikki muukin vaatetus.

e: hmm, toi on -77, no siihen aikaan ei muoti kauhean nopeasti vaihdellut. Oliko muilla yhdessä vaiheessa lapikkaat ihan pakolliset? Sen jälkeen muistaakseni huopatossut ja lopuksi "länkkärit"

402 ja myöhemmin 403. Mutta oliko se jo 80-luvulla? Mä muistin että meni ysärin puolelle...
Mä muistan lukeneeni sitä ysärillä. Oli mulla kans sitä kautta muutama kirjeenvaihtokaverikin (PS. Kuva ois kiva [emoji38] ).

Mä muistan lukeneeni sitä ysärillä. Oli mulla kans sitä kautta muutama kirjeenvaihtokaverikin (PS. Kuva ois kiva [emoji38] ).

Heh, niin oli muuten mullakin :D
Olisi se nykynuorille melkoinen kulttuurishokki, kun pitäisi kirjoittaa käsin kirjeitä ja sitten vielä odottaa vastausta monta päivää :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom