Millä palkalla jämähtäisit turvalliseen työpaikkaan?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
19.8.2003
Viestejä
857
Pistetäänpä työpaikan keskustelun innoittamana seuraava kysymys:

Mikä olisi mielestäsi hyvä kk-brutto-palkka työstä korkeakoulutetulle jo työelämästä kunnon kokemusta omaavalle (eli selvästi jo osaaja) (piti vähän korostaa noita ehtoja) jos seuraava tilanne olisi:

- Palkkehitys seuraisi keskimääräistä palkkakehitystä maassa.
- kohtuulliset työajat (esimerkiksi aina tavallinen 8-16, ei iltoja, ei viikonloppuja)
- työpaikka täysin varma
- työolosuhteet hyvät
- työ siistiä (eli ei ole pakko värjötellä -20 pakkasessa)
- palkka vakaa ja varma
- mahdollisuus aina lomiin kesällä kohtuulliseen aikaan
- työssä ei yleensä stressiä
- työtahti kohtuullinen (ehtii surffailla pakkiksellakin)
- systeemit joustavat (pääsee vaikka halutessaan päivisin salille ja hoitaa vastaavan tuntimäärän myöhemmin/aiemmin)

Työn negatiivisia puolia:

- mikään ei muutu eli et etene (kyseessä voisi olla jonkinlainen erityisalan osaaminen, jolla ei olisi laajempaa kysyntää ja alalta olisi hankala saada ansiota toisaalle hakiessa)

Kiteytettynä siis kysyn, millaisella palkalla "jämähtäisit" tuollaiseen turvalliseen "pakkopullaan" ja pitäisit silti palkkaa hyvänä tilanteeseen nähden? Tätä ei ole suunnattu 18-v. tai 23-v. tilanteeseen vaan ihan todella korkeakoulutetulle ja kokeneelle ihmiselle, jolla olisi jo koossa siis mahdollisuudet alkaa leikkiä "uraohjusta".

:offtopic: Tätä lähdettiin pohtimaan työelämän myrskyjen seurauksena. Moni ollut irtisanomispelko perseessä, monella tulot heitelleet rajusti.

Joku voi laittaa halutessaan vaikka osion 2) esim. kokemattomalle ja kouluttamattomalle työntekijälle.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic:

värisokea ei näe oikein noita värikkäällä fontilla olevia tekstejä.
 
Tommoseen vois jämähtää eläkeikään asti jollain 3500-4000kk palkalla, mutta sen pitäisi seurata kuitenkin indeksejä, eli se olisi 30v. päästäkin vastaava palkka kuin 4k on nyt.
 
Kyllä jämähtäminen ilman etenemishaaveita vaatisi allekirjoittaneella vähintään 2500 euron kk-liksan. Alle tuon pyörisi päässä varmasti ajatuksia siitä mitä voisi jatkossa tehdä sijasta. Tuokaan liksa ei ole saletti, että pitää urahaaveet poissa mielestä, etenkin kun tulee perhettä pottia jakamaan ja haaveita elämänlaadusta.
 
~2800-3000€ riittäisi mulle, jos palkka nousisi indeksikorotusten mukaan. Tuollaisessa hommassa saisi rauhassa keskittyä harrastuksiin ja muuhunkin kun työhön. Eli halvalla lähtisin...
 
työstä korkeakoulutetulle jo työelämästä kunnon kokemusta omaavalle (eli selvästi jo osaaja)

Riippuu koulutuksesta, en oikein tainnut ymmärtää korkeakoulutettua.

Puhuit erikoisalasta, joten palkankin oltava suhteessa erikoisosaamiseen. Mielestäni liittyy lisäksi paljolti vastuuseen, joka sinulle asetetaan. Ja vietkö töitä kotiin vai onko työaika kiinteä 8-16.

Joka tapauksessa henkilökohtaisesti ainakin yli puolet parempi kuin bandiitin mainitsema 1500 eur bruttona. Lisäksi työssä tulee viihtyä eikä se saa haitata muuta elämää. :lol2:
 
Nyt en taida ymmärtää... eikö kaikki etsi tuollaista duunia jossa on kaikki kohdillaan? En ainakaan mä etsi enää mitään "tuulista" duunia jossa pitää repiä itsensä hajalle stressin jne muodossa.
En tietenkään ole korkeakoulutettukaan vaan varsin hyvän työkokemuksen omaava(vuodesta -88 asti samoja duuneja tehnyt, hieman vaan vastuu ja asiat muutuneet ja elämäni toinen työpaikka jossa nyt olen)
Onko tässä nyt kunniahimosta kyse kun ei ole mitään etenemismahdollisuuksia, mutta so what raha ratkaisee... eli jos mä saan tarpeeksi rahaa niin mulle aivan sama että etenenkö ja onko vaihtelua vai ei.
No sanotaan että jos tänään tulisi joku noilla puitteilla tarjoamaan duunia joka olisi aivan varma loppuelämäksi ja kaikki muutkin puitteet kuten aloituksessa mainitaan niin joku 2500 olisi alaraja.
 
