Millä totuttaa vatsa papuihin, herneisiin ym. kasviksiin?

Tykkään pavuista, herneistä ja muista kasvisjutuista aika paljon, mutta tuntuu että mun kroppa muuntaa ne suoraan kaasumaiseen muotoon heti syömisen jälkeen. Välillä piereskely on ihan tajutonta ja sen takia olen käytännössä joutunut luopumaan ko. ruoka-aineista koska en voi istua koko päivää vaan kotona haisemassa. Voiko suolistobakteerikantaa totuttaa näihin safkoihin mitenkään vai pitääkö oppia elämään ilman niitä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama täällä. Salaattia kestää vetää vaikka kuinka paljon, mutta pavut ja kaikki juurekset pierettää ja turvottaa niin saatanasti.

Mulla on ollut tuota ongelmaa ja voisko peräsmies ominaisuus johtua kun lounaalla vedän aina hemepappia, amerikan sekoitusta ja vihreitä papuja n. 250g.
Kun nuo rehut keittää niin lounas kun menee aina ilman makaroni tms. hiilareita niin tuntuu että saa ihan kokonaisen lämpimän aterian.

Tykkään pavuista, herneistä ja muista kasvisjutuista aika paljon, mutta tuntuu että mun kroppa muuntaa ne suoraan kaasumaiseen muotoon heti syömisen jälkeen. Välillä piereskely on ihan tajutonta ja sen takia olen käytännössä joutunut luopumaan ko. ruoka-aineista koska en voi istua koko päivää vaan kotona haisemassa. Voiko suolistobakteerikantaa totuttaa näihin safkoihin mitenkään vai pitääkö oppia elämään ilman niitä?

Sinun pitää valmistaa pavut oikein, niin saat lektiinin pois. Toi lektiini aiheuttaa muutakin kuin pelkästään pieruja. Estää mm. proteiinin imeytymistä ja aiheuttaa vuotavaa suolta. Voisi olla järkevintä jättää kokonaan pois noi. Jotkut GMO vapaat luomupavut sisältävät vähemmän lektiiniä.

Kasviksiin olen jo tottunut, mutta pavut aiheuttavat edelleen samoja oireita. En ole tosin syönyt niitä kuin silloin tällöin, mutta vituttaa jättää yksi lempiruoka-aine pois. Vai kuka kehtaakin väittää että chili con carne on pahaa? :D

Selvyyden vuoksi, käytän ainoastaan tölkitettyä tai tetrapakkiin pakattuja papuja, jotka on siis prosessoitu teollisesti ja autoklaavattu. En muista ikinä nähneeni tavan kaupoissa kuivattuja pussipapuja jotka pitäisi itse liottaa ja kiehuttaa lektiinin eliminoimiseksi. Oikeaoppinen lämmittäminen tuhoaa lektiinin kokonaan, joten kysymys ei ole siitä eivätkä pavut ole tosiaankaan haitallista safkaa, päinvastoin.

Suositut

Back
Ylös Bottom