Miksi ihminen huijaa itseään bulkilla/laihiksella?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moi,

heräs tämmönen kysymys mielessä että miksi niin moni ihminen huijaa itseään dieetillä? Vaikka itse laihduttaja tietää ihan hyvin että homma on yksinkertainen: kuluta enemmän kuin syöt (no okei, ehkä on vielä jonkin verran muuttujia, säästöliekit, lihasten säilyvyys, yms.). Silti esimerkiksi tällä palstalla kysytään aina samat kysymykset: "Miksi en laihdu?", "Miten saisin sixpackin näkyviin ja kaljamahan/kylkikannut vittuun?"

Silti, hyvien ohjeidenkin jälkeen iso osa laihduttajista yksinkertaisesti luovuttaa. Ensin hiilaritankkauspäivä muuttuu mässypäiväksi (kotipizza nam nam) jonka jälkeen mässypäivä muuttuu viikonloppumässäilyksi. Tästä mennäänki sitten takaisin vanhaan hyvään elämäntapaan eli syödään mitä mieli tekee. Loppuuko mielenlujuus vai onko ihminen pohjimmiltaan niin hedonistinen ettei pysty olemaan erossa sellaisista elämän iloista kuin epäterveellinen ruoka?

Sama ongelma löytyy myös mittanauhan toisesta päästä, eli bulkkaajista. Ensin tiedostetaan ongelma johon selkeästi kerrotaan ratkaisu: lihakset eivät kasva jos et saa tarpeeksi ravintoa, ts. syö yli kulutuksen. Silti mennään sieltä mistä aita on matalin, eli ei lasketa kaloreita tai makroja, ei mietitä rasvojen laatua, yms. Jotku taas luulee että bulkki tarkoittaa sitä että saa syödä ihan mitä haluaa niin paljo ku haluaa. Ei se bulkkauskaan mitään hifistelyä ole, siinä vaiheessa kun oppii ruokien peruskalorimäärät ja makrot ja saa itselleen jonkinlaisen rungon päivän ruokailuihin, homma sujuu kuin vettä vaan!

Silti, nämä kysymykset esiintyvät täällä uudestaan ja uudestaan. Minua asia ei häiritse, lähinnä ihmetyttää ja siksi halusinkin herättää keskustelua em. aiheesta. Mutta, miksi?

minä olen täysin samaa mieltä tästä asiasta.
ehkä pistetään liian isoja tavotteita esim. 30 kg pitäis laihduttaa 3 kk pois.

Ihmisellä on tapana huijata itseään monissa asioissa. Välillä on helpompi uneksia kuin olla realisti.

onko ihminen pohjimmiltaan niin hedonistinen ettei pysty olemaan erossa sellaisista elämän iloista kuin epäterveellinen ruoka?

Kyse tuskin on siitä millainen ihminen pohjimmiltaan on, vaan lähinnä se on kulttuurillinen ja yhteiskunnallinen ongelma. Hyvä ja terveellinen ruoka on kallista ja vaivalloista ja nykyään stantardiksi on pyritty tekemään vaivattomuusj a nautinto. Tämä siis koskaa vain amerikkalaistuneita "sivistysvaltioita". Kun aletaan näkemään vaivaa sellaisen eteen jonka saa ilman vaivaa ja vielä halvemmalla (siis energia yleensä), se tuntuu luonnottomalta ja alitajuisesti moista käytöstä alkaa vierastamaan. Tällöin sorrutaan pikaruokaan ja eineksiin.

Myös ihmeratkaisut ovat varsin suosittuja juuri siitä syystä että vaivannäkö on pahe amerikkalaistuneessa yhteiskunnassa

Minusta lihasten kasvatuksessa oikeiden treenaustapojen kehittäminen ja löytäminen on tie lihaskasvuun. Sitten kaukana perässä tulee ruokavalio ja lepo. Itse olen lakannut käyttämästä lisäproteiinia (koska en omista mitään hyvänmakuista proteiinia tällä hetkellä:), mutta kiinnitän kyllä huomiota ruoan proteiiniin jossain määrin. Jos treenaa vain huvikseen niin ei kannata tuskailla pikkuasioiden kanssa ja esimerkiksi syödä itsensä ähkyyn kun pitää "bulkata".

Ihminen on niin mukavuudenhaluinen olento, että siksi vain harvat loppujen kopuksi onistuvat tavoitteissaan. Jos se olis helppoa, niin kaikkihan ois fitness-ihmisten näköisiä ;-)
Miksi ihmiset polttavat, juovat viinaa, käyttävät huumeita yms? Koska ihminen on heikko olento ;-)

Kesäloma alkoi tänään ja dieetti loppui NYT. Mittanauhan mukaan ollaan tultu vyötärälöltä 97cm -> 87cm ja elopaino on tippunut 88kg -> 77kg. Aika ottaa pari viikkoa rennosti HERKUTELLEN ennen syyssyklittelyn aloittamista. Tekee hyvää elimistöllekin ottaa kalorivapaata aikaa :) :kippis1:

En puhu nyt bodareista, mutta mulla on parikin tuttua, jotka laihduttavat (siis omien sanojensa mukaan, oikeasti mitään ei ikinä tapahdu) joka kevät vähintään 10 kiloa tammi-toukokuussa. Ylipainoa on runsaasti paskojen elämäntapojen takia. Koskaan mitään ei tapahdu, koska tavoitteet ovat liian suuria. Jos ottaisi alkuun vaikka tavoitteeksi laihtua kilon kuussa PYSYVÄSTI, mutta kun ei. Yleensä tuossa vielä käy niin, että homma ei alakaan tammikuussa vaan maaliskuun puolella, mutta laihdutettava määrä pysyy silti samana. Sitten laihdutetaan (olemalla syömättä) pari kiloa, ja luovutetaan (=ens vuonna uusiks).

Sorry jos on :offtopic: , alko vaan ärsyttämään, kun näin taas yhtä tällästä tapausta eilen.

Niin ja miksi moni uskottelee että pitkä bulkki on joku taikasana isoihin lihaksiin. Kyllähän sitä isolta näyttää kun on laardia ympärillä reilusti, mutta sitten tulee karu totuus kun dieettaa rasvat pois. Lihasta toki on voinut tulla paljonkin, mutta se lookki ei enää niin iso olekkaan kun mennään esim. 10% rasvoihin. Tämä on itsekin koettu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin ja miksi moni uskottelee että pitkä bulkki on joku taikasana isoihin lihaksiin. Kyllähän sitä isolta näyttää kun on laardia ympärillä reilusti, mutta sitten tulee karu totuus kun dieettaa rasvat pois. Lihasta toki on voinut tulla paljonkin, mutta se lookki ei enää niin iso olekkaan kun mennään esim. 10% rasvoihin. Tämä on itsekin koettu.

Jostain kumman syystä ohikulkevat äijät ei enää väistele niin kuin ennen...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom