Millä kamppailulajilla aloittaa 4...5 vuotiaana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja romulux
  • Aloitettu Aloitettu
Löytyykö sellaista kamppailulajia, jonka voi aloittaa jo 4...5 vuotiaana ohjatusti ns. peruskurssilla jossain seurassa? Useimmat lajithan esim. judo, paini, karate olisivat lapselle loistavaa liikuntaa, vartalon koordinaation kehittämistä sekä myös hyvä tapa löytää uusia kavereita (tämänhän me kaikki jotakin lajia harrastavat tiedämme), mutta yleesä olen huomannut kurssien olevan tarkoitettu pari vuotta vanhemmille... Eli tarkoitus olisi löytää Tampereelta pojalle jokin laji, jossa pääpaino alkuun olisi liikunnallisessa telmimisessä ; siinä samalla kehittyy itsevarmuus sekä hyvä pohja jatkossa moneen liikuntalajiin...

Useimmissa painiseuroissa on ns. nassikka/tenava ryhmä, jossa "kisaillaan" leikkimielisesti, heitellään kuperkeikkoja, eri hippasia ym. Ei muuta poika sekaan vaan.

Valitse laji, missä on paikkakunnallasi iso ja vakaa seura, monta pätevää vetäjää ja jossa todella panostetaan lapsiin ja nuoriin. Koska paikkakunta näkyy olevan Tampere, niin eiköhän siellä ole tarjontaa ihan hyvin, jopa noin nuorelle. :)

Joku painipohjainen laji, eli paini, judo tai ehkä jujutsu voisi olla paras. Isku/potku pohjaisia lajeja sitten vanhempana, jos on kiinnostusta.

Tuossapa pätevä linkki: http://www.tampere.fi/liikunta_v/seurat.htm

Äh, on näköjään totta, ettei ihan noin nuorille oikein ole vedettyjä reenejä kamppailulajeissa. Tsekkasin lähinnä paini- ja judoseuroja. :( Entä kävisikö voimistelu? -> http://www.saunalahti.fi/~tajury/alku_sivu.html Tampereen Jumppatiimillä näkyy olevan joitakin naperojumppiakin.

iivili sanoi:
Äh, on näköjään totta, ettei ihan noin nuorille oikein ole vedettyjä reenejä kamppailulajeissa.
Näin olen valitettavasti tulkinnut ainakin kun ilmoituksia alkavista peruskursseista seuraillut. Pitänee soitella suoraan seuroihin...Veikkaisin, että johonkin judoon olisi kyllä kysyntää ns. taaperoryhmälle. Voisihan sitä tietys itse opettaa pojalle magaa ja nhb:tä ;) , mutta kun se ei ole tosiaankaan sama asia kun samanikäisten kanssa myllääminen!

Ehdottomasti Tampereen judoseura (en tiedä onko nimi oikein) Toimii Nääshallissa. Nappularyhmät 5 vuotiaasta alkaen (ainakin viime vuonna). Leikkimielistä harjoittelua, kehittää notkeutta, koordinaatiokykyä ja kurinalaisuutta. Ei liian rankkaa, ainakin oma poika tykkää tosissaan. Vähän vanhempana voi sitten katsoo itse jos joku muu tuntuu kiinnostavammalta lajilta.

Vielä vois mainita että loistavat vetäjät ja iso/tunnettu seura

Edit:sorry väärää tietoa, ainakaan nettisivuilla ei ollut enään mainintaa tosta 5 vuotiaiden ryhmästä...

romulux sanoi:
Löytyykö sellaista kamppailulajia, jonka voi aloittaa jo 4...5 vuotiaana ohjatusti ns. peruskurssilla jossain seurassa? Useimmat lajithan esim. judo, paini, karate olisivat lapselle loistavaa liikuntaa, vartalon koordinaation kehittämistä sekä myös hyvä tapa löytää uusia kavereita (tämänhän me kaikki jotakin lajia harrastavat tiedämme), mutta yleesä olen huomannut kurssien olevan tarkoitettu pari vuotta vanhemmille... Eli tarkoitus olisi löytää Tampereelta pojalle jokin laji, jossa pääpaino alkuun olisi liikunnallisessa telmimisessä ; siinä samalla kehittyy itsevarmuus sekä hyvä pohja jatkossa moneen liikuntalajiin...

Tietääkseni Paini antaa saatanan hyvän pohjan muihinkin lajeihin...
Notkeus nopeus voima koordinaatio kunto ym.. :kippis1:

Jos minulla olisi tuonikäinen poika, patistaisin hänet ilman muuta voimistelun pariin. Väittäisin että tuo laji antaa hyvät pohjat melkein mille tahansa myöhemmälle harrastukselle. Jos joku kamppailulaji pitäisi valita niin sitten paini tai judo ovat varmaan kehittävimmät.

romulux sanoi:
Löytyykö sellaista kamppailulajia, jonka voi aloittaa jo 4...5 vuotiaana ohjatusti ns. peruskurssilla jossain seurassa? Useimmat lajithan esim. judo, paini, karate olisivat lapselle loistavaa liikuntaa, vartalon koordinaation kehittämistä sekä myös hyvä tapa löytää uusia kavereita (tämänhän me kaikki jotakin lajia harrastavat tiedämme), mutta yleesä olen huomannut kurssien olevan tarkoitettu pari vuotta vanhemmille....
Mielestäni paini on erinomainen, juuri sellaista vääntämistä ja telmimistä mistä lapset pitää ja ennenkaikkea paini on tosi moni puolista.

Offtopik:

Mä olen mutsille katkera siitä, että se ei laittanut mua lapsena telinevoikkaan. Olis saanut sellaisen notkeuden, voiman ja motoriikan, että oksat pois. Varmaan olis murrosiässä lähteny hyppykääntärit aika paljon vähemmällä duunilla.

Minä tunkisin lapseni joko nassikkapainiin tai junnujudoon, kumpaa sitten sattuisi lähempänä olemaan. Oppisi peuhaamaan ja painiskelemaan ikätovereidensa kanssa ilman vaarallisten temppujen tai asenteiden oppimista. Nämä lajit myös tukevat lähes minkä tahansa kamppailutaidon harjoittelua myöhemmällä iällä.

H.C sanoi:
Jos ite saisin tampereelta suositella niin
tässä
Kyllä h-jujutsua aikoinaan itsekkin 4v reenanneena pitäisin sitä hyvinkin mahdollisena lajina...ko. seurankin junnujutsuun pitää ikää vain pojulle tulla vielä 6v lisää....
Mutta jos valita saisi niin judoon veisin, jos vain treeniryhmä jossain olisi. Taitaa tosiaankin vaan käydä niin, että juniori pariksi vuodeksi "voimisteluliikuntaleikkikouluun" (tietysti ei pakolla vaan toivoen, että itse hän siitä myös tykkäisi) ja sitten alkaakin löytyä kursseja mm. judossa, painissa ja t-wondossa (ja edelleen ei pakkoa vaan leikkimielellä mukaan).

Näin jälkeenpäin mietin että painin pariin olisi pitänyt mennä, nythän se kuitenkin kiinnostaa, tietenkin hieman eri muotona. Suosittelen painia.

Ei tuo voikkaleikkikoulu mikään huono valinta ole. Se antaa hyvät valmiudet sitten myöhemmin aloittaa mitä vain nyt sitten haluaakin.

Lapsille aapiset eikä painitossut.

romulux sanoi:

Ei ne tenavat ole välttämättä niin kiinnostuneita aloittamaan mitään tuollaista, taitaa olla isien haaveissa pikku-bruceleen treenauttaminen kylän...eikun hiekkalaatikon kingiksi. Kannattaa uhrata aika lasten kanssa lukemisen opetteluun, matojen kaiveluun, jalkapalloon ja niin edelleen. Varmasti hyödyllisempää lapsen oman tulevaisuuden kannalta. Unohda spartalaisuus, mutta älä vaan vie sitä tenavaa mihinkään stainerkouluunkaan :-). Osaakos lapsesi jo uida ? Aloita uimakoulusta. Osaako jo lukea ? Eikun aapinen eteen, lukutaidolla pärjää pidemmälle kuin painitaidolla elämän alkutaipaleilla. Itse aloitin nappulajudolla vasta 10 v. paikkeilla. Ihan hyvä ikä aloittaa. Osasinpahan lukea ja kirjoittaa kunnolla :-)

Meidän neiti on käynyt judossa 4-vuotiaasta, ja kovasti on tykännyt. Suloisia ovat pikkuisissa judopuvuissaan.. :)

Lienevät nuo treenit kyllä aika leikkipainotteisia vielä 4-5-vuotiaille, oli lajin nimi mikä tahansa. Vanhempien pitää myös olla valmiita menemään mukaan tatamille, meidän seuran muksujudossa vasta 6-vuotiaat treenaavat keskenään. Tuo ison seuran valitseminen, jota joku ehdotti, on mielestäni järkevää.

Myöskin tanssikoulujen satujumpat kehittävät koordinaatiota ja rytmitajua, mutta ryhmät tuppaavat olemaan aika tyttövoittoisia.

Kaverin poika kävi karatessa, mutta ei tykännyt kun oli liian raskaita treenejä: siellä tehtiin mm. punnerruksia ja vatsalihaksia. Ts. kannattaa kuulostella lapsen mietteitä ja seurata kriittisesti treenejä. Lapsiryhmissä on valtavia eroja, ja vetäjän sopivuus (ja se että on sama vetäjä joka kerta) on tärkeää alle kouluikäisille. Puhumattakaan siitä että lapsen pitää itse haluta mennä treeneihin.

joo.. tärkeintä on pienelle lapselle saada semmonen mielikuva että liikunta on mukavaa ja siitä voi nauttia. kaikista pahin virhe on pistää väkisin treeneihin. mieluiten jotain mukavaa tekemistä, normaalia liikuntaa jossa oppii kehonsa hallintaa / koordinaatiokykyä ja venyttelyä yms. paras voisi vielä olla vanhemman kanssa tehtävät hommat..

pahin tilanne on paapoa niin ettei tarvitse mitään tehdä. pikkuveli on paha esimerkki tosta. ei sitä enää saa mihinkään tietokoneelta kun on ikänsä saanut siinä istua.

Paljon riippuu siitä miten isokokoinen ja henkisesti/fyysisesti kehittynyt ko. napero on. 4-5 v. on aika nuori ikä aloittaa mitään kovin suunnitelmallisesti. Joku naperojumppa (voimistelu) ilman sen kummempia kamppailuja voisi olla paras valinta ensimmäiseksi lajiksi.

Se vähän vaihtelee vuosi- ja naperokohtaisesti että miten nuoria seurojen kursseille halutaan ottaa. Varmimman tiedon saat kun soitat Tampereen Judoon ja paikallisiin painiseuroihin ja kysyt mikä on tämän syksyn tilanne. (Ainahan noissa ikärajoissa on joustoa, mutta toisaalta ei mitään järkeä viedä lasta ryhmään jossa kaikki muut on pari-kolme vuotta vanhempia.)

Back
Ylös Bottom