Millaisia tuloksia ketodieetillä gallup ?

Tahvo Tohveli sanoi:
Hypertrofisessa voimaharjoittelussa lihas käyttää glykogeenia energianlähteenään.

Taitaapi ATP:tä käyttää. ATP-varastot taas saa täytettyä niin sokerin kuin rasvankin hapettamisen kautta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Patarauta sanoi:
Nimenomaan siltä tuntui ensimmäiset 3 päivää

Tuo ei välttämättä kerro vielä kauheasti, se kestää jonkun aikaa, kun keho siirtyy pääasialliseen rasva-ketoniaineenvaihduntaan.

Itse olen pudotellut sekä syklisellä ketodieetillä, että syklisellä ei-ketodieetillä. Kumpikin menee, mutta nykyään käytän ei-ketodieettiä, koska haluan ottaa mieluummin ne vähät kalorit hiilareista, kuin rasvasta.

RawOstrich sanoi:
Taitaapi ATP:tä käyttää. ATP-varastot taas saa täytettyä niin sokerin kuin rasvankin hapettamisen kautta.

Anaerobisessa glykolyysissä käsittääkseni käytetään lihasten glykogeenia sen ATP:n tekoon.

Aloitin 15.11. viime vuonna tilanteesta 130 kg. Nyt on 115 mittarissa, tavoite tuolla 95 kilossa. Linja noudatteli alussa Heikkilän ohjeita, sitten vähitellen osasin kroppaa kuuntelemalla säätää itelleni sopivan systeemin, ja kun kuulin että se on hyvin pitkälti lähellä CKD:tä, hankin Lyle McDonaldin The Ketogenic Diet -opuksen käsiini ja aloin aihetta opiskelemaan. Muitakin positiivisia tuloksia kuin painoon liittyviä on rutkasti.

Lyle muuten kirjoittaa ettei saliharjoittelua missään nimessä pidä jättää ketodieetillä pois, koska lihasmassa säilyy parhaiten kun dieetataan ketolla ja samalla treenataan salilla.

Tahvo Tohveli sanoi:
Anaerobisessa glykolyysissä käsittääkseni käytetään lihasten glykogeenia sen ATP:n tekoon.

Anaerobisessa harjoittelussa ATP-varastot tyhjentyvät sarjan aikana ja täyttyvät tauon aikana. Täyttäminen tapahtuu sokerin hapettamisen avulla jos sitä on saatavilla, muutoin rasvan hapettamisen avulla. Jonkin verran lihas ehtii tuottaa lisää ATP:tä myös sarjan aikana, tosin pääosin hapettomasti, maitohappokäymisen avulla.

Olet oikeassa siinä että normaaliruokavaliolla punttitreeneissä sokeri muodostaa energian (ATP:n) lähteen. Se ei kuitenkaan ole välttämätöntä, vaan ATP:n valmistus onnistuu myös rasvalla. Jos ei onnistuisi, treenaaminen olisi mahdotonta ketodieetillä. Ja sitä se ei ole, kokeile vaikka.

laiskaluu sanoi:
Jonkun verran söin perunaa ja riisiä yms. enkä ollenkaan sokeria.

Suosittelisin jättämään perunat ja tavallisen riisin kokonaan pois keto-/low carbdieetillä, sillä ne omaavat korkean Glykeemisen indeksin (GI). Lisää tietoa hiilareista ja GI:stä antaa searchi.
Tavallisen riisin sijaan kannattaa käyttää esimerkiksi villiriisiä, jonka GI on vain 35, kun tavallisen riisin taisi olla 103.

Tässä muutama esimerkki korkeiden GI:n omaavista tuotteista:
Banaani, perunat, ranskanperunat, sipsit, valkoinen leipä, pulla, valkoinen riisi, monet aamiaismurot, spagetti.

Ja vastaavasti matalan:
Useimmat vihannekset ja hedelmät, täysjyväviljatuotteet, kaura, ohra, ruskea riisi, parsakaali, couscous.

Edit. Tuolta lisää tietoa

Viimeksi muokattu:
Svendis sanoi:
Suosittelisin jättämään perunat ja tavallisen riisin kokonaan pois keto-/low carbdieetillä, sillä ne omaavat korkean Glykeemisen indeksin (GI). Lisää tietoa hiilareista ja GI:stä antaa searchi.

No kyllä ketolla pitää jättää perunat ja riisit veks. Varsinkin jos hiilarit pyörii tuossa 30g pinnassa. Kyllä siinä saa ihan tosissaan vältellä hiilareita. Varsinkin jos haluaa vähän vihanneksia ja kuituja nautiskella. Matala hiilariselle voi nyt jonkun perunan syödä, jos välttämättä haluaa.

Ei kai sillä periaatteessa ole väliä ottaako (Atkins) ketolla hiilarit sokerista tai sitten terveellisemmästä vaihtoehdosta. Jos hiilareita ei saa tarpeeksi niin sitten pysytään ketoosissa. Terveellistähän tuo ei ole, mutta mun mielestä GI lukuun ei tarvitse tuijotella Atkinsilla. Hiilarien kokonaismäärä ratkaisee.

edit:

Aiheeseen. Kyllä tuo hiilarien pois jättäminen vaikutti lähinnä toistoihin aikalailla. Ei vaan jaksanut puristaa loppuun asti. Sarjapainot ~samat mutta toistot vähenivät. Ei auttanut painojen pudottaminen vaan stoppi tuli lähes aina 8-10 toison kohdalla. CKD-systeemillä alku viikko menee hyvin, mutta loppu viikosta alkaa taas sama tökkiminen. Paino tulee kyllä huimasti alussa alas. Syynä tuo Tomin mainitsema veden poistuminen. Mulla nyt ei Tomin massoja ole, mutta kyllä sitä vettä silti melkoisesti kropassa on.

RawOstrich sanoi:
Olet oikeassa siinä että normaaliruokavaliolla punttitreeneissä sokeri muodostaa energian (ATP:n) lähteen. Se ei kuitenkaan ole välttämätöntä, vaan ATP:n valmistus onnistuu myös rasvalla.

Onnistuu mut on ilmeisesti hitaampaa. Huomaa hyvin siitä että kun ATP lopahtaa muutaman sekunnin jälkeen (imo, tuntuu riittävän lyhyeen sarjaan luokkaa 6 toistoa) niin vastaan tulee kuin seinä jos on lowcarbilla.

Hiilarien kanssa jaksaa vähän pidempään, eli juurikin käy niin että ATP:t täydentyy siinä sarjan aikanakin kunnes maitohappo ja hapenpuute estävät tuotannon.

nus,nus :D

Jakob sanoi:
Ei kai sillä periaatteessa ole väliä ottaako (Atkins) ketolla hiilarit sokerista tai sitten terveellisemmästä vaihtoehdosta. Jos hiilareita ei saa tarpeeksi niin sitten pysytään ketoosissa. Terveellistähän tuo ei ole, mutta mun mielestä GI lukuun ei tarvitse tuijotella Atkinsilla. Hiilarien kokonaismäärä ratkaisee.

Juu eihän sillä ole väliä, mutta itse olen low carbilla ottanut hiilarit matalan Gi:n tuotteista. Omalla kohdalla tuntuu että nälkä pysyy paremmin kurissa kun verensokeri ei heittele kummemmin. Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee. :thumbs:

RawOstrich sanoi:
Se ei kuitenkaan ole välttämätöntä, vaan ATP:n valmistus onnistuu myös rasvalla. Jos ei onnistuisi, treenaaminen olisi mahdotonta ketodieetillä. Ja sitä se ei ole, kokeile vaikka.

Eihän ne ketodieetilläkään ne glykogeenivarastot täysin tyhjät ole, siellä ei vaan ole yhtä paljon tavaraa, kuin "normaalilla" ruokavaliolla.

Ja on kokeiltu, homma tyssää kuin seinään aika nopeasti. Jos liikutaan jossain toistovälillä 1-3, niin ei hirveämmin ongelmia (tosin nesteen puute lihaksissa tuntuu syövän myös maksimivoimaa minulla), mutta kun mennään sinne alueelle, jossa alkaa muodostua maitohappoa, niin vaikeaa on. Varmasti yksilöllisiä eroja on tässäkin asiassa.

RawOstrich sanoi:
Anaerobisessa harjoittelussa ATP-varastot tyhjentyvät sarjan aikana ja täyttyvät tauon aikana. Täyttäminen tapahtuu sokerin hapettamisen avulla jos sitä on saatavilla, muutoin rasvan hapettamisen avulla.
Hieman pilkunviilausta: ATP varastot eivät tyhjene harjoittelussa. Enimmillään tutkimuksissa on saatu 40 prosentin tippuminen. ADP ja AMP varastot tulevat sitten mietintään mukaan. Varastot täyttyvät rasva ja sokeri hajoituksen avulla, suhde kumpaa käytetään riippuu glukagonista, adrenaliinista, insuliinista, muista hormooneista, solun energia varastoista, eri enstyymien määrästä ja varmasti monista muista tekijöistä.

Lightweight sanoi:
Hieman pilkunviilausta: ATP varastot eivät tyhjene harjoittelussa. Enimmillään tutkimuksissa on saatu 40 prosentin tippuminen. ADP ja AMP varastot tulevat sitten mietintään mukaan. Varastot täyttyvät rasva ja sokeri hajoituksen avulla, suhde kumpaa käytetään riippuu glukagonista, adrenaliinista, insuliinista, muista hormooneista, solun energia varastoista, eri enstyymien määrästä ja varmasti monista muista tekijöistä.

Seison korjattuna :-)

Tahvo Tohveli sanoi:
Ja on kokeiltu, homma tyssää kuin seinään aika nopeasti. Jos liikutaan jossain toistovälillä 1-3, niin ei hirveämmin ongelmia (tosin nesteen puute lihaksissa tuntuu syövän myös maksimivoimaa minulla), mutta kun mennään sinne alueelle, jossa alkaa muodostua maitohappoa, niin vaikeaa on. Varmasti yksilöllisiä eroja on tässäkin asiassa.

Itse olen huomannut että ketodieetillä kreatiini antaa merkittävää lisäpotkua. En enää menisi keton aikana salille ilman tuhtia kreatiinisatsia. Normaaliruokavaliolla kreatiinin vaikutukset jäävät minulla suht vähäisiksi.

Imeytyykö se...?

RawOstrich sanoi:
Itse olen huomannut että ketodieetillä kreatiini antaa merkittävää lisäpotkua. En enää menisi keton aikana salille ilman tuhtia kreatiinisatsia. Normaaliruokavaliolla kreatiinin vaikutukset jäävät minulla suht vähäisiksi.

Imeytyykö kreatiini kunnolla elimistöön alle 20 gramman vrk-hiilareilla ? ettei menisi suoraan läpi vaan...

Itse vedän ketolla palkkarissa koko päivän kreatiiniannoksen koska siinä maltoa, Pauliina Taluksen mielestä on tärkeää vetää krea nopeiden hiilareiden kanssa... Se riittää mulle faktan kriteeriksi tässä asiassa...

Itellä on lähtenyt 15 kiloa kummallakin ketoosidieetillä mitä olen pitänyt...kesto noin 12-15 viikkoa...syntipäiviä...eli hiiltä myllyyn olen pitänyt 2 viikon välein...ja voimat ovat pysyneet loistavasti ja samoin lihat...tota en ymmärtänyt että ei jaksa treenata...ite jaksoin oikein hyvin kunhan muistaa ottaa vitamiiineja vähän reilummin...ja nesteet tulee tosiaan aika nopeasti ulos kun ei ole sitä hiiltä sitomassa sitä edes vähää...hormoonitasot pysyy kuulemma tosi ylhäällä koska proteiinia ja rasvaa on vähän

Ketolla olen aikoinaan päässy parhaaseen kuntooni (rasvan suhteen). Nyt olen just taas ketolla ja lähtökohta oli elämäni rasvasin kunto ja 114kg, täl hetkel 105kg eli 9kg lähteny 29 päivässä. Ketodieetin paras ominaisuus ainaki mun kannalta on ollu se että nälkä lähtee ihan täysin eli saan pidettyä ahmimishäiriön kurissa.

Entäs kuinka teillä on vaikuttanut voimatasoihin tuollaiset laihduttelut?? Itellä dietille ryhytyminen harkinnassa ja matalilla hiilareilla, jos jollakin. Voimaa ei olis kumminkaan kiva menettää, kun sitä tässä yritän hankkiakin...mutta rasvaakin on liikaa...

Suositut

Back
Ylös Bottom