Miksi reisien putkirullauksesta tulee hematooma polven alle?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen aloittanut jokin aika sitten putkarullauksen, ehkä mielestäni päässyt "oikeaoppisempaan" tekniikkaan tässä parin-muutaman viikon aikajänteellä. Aloitin rullauksen lähinnä varsinkin toisen reiden kireyksien takia, jotka ilmeisesti aiheuttivat polveen oireilua. (Rullaus tuntui helpottavan polven oireilua.) Harrastuksina lähinnä kävely, pyöräily ja kung fu. Alussa rullaus oli vaikeaa koska en vielä hallinnut vartaloa tarpeeksi hyvin, ja varsinkin ulkoreisiin tuli selkeästi rullan nypyköiden painamia pieniä mustelmia. (Rullana Easyroller, jossa selkeät nypykät, mutta antaa myöden pari milliä).
Nyt pariin otteeseen olen huomannut reisien rullausillan jälkeisenä päivänä, että säären yläosaan, polven alasivulle on ilmestynyt kertaalleen molempiin jalkoihin hematooma, jossa mustelma, turvotus pienellä alueella ja arka. Olen tietty levännyt silloin ja laittanut kylmää tuohon kohtaan.
Tietääkö kukaan mistä tämä voi johtua, joku häikkä mahdollisesti imusuonistossa tai heikot verisuonet? Teenkö jotain mahdollisesti väärin, pitääkö minun lopettaa rullaus, joka olisi kuitenkin mielestäni selkeä apua reisille ja polvelle...

Ruhjeitahan tuo tekee, jos liian kovaa pyyhkii menemään. Lihaksissa näkyy mustelmia, pehmeämmillä alueilla ei välttämättä näy. Mutta kudosvauriosta yleensä tuppaa vuotamaan verta / nesteitä. Lisäksi olisi erittäin suositeltavaa pitää liike sydäntä kohti kovana, ja toiseen suuntaan keveänä. Laskimoissa on ns. takaiskuventtiilit, eli läpät, jotka normaalisti estää veren kiertämisen väärään suuntaan. Jos näitä vasten runttaa rullatessa paineella, läpät voi vaurioitua -> suonikohjuja yms. voi seurata.

Kipua kannattaa kuunnella, se on yleensä kehon tapa kertoa, koska jotain alkaa hajota. Vaikka se ei rullaajien mentaliteettiin usein kuulukkaan. Mutta rulla on tunteeton kapine, toisin kuin esim. hierojan kädet, joiden aiheuttama kipu on yleensä kohdistettu paremmin, ja jota on helpompi säätää kummankin ohjauksella.

Kiitti vastauksesta.

Jep, olenkin pääasiassa rullannut sydäntä kohti ainakin varsinaiset käsittelyrullaukset. Nopeat lämmittelyrullaukset kyllä molempiin suuntiin, ja kipeiden lihasjumien avausta perin sentin hinkkauksella molempiin suuntiin. Jukka Harjun ohjeilla olen koittanut opetella oikeita rullaustekniikoita, ja kipua välttäen. Kun tosiaan silloin alussa kokemattomalla tekniikalla tuli ulkoreisiin pientä mustelmaa, mutta nyt oudoksuttaa hematoomat ilman reisimustelmia tai erityisiä rullauksen aikaisia kiputuntemuksia...

Ja ihmetyttää, miksi hematoomat tulleet sääriin vaikka rullannut edellisenä päivänä vain reidet... Noh, täytyy ainakin olla tarkempi jokaisella vedolla sydämestä pois päin, että varmasti tekee sen tarpeeksi hellästi. Jospa tekniikassa vielä hematoomien verran varaa parantaa :)

Back
Ylös Bottom