Siru sanoi:
Mä oon alkanu tässä kevään tullen lisäämään tota aerobisen määrää ja nyt tullut erään mieltä askarruttavan seikan eteen... Jos optimaalinen rasvanpolttosyke on 220-oma ikä ja siitä 60-70%, ni mulla se olis n.120-140. Millä ihmeellä ton sykkeen saa pidettyä noin alhaalla, jos haluaa hölkätä? Nyt oon menny n. 130-160 sykkeellä ja tajusin että se on ton kaavan mukaan kyllä liian korkee. Oonko nyt ihan väärässä? Mitä kokemuksia muilla on noista sykerajoista?
Tuntuu ettei kävelyllä saa sykettä nousemaan tarpeeksi ylös ja juoksussa mennään sitte liian korkealle...Hmm. Oon kyllä ajatellu, että vois ostaa sauvat ni pääsis vähän kovempaa kävellenkin. Olisiko siinä ratkasu mun pulmaan?
Siru hyvä, itse koko ikänä kilpaa juosseena voisin vähän neuvoa!
Oikean maksimisykkeesi saat varmimmin selville erillisellä rasituskokeella, mutta taloudellisista syistä voit myös mitata max. sykealueesi 2-3 min vedolla reiluun ylämäkeen sykemittaria käyttäen!
Tämän jälkeen mittaa leposykkeesi aamulla heti herättyäsi (mutta koita ajoittaa mittaus lepopäivän jälkeiselle aamulle, jotta edellisen päivän harjoitus ei nosta sykettä) Myös muut tekijät kuten: stressi, sairaus jne. voivat nostaa tilapäisesti sykettäsi! Varminta on mitata kerran viikossa samoissa olosuhteissa leposyke ja laskea näistä keskiarvo...3 tulosta olisi hyvä olla käytössä!
Oikeat tehoalueet saat varmimmin selville ns. karvosen kaavalla: prosentit tulee ottaa ns. sykereservistä (maksimisyke - leposyke) ja lisätä tulokseen leposyke (ns. Karvosen kaava). Oletetaan että ikäsi on 25v, max syke 195 ja leposyke 60 ja haluat määrittää aerobisen alueen 60-70% maksimi sykkeestä!
---> 0.6*(195-60)+60 = 141
---> 0.7*(195-60)+60 = (154.5) 155
luulisin, että pystyt jo juoksemaan sykevälillä 141-155(käytä koko sykealuetta), mutta jonkun ajan kuluttua suosittelen nostamaan tehon 65-75% maksimisykkeestä ja muista tärkein viikoittainen harjoituksesi on juosta yksi 90-120 min kestävä pitkä lenkki tuolla sykealueella! kehosi alkaa kuluttamaan rasvoja vasta n. 60 min juoksun jälkeen! ohjelmoi harjoittelusi kuitenki niin, että kolmen viikon ja kolmen pitkän lenkin jälkeen pidät yhden ns. väli viikon eli et juokse pitkää lenkkiä! Toki kevyttä harjoittelua... esim. vko. 1 (90 min) vko. 2 (105min) vko. 3 (120min) vko 4 lepo viikko, en tiedä lähtö tasoasi joten suhteuta siihen, ettei tule vammoja! tämän lisäksi muut harjoitteet viikottain!
sauvoja et tarvitse, koska kulutuksen kannalta kannattaa juosta! lisää tähän kevyt lihaskuntoharjoittelu niin olet oikealla tiellä
hyviä lenkkejä