Jos kaikki mainitsemasi ehdot täyttyisivät brutto 1600e netto 1200 riittäisi.

Opiskelet sen 9v peruskoulua, 3v esim ammattikoulussa ja ties kuinka kauan ammattikorkeakoulussa. Vihdoinkin pääset töihin, jotka olet ansainnut ja sulle riittää työttömyyskorvaus. Kiva.
 
Siellä jossain 4000 e pinnassa varmaan voisi harkita jämähdystä.

Edit: Tämä siis sillä oletuksella että tuo kyseinen duuni olis oikeesti mukavaa.
Edit2: Luumun alla olevaan tarkennukseen: Vaikea määrittää yleisesti, koska palkkataso riippuu niin paljon koulutuksesta ja työtehtävästä. Riippuu siis siitä, mitä urallaan etenemisellä on mahdollista saavuttaa "keskimääräisen" palkkakehityksen puitteissa.
 
Asetin kysymyksen heikosti.

Olisi pitänyt kysyä, mikä on mielestäsi yleisesti kuvatulle henkilölle hyvä palkka em. kaltaisesta työstä. Ei niin, että kysyy henkilökohtaisesti omalla kohdalla, koska turhan moni voi (en sano että lähtee) lähteä isottelemaan lukua "koska oon itte niin saatanan hyvä!" :)

Eli jos lähdetäänkin siitä, että mikä noin yleensä olisi noilla rajauksilla mielestäsi hyvä palkka? Ei nyt välttämättä juuri sinulle.
 
Jos saa elämän sisällön muualta niin kyllä tollaista työtä jonkin aikaa tekee, mut en suosittele, ellet halua joka aamu miettiä .45 tungettuna kitalakeen olisko tänään viimeinen päivä.

Harharharharhar.

:evil:

Edit. Niin ja palkasta. Mikään rahamäärä ei oo ton arvosta.
 
Opiskelet sen 9v peruskoulua, 3v esim ammattikoulussa ja ties kuinka kauan ammattikorkeakoulussa. Vihdoinkin pääset töihin, jotka olet ansainnut ja sulle riittää työttömyyskorvaus. Kiva.

Missä saa noin paljon työttömyyskorvausta, muutan sinne heti kun valmistun.
 
Opiskelet sen 9v peruskoulua, 3v esim ammattikoulussa ja ties kuinka kauan ammattikorkeakoulussa. Vihdoinkin pääset töihin, jotka olet ansainnut ja sulle riittää työttömyyskorvaus. Kiva.

Peruskoulua en laskisi vielä opiskeluksi.

Oon jämähtänyt jo tällä nykyisellä palkalla. Tosin vaatii sen ettei työ ole 8-16 excelin nypläämistä cubiclessa tauotta. Välillä pitää päästä reissaamaan ja häröilemään ja juomaan ilmaista viinaa hienoon ympäristöön.
 
Vihdoinkin pääset töihin, jotka olet ansainnut ja sulle riittää työttömyyskorvaus. Kiva.

Työtön nettoaa 1200€/kk?? Just, enpä ole ite koskaan kuullut moisesta. Jos tollasia summia nettoais kotona pilveä poltellen niin en tekis päivääkään töitä.
 
Mä voisin jämähtää nykyiseen duuniini mielelläni, jollei osa työolosuhteista (mukaanlukien pari kollegaa) olisi niin syvältä, että tiettyinä päivinä v*tuttaa jo valmiiksi kun tietää että tänään on taas tietyt heebot ja hommat kuvioissa.
 
Sanotaan, että keskimääräinen aineenopen ansiotaso, eli siinä 2300-3000€/kk (bruttona toki) paikkeilla riittää jämähtämiseen hienosti. Jopa kaipaan moista tilannetta, koska mulle tasaisuus ja turvallisuus ovat niin tärkeitä arvoja, vars. tulojen suhteen.
 
Back
Ylös Bottom