Miksi läski ei pala? Help me!

Terve!
Olen entinen kilpaurheilija(nainen), muutama vuosi meni ihan muissa projekteissa ja liikunta jäi liian vähäiseksi.
Toukokuussa aloitin "uuden elämän" ja olen noudattanut ohjelmaani tarkasti.
Teen vähintään tunnin juoksutreenin tai vaihtoehtoisesti parin tunnin maastopyörä/maantiepyörälenkin joka toinen päivä. Tähän olen lisännyt noille välipäiville kuntopiiriä (n.1x viikko) ja joogaa(1x viikko) ihan mielen virkistykseksi.

Noiden juoksulenkkin aikana energiaa kuluu (polarin mittarin mukaan n. 700 Kcal)
Ja fillarilenkeillä n.1000 Kcal. Sykkeni on ollut aina treenatessa aika korkea (myös kisakaudella, monissa kisoissa keskari oli 184bpm ilman suurempaa tuskaa.)

Syön ihan tavallista ruokaa, mutta salaattipainotteista se on toukokuusta lähtien ollut. Makeasta en välitä ollenkaan, en syö karkkia, pullaa, keksejä yms lainkaan.
Ruoka-annoksetkaan ei ole isoja. Ja tiedän taustani perusteella aika hyvin ruokapuolen asiat. Nyt jätin nuo viikonloppujen light siiderit myös pois, niitä meni kesällä 4x 0,5l /viikonloppu.

Painoni oli toukokuussa 74,8 kg (argh!) ja nyt tämän 14 viikon treenikuurin jälkeen se on 72,6. Alkaa motivaatio olla vähissä, kun ei mitään tapahdu.
Sain muutama vuosi sitten lääkityksen Concerta 27 mg (metyylifenidaatti) sen ei tosin tiedetä aiheuttavan painonnousua.
Kaipaisin kipeästi neuvoja, jotta en vaipuisi epätoivoon ja luovuttaisi.

Syöt liian vähän.

^jep

Maalaisjärjelläkin voi päätellä, että kroppasi on tolla ruokamäärällä koko ajan säästöliekillä, joten elimistö reagoi pitämällä kaikesta kiinni, joten siitä voi johtua, ettet laihdu toivotulla tavalla..

Olen pitänyt yhden herkkupäivän/viikko jolloin olen syönyt pizzan tai mäccärihöttöä.
Miten saisin tämän homman balanssiin?

Alat syömään orjallisesti ruokavalion mukaan. Lasket jokaisen syömisesi.

Näin täytynee tehdä...
Tarvisin vaan jonkun selkeän ohjeen, kuinka paljon mitäkin pitää syödä ja mihin aikaan. Tälläselle on/off-ihmiselle se olis paras vaihtoehto.

Tuon säästöliekin suhteen olen aika skeptinen, tutkitusti sitä alkaa ilmetä vasta erittäin rankoilla miinuskaloreilla (jolloin todennäköisesti painosi olisi melko alhainen). Toki ruoan lisäystä voi kokeilla, sittenpähän sen näkee. Polar saattaa heittää lukemat täysin väärin. Paljon oleellisempaa olisi verrata syötyä kalorimäärää (kalorilaskuri.fi) aamupainoon vaikka pari kertaa viikossa. Et ainakaan äsken maininnut *syömiäsi* kaloreita. Ruokailu kun kumminkin on liikuntaa suurempi muuttuja yhtälössä, atleettikin lihoo jos syö liikaa. Concertalla ei tosiaan liene suoraa yhteyttä painnnousuun, mutta periaatteessa se voi vähentää stressipohjaista "hytkyntää" mikä ADD-juttuihin usein lisääntyy. Tunnetko olosi kömpelömmäksi kuin ennen tai oletko lopettanut jatkuvan liikehdinnän/pöydänrummuttamisen? Onko historiaa kilpirauhaseen liittyvistä ongelmista? Kannattaisi kyllä varmaan lääkäriltä kysellä asiasta.

Mulla oli vähän samaa ongelmaa tosi kauan, ihan kyllästymiseen asti, mietin että mikä ihme on vialla. No mulle sanottiin että syön liian vähän. Nyt mulla on käteen ojennettu ruokavalio, syön paljon enemmän - toki ryhmäliikuntajumpat yms. on vaihtunut kuntosaliin (paljon rankempaa) ja niinpä vain lähti rasvat palamaan. Ja niin lyhyessä ajassa, että ihan hippasen harmittaa, että niin kauan itsekseni kitkuttelin ennen kuin pyysin ammattilaisen apua. Mutta mikä toimii kenelläkin, siitähän ei ole varmuutta ennen kuin koittaa. Mulle ei myöskään sopisi herkkupäivää kerran viikkoon. Itse pidän niitä tosi harvoin, ei siksi etten haluaisi vaan ettei vaan tee mitään mieli. Pitäisin kyllä jos mieli tekisi :)

Joo vittu mitä ohjeita. Kysymys koskee sitä, että rasva ei pala dieetillä niin ei mene ku pari viestiä niin tulee "syöt liian vähän, säästöliekki" ym sontaa + vanha tuttu legendaksi muodostunut kilpirauhasvaiva.

Jos vaan laskis ne kalorit oikeesti huolella eikä silleen että ruokapäiväkirja on ihan juosten kustu ja heittäis ne mättöpäivät pois niin kyllä rupeis kuule rasva tiriseen niin että ääni ihan kuuluis.

Kroppa saattaa oikeesti olla aika kovilla jos vedetään ton verran aerobista ja hiilaritkin on vähäsiä sekä rasvoista puhumattakaan. Helpoiten kyllä ongelman ratkasee kun syö normaaliin tapaan, mutta merkkaa vaikka viikon ajan kalorit ylös ja siitä päättelee, että paljonko sitä oikeesti pitäs tippua ees suurinpirtein.

Kiitos kommenteistanne. Yritän luovia noiden kaikkien ohjeiden välimaastossa.
Nuo "mättöpäivät" ei ole mitään aamusta iltaan syömistä. Siis olen syönyt lauantaina pizzan tai joku mäkkärihampurilaisen ja näinä päivinä olen aina tehnyt pitkän aerobisen treenin. Ja kuten mainitsinkin karkkeja yms en syö.
Kilpirauhasarvot tutkittiin viime syksynä ja niissä ei ollut sanomista.
Concerta ei ole vaikuttanut mulla mitenkään negatiivisesti, en ole aiemminkaan ollut hyperaktiivinen. Lähinnä helpottaa tylsempien työtehtävien läpivientiä ja jatkuvaa ketutusta (+aamuisin on helpompi herätä).
Itse en myöskään usko, että söisin liian vähän... syön aamupalan (kahvi, jugge, leipä tai all bran muroja) lounaan (salaattia, kalaa t lihaa, joskus hiukan pastaa. Yleensä jätän päivällä hiilarit vähälle, koska mua alkaa väsyttää töissä jos syön niitä) iltaruoka: pastaa (murokulhollinen), pestoa ,salaattia tai jotain kastiketta----->LENKKI ja iltapala: vaniljarahka, joskus leipää, tomaatteja juustoa... Mutta voinhan olla väärässäkin. Mitä pitäis syödä enemmän?
Niin ja kyllä noita kiloja pitäis saada pois 12-15. Näillä eväillä ne on aiemmin lähteneet tyyliin 1/vk...Nyt ahdistaa.

Mietin noita sun sykkeitä. Sun kroppa on tottunut menemään heti suoraan vauhtikestävyysalueelle. Ja siellä pääasiassa energiaksi käytetään hiilihydraatteja, toki rasvaakin, mutta suhteessa vähemmän. Jos alkaisitkin tekemään lenkkejä pk-alueella niin saisit rasva-aineenvaihduntaa aktivoitua paremmin. Joudut todennäköisesti vaan kävelemään, koska sun kroppa on tottunut siellä vk-alueella toimimaan ja luulen, että kevyt hölkkäkin nostaa sykkeet jo aika korkeelle. Saattaa tuntua tylsältä ja siltä, ettei siitä kävelystä rasitu ollenkaan. Mut luultavasti rasvanpoltto saa uuden sykäyksen, kun vaan maltat.

Hyvä idea mutta ei auta. Minulla on vilkas energinen koira jonka kanssa kävelen metsässä muutaman kerran viikossa (lapset ja mies vie omilla vuoroillaan), olen pitänyt sykemittaria muutaman kerran (syke n. 130-140 riippuen maastosta)
Ainoa positiivinen asia tämän kuntokuurin ansiosta on, että hapenotto on huikeesti parempi.
Alkaa tuntua siltä, että varaan ajan sisätautilääkärille, mulla loppuu into ja tietämys.
Enempää aikaa en pysty enää liikunnalle uhraamaan (käyn töissä, on perhe ja omakotitalo, jossa riittää kotitöitä...)
Kokeilen nyt kuitenkin jättää ne lauantaiherkut myös pois. Alan viettää askeettista elämää...

Monesti jos treeni + ruokavalio ei tunnu missään niin se ei juurikaan laihduta kuin onnekaimpia yksilöitä. Heität polar-paska-kalorimietinnät ojaan ja lähdet ihan käytännön kautta toteuttamaan tuota diettiä. Lasket sen mitä syöt (tämän varmaan jo osaat kun olet dietillä ollut?). Syöt vaikka 2000kcal/päivä viikon, kaks ja katsot mitä tapahtuu nykyisellä urheilutahdilla. Jos rasva ei tirise tarpeeksi niin vähennät vaikka 500kcal/päivä (ja toista kunnes toimii) ja jossain vaiheessa taatusti rasva palaa. Asiasta on tehty turhan monimutkaista kaikken kulutus arvaus ohjelmien ja sykemittareiden kulutus mittauksien kautta.

Ylipäätään laskelmiin luottaminen on aika huono tapa laihduttaa. Mie en dieetillä laskenu kaloreita ollenkaan ja silti tulin reilussa kuukaudessa yhen painoluokan alas. Nälkäkään ei ollu kertaakaan. Tärkeintä on oppia kuuntelemaan omaa kroppaa ja syömään tavoitteisiin nähden sopivasti. Vaaka on ainoa luotettava puntari kaloreita laskettaessa. Toki ruokavalion pitää olla hyvin suunniteltu ja "oikea" omiin tarpeisiin, mutta vasta vaaka näyttää totuuden. Pudotin painoa siis noin 7 kiloa, joista nesteinä tuli dietin jälkeen takasin 1-2kg.

Teen vähintään tunnin juoksutreenin tai vaihtoehtoisesti parin tunnin maastopyörä/maantiepyörälenkin joka toinen päivä. Tähän olen lisännyt noille välipäiville kuntopiiriä (n.1x viikko) ja joogaa(1x viikko) ihan mielen virkistykseksi.
Painoni oli toukokuussa 74,8 kg (argh!) ja nyt tämän 14 viikon treenikuurin jälkeen se on 72,6. Alkaa motivaatio olla vähissä, kun ei mitään tapahdu.

--No mutta. Sä oot treenannu vasta 3.5kk ja painohan on tippunu 2.2kg.. Onhan tuossa tapahtunut, mihinkä sulla on kiire. Jatka samaa rataa niin parin vuoden päästä oot taas tikissä.
Minäkin vedän noita kolmen vartin ja tunnin lenkkejä ihan välipäivinä enkä minä edes odota että ne mitään painoa tiputtaa. Itseasiassa oon turvonnu 2kg kuuteen viikkoon. ku oon vaan syöny enemmän.
Ei tämä oo tähtitiedettä, unohda se lääkäri.
Kokeile vetää yksi kilpailun omainen suoritus täydellä teholla viikkoon, esim. 3km. 5km ja 10km vaihdellen viikoittain. Saattaa pukata aineenvaihdunnan toiseen potenssiin.

Alat syömään orjallisesti ruokavalion mukaan. Lasket jokaisen syömisesi.

Siinä se on lyhyesti ja ytimekkäästi kerrottu mikä toimii jos ei ole jotain sairautta estämässä. Kalorilaskuri käyttöön ja sinne merkataan ihan kaikki ja kaikki mitä syödään punnataan ensin. Varmasti tippuu paino kun vetää miinuksilla ja urheilee vielä lisäksi.

Hyvä idea mutta ei auta. Minulla on vilkas energinen koira jonka kanssa kävelen metsässä muutaman kerran viikossa (lapset ja mies vie omilla vuoroillaan), olen pitänyt sykemittaria muutaman kerran (syke n. 130-140 riippuen maastosta)

Eikös sen koiran kanssa vois tehdä sun lenkkivuoroilla vähän rauhallisempia ja vaikka sitten pitempiä lenkkejä? Mullakin on 2 vilkasta koiraa, mutta en mee niiden kanssa läheskään aina täysiä vaan mennään myös rauhallisemmin ja pidempään. Jos sun rasva-aineenvaihdunta ei toimi niin ihan turhaan sinne lääkärille meet, kun asia olis korjattavissa ihan kotikonstein. Mä luulen, että jos menisit vaikka polkupyöräergometritestiin niin sulle "määrättäs" peruskestävyystreeniä sen jälkeen, koska luultavasti ja kirjottamasi perusteella sen alueen kunto sulla on huono. Ja sillä alueella se rasva nimenomaan palaa pääasiallisemmin.

Korjatkaa muut jos oon täysin väärillä raiteilla =)

Ruokavalio ei tarvi olla pilkuntarkkaa, kunhan oot miinuksilla. Herkkupäivä kannattaa jättää ekaks kuukaudeks pois kokonaan. Sitten kun oot saanu sen rasvanpolton käyntiin niin herkutellakin voi välillä kohtuudella. Ja laihtuminenhan tapahtuu hitaasti. Musta tuo sun tahti on ihan hyvä =)

Back
Ylös Bottom