Miksi aloitit tupakoinnin?

Miksi ja minkä ikäisenä aloitit tupakoinnin? Halusitko näyttää kavereille kuinka kova jätkä/mimmi olet? Et halunnut olla kaveri piirin ainoa joka ei polttanut? Entä oletko lopettanut? Miksi ja kauan poltit?

Itse en polta, mutta olisi mielenkiintoista kuulla muiden syitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
skillster sanoi:
Miksi ja minkä ikäisenä aloitit tupakoinnin? Halusitko näyttää kavereille kuinka kova jätkä/mimmi olet? Et halunnut olla kaveri piirin ainoa joka ei polttanut? Entä oletko lopettanut? Miksi ja kauan poltit?

Ekan kerran poltin 12-vuotiaana, ihan kokeilun halusta olettaisin. Siis ihan muutaman kerran vain.

Varsinaisesti aloitin 14-vuotiaana kaveriporukan mukana. Kaljan juonti ym. tuli samoihin aikoihin kuvioihin ja siinä samalla sitten. Kai se osaltaan tuota kaveripiiri-juttua oli.

Pari pitempää (pisin 7kk) taukoa on ollut, mutta periaatteessa siitä asti olen polttanut. Eli ensin 14 vuotta polttamatta ja sitten 14 vuotta savutellen... Toistaiseksi ei oikeastaan edes ole halua lopettaa. Kattellaan sitten joskus.

skillster sanoi:

Aina välillä vuosien varrella poltellut, aika harvoin loppujen lopuksi aiemmin. Eipä ole tarvinnut mitään teininä todistella kun sen verran vanhana sauhuttulemista testasin. Tossa kun ikää sai tarpeeksi niin aina iski kausia, että tuli poltettua. Lähinnä sen röökin hajun takia pysyi aisoissa, mutta tuossa syksyllä rupes himottamaan yhä enemmän ja kun nyt joka viikonloppu tulee baareissa istuttua niin se tupakan määrä ja himo kasvoi. Nyt menee aski pari viikossa, ainut vaan et huomaa kunnon tippuvan, hengästyttää juostessa, pitänee vähennellä ku reenaa täs inttiä varten keväällä.

Tupakkaa tulee poltettua sen hmm minkäköhän takia. Tiätty se sisältää kaikkee turhaa ja haju jää hiuksiin, mutta se rauhoittava tunne kun pitelee sauhuavaa sätkää on mukava. Silloin unohtaa terveydelliset haitat. Mmm joskus kun oikein pääsee ottamaan kunnon sauhut, tulee sauna mieleen, semmonen lämmin höyry nousee ja kylhä se rentouttaa. Ja lähinnä se on ajankuluksi, tahtoo jotain tekemistä kun miettii, ja siinähän sitä tulee helposti sauhuteltua ajatuksissaan. Piippuakin testasin, niihin saa parempaa tavaraa ja mahtavan tuoksuisia tupakkaa, ainut vaan että ei ole kovin käytännöllinen ja meinaa aina sammua pesä, pitäs sit aina puhistaakin. Sätkän käärimistäkin testasin, mut niistähän ei tuu ku paskaa eikä lasta, noi teolliset tupakat vie vaan kyllä rahaa paljon. Eipä tässä ole ajateltua lopetettua, mutta kun oppii käyttämään hieman rauhallisemmin niin eiköhän se siitä.

Ennen inttiin menoa olin 3vuotta täysin polttamatta, siitä se sitten lähti ja 2viikon jälkeen meni jo aski päivässä... intin jälkeen tullu käytyä suunnilleen kerran viikossa baarissa ja sielä on vähän hankalaa olla polttamatta näin heikolla luonteella varustetun ihmisen

tj0: 07.01.2005

niin ja toinen harrastus onnistuu paremmin jos välillä polttaa pölliä;)

E: enpä kyllä vastannu yhteenkään kymysykseen:D

Yläasteella joskus kokeilin eikä iskenyt(kun enhän oikein osannutkaan).

18-vuotiaana aloitin sitten aktiivisesti polttamaan. Syytä en tiedä. Ei ollut mikään kaveriporukan mukanaan tuoma juttu. Siitä tuli vain niin hyvä fiilis, että oli saatava lisää.

Aski päivässä tahdilla palaa edelleenkin.

satunaisesti kakarana ja välillä TEE-tupakkaa, 9-luokan keväällä alkoi röppänä maistumaan, oli kova olo ja kai se tuolta kavereilta hiukan levisi, lähes kaikki kaverit poltti niin tarttui se minuunkin, tosin 6kk ennen omaa aloittamista vittuilin kokoajan heille kuinka tyhmää se on.
5 vuotta nyt on oltu ilman ja hyvä niin, siitä oli todella paljon haittaa mulle, jotkut polttaa 40 v, minä noin 5 ja siitäkin vittumaiset seuraukset.

e: en todellakaan tajua tyyppejä jotka alkavat polttaa 20v tai vanhempana, nuorena sen tajuaa kun luulee olevansa sitä ja tätä vaikka aika tyhmä onkin.

Päätin yläasteella, etten ikinä tule polttamaan tupakkaa. Päätös piti aina lukion ekalle (joulukuuhun) saakka, jolloin maistoin tupakkaa ekan kerrran. Tein sen, koska ihastukseni poltti ja halusin samoihin porukoihin.

En poltellut säännöllisesti, vain kännissä. Joskus saattoi mennä silti askikin illassa. Joskus polttelin jätkäkaverini seuraksi. Viimeisen röökin vetäisin joskus kesäkuussa 2001, samoihin aikoihin join myös vikat kännit. ;) Jätkäkaveri lopetti polttamisen syksyllä 2001, ei repsahduksia.

kait sitä jo joskus ala-asteella tuli vedettyä ekat poskarit ja sitten joskus 13-14 vuotiaana alkoi polttamaan säännöllisesti. Tyhmäähän tämä on ja lakkojakaan en oo pitäny yhtään. Nyt menee päivässä noin 30 tupakkaa jos oon töissä ja vapaalla vähän vähemmän. Syytä en muista miksi sitä piti alkaa polttamaan...

Aloin polttamaan reilu 12-vuotiaana, hieman ennen 13-vuotis synttäreitä, kesälomalla ennen yläasteelle menoa. Poltin ensin yksin ja muilta salaa, koin olevani huomattavasti kehittyneempi ja aikuisempi kuin useammat ikätoverini ja yhdistin tupakoinnin 'aikuisten elämään'. Ihastukseni oli vuoden vanhempi, jo seiskaluokkalainen ja kasille siirtymässä ja ajattelin että teen häneen vaikutuksen pyöräilemällä aina iltaisin fudiskentän laidalle katselemaan heidän pelaamistaan ja polttelemaan tupakkaa, voisinpa heillekin tarjota jos pyytäisivät [ks. porukan tyypit olivat ns. 'koviksia' ketkä vetivät röökiä].

1-2kk polttelun jälkeen kerroin kavereilleni suuren salaisuuden ja siinä sitten oikeastaan kaikki muutkin alkoivat polttamaan. Tupakoin n. 12 vuotta putkeen, pikkuisen askin tai ison askin päivässä, yksin en koskaan ellen ollut puhelimessa. Illalla kahvittelemassa tai ravintoloissa ollessa saattoi mennä kaksikin askia sitten vanhempana. Tupakoin koska se oli miellyttävää ajanvietettä ja sain siitä jonkinlaista henkistä nautintoa, myöskin muutamat tupakkamerkit [mm. valkoinen mallu] maistuivat hyvälle kun oli jotain raikasta purkkaa tai pastillia samaan aikaan suussa. Usein tupakointi oli tunnelmallinen tilanne josta näin jälkeenkinpäin on joitakin hetkittäisiä tilannekohtaisia hienoja muistikuvia. Lopetin kuin seinään 08.09.2003 ja vieroitusoireita ei ollut minkäänlaisia, kaikki kaverini polttavat edelleen. Tupakoinnin lopettaminen on mielestäni yksi elämäni fiksuimpia päätöksiä.

BadHair sanoi:
Ekan kerran poltin 12-vuotiaana, ihan kokeilun halusta olettaisin. Siis ihan muutaman kerran vain.

Varsinaisesti aloitin 14-vuotiaana kaveriporukan mukana. Kaljan juonti ym. tuli samoihin aikoihin kuvioihin ja siinä samalla sitten. Kai se osaltaan tuota kaveripiiri-juttua oli.

11 - 12-vuotiaana kokeilua isän askista pöllimillä röökeillä. Tässä vaiheessa viä poskareita.
Seiska luokalla piti olla kova nahkarotsin sisällä ja oli tosi polleeta vetää röökii välkällä koulun nurkalla. Renkaatkin osasin jo tehdä, eli mahtava edistys aikuisuuden maailmaan. Tai niin siis luulin.:nolo:

Itseasiassa en koskaan pitänyt röökin mausta, mut onneksi tajusin ruveta ajattelemaan hiukka yli parikymppisenä omilla aivoillani ja lopetin röökaamisen.

ekan kerran poltin 9vuotiaana(stögöjä) kokeilumielessä.. no kokeilut jatku siihen 11v asti jolloin ostin ekan tupakka-askin.. 13v aloin ostamaan kaikilla rahoilla röökiä. joskus 15v olin 6-8kk polttamatta mut jatkoin sit ku ei ollu mitään syytä olla jatkamatta =/

edit - hengailin siis itsäni 4v vanhemman kanssa.

Rupesin polttamaan yläaste ikäisenä vain silloin kun olin juomassa. Lukioikäisenä polttelin sitten enemmän ja vähemmän säännöllisesti. Tupakanpolton lopetin juuri ennen armeijaan menoa ja olin polttamatta 4 ½ vuotta, en polttanut edes silloin kun olin juomassa, ei tullut mieleenkään.

Nyt tupakoimatomuus loppui. Olenkin poltellut nyt 2-3 toppaa viikossa parin kuukauden ajan. Nyt pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja lopettaa polttaminen ennenkuin edes kunnolla kerkeän aloittamaan.

Olin varmaan 10v kun ekan kerran poltin, sitä ennen olin ehkä parit savut maistanut. Varastin sit faijalta yhden savukkeen ja käytiin kolmen kaverin kanssa metsässä maistelemassa. Muut aina sanoo, että ekalla kerralla rööki maistuu hirveeltä muttei se kyl itellä maistunut yhtään kummemmalta.
Tämän jälkeen tullut poltettua välillä enemmän välillä vähemmän, 3v on ollut pisin täysin savuton aika. Lukiossa tupakointi oli varsin sosiaalista toimintaa. Aina käytiin välitunneilla porukalla röökillä ja puhuttiin paskaa sen vartin verran. Kun sitten kolmen vuoden tauon jälkeen ratkesin polttamaan niin syy oli lähinnä nikotiinissa. Nuuska ei vienyt sitä tupakanhimoa. Tällä hetkellä tulee poltettua tosi harvoin, ehkä kerran kuussa. Paska harrastus.

Seiskalla alotin polton ku kaikki poltti nii piti olla porukassa mukana..tyhmää!Jälkeen päin harmittaa ku tuli aloteltuu.Keuhkot pilalla ja lääkäri sano jo 10 vuotta sit et lopeta mut nyt sit tuli viimenen tikki ja oon ollu polttamatta tän vuoden ja hyvä nii!!Iso sikari joskus maistuu:D

Aloitin polttamaan 13-vuotiaana, koska kaikki kovat jätkät veti röökiä. Sitten kun huomasin parin vuoden päästä että tilanne on päinvastanen niin lopetin... mikä oli sitten vähän vaikeampaa kuin se alottaminen. Ihme juttu että nykyäänkin vielä kun juomassa niin tekee röökiä mieli vaikka selvinpäin kuvottaa jo pelkkä haju...

Juu eli joskus 10 tai 11 vuotiaana aloittelin kun sen hetkinen paras/parhaat frenditkin veti eikä se oikeastaan ees maistunu pahalle. Sit tuntu jo joskus yläasteella hölmöltä kun jotkut vasta aloitteli polttamaan ja ite jo ties et ei kannattas mutta eihän en neuvot kelpaa koskaan kenellekkään kun yritti sanoa että lopeta kun vielä voit :rolleyes:

Yläaseen alussa alotin, piti olla niin kova ja viilee jätkä. Kohta 2 vuotta olen ollu polttamatta tosin viime aikoina on tullu poltettua aina välillä rööki tai kaks. Ja kun on juomassa niin tulee poltettua

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom