Millaiset kaiuttimet tai vahvistin?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
57
Ööööhh.. Kävi tässä tänään mielessäni että hankkisin paremmat kaitsarit, tai vahvistimen. En ole mikään hifi-ukko joten tietämys musiikki vehkeistä on olematon. Tällä hetkellä mulla on vanhat panasonicin vaatimattomat ja vanhat pikkustereot, höystettynä ace:n subbarilla (taitaa olla ainoa laadukas härveli kokoonpanossani). Vahvistimesta menee piuhat subbarille, josta lähtee piuhat panasonicin kaitsareille. Ajattelin ostaa kaiuttimet, mutta en tiedä minkälaiset kannattaisi hankkia. Tietenkin toiveissa olisi hyvät ja halvat, mutta sellaisia ei taida olla. Ylipäätään onko järkeä satsata kaiuttimiin, jos vahvistin ei ole laadukas? Mutta antakaa te vinkkejä kaittumista (ei kauhian kalliista).. tai ohjeita/infoa että miten saisin lisää kuuntelunautintoa ylipäätään? ;)

veijo esso sanoi:
Ööööhh.. Kävi tässä tänään mielessäni että hankkisin paremmat kaitsarit, tai vahvistimen. En ole mikään hifi-ukko joten tietämys musiikki vehkeistä on olematon. Tällä hetkellä mulla on vanhat panasonicin vaatimattomat ja vanhat pikkustereot, höystettynä ace:n subbarilla (taitaa olla ainoa laadukas härveli kokoonpanossani). Vahvistimesta menee piuhat subbarille, josta lähtee piuhat panasonicin kaitsareille. Ajattelin ostaa kaiuttimet, mutta en tiedä minkälaiset kannattaisi hankkia. Tietenkin toiveissa olisi hyvät ja halvat, mutta sellaisia ei taida olla. Ylipäätään onko järkeä satsata kaiuttimiin, jos vahvistin ei ole laadukas? Mutta antakaa te vinkkejä kaittumista (ei kauhian kalliista).. tai ohjeita/infoa että miten saisin lisää kuuntelunautintoa ylipäätään? ;)

Ensin kannattaa miettiä paljonko on rahaa valmis sijoittamaan ja sen pohjalta sitten lähteä hommaa suunnittelemaan. Ja millainen setti mielessä, kaksikanava kuuntelua vai kotiteatteriakin???

Asiahan on niin että hyvä ääni tulee hyvistä kajareista, ei hyvästä vahvistimesta, eli jos nyt ostaisit pelkän vahvistimen tuskin kovinkaan paljoa hyötyisit, tietenkin pitää taas hyville kaiuttimille olla hyvä/kohtalainen vahvistin. Jos oletettaisiin että rahaa on esim muutama satanen käytössä niin itse tekisin about näin. Katselisin vähän käytettyä vahvistinta (2 kanavavahvistin tai sitten AV-viritinvahvistin jos kotiteatterikin kiinnostaa) ja siihen kaveriksi jonkun suht tunnetun merkin jalustakaiuttimet. Itse suosisin esim Harman Kardonin tai Yamahan vahvistinta ja esim Amphionin Helium 2 kaiuttimet. Ja se sun subbari sitten niiden jalustakaiuttimien rinnalle. Jos kotiteatterijutut kiinnostaa niin pakettiinhan voi sitten ostella kaiuttimia pikkuhiljaa lisää..

Jos rahaa ajattelee niin ehdottamani paketti olisi hintaluokkaa: vähän käytetty vahvistin esim 250€ (tietenkin ihan sun budjetin mukaan, mutta kovin paljon tästä halvempaa en lähtisi hankkimaan) ja mun ehdottomat kaiuttimet on uutena näköjään n. 500€ pari, käytettynä tietenkin halvemmat.

Mutta varsinkin kaiuttimien ostossa kannattaa luottaa omaan korvaansa, kuunnella liikkeessä ja pyytää sieltä halutut kaiuttimet kotikuunteluun ja kuunnella miltä ne omassa kodissa kuulostaa(vaatii tietenkin että kotona on kelvollinen vahvistin tähän hommaan).

Tässä nyt jotain sekavaa selitystä puolineljän aikaan yöllä :rolleyes:

Mutta eiköhän tästä keskustelua synny ja kysy jos jotain mieleen tulee..

Kiitoksia Relg mittavasta vastauksestasi. Seuraava juttu minkä teen on liikkeissä pyöriskely ja kaiuttimien koekuuntelu-sessiot. Zekkasin keltaiset pörssit ja huutonetit kans läpi mielenkiinnolla. Olen vähän kahden vaiheilla että laitanko kotiteatterin vaiko enkö. Kotiteatterin omistajilta kyllä kysyisin että onko siitä niin paljoa iloa että kannattaa laittaa? Kaverin luona kerran katoin pari leffaa mutta ei oikein tehny vaikutusta. Takakajarit yskähteli pari kertaa koko leffan aikana.. liekö sitten ollut sellaiset leffat että ei äänimaailma pelannu?

veijo esso sanoi:
Kiitoksia Relg mittavasta vastauksestasi. Seuraava juttu minkä teen on liikkeissä pyöriskely ja kaiuttimien koekuuntelu-sessiot. Zekkasin keltaiset pörssit ja huutonetit kans läpi mielenkiinnolla. Olen vähän kahden vaiheilla että laitanko kotiteatterin vaiko enkö. Kotiteatterin omistajilta kyllä kysyisin että onko siitä niin paljoa iloa että kannattaa laittaa? Kaverin luona kerran katoin pari leffaa mutta ei oikein tehny vaikutusta. Takakajarit yskähteli pari kertaa koko leffan aikana.. liekö sitten ollut sellaiset leffat että ei äänimaailma pelannu?

Vaikka mulla ei tällä hetkellä minkään näköistä kotiteatterilaitteistoa olekaan niin voisin yrittää vastata, eli jos leffoja tykkään katsella niin ehkä sulle tosiaan parempi vaihtoehto voisi olla av-viritinvahvistin ja siihen sitten pikkuhiljaa niitä kajareita lisää jos siltä tuntuu. Kun nykyiset Av-viritinvahvistimet menee ihan hyvin kaksikanavatoistossakin jos ei niiiin kultakorva ole. Eli ostaisit sellaisen vahvarin ja siihen ne kaksi kajaria kaveriksi, sitten pikkuhiljaa lisää, vaikka keskikaiutin, myöhemmin takakaiuttimet jotka ei mielestäni tarvitse ihan niin laadukkaat ja kalliit olla kun pääkaiuttimet. Tietenkin ihannetilanne olisi jos kaikki kaiuttimet olisi samoille elementeillä.

Kaiuttimien osto käytettynä on mielestäni vähän enemmän arpapeliä kun vahvistimen osto, ellei sitten osta kaiuttimia ihmiseltä jonka tietää "kohtelevan" laitteita kunnolla.. Itse olen hyviä kauppoja tehnyt hifi-lehden osto ja myyntipalstan kautta, ja siellä on muutenkin osaavaa porukkaa jos neuvoja tarvitsee kysyä.

Ja niinkun sanoin niin jos/kun liikkeessä vakavammin alat jotain/joitain kaiuttimia harkitsemaan niin pyydä ne pöntöt kotikuunteluun ja illan tai kaksi kuuntelet niitä rauhassa kotona. Saattaa yllättävän erilaiselta kuulostaa kaiuttimet liikkeessä ja sun kotonasi.

Jos vielä jotain merkkejä malleja sulle tyrkyttäisin niin Dynaudiolla on hyviä kaiuttimia sekä yhdet erittäin harkitsemisen arvoisit voisi olla jo legendaariset Chorus compact 662 kaiuttimet, näissä ei hintakaan ole kovin paha ja käytettynäkin liikkuu jonkun verran. Mutta ääni on hintaluokassaan ehdotonta huippua monen mielestä..

Tässä taas jotain sekavaa selitystä.. :)

vähän kyllä :offtopic:
näin jossain sonabin mainoksen,
jossa kotiteatterikaiutinpaketti hintaan alle 500€..
no ekana tulee mieleen, että liian halpa,
mutta sain infoa paketista ja hinta/laatu on kohdallaan kys. paketissa...
ei yleensä paketit ole laadukasta settiä, mutta väitetään että edellämainittu olis.... siis ottaen hintaluokan 500€ huomioon...:nolo:
tiedä sitten mikä on hintaluokkas...

VIELÄ loppuun YKS tärkeä pointti...
NOIHIN VEHKEISIIN SAA RAHAA MENEMÄÄN VAIKKA OMAKOTITALON VERRAN JA AINA LÖYTYY JOKU JONKA MIELESTÄ OLISIT VOINUT OSTAA JOTAIN MUUTA....

Jos budjetti on luokkaa 500 niin ostat stereovahvarin ja kajarit käytettynä! . Noilla hififoorumeilla kannattaa katella myyntipalstoja. Liikkuu koko ajan oikein mainioita vehkeitä. Käytettynä saat oikeesti paljon parempaa vastinetta rahoillesi. Ja oikeesti semmonen kunnon stereopaketti hakkaa noi halvat kotiteatteriviritelmät mennen tullen.

poltat ittelles sellasen seka lövyn mis on musaa josta diggaat.
sen kanssa painut liikkeeseen ja eikun levy soittimeen ja kokeilemaan, eri kaiuttimia ja eri vahvistimia. siellä huomaa hyvin mikä soi omaan korvaan parhaalta.
siis monessa liikkeessä yleensä on sellanen erillinen hifi nurkka, jossain reijon valinnasssa ei välttämättä oo.

Mniska sanoi:
poltat ittelles sellasen seka lövyn mis on musaa josta diggaat..

Tässäkin kannattaa muistaa, että mahdollisimman monipuolista ja erilaista musiikkia. Ei tule yllätyksiä :) ja saa paremman kokonaiskuvan kaiuttimista.

Dvdplaza ja hifilehti on aika hyviä lähteitä katsella "arvosteluita" joistain tuotteista mistä satut kiinnostumaan.

tuosar sanoi:
näin jossain sonabin mainoksen,
jossa kotiteatterikaiutinpaketti hintaan alle 500€..
no ekana tulee mieleen, että liian halpa,

..ja liian halpa se onkin. Noilla tuon hintaluokan kotiteatteripaketeilla ei mun mielestä ole paljoakaan tekemistä kunnollisen musiikinkuuntelun kanssa...

Vielä tälläinen untuvikko kysymys: Kaiuttimien koko? Minulla on epämääräinen käsitys kärjistettynä näin: isommat kaiuttimet = paremmat äänet, pienet kaiuttimet = vaisut, piipittävät äänet.. Mutta valistakaapa minua tässäkin asiassa..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
veijo esso sanoi:
Vielä tälläinen untuvikko kysymys: Kaiuttimien koko? Minulla on epämääräinen käsitys kärjistettynä näin: isommat kaiuttimet = paremmat äänet, pienet kaiuttimet = vaisut, piipittävät äänet.. Mutta valistakaapa minua tässäkin asiassa..

Elä kato sitä kokoa kaiuttimissa eläkä varsinkaan osta mitään 200W vahvaria normi kajariparille. Nyt siis puhun stereovahvareista. Vaikka kuinka kärjistää niin kyllä se äänen selkeys, erottelevuus, kirkkaus tulee lähinnä olemaan se mikä tekee ainakin itselle todellisen vaikutuksen kuin se basson määrä. Toki ihan pikkuelementeillä olevat kajarit ei toista kovin hyvin alapäätä mutta siinä vaiheessa kannattaa harkita erillisen subbarin ostamista. Taajuusvaste on se mitä kannattaa tuijottaa eikäö watteja. noi Relgin mainitsemat Chorukset on ihan peruskauraa ja niitäkin löytyy käytettynä kun viittii katella. Useimmiten hifistit pitää noi kajarit sen verta hyvässä kunnossa että käytetyt on käytännössä yhtä hyvät kuin uudetkin. Itseasiassa vähän käytetyt ja melko uudet ovat paremmat koska ne on "sisäänajettu" :)

EDIT: ehkä merkittävimmän eron huomaat siinä mistä ääni tuntuu tulevan: Kannattaa mennä liikkeeseen testaamaan sinne hifipuolelle mistä löytyy se kajaritestipaikka jossa voi vaihtaa lennosta kajareita. Yleistäen huonot kajarit toistaa äänen niin että se tuntuu tulevan kajarin sisältä. Kunnon kajarit osaavat tuoda äänen "ulos". Tämä testi kuitenkin pitää aina tehdä suoraan edestä päin sillä vasta silloin suuntakuvion vaikutus tulee oikealla tavalla esiin.

veijo esso sanoi:

Nyt meni veikkaus metsään ja pahasti. :rolleyes:

Eli siis, toi ei todellakaan pidä paikkaansa. Mitenkäs tän nyt selittäisin :) Eli siis älä vaan osta kaiuttimia koon mukaan tai ajattele että jos saa isot pöntöt halvalla niin se olisi parempi kun pienemmät samalla hinnalla. Se on fakta että pienet kaiuttimet ei pääse niin alas, mutta sullahan oli subbari niin se ei ole mikään ongelma, enneminkin veikkaan että ongelmia tulisi jos ostat jotkut lattiakaiuttimet ja yrität saada sovitettua subbaria niihin.

Ja jos puhutaan muutaman satasen? hintaluokasta niin ehdottomasti katsele jalustakaiuttimia. Tietenkin asiaan vaikuttaa myös millaista musiikkia kuuntelet? Jos pääasiallinen on raskaanrokin paukutus kovaa niin sitten lattiakaiuttimet voi tulla kysymykseen, mutta samalla joutuu äänen laadusta tinkimään tai budjettia venyttämään reippaasti ylöspäin.

Eli jos sulla on esim 300€ käytössä kaiuttimiin niin en itse harkitsisi ollenkaan lattiakaiuttimia. Jos taas rahaa haluaa sijoittaa esim 1000€ alkaa tilanne olemaan taas toinen. Mutta ehdottomasti jalustakajarit + tyylikkäät jalustat + subbari on erittäin hyvä vaihtoehto.

Mulla itselläni oli aikasemmin Amphionin jalustakaiuttimet + suht hyvä subbari. Tästä siirryin lattiakaiuttimiin joiden hinta oli n. 6 x jalustakaiutinparin hinta niin ei se muutos äänen laadussa niiiiiiin iso ollu. Tietenkin ihan selkeästi havaittava ja erilainen paketti muutenkin, mutta tällä tarkotin sitä että pienet jalustakajarit toimi mulla todella hyvin, ja oli paljon helpompi saada soimaan kunnolla suht pienessä huoneessa kuin sitten isommat lattiapöntöt.

Ja jos ostat monikanavavahvarin niin ostat nyt pienet jalustakaiuttimet ja jos/kun pakettiin ostat lisää joskus kaiuttimia niin sitten vaikka ostaa lattiakaiuttimet ja siirtää jalustapöntöt taakse.

Tälläistä tällä kertaa.. :)

Kiitoksia taas ukot loistavasta valistuksesta. Tossa vaimon kanssakin keskustelimme hitusen ja vaimon mielestä olohuoneen sisustukseen tulevat kaitsarit on sitten pienet. Tästä provosoituneena minä mörähdin että nehän ulottuu lattiasta kattoon prkle.. Mitä musiikkimakuun tulee, niin kuuntelen sitä sun tätä. Vanha pieru osastoa kun olen niin yhä useammin huomaan kuuntelevani jotain rauhallista klassista.. ja välillä iskee henki päälle, ja kaivan vanhat iron maidenit, Diot ja Led Zeppelinit kaapista. Nykymusiikin suhteen olen ihan pihalla.. Musiikkimaailma on paljolti jämähtänyt jonnekin -70, 80- tai 90- luvulle.

Minulla oli aiemmin Chorus 662:set etukaiuttimina ja täytyy sanoa, että yllättävän hyvä ääni oli hintaansa nähden. Takakaiuttimina oli silloin vaan jotain kuraa. Sitten ostin etukajareiksi Choruksen 682:set ja 662:set saivat luvan siirtyä takakajareiksi. Bassoa tuli lisää ja tyytyväinen olen.

Ei sitä koko teatteria tarvitse kerralla ostaa. Suosittelisin noita 682:ia, jos stereokaiuttimia miettii. Hinta ei ole paha mutta menee vähän yli budjettisi (n. 700€ / pari). Vahvistimena Yamaha RX 640 RDS ja Yamahaa suosittelen myös.

En ole sitten mikään kultakorva, joten sillä varauksella.

Minä ostaisin hyvän käytetyn av-viritinvahvarin ja pari hyvää kaiutinta. Vahvarissa ainakin mulla perkele loppu liitännät kesken kun ostin uuden ja halvan yamahan, vähän vikatikki(olis pitäny laittaa enemmän massia kiinni vahvariin). Kaiuttimiksi kantsii harkita vaikka noita dvdplazalla kehuttuja Wharfedale Diamondeja.

Jesuiitta sanoi:
Kaiuttimiksi kantsii harkita vaikka noita dvdplazalla kehuttuja Wharfedale Diamondeja.

Itse ostin jokunen aika sitten Diamond 9 sarjan ämyrit ja
pitää sanoa, että hintasikseen ovat mielestäni erittäin
hyvät :5:. Edessä mulla on 9.2 jalusta kajarit, joilla hintaa
uutenaan muistaakseni n. 250e pari. Hakkaavat siltin äänenlaadussa
monet kalliimmatkin (ainakin mun korvalla). Eli vaikka halvoilta
kuulostavatkin niin suosittelen kyllä kuuntelemaan jos mahdollisuuden
saat.

Vinkki #23: Osta muuten aina vahvari jossa on kunnon naparuuvit kaiutinpiuhoille. Klipsiratkaisu kertoo AINA että vahvistin on paska ja komponentit ovat halvinta mahdollista.

Vielä yksi vinkki: Oikeastaan ihan sama mitä ostat, kyllä sitä jonkinlaista ääntä lähtee joka vekottimesta.

Keijon kommentti naparuuveista pitää aika hyvin paikkansa. Ja sellanen vinkki vielä vahvistimeen että vältä Sonyn halvimpia malleja, vaikka watteja lupailtaisiin miten jne. Ne vaan on kotoisin jostain minne aurinko ei paista.

Täällä jo ehdotettu Yamahan RX 640 RDS on ainakin hyvä ja kohtuuhintainen vahvistin, broidilla on sellainen eikä mitään valittamista ole ollut.. Wharfedalen kaiuttimista sen verran kokemusta että Emerald sarjan kajarit omistin joskus ja ihan hyvä kuva niistäkin jäi, tosin ääni on jonkun verran "tummempaa" kun esim Chorus 662 tai Amphionin Helium 2. Mutta oma korva sen ratkaisee mistä pitää... Jos ulkonäkö merkitsee paljon niin esim Chorus 662 löytyy myös HQ versio jossa ulkonäköä/laatua on vielä hieman parannettu, tietenkin hinnan kustannuksella..

Relg sanoi:
Eli siis, toi ei todellakaan pidä paikkaansa. Mitenkäs tän nyt selittäisin :) Eli siis älä vaan osta kaiuttimia koon mukaan tai ajattele että jos saa isot pöntöt halvalla niin se olisi parempi kun pienemmät samalla hinnalla. Se on fakta että pienet kaiuttimet ei pääse niin alas, mutta sullahan oli subbari niin se ei ole mikään ongelma, enneminkin veikkaan että ongelmia tulisi jos ostat jotkut lattiakaiuttimet ja yrität saada sovitettua subbaria niihin.

Komppaan Relgiä. Suomessa kun huonekoot on jenkkivaatehuoneen luokkaa noin yleensä ottaen ja seinät betonia, niin tollaiset kaappikaiuttimet on helvetillisen hankala saada soimaan kumisematta. Mulla oli sellaiset hetken aikaa, mutta nyt on hyllymallit jonka kaverina on ihan pieni (20 litraa) subi. IMO sen subin ei tarvitse edes olla mikään äänenpainemonsteri jos sillä vaan sivistyneesti jatkaa toistoa vähän alaspäin ja puuttuvien bassojenkin kanssa elää paremmin kuin mölisevän ja humisevan yläbasson kanssa. Toi sijoittelu muutenkin vaikuttaa ääneen sikapaljon enemmän kuin kohtalainenkaan ero eri pönttömallien hinnassa.

Ei kannata mennä siihen hakaan että kuuntelee pönttöjä vaan kaupassa isossa tilassa jos oma olkkari on luokkaa 3x3m.

edit: Gradientin mallit osoittaa sen että betonihuoneissa suljettu kaiutinkin toimii ihan hyvin vaikka bassovaste periaatteessa lähteekin tippumaan ylempää.

Muisti palailee pätkittäin. Nyt on siis hyllyssä yamaha rx-v350 vaffari ja ei ollut mikään kovin hyvä ostos. Seuraava on sitten rx-v750 tai parempi. Löytyy helvetin hyvät liitännät ja muut ominaisuudet ja menee sitten tosi pitkään tavallisessa käytössä.

Back
Ylös Bottom