Millä kamppailulajilla aloittaa 4...5 vuotiaana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja romulux
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Avilla sanoi:
Ei ne tenavat ole välttämättä niin kiinnostuneita aloittamaan mitään tuollaista, taitaa olla isien haaveissa pikku-bruceleen treenauttaminen kylän...eikun hiekkalaatikon kingiksi. Kannattaa uhrata aika lasten kanssa lukemisen opetteluun, matojen kaiveluun, jalkapalloon ja niin edelleen. Varmasti hyödyllisempää lapsen oman tulevaisuuden kannalta. Unohda spartalaisuus, mutta älä vaan vie sitä tenavaa mihinkään stainerkouluunkaan :-). Osaakos lapsesi jo uida ? Aloita uimakoulusta. Osaako jo lukea ? Eikun aapinen eteen, lukutaidolla pärjää pidemmälle kuin painitaidolla elämän alkutaipaleilla. Itse aloitin nappulajudolla vasta 10 v. paikkeilla. Ihan hyvä ikä aloittaa. Osasinpahan lukea ja kirjoittaa kunnolla :-)
Jokainen joka on pitkään reenannut jotain kamppailulajia tietää, että toi "brucelee" -homma on ihan puppua. Mun mielestä mukavaa liikuntaa ja muiden ihmisten arvostamaan oppimista ennemminkin. Uimakoulut käyty, osaa uida. Lukea ei osaa, mutta tavaa kylläkin ja tuntee kirjaimet. Puhuukin... Palloakin osaa potkaista, syödä ja käydä itse vessassa....Hmm, mistähän lie oppinut?

Itse alotin Tae kwon don 7- vuotiaana ja muistaakseni harjoteltiin samoissa ryhmissä kuin kaikki muutkin. Piti sitten lopettaa lajin harrastaminen kun jännitti graduointi niin paljon...ja sitten piti alottaa uudestaan kun kaveri sai keltasen vyön ja se näytti niin hienolta :rolleyes: Ainoa asia mikä lajin harrastamisesta jäi harmittamaan oli se että lopetin sen.

Kyllä sitä lapset voi tykätä enemmän ip-lajeista kuin jalkapallosta. Ja samalla tavallahan tuo jalkapallo voi mennä lukemaan oppimisen edelle...vaikka en kyllä tiedä miten olis mahdollista että lapsi ei harrastustensa takia kerkeisi lukemista tai uimista oppimaan. Ite oon kumminkin erittäin ilonen siitä, että isäukko jakso aina raahata treeneihin ja kisoihin.

Avilla sanoi:
Ei ne tenavat ole välttämättä niin kiinnostuneita aloittamaan mitään tuollaista, taitaa olla isien haaveissa pikku-bruceleen treenauttaminen kylän...eikun hiekkalaatikon kingiksi.

Eihän ne tenavat ole välttämättä niin kiinnostuneita tekemään yhtään mitään paitsi saastuttamaan viatonta mieltään pleikkarilla ja kokakolalla. Senpä vuoksi se on vanhempien velvollisuus viedä niitä erilaisiin harrastuksiin ja esitellä eri vaihtoehtoja. Välillä vaatii myös pientä pyllylle potkimista ja kannustusta. Vääränlainen pakottaminen ja painostaminen on sitten asia erikseen. Mutta sitä näkyy enemmän jääkiekkokaukalon kuin tatamin laidalla.

Avilla sanoi:
Eikun aapinen eteen, lukutaidolla pärjää pidemmälle kuin painitaidolla elämän alkutaipaleilla.

Onko nykyään tosiaan noin? ;) 70-luvulla oli vielä kaikki toisin. Kansakoulun pihamaalla ei paljon auttanut että koulun kirjasto oli luettu läpi kahteen kertaan. Painia olis pitänyt osata.

Kilpajudokoilla on muuten oma nimi sellaiselle kilpajudokalle joka osaa lukea: "V*tun teoreetikko!" ;)

reino sanoi:
Eihän ne tenavat ole välttämättä niin kiinnostuneita tekemään yhtään mitään paitsi saastuttamaan viatonta mieltään pleikkarilla ja kokakolalla. Senpä vuoksi se on vanhempien velvollisuus viedä niitä erilaisiin harrastuksiin ja esitellä eri vaihtoehtoja. Välillä vaatii myös pientä pyllylle potkimista ja kannustusta. Vääränlainen pakottaminen ja painostaminen on sitten asia erikseen. Mutta sitä näkyy enemmän jääkiekkokaukalon kuin tatamin laidalla.

V: Olet oikeassa, minutkin vedettiin lätkäpeleistä sun muusta nullipallosta pianotunneille. "Otti päähän" silloin, mutta parempi näin kuin NHL-miljonäärinä.
Silloin oli vaan ne TV-pelit, mustavalkoisia tietty, ja valittavana tennis tai squash. Ja limpparia sai vain naapurin kakaroiden synttäreillä.

Onko nykyään tosiaan noin? ;) 70-luvulla oli vielä kaikki toisin. Kansakoulun pihamaalla ei paljon auttanut että koulun kirjasto oli luettu läpi kahteen kertaan. Painia olis pitänyt osata.

V: 4-5 vuotiaat ei käy kansakoulua, niinkuin "Ikähaarukka" oli asetettu täs threadissa. Judot ja painit voi olla sitten oikeasti hyödyksi vähän vanhempana. En minä ainakaan tarvinnut lastentarhassa 70-luvulla mitään painiotteita pärjätäkseni vaikka olin ihan rääpäle. Myöhemmin sitten olikin toisin.

Kilpajudokoilla on muuten oma nimi sellaiselle kilpajudokalle joka osaa lukea: "V*tun teoreetikko!" ;)

Joo, niinkuin Max Jensen :-) kun sehän osas myös kirjoittaa.

Back
Ylös Bottom