Miksi ei osata huutaa apua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antza
  • Aloitettu Aloitettu
Äsken n. 19 aikaa Hervannassa Suolijärven uimarannalla oli n. 11-vuotias tms. poika veden alla noin puoli tuntia. "Kukaan" uimarannalla ei tajunnut sitä ennen pelastajien tuloa. Ihmettelimme (kuten kaikki muutkin rannalla), että mitä tapahtuu. Ilmeisesti tapahtuman nähnyt poika näytti sukeltajalle paikan aivan laiturin vierestä jossa poika oli ponttoonin, levyn tms. alla. Sukeltaja sai pojan ylös alle 5 sekunnissa ilman maskia. Poikaa elvytettiin noin puoli tuntia ja sydän saatiin ilmeisesti toimimaan... toivottavasti pelastui, mutta skeptinen on oltava noin pitkän ajan suhteen selviämisennusteissa. :(

Esitän siis kysymyksen: "Miksi helvetissä ko. tilanteen nähnyt poika (n. 15v) tai muut silminnäkijät eivät huutaneet apua?" Poika olis saatu ylös muutamissa sekunneissa tai korkeintaan minuuteissa. Lisäksi olis voinut löytyä elvytystaitoisia ihmisiä useitakin... prkl :curs: (Rannalla varmaan 100-200 ihmistä). Toisen auttamista on myös avun huutaminen... en voi käsittää :wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kukaan ei nähnyt? En oikein jaksa uskoa että joku näkisi jonkun hukkuvan ja eikä reagoisi mitenkään.

Sinne noi piipaa-autot sitten taisi mennä kun mut herätti.

Jos se 15-v oli vajaa tai jotain muuta. Ehkä ihmiset eivät nähneet/tajunneet vaaraa...who knows. Joku sentään tajusi soittaa ratsuväen apuun...

Siis sen nimenomaan joku poika näki, koska se oli laiturilla ja neuvoi sukeltajalle sijainnin. Vaikka se olis huomannut sen pojan vasta minuuttien päästä vedessä, niin olis huutanut apua.

Hippa: ei mitään hajua... kai se poika joka näki tms., mutta se poika olis saatu vedestä tosi nopeasti, jos se olis huutanut täyttä kurkkua: "Apua!! Auttakaa!! Soittakaa PERKELE ambulanssi!!" tms.

Vähän samalla lailla kävi mullekkin kaks päivää sitten: oltiin ajettu sellasen 7h putkeen autolla ja sitten kuski sai yhtäkkiä hyperventilaatiokohtauksen.. nopeeta tien sivuun, tehtiin kaikki mahdollinen. Autoja meni ihan vierestä ja kaikki vaan katsoi tyhmänä päälle.. lopuksi soitin ambulanssin, kun en saanut itse tilannetta rauhoitettua (erikoistun syksyllä ensihoitoon). Onneksi kaikki meni hyvin, kaveri meni ihan sekasin, näki asioita kahtena ja ei tuntenu yhtään mitään kropassa, sai kylmänväreitä ja syke oli todella laiska.

Nopeeta siitä kuitenkin selvittiin, mutta mä olisin ainakin ite pysähtynyt siihen apuihin jos olisin nähny jotain vastaavaa itse.. :curs:

Sehän on rikos, jos näkee että apua tarvitaan, mutta ei pysähdy.

Menee hieman :offtopic:
Olikohan kyseisellä rannalla rantavahtia? Tässä näytettiin pari viikkoa uutisisten loppukevennyksessä jonkun biitsin rantavahtia ja sen päiväjärjestystä: kyseessä oli sellainen reilusti ylipainoinen naisihminen, joka kertoi lukevansa joskus työpäivän aikana 200 sivua kirjaa. mitä vittua? Ei mikään ihme jos porukka on hukkumaisillaan kun rantavahdit istuu nenä kirjassa ja ottaa arskaa.
Oli kyl aika typerä veto tolta jätkältä kun ei kutsunut ketään muita paikalle, puol tuntia ilman happea vaurioittaa aika ikävästi aivoja.

Päivä Maarianhaminassa -risteilyllä pari vuotta sitten kattelin muijan kanssa veneitä siellä itä-satamassa. Edessä oli moottorivene, josta oltiin ilmeisesti lähdössä kaupungille kävelylle. Pieni, jotain 7 vuotias poika tuli sitä veneen laitaa pitkin kohti keulaa ja veli tuli perässä, pari vuotta vanhempi tais olla.

Poika hyppäs laiturille ja liukastui siitä suoraan veteen. Kyseisessä satamassa on tosi matalat laiturit. Veli oli jääny jotain juttelemaan perässä tulevien vanhempien kanssa eikä ne huomannu mitään, laiturilla kävelevistä muista ihmisistä varmasti joku muukin huomas mutta ei reagoinu mitenkään. Hyppäsin sitten perään, poika oli jo vajoamassa, päälaki oli kokonaan veden alla. Sain kiinni kainalon alta ja vedin pojan takasin pinnalle.

Kukaan muu kun mun tyttöystävä ei edes pysähtyny ihmettelemään saatikka tullu auttamaan takaisin laiturille, pojan vanhemmat ja veli oli tietty sokissa. Hakivat sen pojan veneeseen. Jatkettiin matkaa siitä sitten ja kuulin naapuriveneestä kun joku äijä päivitteli just jollekkin "sitten vaan yhtäkkiä se hyppäs sinne veteen kaikki vaatteet päällä". Ei jääny odottelemaan pojan vanhempien mahdollisia kommentteja vaan lähettiin pois. Vasta matkalla huomasin että kädet oli veressä.

Palautti aika hyvin mieleen real-life lähimmäisenrakkauden. Saldona hyvä mieli ja kädet ihan paskaksi näkeistä. Tämän topicin tapauksessa tuli vaan mieleen, että tosi äkkiä kaikki tapahtuu eikä pienet edes tajua olevansa hengenvaarassa. Voi olla ettei kukaan oikeasti huomannu mitään - toivottavasti ei.

Iso osa suomalaisista on tomppeleita ja uunoja. Saattaa johtua siitä..... :jahas:

edit: vähän sama juttu jos joku ryöstetään/raiskataan/pahoinpidellään niin siitä suurin osa silminnäkijöistä vaan kävelee ohi ja on olevinaan niinku ei huomais mitään. Minähän menisin saman tien vetämään sen retaleen levyiks :curs:

steven_seagal sanoi:
Minähän menisin saman tien vetämään sen retaleen levyiks :curs:

Aivan varmasti ja toden totta....

... salli mun epäillä :david:.

Itse joskus varhaisteininä olin "uimamontulla", jo vaatteet päällä lähössä kotiin, kun huomasin et jotai 4v. pikkupoika haukkoo henkee ja käy vähän väliä pinnan alla, tosi syvässä veessä. Harhautunut ilmeisesti, eikä enään jaksanut uida takas. Noh, tottakai hasselhoffina juoksin vaatteet päällä monttuun ja hain "velton sekä tajuttoman pojan pois, kun ei muutkaan millään tavoin noteerannu. Kun pääsin rantaan, niin otin vaan tietämättömänä vaistomaisesti jaloista kii, ja roikutin/ravistelin poikaa. Veethän sieltä tuli yskän saattelemana, ja hirvee itku/shokki päällä. Poika siis selvisi hienosti, MUT se mikä tässä jutussa pisti vituttaan oli paikallisen lentopallostaran(50v.wannabebodaaja) eka kommentit, ku se tuli paikanpäälle->: Ei sitä noin saa tehä!!! kaupan päälle tuima katse. Sillon mua sieppas. Kaikki muutki rannalla olijat vaan katteli päät killissä. Tuntu sillon et porukka ei tosiaankaan välitä muista ihmisistä. Ja nekin jotka toisten eteen jotain tekee, niin ei saa kiitokseksi yhtään mitään.vittuilut vaan.... :wall:

twinlab sanoi:

Noh, sitten kun pysähdyt, saat puukosta kylkeen ja "loukkaantunut" kavereineen pöllii Mersusi, ymmärrät miksi jengi ei tykkää pysähtyä auttamaan muita.

xale sanoi:
Poika siis selvisi hienosti, MUT se mikä tässä jutussa pisti vituttaan oli paikallisen lentopallostaran(50v.wannabebodaaja) eka kommentit, ku se tuli paikanpäälle->: Ei sitä noin saa tehä!!! kaupan päälle tuima katse.

Ei jumalauta. Sä pelastit pojan hengen ja joku tulee moittimaan! :eek: Vittu näitä suomalaisia! :curs: :curs:

timse sanoi:
....Kukaan muu kun mun tyttöystävä ei edes pysähtyny ihmettelemään saatikka tullu auttamaan takaisin laiturille, pojan vanhemmat ja veli oli tietty sokissa. Hakivat sen pojan veneeseen. Jatkettiin matkaa siitä sitten ja kuulin naapuriveneestä kun joku äijä päivitteli just jollekkin "sitten vaan yhtäkkiä se hyppäs sinne veteen kaikki vaatteet päällä". Ei jääny odottelemaan pojan vanhempien mahdollisia kommentteja vaan lähettiin pois. Vasta matkalla huomasin että kädet oli veressä.

Palautti aika hyvin mieleen real-life lähimmäisenrakkauden. Saldona hyvä mieli ja kädet ihan paskaksi näkeistä. Tämän topicin tapauksessa tuli vaan mieleen, että tosi äkkiä kaikki tapahtuu eikä pienet edes tajua olevansa hengenvaarassa. Voi olla ettei kukaan oikeasti huomannu mitään - toivottavasti ei.

:thumbs: Respect!

Luultavasti moni muukin vanhempien lisäksi oli shokissa... Hienoa, että edelleen löytyy ihmisiä, jotka pystyvät toimimaan tiukoissa tilanteissa.

twinlab sanoi:
(erikoistun syksyllä ensihoitoon).

:offtopic: mutta pakko sanoa.. Isot rispektit ammatinvalinnastasi. Hienoa, että löytyy ihmisiä jotka vielä ovat valmiita tällaiseen työhön. Työ tulee varmasti olemaan raskasta, eikä palkkakaan välttämättä niin häävi ole, mutta uskon siihen että työ palkitsee paljon hienommalla tavalla kuin jokin "tavallinen" näpertely josta käteen jää vain numeroita tilille. Rahallisesti ehkä köyhempää, mutta kokemukset ja se miltä työpäivän jälkeen tuntuu ovat sellaista varallisuutta mitä rahalla ei mitata. :kippis1:

-Marchi- sanoi:
Noh, sitten kun pysähdyt, saat puukosta kylkeen ja "loukkaantunut" kavereineen pöllii Mersusi, ymmärrät miksi jengi ei tykkää pysähtyä auttamaan muita.
Ei sitä tiiä jos vielä joku päivä koittaa kun teikäläinen makaa tajuttomana ojanpientareella pakkasessa tajuttomana eikä kukaan pysähy kahtomaan että mikä pultsari se sinne on sammunu.

-Marchi- sanoi:

Kuka sanoo, että on pakko mennä itse auttamaan? Paras ja joka kerta pakollinen vaihtoehto vaaratilanteessa on soittaa ammattilaiset apuun. Pelastuslaitos on oman alansa huippuammattilainen, poliisi omansa. Kun olet soittanut ammattilaisille, tee sen jälkeen jotain jos pystyt ja se on järkevää. Seuraa kuitenkin tilannetta niin kauan kunnes ammattilaiset saapuvat paikalle. Tilanteen muuttuessa osaat sitten tarvittaessa välittää informaatiota eteenpäin.

Ei nokkaansa tarvitse ihan jokaiseen asiaan väliin työntää, vaikka joskus se olisikin toivottavaa.

twinlab sanoi:
Vähän samalla lailla kävi mullekkin kaks päivää sitten: oltiin ajettu sellasen 7h putkeen autolla ja sitten kuski sai yhtäkkiä hyperventilaatiokohtauksen.. nopeeta tien sivuun, tehtiin kaikki mahdollinen. Autoja meni ihan vierestä ja kaikki vaan katsoi tyhmänä päälle.. lopuksi soitin ambulanssin, kun en saanut itse tilannetta rauhoitettua (erikoistun syksyllä ensihoitoon). Onneksi kaikki meni hyvin, kaveri meni ihan sekasin, näki asioita kahtena ja ei tuntenu yhtään mitään kropassa, sai kylmänväreitä ja syke oli todella laiska.

Nopeeta siitä kuitenkin selvittiin, mutta mä olisin ainakin ite pysähtynyt siihen apuihin jos olisin nähny jotain vastaavaa itse.. :curs:

No pirustako sitä jostain 60km/h vauhdeista näkee että on jotain hätänä. Eri juttu jos aloitte huitomaan kunnolla jne.

EDIT:

Muistui vielä mieleen kun syksyllä ajelin ja näin että joku papparainen oli lyyhistynyt tien varteen, sen näin ja vedin samantien tien sivuun auttamaan. Parissa sekunnissa vielä 2 autoa mun lisäksi pysähtyi ja kuskit tulivat myös katsomaan mitä on tekeillä. Tällä kertaa oli suomalaiset hereillä.

Tosin tilanne taas päättyi siihen että pappa oli aivan helvetinmoisessa tuiskeessa (10.00 aamulla) ja pummasi multa kyydin kotiin. Heitin mä sen sitten että pääsee kotiin nukkumaan. Ja vastapalvelukseksi auto haisi ihan vitun pahalle 2 päivää. :lol2:

-Marchi- sanoi:

Riivattu... ite mesoot pesuaineiden turhasta käytöstä, veden tuhlauksesta, Amerikan politiikasta, moralisoit voimailijoita kun syömme liikaa lihaa ja köyhille ei jää mitään, tonnikalapurkkejen pesemisestä ja niiden kierrättämisestä...

SITTEN EI RIIVATTU KIINNOSTA OIKEASTI IHMISHENGEN PELASTAMINEN.

Syö vähemmän sieniä :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom