Millaisella pyörällä mimmit polkee?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Annami
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
4.1.2008
Viestejä
22
Kevät lähestyy kovaa vauhti, ja samaan aikaan alkaa myös pyöräilykelit. Punttimimmien palstaa lukiessani, olen huomennut monien harrastavan työmatkapyöräilyä sekä useat vaihtavat osan aeroobisista treeneistä polkemiseen. Kysymys kuuluukin: millasilla pyörillä poljette?

Olisi kiva kuulla joitan hyväksi kokemianne pyörämalleja ja hieman matkoista ja kilomertimääristä, joita viikossa poljette.

Itse poljen tällä hetkellä perinteisellä 7-vaihteisella Tunturilla. Pyörä on ihan ok lyhyille matkoille, mutta pidemmillä matkoilla malli ei oikein palvele tarkoitustaan. Olen aikeissa hankkia jonkun toisen pyörän, jolla voisin polkea keväästä syksyyn työmatkani. Matkaa kertyy nykyään noin 12 kilometriä suuntaansa. Matkan haasteena on useat tien ylitykset, jotka hidastavat vauhtia ja hankaloittavat pyörän valintaa.
 
bmx, oma pikkunen muruni...

Ma en ole ikina tajunnut miten joku jaksaa vetaa noilla minifillareilla. Ihan ok jos osaa tehda temppuja, mutta yli kilsan matkoilla noilla saa vain vitutuksen aikaan. Sama Jopojen sun muiden kanssa. Nayttavat joo ihan kivoilta ja kaupungissa niilla voi viilettaa, mutta siihen se sit jaakin.

Ma kuljen talla hetkella Suomessa vanhalla miestenpyoralla, jonka tavallaan "varastin" kaverilta. Ihan helvetin raskas ajaa ja renkaissa on jotain vikaa, joten haen tassa nyt uutta pyoraa. Joku halpa mummopyora tulee varmaan ostettua... Pyorailen n.10km paivassa keskustaan ja takaisin (5km/suunta).
Mulla oli maailman hienoin pyora Amsterdamissa. Ostin sen 30 eurolla joltain katujen miehelta, samanlainen pyora uutena olisi kustantanut about 300e... Ja tama pyora oli lahes uudenveroinen. Se oli ihan perinteisen mummopyoran mallinen ja tosi tukeva rakenteeltaan. Siina ei ollut vaihteita, mutta sita oli helppo polkea (ainakin Hollannin tasaisessa maastossa). Kilometreja tuli paivittain vahintaan 10, yleensa yli 20 (koti-keskusta-koti-keskusta-koti). Hyvin kulki ja takapuolikin tottui parissa paivassa :)
 
Gary Fisher Mendota, oh whada coolness!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vanha Marin Muirwoods. En ole tuunannut ollenkaan, kun tuo metsässä rellestely on jääny niin mitättömäks...parhaiten kyllä toimii katumaasturina. Yli kymmenen vuoden käyttöaikana, olen joutunu vaihtamaan ohjaussarvet ja eturapakaaren...nyt olis sitten takalaakerissa joku häikkä, en ole vielä jaksanu puuttua siihen, kai senki aika alkaa oleen käsillä :jahas:

Tuttu hommas sitten tällasen ja tuli aivan sairas pyöräkuume! Ajamisen hienoutta kohdasta 3:10 eteenpäin

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sama Jopojen sun muiden kanssa. Nayttavat joo ihan kivoilta ja kaupungissa niilla voi viilettaa, mutta siihen se sit jaakin.

Mä kuljen Jopolla. Sydämeni sykkii sille :haart:

Mulle sopii hyvin harva tsygä, sillä pienikin etunoja-asento saa vasemman hartiani täysin tukkoon, tulee kovat kivut, krampit, huimaukset ymv. Vasemmalla on pientä ongelmaa, johon ei ole fysiot ym. löytäneet ratkaisua. Jopoillessa asento on mukavan pysty ja sillä pääsee stadissa hyvin kulkemaan duuniin ja himaan (4 km suunta). On sillä parinkymmenen kilometrin lenkkejäkin joskus kesäisin heitetty :)
 
Mulla on kunnon maastopyörä, jolla sotken myös työmatkat (noin 12 km suunta). Hybridillä tms. pääsis varmaan hiukan nopeemmin, mutta tuolla on muuten enemmän käyttöä, eikä kotiinkaan mahdu tällä hetkellä useampaa pyörää. Ja totuuden nimissä, ei hybridi edes hankintana kiinnostaisi - ehkä kunnon maantiepyörä joskus tulevaisuudessa, kun on isompi kämppä :)

Tuolla maastopyörällä on tullut fillaroitua nuo työmatkat kesät talvet (viime talvi oli hieman haastava).

Talvella luodaan fillarointiin pohjakunto, jotta kesällä on hyvä painaa täysii... ;)
 
Mulla odottaa Konan hybridi varastossa kesäkautta :) Olen itse ollut tosi tyytyväinen kyseiseen fillariin, kapeiden renkaiden ansiosta rullaa asfaltilla kevyesti muttei kuitenkaan säikähdä hiekkatieosuuksia. Kaupunkiajeluun mukavan pysty ajoasento, helppo seurata muuta liikennettä.

Ajelen enimmäkseen työmatkoja (15 km per suunta) ja pidempiä sunnuntailenkkejä, mutta pyörä toimii myös kauppakassina lyhyillä matkoilla (rannalle, kirjastoon, kaupungille jne) eikä ole liian sporttinen siihen. Summa summarum: hyvä yleispyörä, jos metsäpoluilla ajelu ei kiinnosta.
 
Meikäläinen sotkee kanssa kunnon rautarunkoisella maastopyörällä. Raskashan tuo on, mutta maastossa todella vakaa poljettava mitä varten se on alunperinkin hommattu. Tosin näin nykyään totaali city ihmisenä haaveissa siitä unelma ihan kunnon katupyörästä, millä olisi nautinnollista heittää vähän pitempääkin matkaa. Hybridi ei jostain syystä nappaa muakaan ollenkaan. Jotenkin se ei vaan oo mun juttu.
 
onhan se bmx tietty hieman erilainen polkea, mutta ei mulla siihen hermo mee. Ottaa helvetin hyvin jalkoihin kun ei tuu istuttua ja rullaa ketterästi. Temppuilu on hauskaa ja pyörä mahtuu autoon mukaan ku lähtee reissuun. Oma kulttuurinsa kai sekin, ei oikein itelleni natsaa mitkää perusmankelit.
 
Mulla on kaksi pyörää, koska poljen vuoden ympäri eikä renkaidenvaihto kiinnosta. Talvipyöränä 7-vaihteinen tavis-Nopsa nastarenkailla; kesällä poljen Tunturin kapearenkaisella 3-vaihteisella retkipyörällä vm.1986, jossa kippurasarvet. Kesäpyörä ei ole ulkoisesti ihan uusimman muodin mukainen, mutta todella hyvässä kunnossa ja unelmakevyt polkea sekä lyhyillä että pitkillä matkoilla. Haaveilen kolmannesta pyörästä välikausille (kevät/ syksy), ostan ehkä Jopon. Nastoilla on huono ajaa asfaltilla ja kesäpyörä ei toimi, jos tiellä on yhtään jäätä tai lunta.
 
Täällä olisi itse asiassa uuden fillarin osto kyseessä ihan näinä viikkoina ja kaipailisinkin teidän apuva. 10v wanha mummopyörä on tullut tiensä päähän :/ Uusi fillari tulee työmatkojen polkemiseen (pääasiassa asfalttia) ja ei tod tartte olla mikään yyberhieno, mut toimiva ja kestävä kuitenkin. Henkilökohtaisen haasteen tuo se, ettei mulla ole koskaan ikinä 25 vuoden aikana ole ollut jalkajarrutonta pyörää (kaikki vanhat pyörät on ollu 0-3 vaihteisia mummotsygiä), joten pelottaa käyttää pelkkiä käsijarruja :eek: Hinnalla ei ole nyt niinkään väliä, vaan juurikin toimivuudella ja kestävyydellä. Vinkkejä??
 
Täällä olisi itse asiassa uuden fillarin osto kyseessä ihan näinä viikkoina ja kaipailisinkin teidän apuva. 10v wanha mummopyörä on tullut tiensä päähän :/ Uusi fillari tulee työmatkojen polkemiseen (pääasiassa asfalttia) ja ei tod tartte olla mikään yyberhieno, mut toimiva ja kestävä kuitenkin. Henkilökohtaisen haasteen tuo se, ettei mulla ole koskaan ikinä 25 vuoden aikana ole ollut jalkajarrutonta pyörää (kaikki vanhat pyörät on ollu 0-3 vaihteisia mummotsygiä), joten pelottaa käyttää pelkkiä käsijarruja :eek: Hinnalla ei ole nyt niinkään väliä, vaan juurikin toimivuudella ja kestävyydellä. Vinkkejä??

Miten olis 26" 3-vaihteinen Kombi ? Intersportit ainakin myy, tai sitten 3-vaihteinen Jopo?
 
10v wanha mummopyörä on tullut tiensä päähän :/

Kestääkö uudet pyörät enää "mitään"? Mun Nopsani on n.5v vanha ja eturenkaan vanteessa on reilusti RUOSTETTA. Käsittämätöntä. Pyörää on pidetty hyvin ja ajettu vain talvisin. Sen sijaan 26-vuotiaassa Tunturi-vanhuksessani on ruosteeton runko ja ruosteettomat vanteet, vaikka on enimmäkseen ollut ulkosäilytyksessä kesäisin ja viettänyt jonkun talvenkin pihalla. Onko nyt niin, että talviajossa oleva pyörä kannattaisi säilyttää koko ajan ulkona? Tällöin ei jatkuvasti kastuisi sulavasta lumesta ja jäästä. Ulkona se on kyllä enimmäkseen ollutkin; vai olisiko parempi säilyttää sisällä?
 
Mulla on "kaupunkipyöränä" Tunturi Park cafe´7 vaihteinen peruspyörä mikä on ollut ulkona paljon sateessa jne kun olen ollut liian laiska viemään varastoon. Pyörä on säilynyt hyvin mutta esm pyörän kori on ruostunut. Pyörä on ihan ok kun menee lyhyitä matkoja mutta sitten kun mennään maantielle ja pitempiä retkiä niin toi on syvältä.
Toisena pyöränä mulla on sitten Nishiki XC 3 joka on ihan eri maata. Sillä mennään vaikka lappiin ja takaisin ilman ongelmaa. Ihme etten tätä pyörää tuo sisälle tyynyn alle kun se on mulle niin rakas :) Kesää odotellessa..
 
Mulla on Rossanon hybridi, viime keväänä hankittu ja hirmu tyytyväinen olen ollut!
En muista tarkempaa mallia, mut vaihteita on 24 ja hintaa oli noin 800 e.

Aluksi oudoksuin juuri sitä jalkajarrujen puuttumista, mutta nopeesti siihen tottui.
Ajoasento muuttui entiseen verrattuna sporttisemmaksi eli enemmän etukenoon,
aluksi tuntui olkapäissä pidemmillä matkoilla, mutta tähänkin tottui hyvin äkkiä.

Mielestäni pyörän hankinnassa pitäisi keskittyä siihen tuntumaan, onko runko hyvä juuri oman kropan mittasuhteille jne.


edit. ostopäätökseen vaikutti myös kotimaisuus ;)
 
mun mussukkainen, vuosi sitten ostettu Crescentin Salto. ovh 700 e luokkaa, itse maksoin upouudesta 349e joten ei voinut jättää tarjousta käyttämättä kun uusi pyörä piti hankkia :)
Runko 48 cm, renkaat 26", vaihteet shimano deore 9v + hydrauliset levyjarrut

Ihan törkeän hyvä ajaa ja kevyt vaikka jotkut moittivatkin cresentin runkoja raskaiksi. Niin kevyt että sen voi helposti nostaa yhdellä kädellä ylös ja parkata suuremmankin pyöräparkin keskelle :D
Tilasin pyörän Tampereelta (Nokialta) Suomen urheilupyörältä ja kuvittelin saavani yli 40 mm renkailla kunnes pyörän saadessani aavistuksen järkytyin 32 mm renkaista. Koeajo paljasti kuitenkin kuinka kevyt niillä oli ajaa joten pidin renkaat ja en voisi olla tyytyväisempi :) Talvella tosin mietin että hankkiako talveksi leveämmät nastat vaiko toinen pyörä kaveriksi :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulla on vanha Crescent, jonka mies korjasti talteen joskus vuosia sitten Helsingissä roskalavalta :D
Istuin on leveä mummopenkki ja edessä on musta pikkuinen metallikori kauppatavaroita varten. Sairaan hyvä polkea, eikä vaihteita tarvitse vaihtaa :) Tämä siis kauppareissuja ja lyhkäisiä matkoja varten. Fillarilenkeille lainaan miehen pyörää.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom