Miksi läski ei pala? Help me!

Eikös sen koiran kanssa vois tehdä sun lenkkivuoroilla vähän rauhallisempia ja vaikka sitten pitempiä lenkkejä? Mullakin on 2 vilkasta koiraa, mutta en mee niiden kanssa läheskään aina täysiä vaan mennään myös rauhallisemmin ja pidempään. Jos sun rasva-aineenvaihdunta ei toimi niin ihan turhaan sinne lääkärille meet, kun asia olis korjattavissa ihan kotikonstein. Mä luulen, että jos menisit vaikka polkupyöräergometritestiin niin sulle "määrättäs" peruskestävyystreeniä sen jälkeen, koska luultavasti ja kirjottamasi perusteella sen alueen kunto sulla on huono. Ja sillä alueella se rasva nimenomaan palaa pääasiallisemmin.

Korjatkaa muut jos oon täysin väärillä raiteilla =)

Ruokavalio ei tarvi olla pilkuntarkkaa, kunhan oot miinuksilla. Herkkupäivä kannattaa jättää ekaks kuukaudeks pois kokonaan. Sitten kun oot saanu sen rasvanpolton käyntiin niin herkutellakin voi välillä kohtuudella. Ja laihtuminenhan tapahtuu hitaasti. Musta tuo sun tahti on ihan hyvä =)
Se että rasvaaineenvaihdunta parantuu tarkoittaa kyllä myös sitä että kroppa tykkää varastoida sitä helpommin.
Jos tekee suuremmalla sykkeellä toteutettua aerobista kroppa taas suosii hiilareita energian lähteenä eikä varastoi rasvaa niin helpolla.

Korkealla sykkeellä polttaa enemmän rasvaa pitkällä aikavälillä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:(Tässä viime viikon satsi:
KE: pitkä kävelylenkki metsässä 1 h 45 min
TO: cross circuit treeni 1h
PE: Kävely/hölkkä-combo 1h 24 min
LA: reipas kävely 1h
SU: Kävely/juoksu-combo 1h 30min
Tehoja laskin viime viikolle, tällä viikolla teen suuremmilla tehoilla. Syömiset on ollut aamuisin puuroa ja rahka. Lounas salaattia kanaa/ kalaa ja raejuustoa. Välipala hedelmä tai rehuja. Iltaruoka salaattia, n.1,5dl pastaa, kanaa. Iltapala ruisleipää ja juggea. Paino oli tänään masentavat 73,5 kg. En syönyt mitään epämääräistä koko viikonloppuna, join LA yhden siiderin kaverin tupareissa. Tekee mieli vetää ittensä jojoon...:(

Toi säästöliekki on muuten outo juttu..

Olen monesti tehnyt jopa kk kestäviä erämaareissuja joissa kävelyä tulee 60-100km viikko, ja kalorit on tollasella reissulla jotain tyyliin luokattoman vähän eli puuroa, näkkäriä, voita, ja teetä rinkassa, ja kalaa senverran kun tulee tai kehtaa ottaa. Joku pekoniviipale saattanu myös olla mukana. Paino on laskenut parhaimmillaan 12kg reissun aikana, eikä kyllä säästöliekistä ole ollut tietoakaan muutenkuin että ensimmäisinä päivinä kävely on vähän vaikeata aluksi, mutta kyllä se elimistö on suht nopeasti alkanut polttamaan ilman sen kummempia tuskia omia rasvavarastojaan. Kerran kävelin päivän/yön aikana koiran takia (en jaksa tarinaa alkaa kertomaan tässä sen enempiä) 57km ilman senkummempia taukoja mitä nyt välillä pysähdyin purosta juomaan, eikä sitä huomannut seuraavana päivänä (14h unien jälkeen) muutakuin pienenä jalkapohjien arkuutena. Yleensä on rinkka selässä mutta tuo tuli käveltyä ilman.

Tää nyt taas valottanu asiaa sen enempiä, mutta tuli vaan mieleen kun tosta säästöliekistä joku mainitsi..

Kiitos kommenteistanne. Yritän luovia noiden kaikkien ohjeiden välimaastossa.
Nuo "mättöpäivät" ei ole mitään aamusta iltaan syömistä. Siis olen syönyt lauantaina pizzan tai joku mäkkärihampurilaisen ja näinä päivinä olen aina tehnyt pitkän aerobisen treenin. Ja kuten mainitsinkin karkkeja yms en syö.
Kilpirauhasarvot tutkittiin viime syksynä ja niissä ei ollut sanomista.
Concerta ei ole vaikuttanut mulla mitenkään negatiivisesti, en ole aiemminkaan ollut hyperaktiivinen. Lähinnä helpottaa tylsempien työtehtävien läpivientiä ja jatkuvaa ketutusta (+aamuisin on helpompi herätä).
Itse en myöskään usko, että söisin liian vähän... syön aamupalan (kahvi, jugge, leipä tai all bran muroja) lounaan (salaattia, kalaa t lihaa, joskus hiukan pastaa. Yleensä jätän päivällä hiilarit vähälle, koska mua alkaa väsyttää töissä jos syön niitä) iltaruoka: pastaa (murokulhollinen), pestoa ,salaattia tai jotain kastiketta----->LENKKI ja iltapala: vaniljarahka, joskus leipää, tomaatteja juustoa... Mutta voinhan olla väärässäkin. Mitä pitäis syödä enemmän?
Niin ja kyllä noita kiloja pitäis saada pois 12-15. Näillä eväillä ne on aiemmin lähteneet tyyliin 1/vk...Nyt ahdistaa.

Sen verran pakko puuttua, että tuo concerta korkeintaa tiputtaa painoa, ei ainakaa nosta :)

Juu näin väitetään ainakin lääkkeen aloittamisen suhteen. Lääkärini kanssa keskusteltuani tuli myös hän tulokseen, että mitään tutkimuksia pitkäaikasvaikutuksista painon alenemisen/nousun suhteen ei aikuisten kohdalla ole.
Se, että muuttaako kyseinen lääkeaina ihmisen normaalia aineenvaihduntaa pitkäaikaisesti käytettynä? Who knows.
Mulla ei paino laskenut juuri lainkaan kun aloitin C:n. Ruokahalu kyllä väheni rankasti, vaikka oli selkeesti nälkä. Illalla kun lääkkeen vaikutus lakkasi, tuli ihan järjetön nälkä... Nyt on tosin tasaantunut.

Kannattaa käyttää kaikki ruuat puntarin kautta. Joku tutkimus on aikoinaan tehty jossa todettiin, että ihminen arvioi kalorit n. 40% pienemmäksi mitä todellisuudessa syö. Eli jos kuvittelet syöväsi joskus pienen määrän pastaa, voi todellisuus olla jotain muuta. Olen tämän itsekin monesti todennut. Paino ei mulla tipu jos yritän diettailla ilman, että punnitsen ruuat.
Säästöliekki on sitten täyttä paskaa! Siihen ei kannata uskoa. Sekin, että joku sanoo sinun syövän liian vähän on paskaa! Diettaaminen on puhdasta matematiikkaa. Jos kalorit jäävät miinukselle paino putoaa. Tässä muutama "ohjenuora" kärjistetysti sanottuna.

Mitään puntaria kannata rueta käyttää, jos halutaan läskiä omaksi iloksi pudottaa.

Rauhallisesti vaan alottaa fiksaamaan sitä ruokavaliota parempaan suuntaan (säilyy motivaatio pitempään), esim:
1. Elä juo kaloreita (paljon vettä, ei hedelmiä, mahd. vähän maitotuotteita)
2. Hiilareita vähentelet sitä mukaan kun jaksat (kaiken pastan korvaat vihanneksilla esim. parsakaali, pinaatti)
3. Aamupalalla syöt proteiinia väh. 20g.
yms...

Suosittelisin lukemaan/ostamaan/lataamaan asiantuntevan kirjan terveellisestä ruokavaliosta/laihduttamisesta. Vaikka Tim Ferrisin 4-hour body (löytyy torrenttina): Käytännön neuvoja jotka perustuu tieteellisesti perusteltuihin väitteisiin (Tim Ferris tuntuu olevan samoilla linjoilla Gary Taubesin kanssa, joka on käsitellyt teoreettisesti näitä ruokavaliojuttuja kirjassaan "Good calories, Bad Calories").

-Kaikki kalorit ylös
-Illalla ei paljoa hiilareita, ei ainakaan nopeita
-Juo vettä, puolen litran kerta laakeja min. 4 kertaa päivässä
-Aktiiviteettiä joka päivälle eli perse menee suoraan illalla sänkyyn eikä sohvan kautta.
-Työpaikalla hissit banniin ja toimistotuolilla ei tarvitse kokoajan istua. Hoida työpaikan sisäiset puhelut kasvotusten.
-Syö monta kertaa päivän aikana, ihan vähintään 5 kertaa.
-Harjoittele perus JA vauhtikestävyys alueilla
-Lue/kokeile intervalli/hiit harjoittelua

Ihme jos näillä eväillä ei rasvaa pala

Kun sä vedät tollasia 1000kcal polttavia lenkkejä, sun kulutushan nousee jonnekkin 3000kcal päivässä.. sä oot miinuksilla noin -1500kcal, kokeilet oikeesti vaan syödä enemmän. Älä luovuta heti syömistä kun nestetitä kertyy enemmän kroppaan, luulisi että se rasvakin alkaa palaa suht nopeasti kun syöt 2000-25000kcal päivässä. Yksilöitähän tässä ollaan, joillain tulee säästöliekki helpommin kun toisella. Kokeile, et sä siälä mitään hävii.

Mitään puntaria kannata rueta käyttää, jos halutaan läskiä omaksi iloksi pudottaa.

Kyllä se vaaka vaan on suuri apu. Ei voi epäonnistua, jos käyttää vaakaa ja kirjaa kaikki kalorilaskuriin joka päivä. Eli tyhmä sanoa että vaakaa on turha käyttää.

Itellä lähti viime keväänä lihat, kun söin luultavasti liian vähän. Jatkossa käytän taas vaakaa kuten ennen.

Sykemittareiden kalorinkulutus näyttää lähes poikkeuksetta liikaa. Joku neljännes liikaa on aika yleinen. Paskimmilla algoritmeilla voi tulla jopa 50%.

Jättäisin noi (aamu, ilta väli) palat pois ja söisin kunnon safkat, ihan reiluilla annoksilla. Ja urheillessa ei mitään muuta kuin vettä. Toi liikunnan määrä näyttää suht kevyeltä, et sen suhteen ei pitäis olla mitään ongelmaa. Näin jos primääri tavoite on saada fläsät pois.

Tervehdys pitkästä aikaa!
Vuosi vaihtui ja treenit jatkuu.
Pienoisia muutoksia olen tehnyt treeniohjelmiin ja tuloksiakin on vihdoin alkanut tulla (tosin hitaasti).
Vuosi alkoi (ja jatkuu edelleen) tipattomalla. Ihmeitä tuo ei ole tehnyt millään osa-alueella, mutta ajattelin sen tukevan tätä elämäntapaa.
Paino oli viime viikolla 66,6 kg (todella happy happy!) välillä näyttää 67 ja rapiat.
Treeniohjelmassa nyt seuraavia: Hiihto vähintään 3 kertaa viikossa, kilometrejä on tullut mukavasti. CrossFit-treenejä 2 kertaa/viikko + 1 sisäpyöräily tai vaihtoehtoisesti pidempi kävely.
Eniten tuloksia on tullut yläkropan lihaksistoon ja voimantuottoon, en ole koskaan ollut yläkropaltani kovinkaan lihaksikas, nyt näkyy selkeästi että olkapäissä, hartioissa ja yläselässä on lihakset! Voimantuotto on jaloissa kehittynyt ihan tajuttomasti, hiihto kulkee paremmin kuin ikinä ennen ja fillarilla olen tehnyt uuden wattiennätyksen. Eli hukkaan ei ole tämä 9 kk todellakaan mennyt.
Ruokavalio on pysynyt suht samana, enemmän olen syönyt just sitä mitä kroppa haluaa (terveellisistä vaihtoehdoista) enkä ole tuijottanut ruokavaakaan enää orjallisesti.
Sykemittarin energiankulutusasiaan haluaisin vielä kommentoida; pääsin syksyllä FirstBeat-mittaukseen, jossa seurattiin kaikkea aktiivisuuttani 3 vrk:n aikana, siinä siis myös lenkit ja treenit. Energiankulutukseni oli aikalailla täsmällinen Suunto T6:n ja FirstBeatin tulosten kanssa, joten en jaksa uskoa, että se ihan hirveesti valehtelisi. Polarissa on selkeästi "optimistisempi" tuo energian kulutuksen arviointi. Tulokseni menivät analysoitavaksi Jyväskylän Yliopiston liikunnalle, ja sieltä sain tuon treenipalautteen.
Mun onni oli, että hakeuduin urheilulääkärille syksyllä ja sain sieltä osaavaa tukea ja kannustusta.

Suositut

Back
Ylös Bottom