Miksei työnantaja saisi urkkia sähköpostiliikennettä?

Helppohan ne viestit on kryptata (ohjelmia löytyy vaikka miten) jos on ihan oikeasti jotain arkaluontoista lähettämässä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan oikein valvoa mitä laiskat työläiset muka tekevät työajalla. :) Pakkiksellakin postausmäärät tippuis radikaalisti. Suomalaisella työntekijällähän on vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia... Työajalla tehdään töitä. Piste. Eri asia tosin jos ei jollain hetkellä ole töitä, vaan joutuu vain odottelemaan. Rajanveto on kyllä aika vaikeaa näissä tapauksissa.
Silti minusta työnantajalla on oikeus kieltää/estää kaikki työhön liittymätön palvelujen käyttö ja valvoa työntekijöiden työntekoa. Vaikka nollatoleranssilla, tosin se ei ainakaan ilmapiiriä paranna. :rolleyes:
Mutta miksihän tämäkin homma piti mokata ja laajentaa koskemaan sitten muita kuin työnantajia?:jahas:
 
Periaatteessa työnantajalla pitäisi olla oikeus vahtia mitä työntekijä tekee tälle annetulla työkalulla. Työntekijän e-mail on yleensä etunimi.sukunimi@firma.fi, ja osoite on saatu selkeästi työhön liittyvään kommunikointiin. Firmat omistaa työkalut mitä työntekijät käyttää, ja työntekijän tulisi niitä käyttää niin kuin on sovittu. Tätä sitten pitää valvoa jollain tasolla, johtuen ihan siitä, että kaikilla työntekijöillä ei ole puhtaita jauhoja pusseissaan, ja toisaalta se viatonkin puurtaja saattaa viettää pakkotoiston sivuilla 6h päivässä.

Toisaalta on kyllä vaikeaa hyväksyä julkisten palveluiden kuten kirjaston ja koulujen nettiliikenteen seuraamista. Mun mielestä laki pitäisi hyllyttää tälläisenään, ja mahdollisesti hyväksyä vain ja ainoastaan yritysten käyttöön.
 
Olen itse ollut esimiehenä 10 vuotta ja voin sanoa, että totaalinen pässi pitää esimiehen olla, jos ei huomaa työntekijän tekevän (liikaa) omia juttujaan työajalla. Tämä onnistuu ihan seuraamalla työn jälkeä ja etenemisvauhtia.

Ja Röllipeikko on oikeassa siinä, ettei kaikilla työntekijöillä ole puhtaita jauhoja pussissaan. Se on mielestäni painava peruste lain hylkäämiselle. Yleisesti noudatettavien tietoturvakäytäntöjen mukaan pääsy arkaluonteiseen informaatioon tulee antaa vain sitä tarvitseville. Tämä lakiesitys antaa rikollisille enemmän uusia mahdollisuuksia kuin sulkee vanhoja.
 
Back
Ylös Bottom