Millaisilla painoilla tulisi harjoitella?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
pitääkö alla oleva teksti paikkaansa?
(teksti on sivulta http://koti.mbnet.fi/jgronroo/faq.htm)

-----------
Minkälaisilla painoilla tulisi harjoitella?

Helppo ajatella, että mitä enemmän rautaa tangossa, sen parempi.
Parhaiten kuitenkin kehittyy treenaamalla painoilla, jotka ovat 70 - 85% maksimista.
Liian pienillä painoilla ei maksimivoima kehity lainkaan.

Tekemällä 8 - 10 toiston sarjoja 50 - 65 prosentilla maksimistasi lihasmassa kehittyy, muttei maksimivoima.
Tällaiset painot soveltuvat vain nopeusvoimatreeniin, mutta monissa liikkeissä näin pienillä painoilla saadaan kehitettyä vain lähtövoimaa. Liikenopeus kiihtyy pienen kuorman johdosta liian suureksi,
jotta minkäänlaista harjoitusvaikutusta saataisiin aikaan.

Todella suurilla, yli 90% kuormilla voidaan treenata kerrallaan vain 4 - 5 viikkoa,
sen jälkeen tuloskunto kääntyy laskuun. Hermojärjestelmä väsyy kun tehdään samaa liikettä
liian suurella painolla yhtäjaksoisesti.
Liian alhainen volyymi kääntää tuloskunnon laskuun, koska harjoittelu ei ole riittävän rakentavaa.
Parhaan tuloksen saa rytmittämällä treenin 3 - 5 viikon miniperiodeihin siten,
että on koko ajan "pelialueella" eli harjoittelee mahdollisimman tehokkaasti.

------------
Eli toisinsanoen olisiko järkevintä treenata noin 90% kuormalla 4-5 viikkoa ja sen jälkeen vetää 50-60% kuormalla viikko?

Koska salimotivaatio on aina kympissä niin itse olen vetänyt melko täysillä viidettä kuukautta ja vielä ainakin tulokset on noususuhdanteisia.
MUTTA olisiko ihan järkevää pitää kevyempi viikko välillä?

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
jalat sanoi:
Eli toisinsanoen olisiko järkevintä treenata noin 90% kuormalla 4-5 viikkoa ja sen jälkeen vetää 50-60% kuormalla viikko?

Koska salimotivaatio on aina kympissä niin itse olen vetänyt melko täysillä viidettä kuukautta ja vielä ainakin tulokset on noususuhdanteisia.
MUTTA olisiko ihan järkevää pitää kevyempi viikko välillä?

IMHO, kunhan tuloksia tulee, voi jatkaa. Mutta: ohjelmaa on vaihdettava ennenkuin tulee pysähdys.
Itselläni toimii parhaiten niin, että teen 4-6 viikkoa tietyllä ohjelmalla, jonka jälkeen muutan sitä. Koko ajan ja jatkuvasti on tavoitteena joko enempi toistoja samalla kilomäärällä tai isommalla kilomäärällä saman verran toistoja kuin edellisellä kerralla pienemmällä painolla. :)
Eli jatkuvasti nousujohteista treeniä. Tässä on vähän niinku pakko pitää treenipäiväkirjaa, koska ainakin minä tuppaan muistelemaan 'liian kevyesti', eli en otakaan isompaa painoa, vaikka viime treenissä oliskin tullut sen verran hyvin että pitäis nostaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom