Miksi aina nuha`?

Sama vika. Huvittavaa kyllä niin kaikenlainen treenaaminen saa nenäni vuotamaan. Sama juttu parin kaljan jälkeen.
Duunilääkäri antoi reseptin Heinixiin, jota sain viidellä eurolla jotain sata tablettia ja kaksi nappia päivässä on auttanut. Tosin jokaisen kovan sarjan/erän jälkeen niistän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meillä on tolla kauniimmalla puoliskolla samanlaista ongelmaa. Se niistää ihan jatkuvasti. Tämä taas johtuu mitä todennäköisemmin kolmesta kissasta, joille hän on allerginen. Ja kissat ei kuulemma lähde mihinkään. Mielummin kiskoo joka päivä allergia- ja astmalääkkeitä ja niistää jatkuvasti, kuin luopuu kissoista. No, mua se jatkuva niistäminen tuntuu enemmän vaivaavan kuin sitä. Alkaa nimittäin jossain vaiheessa nyppimään, kun on saanut kuunnella vuoden putkeen joka päivä sitä monta kertaa päivässä.

Vai voiko reseptinä lääkkeestä saaha alennusta? Ku tuota saa ilman reseptiä.

Joo, minäkin olin aika hämmästynyt, kun apteekissa ensiksi kysyin, että mitä tuo Heinixin sadan kappaleen loota maksaa reseptillä ja vastaus oli jotain vitosen pintaan.

Pakkauksessa luki, että 6.68€

http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/vasomotorinen_nuha/

Eli yliherkät limakalvot. Mulla sama vaiva. Nenä vuotaa esim. fyysisestä rasituksesta, lämpimän ruoan syömisestä, hajuista, auringonpaisteesta, pölystä (myös ilmanlaatu vaikuttaa), kuivuudesta, stressistä, siitepölystä... Nenäliina on oltava aina taskussa. Olen ainoa tuntemani henkilö joka omistaa esim. kangasnenäliinoja ja oikeasti käyttää niitä... ;-)

Nenäkannua käytän nykyään kun nuha on paha. Lääkäristä saa myös kortisonisuihketta pahimpiin kausiin.

Tietysti jos tilanne on muuttunut oleellisesti jossain vaiheessa, niin kannattaa ottaa huomioon myös tuo allergian mahdollisuus.

http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/vasomotorinen_nuha/

Eli yliherkät limakalvot. Mulla sama vaiva. Nenä vuotaa esim. fyysisestä rasituksesta, lämpimän ruoan syömisestä, hajuista, auringonpaisteesta, pölystä (myös ilmanlaatu vaikuttaa), kuivuudesta, stressistä, siitepölystä... Nenäliina on oltava aina taskussa. Olen ainoa tuntemani henkilö joka omistaa esim. kangasnenäliinoja ja oikeasti käyttää niitä... ;-)

Nenäkannua käytän nykyään kun nuha on paha. Lääkäristä saa myös kortisonisuihketta pahimpiin kausiin.

Tietysti jos tilanne on muuttunut oleellisesti jossain vaiheessa, niin kannattaa ottaa huomioon myös tuo allergian mahdollisuus.

Joo toi se on pakko olla. Mulla vuotaa just noista sun mainitsemista asioista.

Se 6,68e tarkoittaa valmisteen oikeaa hintaa (sisältäen toimitusmaksun). Useimmat asiakkaat kuitenkin omistavat kela-kortin, jolla saa tässä tapauksessa 42% korvausta lääkärin sairaden hoitoon määräämästä lääkkeestä, mikäli se kuuluu korvattaviin lääkkeisiin (kuten Heinix kuuluu). Käytännössä kaikilla apteekeilla on kelan kanssa sopimus, että apteekki voi toimittaa lääkkeet asiakkaille valmiiksi korvattuina, mikäli asiakkaalla on kela-kortti mukana ja periä kerran kuussa kelalta kyseiset korvaukset. Tällä vältetään ihmisten pomputtamista luukulta toiselle.

Ja kyllä, Heinixiä (ja Buranaa, Panadolia, kostuttavia silmätippoja, orlistaattia, Levolacia, Somacia...) saa ostaa ilman reseptiä ja ilman korvausta sekä reseptillä korvattuna. Tosin korvauksen saa yleensä vain isoimmista pakkauskoista, jotka ovat reseptitavaraa.

Toivottavasti oli tarpeeksi epäselvästi selitetty.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen liittyen: Itsellä oli nenä puoli vuotta jatkuvasti vähän tukossa ja vuotavana. Ongelma parani heti kun muutin pois siitä läävästä.

Eilen taas jäi luennoilla mielenkiintoinen stoori päähän, joka etäisesti liippaa tätä aihetta. Englannissa serkusavioliitot olivat kauan siten varsin yleisiä ja näistä jäänteenä nykyään siellä on varsin monella vinksahtanut geeniperimä, joka aiheuttaa solujen värekarvojen toiminnan lamautumista. Kaikki varmasti muistavat yläasteen terveysvalistuksesta miten tupakka lamaa näitä värekarvoja keuhkoissa. No soluilla on värekarvoja on myös nenässä (ja munajohtimissa, mut se on aivan toinen juttu) ja kun ne eivät pääse liikkumaan ja siten siirtämään hengitysilman bakteereita yms. sieltä pois, jyllää monilla nenässä melkein jatkuvasti jonkin sortin tulehdus, joka aiheuttaa nuhaa.

Joo-o, sama vika. Homeelle ja pölylle ny ainaki allerginen. (Aamu)nuhaa on vuoden ympäri ja todellakin saattaa tulla ihan ihme syystä, esim. oluen juonnista reaktiota. Vissiin herkät limakalvotkin löytyy.

Heinänuha (ainaki parin kukan siitepölylle) myös todettu joskus 7v sitten ja edelleen vaivaa. Tosin aivan ku tämä kesä olis ollu helpompi...

Toi "rustot solmussa" -teoria on aika mielenkiintonen, sillä mulla on jo kauan (8+v?) ollu oikea sierain jotenkin vaisumpi ja tukkosempi. Myös veri valuu aina vasemmasta, jos sitä on tullakseen. Mutta tälläkin hetkellä oikea sierain on tukkonen, vaikka vasen on aivan auki. Pitäisköhän tässä yksityisellä joskus käydä, nimittäin yleisellä puolella ovat aina tyrmänneet kertomukseni sierainten erilaisuudesta. Muistaakseni kaikki olleet sitä mieltä, ettei sillä väliä tms. Vituttaa vähän ku ei kuunnella potilasta :curs:

Mulla on muitakin kokemuksia tuosta kun yleisellä puolella tyrmäävät ajatuksen jostain ja jossain yksityisellä puolella ymmärtävät asian olevan eri tavalla...

Mulla muuten vuotaa/on aina vuotanut verta nenästä tosi helposti. Luulisin et sillä on kans jotain tekemistä ton nuhan kanssa. Tai siis joku yhteys.

Astman takia menee nenä tukkoon vähän väliä, muuten ei ole nuha ollenkaan, mutta nämä räkäpäivät kiristää pinnaa helvetisti. Aamulla yksi aivastus laukasee tuon ja limaneritys on ihan sairasta. Pilaa käytännössä koko päivän, kun ei voi tehdä mitään muuta kuin niistää ja aivastella, iltapäivällä sitten helpottaa.

No mulla oli lapsena kausia, että nenä vuosi verta joka yö. Siihen oli kiva herätä... Aikuisena ei oo enää niin paljon veri roiskunut. Ehkä kohtelen nenääni nykyään hellävaraisemmin ;-)

Nenäkannua kannattaa kokeilla jos tuntuu että nenässä on karstaa jatkuvan nuhan seurauksena. Sekin voi mun kokemuksen mukaan aiheuttaa verenvuotoa.

Lisäksi jos sieraimet kuivuu ja halkeilee niistämisen takia, niin apteekista saa nenärasvaa joka auttaa siihen. Mulla ruukas ennen haljeta sierain aina samasta kohtaa ja se halkeama oli pirun kipeä ja parani hitaasti. Nenärasva lopetti sen vaivan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom