Miksi lihasmassaa ei kerry?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja John85
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Helou

Elikkäs ongelma onkin hyvin esillä otsikossa. Olen 23v mies, pituutta 170cm ja painoa 62-64kg riippuen päivästä. Painoindeksi on siis ok. Olen nostellut nuorempana punttia n. vuoden harrastanut aktiivisesti jalkapalloa, moottoripyöräilyä ym. Mutta olen aina ollut kropaltani aika riuku. Ei siis juurikaan näkyviä lihaksia, eikä myöskään mitään pömppistä. Ja tilanne on ihan sama syönkö kuinka paljon, tahi sitten en juuri ollenkaan, painokaan ei juurikaan vaihtele. Armeijassakin tuli vedettyä safkaa ihan reilustikkin ja liikuttua / nosteltua punttia, mutta ei tule habaa tahi rintalihaksia (Lihaskunto oli kuitenkin testeissä kiitettävä). Myöskin työssäni joudun käyttämään metallialalla lihaksia jonkun verran ja nykyään harrastuksiin kuuluu enduropyörällä ajelu. Mutta tuntuu että vaikka mitä teet, niin en saa kropalleni mitään näkyvää aikaan. Se syö vähän motivaatiota.

Kysynkin tässä että mikä neuvoksi? Olen joskus käyttänyt jonkun aikaa lisäravinteita puntin yhteydessä, mutta loppui motivaatio katsella punttikavereiden kasvua ja itse pysyä samoissa mitoissa, mitättömissä sellaisissa vaikka samat painot nousevatkin :/

Nyt tässä olen puntilla käynnin aloittanut uudelleen ja mikä siis neuvoksi että saisin jotain näkyviäkin tuloksia. Ärsyttää käydä siellä ahertamassa hikipäässä kun saman tuloksen saan sohvalla tv:ä katsellessa.. :/

...habaa tahi rintalihaksia...
Kannattaa varmaan kokeilla muutakin kuin penkkiä ja hauiskääntöä :david:

Mutta periaatteessa yhtälö on juuri niin yksinkertainen kuin tuossa edellä joku sanoi: syö enemmän ja treenaa rankemmin ja lihasta tulee väkisinkin. Lähipiirissä on yksi samankaltaisilla spekseillä varustettu heppu joka valittaa ettei pala kerry. Joskus kun tulee syötyä samassa pöydässä, niin huomannut että heppu syö älyttömän vähän ja harvoin. Toki on myös läpipasko, mutta sillon pitääkin sitten syödä vielä enemmän.

Seuraa kaloreitas muutama päivä ja tuu sitten huutelemaan ettei pala kasva vaikka söisin kuinka paljon kun sulla on laittaa numeroita pöytään.

Ja kai sä nyt muutakin treenaat ku rintaa ja haukkoja :david: Jos treeni on mallia rinta ja haukat 3xviikkoon niin ei sillä mitään optimaalista kehitystä saada aikaan.

Kokeile toistot max 6 2/kk

Sitten voit vaihdella vaikka max 10 2/kk

Ja lopuksi 15toistoa sitten taas alusta.

Eli aloita isoilla painoilla vähän toistoja niin pitäisi lihasta tulla.

Ja sarjat 2x6 tai 3x6 riippuen laitteesta.

+ Proteiinia ja kunnon ruokaa

Et treenaa tarpeeks kovaa etkä sypö tarpeeks. kasvattaako moottoripyörällä ajaminenkin lihaksia? :D

Endurolla ajaminen metsässä / radalla on kuule rankkaa puuhaa.. Ei siinä välttämättä ne lihakset kasva silmissä mutta kyllä itselläni on usein lihakset hellänä kovan ajelun jälkeen. Kyse ei siis ole mistään sunnuntai ajelusta suoralla asfaltti tiellä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Endurolla ajaminen metsässä / radalla on kuule rankkaa puuhaa.. Ei siinä välttämättä ne lihakset kasva silmissä mutta kyllä itselläni on usein lihakset hellänä kovan ajelun jälkeen. Kyse ei siis ole mistään sunnuntai ajelusta suoralla asfaltti tiellä.
Tottahan siinä joutuu tukilihakset,kyynärvarret yms. kovan rasituksen alaiseksi.

Itsellä oli joskus aikoinaan vähän sama ongelma. Kyllä ne perusliikkeet vaan kunniaan: kyykky, maastaveto ja penkki. Moni treenaaja jämähtää niihin samoihin painoihin kerta toisensa jälkeen eikä lihakset saa enään vaihtelua ja tarvittavaa ärsykettä uuteen kasvuun. Kannattaa siis myös vaihdella toistomääriä ja laittaa sitä rautaa tankoon kunnolla kohtalaista suoritustekniikkaa unohtamatta.

Itse olen vasta nyt n. 9 vuoden harjoittelun jälkeen ruennut keskittymään enemmän esim. jalkoihin. Treenaaminen on paljon päästä kiinni, kunnon motivaatio pitää kaivaa jostain esille ja painaa kovaa väliviikkoja unohtamatta.

No kyllähän se joo isometristä / staattista voimaa vaatii kun tarkemmin miettii, lihaskasvua sillä ei kyllä saa..

Elikä täydennetään tuota aloituspostaustakin hieman. Eli syön kyllä safkaa reilusti, enkä puntilla tee vain habaa ja tissilihaksia, ne nyt laitoin tuossa vaan esimerkkinä. Puntilla teen täältä saamieni poimimieni ohjeiden mukaan koko kropan, ja safkaa uppoaa kyllä ihan kohtuudella. Syön pääsääntöisesti aamupalan -> töissä lounas -> kotiin päästyä päivällinen ja illalla ainakin iltapala. Yritinkin tuossa aikaisemmin painottaa, että voin syödä kuin sika ja olla tekemättä mitään, mutta edes mahaa ei kerry. Olen varmaankin tyyppiä läpipaskova tjsp. Kalorimääriä en ole laskenut, mutta pitää laskeskella huvikseen vaikka paljon viikon aikana tulee keskimäärin päivässä syötyä.

Ja jos joku on sitä mieltä, että enduron harrastamisessa ei mitkään lihakset joudu rasitukselle, niin kyseisellä henkilöllä ei ole kyllä mitään käsitystä silloin lajista. Kaloreitahan tuossa lajissa aktiivisesti ajettaessa palaa ihan kohtuullisesti. Mutta lihastenkasvuun ks. lajilla ei varmaan suurta merkitystä ole.

Puntilla sarjoissa olen pitänyt 10-12 toistoa, 3 sarjaa. Tuota 2x6 metodia voisi tietenkin alkaa kokeilemaan.

Olen siis ollut käytännössä murrosiästä asti samoissa mitoissa, ja elintapoja olen vaihdellut ja tehnyt ja harrastellut vähän kaikkea. Syönyt vähän, syönyt paljon ym. Ja mitat ja paino pysyy aika stabiilina. Tuntuu että muutoksiin ei pääse oikein millään ja se syö aina motivaation. Puntilla painot ja voima on noussut aina kuten muillakin, mutta ulkoisesti ei kyllä mikään ole muuttunut. Enkä ole pyrkimässä mitään painonnostajan kroppaa saamaan, vaan ihan normaali liikkuvan ihmisen kroppa kelpaisi. Ja väittäisin että teen paljon enemmän töitä kroppani eteen, kun moni kaveripiiristäni ja syön kyllä enemmän, mutta kyllä olen silti porukan "riukuin" :)

Tulipahan avauduttua :)

Jos asia on oikeasti niin, että syöt ja reenaat kunnolla, niin käy lääkärillä. Useimmiten tällaisissa tapauksissa syynä on alhaiset testosteronitasot, johon lääkärillä käsittääkseni on mahdollisuus määrätä piikkiä.

Muussa tapauksessa lähtisin hakemaan lisää vaihtelua ruokavalioon ja reeniin. Ja kuten sanottua, perusliikkeet ovat parhaita.

.....Syön pääsääntöisesti aamupalan -> töissä lounas -> kotiin päästyä päivällinen ja illalla ainakin iltapala.....

Minä silti väitän että tuossa on se sun ongelmas.. Täälläkin on aina pyöriny näitä jotka sanoo syövänsä paljon, mutta sitten kun on tarkasteltu lähemmin niin on paljastunut että ruokaa saisi mennä tuplaten että saataisiin jotain tulosta aikaan. Itse en ainakaan ikinä saisi neljällä aterialla puskettua niin paljoa tavaraa naamaan että se olisi tarpeeksi.. Syön nuo neljä kertaa + vielä 2-4 välipalaa ja palautusjuoma treenipäivinä. Tuo sanomasi neljä ruokailukertaa ei kerro kenellekään mitään jos ei tiedä mitä ne sisältävät, joten paha mennä neuvomaan enempää. Selvää on kuitenkin että niitä kaloreita palaa ja paljon jos salin päälle harrastaa vielä fyysistä toimintaa kuten tuo enduro. Se on vain otettava huomioonb ruokavaliossa ja syötävä enemmän. Jos söisit tarpeeksi, painosi nousisi varmasti.. Jos et syö, niin tunnetkin jo seuraukset.:) Simppeliä.

Niinhän se taitaa olla yleensä että ei sitä ruokaa sitten vedetäkään kuin sika vaan jää kalorit alle kulutuksen.

Tää nyt menee överiksi (eli ei tarvitse ihan näin paljon syödä), mutta hieman antaa osviittaa . Jos siis massaa haluut.

Aamiainen
- 5 dl rasvaton maito
- 30 g herakonsentraatti
- 40 g Elovena
- 40 g Elovena Plus
538 kcal
53 g protskua
65 g hiilaria
7 g rasvaa

Ennen treeniä
- 30 g herakonsentraatti
- 4 dl mehu