Miksi ei osata huutaa apua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antza
  • Aloitettu Aloitettu
Salomaa sanoi:
Eilen tätä kavereilta tiedustelin, että onko mitenkään mahdollista kikkailla pykälien kautta tätä hand-free juttua. Siis jos poliisit pysäyttää sen takia niin mihin siinä voi enää vedota. No kaveri oli jostain kuullut seuraavan jutun:

Perjaatteessa jos puhelin on latauksessa ja laturi on kiinni autossa niin sillon se puhelin on kiinteä osa autoa ja sen järjestelmää ja sen takia nappia ei tarvitse pistää korvaan.

Tiedä häntä onko totta tai mitenkään toimiva ratkaisu.

Ei ole totta. Laturipiuhan voi kytkeä puhelimeen, mutta matkapuhelin ei silti muuksi muutu. Ns. kylmäluuria saa käyttää, koska se ei ole matkapuhelin. Kylmäluuriakaan ei saa käyttää, mikäli se voi haitata ajoneuvon kuljettamista.

finlex.fi sanoi:
Tieliikenneasetus
24 a § (24.5.2002/423)
Viestintälaitteiden käyttö ajon aikana

Radio- tai televisiovastaanotinta, muuta äänen- tai kuvantoistolaitetta taikka viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää siten, että laitteen käyttö voi haitata ajoneuvon hallintalaitteiden käyttöä tai muuten häiritä kuljettajan keskittymistä liikenteeseen.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää «matkapuhelinta» siten, että pitää sitä kädessään.

Kumma kyllä, ihmisillä oin varaa ostaa useiden satojen eurojen arvoisia matkapuhelimia, mutta ei 10e arvoista piuhan pätkää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toi handsfreen käyttö on aika perseestä... ainakin mulla menee keskittyminen paljon huonommaks liikenteeseen kun ei tarvi pitää sitä luuria. Silloin kun sai luvalla puhua niin yritti päästä mahollisimman äkkiä eroon siitä kapulasta ja nyt sitten voi lässyttää täältä inariin unohtaen välillä että ei istu puhelinkiskassa vaan autossa ja tuohan oli IMO.

Tuosta onnettomuustilanteessa jäätymisestä. Mulla riippuu se jäätyminen ihan tilanteesta, jonkin verran olen joutunut niitä kokeilemaan. Kaverilla on epilepsia ja sai kohtauksen menin ihan jäihin että mitä pitäs tehä ja luotin siihen että joku muu tajuaa mitä tapahtuu, en oikeastaan osannut edes puhua siinä tilanteessa, tuijotin vaan kun heppu sätkii potkii krampissa. No onneksi joku sillä kertaa tajusi, en tiedä olisinko tajunnut soittaa ambulanssin jos olisin ollut yksinään, voi olla...tai sitten en.
Eräs työkaveri porasi porakoneella itseään ranteesta läpi ja jälki oli aika pahaa, verta lensi kaaressa joka suuntaan reikä ranteessa oli aika iso + joku jännekkin taisi mennä samalla. Jostain syystä hain heti EA laukun ja tein painesiteen,pakkasin kaverin autoon ja ajoin lääkäriasemalle, kaikki ok.

Olen myös sattunu kaksi kertaa kolari paikalle ensimmäisten joukossa ja siellä pystynyt toimimaan kohtuu tehokkaasti vaikka on ollut irtoraajoja ja muuta ei niin mukavaa.
Se mistä nämä toiminta erot johtuu on luullakseni siitä että olen käynyt aika paljon eri ensiapu kursseja ja tilanteet tulevat sitä kautta tutuksi, tuossa sairaskohtauksessa tilanne oli ns. harjoittelematon eli kun ei tiiä yhtään mitä pitäs tehdä ei osaa tehdä mitään.

Toivottavati suurin osa muista ihmisistä osaa tehä joka tilanteessa kaiken tarvittavan =)

Menee vähän Ot, mutta pakko kertoa, ku samantapainen kokemus itsellä.

Viime kesänä virta lähti viemään mun isosiskoa, joka on huono uimaan ja lähin sitte perään hakemaan sitä. Sisko ihan paniikissa, paino mua veden alle ja hakko, yritti rimpuloida koko ajan ja mie yritin pitää sen pinnalla. Huusin apua monta kertaa kuuluvasti ja mun pikkuveli oli rannalla, ku sanoin että et tuu perässä...

Rannalla olleet ihmiset kysy vaan veljeltä, että onko noilla tytöillä oikeasti hätä vai pelleileekö ne. Veli sano, että niillä on hätä, mutta tyypit vaan katteli meitä rannalla, ei tehny mitään, ei mitään!

Viimein oltiin siskon kanssa keskellä jokea, yritin kauhoa sen minkä kerkesin. Olin varma että me hukutaan, ku sisko vaan paino veden alle jne. Muistan ne vitivalkoset kasvot, siniset huulet ja kauhistuneen ilmeen, joka mun siskolla oli. Mietin välissä jopa, että jätänkö sen tänne ja lähen ite rantaan, ei me selvitä... Kuulostaa hirveältä, mutta kaikkea siinä kuule mietti. Ehin miettiä jo, että äiti ja isä menettää ainoat tyttönsä, siskon prin viikon päästä olevien häiden sijasta vietetään hautajaisia ja siinä se.

En tiiä miten, mutta jotenki sain (vesi oli korkealla) jalkaa vähän hiekkaan, vaikka virta vei edelleen. Lähellä oli saari, josta on tapana aina kahlata rantaan, ku vesi on matalalla ja sain meät sinne. Siellä sisko yhtäkkiä havahtuu, että mitä! Se ei muista mitään, ollu ihan paniikissa ja yskii vettä ulos, se on ihan valkonen. Sitten ku kävellään saarella vähän matkaa tulee mulle jälkishokki, aivan hirveä itkukohtaus.

Ottaa vaan niin vihaksi ne ihmiset, jotka ei tee mitään vaikka niille sanotaan, että nyt on hätä! Mutta toisaalta tutkimuksissa on todettu, että 90% ihmisistä menee toimintakyvyttömiksi ku tulee tuollainen tilanne eteen... Ehkä se selittää, mutta kyllä sitä oli niin raivoa ja vihaa täynnä, ku käveli niiden ohi sitte rannalla.

Onneks pelastuttiin, huonosti ois voinu käydä...

OT: Intissä laivastossa, kun oli pelastusuintikoulutusta tai mitä lie, niin sitä koulutusta pitänyt luutnantti käski vetää nyrkillä päähän ja vääntää kädestä niin kovaa, että se pelastettava ei voi hukuttaa molempia. (Mikäli se siis riehuu, ei rauhallista pelastettavaa kannata hakata.)

Battle sanoi:
Kyllä sitä lasta etsittiin heti, kun huomattiin hänen olevan kateissa, mutta häntä ei vain löydetty.
Kyllä riipas sydämestä, kun kuulin meidän "puskaradiosta" livetilanteen-> äiti huutaa hysteerisenä vieressä ja EA-miesten huudot...oli pakko soittaa kotiin ja varmistaa, että kotona on kaikki kunnossa.

Musta on tullut niin "tunteeton" näissä hommissa, ettei avun antaminen ole "lukkoon" menemisestä kiinni. Taidot ei välttämättä kaikkeen riitä.

P.S. Lapsi on vielä teho-osastolla, mutta hengissä onneksi.

Ok... hyvä jos noin oli, mutta ihmettelin että kukaan ei siitä laiturin vierestä sit etsinyt kun kerran oli heti paikka joka näyttää sammakkomiehelle.

lej sanoi:
OT: Intissä laivastossa, kun oli pelastusuintikoulutusta tai mitä lie, niin sitä koulutusta pitänyt luutnantti käski vetää nyrkillä päähän ja vääntää kädestä niin kovaa, että se pelastettava ei voi hukuttaa molempia. (Mikäli se siis riehuu, ei rauhallista pelastettavaa kannata hakata.)

Joo, mulle kerrottiin tuo sama juttu kans sitten jälkeen päin. Ei vaan ikinä ollu tuollasessa tilantees, niin ei tienny.

Sumu sanoi:
Kumma kyllä, ihmisillä oin varaa ostaa useiden satojen eurojen arvoisia matkapuhelimia, mutta ei 10e arvoista piuhan pätkää.
Mä en ainakaan ole ostanut sitä piuhaa (enkä tule ostamaankaan) sen takia että mulle tulee niin harvoin puhuttua luurissa ajon aikana että en mä sitä kuitenkaan jaksaisi ennen joka lähtöä viritellä korvaan turhan päin.

Antza sanoi:
"Miksi helvetissä ko. tilanteen nähnyt poika (n. 15v) tai muut silminnäkijät eivät huutaneet apua?" Poika olis saatu ylös muutamissa sekunneissa tai korkeintaan minuuteissa.

Ihmiset käyttäytyvät onnettomuustilanteissa yllättävällä tavalla. Muistan kun jouduin itse yli 10 vuotta sitten tilanteeseen missä kadulla makasi loukkaantunut nainen. Hän oli ajoradan ja pyörätien välisellä kapealla rampilla. Ihmisiä kulki paikan ohi ja kukaan ei tehnyt mitään. Tilanteesta ei saanut selvää että mitä on tapahtunut mutta nainen oli selvästi huonossa kunnossa.

Minulla ei ollut kännykkää. Taisi olla vasta kolmas tai neljäs risteyksen lähellä oleva omakotitalo josta pääsi soittamaan puhelimella apua paikalle.

Soitettuani ambulanssin palasin takaisin naisen luo ja yritin jututtaa häntä että mitä on tapahtunut. Ei hän juurikaan pystynyt puhumaan mutta oli kuitenkin tajuissaan. Kivut olivat selvästi kovat eikä kärsinyt liikkua.

En tiedä vielä tänäkään päivänä että mitä siellä oli tapahtunut. Olin paikalla ambulanssin tuloon saakka ja katsoin että nainen saatiin turvallisesti hoitoon. Näin maallikkona tilanne näytti siltä että tuo noin 30-40 -vuotias nainen oli ehkä joutunut risteyksessä auton tönäisemäksi.

Minulla on sellainen periaate että jos kadulla makaa ihminen henkitoreissaan niin totta helvetissä siihen pitää hommata ambulanssi paikalle.

protsku sanoi:
Minulla on sellainen periaate että jos kadulla makaa ihminen henkitoreissaan niin totta helvetissä siihen pitää hommata ambulanssi paikalle.

Kyllä näitäkin ihmisiä löytyy, onneksi. Vuosi sitten töistä lähdöstä myöhästyin bussista ja seuraavaan oli reilusti aikaa niin rupesin siinä tyhjällä pysäkillä sitten ottamaan aurinkoa..niin ei mennyt kauaakaan niin bussipysähtyi siihen ja vaikkei kukaan tullut ulos jne. Meikäläinen puoli unessa siinä herään siihen että kuski tönii mua ja kyselee et onko kaikki kunnossa. No sen jälkeen en oo enää kehdannu makailla siinä :)

Janne sanoi:
No kyllä vielä pöllömpää on jättää soittamatta. Mun mielestä parempi käydä välillä heittämässä turha reissu kuin että jättää menemättä kun on tosi kyseessä.

niin varmaan Sun mielestä... :wall:

jos kerran asia vaivaa sen verran että pitää apua soittaa, voisi varmaan pysähtyä tarkistamaan tilanne...

RautaKeisari sanoi:
niin varmaan Sun mielestä... :wall:

jos kerran asia vaivaa sen verran että pitää apua soittaa, voisi varmaan pysähtyä tarkistamaan tilanne...
Siis kyllä munkin mielestä aina pitää pysähtyä tarkistamaan ja jäädä auttamaan. Totta kai! Mutta se vaan IMO on pienempi paha käydä välillä heittämässä se turha reissu kun jättää menemättä silloin kun joku tekee kuolemaa.

RautaKeisari sanoi:
mikään ei ole pöllömpää kuin soittaa 112 pysähtymättä tarkistamaan tarvitaanko todella apua. Kyllä häkessä riittää hommia ilman näitä turhia soittojakin. Ambulanssit käy turhaan katsomassa tilanteen "joku makaa ehkä jossain"....

Jos esim. kadulla törmää ihmiseen eikä ole varma, onko tämä saanut sairaskohtauksen vai ei, voi ja kannattaakin soittaa hätänumeroon. Pelkkä epäilykin sairaskohtauksesta kyllä riittää, häkessä on sitä varten ammattilaiset, jotka neuvovat ja tekevät päätöksen tarvitaanko paikalle sairasautoa. Tämä ohje on kuultu useammalta ea-kouluttajalta. Mikäli huitelee autolla ohi, on tilanne tietysti eri.

RautaKeisari sanoi:
mikään ei ole pöllömpää kuin soittaa 112 pysähtymättä tarkistamaan tarvitaanko todella apua. Kyllä häkessä riittää hommia ilman näitä turhia soittojakin. Ambulanssit käy turhaan katsomassa tilanteen "joku makaa ehkä jossain"....

Joo mut pointti ei ollu tossa vaan siinä, että aina ei välttämättä "osaa" soittaa apua.

Marauder sanoi:
Jos esim. kadulla törmää ihmiseen eikä ole varma, onko tämä saanut sairaskohtauksen vai ei, voi ja kannattaakin soittaa hätänumeroon. Pelkkä epäilykin sairaskohtauksesta kyllä riittää, häkessä on sitä varten ammattilaiset, jotka neuvovat ja tekevät päätöksen tarvitaanko paikalle sairasautoa. Tämä ohje on kuultu useammalta ea-kouluttajalta. Mikäli huitelee autolla ohi, on tilanne tietysti eri.

Aivan oikein. Yksinkertaista logiikkaa. Kyse olikin urpoista jotka autolla ajaessaan näkevät jonkun makailevan tienposkessa. Omatunto alkaa soimaamaan 10km:n päässä ja päättävät soittaa häkeen.... :jahas:

RautaKeisari sanoi:
Aivan oikein. Yksinkertaista logiikkaa. Kyse olikin urpoista jotka autolla ajaessaan näkevät jonkun makailevan tienposkessa. Omatunto alkaa soimaamaan 10km:n päässä ja päättävät soittaa häkeen.... :jahas:

Hei vitun retardi, sanoinko jossain vaiheessa että joku makaili tien poskessa..

Nimenomaan sanoin, että tilanne ei vaikuttanut mitenkään pahalta jne. Enkä soittanut 10km päästä mihinkään, halusin vain tuoda uuden näkökulman esimerkin kautta tähän keskusteluun, että aina se vain ei onnistu.

Jos viesti ei ollut mulle osotettu niin paskat siitä sitten.

Varsinaiseen kysymykseen eli "Miksi ei osata huutaa apua?" on varmaan moniakin syitä. Tässä muutama, mitä tulee mieleen:

Riippuu tietenkin tilanteesta, mutta pääosin ihmisiä arveluttaa mennä auttamaan hädässä olevaa (jos ei tiedä jostain asiasta juuri mitään, siitähän mielellään pysyy erossa. Lisäksi pelätään että tilanteessa tullaan toimitaan tai tekemään jotain väärin eikä haluta "sotkea" käsiä muiden asioihin). Mun mielestä ihan ymmärrettävää (ei tosin mitenkään hyväksyttävää) käytöstä...

Toisekseen tällaisena aikana, jossa vain raha merkitsee jotain, ihmiset laittavat työn tai kaikki henkilökohtaiset jutut auttamisen edelle (joku näkee jonkun tarvitsevan apua, mutta siitä huolimatta ajattelee, että "en mää nyt jouda auttamaan / viitti auttaa, kyllähän täällä on muitakin)...

OT: Itse voin ainakin sanoa, että poliisille soittaminen on ison kynnyksen takana. Olen saanut sieltä niin töykeää ja inhottavaa kohtelua, etten soita sinne, ellei ole sitten jonkun henki ihan oikeasti kyseessä.

Itse pyrin aina auttamaan, soittamaan apua tms, jos jotain sattuu. Onneksi ei kauheasti ole eteen tapauksia tullut. Ensiaputaidot on ja olisi ihan fiksua opettaa ne eka yläasteella ja vielä kertauksena ylemmillä opiskeluasteilla. Peruskoulussa ei kuitenkaan harjoitella tekohengityksen antamista. Monilla ihmisillä on telkkusarjoja katsottuaan aika rajut otteet, joten harjoittelu olisi tarpeen.

Siksi ei huudeta apua, koska suomalaiset pelkää kuolemaakin enemmän, että ne joutuu huomion keskipisteeksi, ja vielä enemmän pelätään sitä häpeää, että joudutaan "turhaan" huomion keskipisteeksi, eli kukaan ei olekaan hukkumassa tjsp. Suomalainen antaa vaikka jonkun vahingossa naulata sen käden seinään, kuin joutua huomatuksi sanomalla mitä on tapahtumassa.

Ennemmin ollaan hiljaa ja toivotaan, että kaveri nousee pintaan tai sitten huomaamattomasti sukellellaan ja yritetään etsiä sitä niin, että kukaan ei vaan huomaisi. Puolen tunnin päästä voidaan vihjata jollekin, että "joku" sanoi, että, "joku" huusi apua tuolla jossain.

Vaikka siellä olis oma vaimo niin silti se menee näin, "En kyllä mitään nähny, se oli varmaan vaan joku hullu, kun niin sanoi, mutta tuolla vedessä saattaa olla joku".
" siis en todellakaan tiedä siitä mitään, mutta..."

lej sanoi:
Siksi ei huudeta apua, koska suomalaiset pelkää kuolemaakin enemmän, että ne joutuu huomion keskipisteeksi, ja vielä enemmän pelätään sitä häpeää, että joudutaan "turhaan" huomion keskipisteeksi, eli kukaan ei olekaan hukkumassa tjsp. Suomalainen antaa vaikka jonkun vahingossa naulata sen käden seinään, kuin joutua huomatuksi sanomalla mitä on tapahtumassa.

Ennemmin ollaan hiljaa ja toivotaan, että kaveri nousee pintaan tai sitten huomaamattomasti sukellellaan ja yritetään etsiä sitä niin, että kukaan ei vaan huomaisi. Puolen tunnin päästä voidaan vihjata jollekin, että "joku" sanoi, että, "joku" huusi apua tuolla jossain.

Vaikka siellä olis oma vaimo niin silti se menee näin, "En kyllä mitään nähny, se oli varmaan vaan joku hullu, kun niin sanoi, mutta tuolla vedessä saattaa olla joku".
" siis en todellakaan tiedä siitä mitään, mutta..."

Nyt muuten osu ja upposi (yleisesti ottaen maanmiehiemme käytös, toivottavasti ei oma). Tyhmää, ikävää ja niin totta...

Kyllä sinne 112 voi jostain makaavasta soittaa ihan iisisti, käytännössä menee niin että ne kysyy ensin näkyykö loukkaantumisen merkkejä (verta, haavoja, tms.), jos näkyy niin laittavat ambulanssin, muuten poliisi tulee ensin tarkistamaan tilanteen, joko vievät putkaan tai tilaavat lanssin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom