Tuo Englannin malli voisi olla hyvä olla meilläkin.
Tosin eikös nuorillekkin ollut vielä pari vuotta sitten kisoja?Ainakin jotkut kisat oli jotka pakkiksen "Direction" nimimerkki muistaakseni voitti...
Ne oli saarijärvi open 2008 suomen cup osakilpailut. Siihen oli ympätty vaan samaan "suomen vahvin alle 20v" kilpailut 2 lajilla maksimi tukki ja maksimiveto. Mutta kisasin koko kisan siinä samalla loppuun.
2 vuotena olen tuolla saarijärvellä kisannut ja kerran suovanlahdella. Oon käynyt lajeja paavon, katin ja kumppaneiden kanssa vääntämässä sekalaisesti espoossa sillon tällön. Itseä jonkun verran kiinnostaisi tuo kilpaileminen ja viime vuonna olin SM:iin osallistuneena, mutta jäin pois loukkaantumisen takia.
Itse olen sitä mieltä, ettei sinne kilpailuihin kannata lähteä pelkästään takki auki ja voittoa hakemaan, vaan hakemaan kokemuksia ja uudenlaista näkemystä treeneihin yleensäkkin. Mutta kyllä raskaat lajit kisoissa vie vähän intoa lähteä kilpailemaan jos tietää, että jotain suorituksia tulee ekassa lajissa, toisessa ei ollenkaan kolmanteen ei olekkaan enää asiaa vaan katsot vierestä loppukilpailun
Itse en pidä itseäni täysin heikkona ja jotain lajeja pystyy ihan hyvinkin tekemään.
mm.
tukkia tehnyt muutamia toistoja 120-130kg 10" tukilla
viikinkiä 130kg romuilla
fatbar punnerrus 5 x 125
merkkaria reilulla 300kilolla
farkkuja pulloilla 20-30m x 125kg
kiviä 5 x 130
salipenkki 200
veto n.250
kyykky 3 x 200
Mutta silti kun katselee varvikon foorumilta kilpailu ilmotuksia, kun niitä alkaa keväisin satelemaan sinne niin miettii, että kannattaakojan tonnekkaan lähteä.
Esimerkkilajeista :
Farmarikävely 150kg / käsi 50m
Käsipainopunnerrus 75kg aikaa 75sec
Maastaveto yhdistelmä 250kg fatbar, 270kg normi tanko, 180kg salkut
8 parasta jatkoon
conan 320kg
merkkari 320kg
tukki last man standing 100-120-140-160
Aika raskas monelle aloittelijalle. En sano että tommossia lajeja jossain kisassa olisi ollut. Mutta esimerkkinä porin kisassa on joka vuosi suhteellisen raskaat lajit. Yleensä saarijärvellä on ollut suhteellisen inhimiliset lajit myös alottelijoille. Ja huomaa, että niissä kisoissa on nimiä joita ei raskaammissa kisoissa näy.
Kuka noita pienemmillä romuilla olevia kisoja sitten järjestäisi? Varmaan vie intoa myös monelta vahvemmalta ja kokeneemmalta jos joka kisassa olisi tukki toistot 100kilolla. Ja eikö se ole niin, että heikot rutisee :dance:
Toinen mikä varmasti voisi lisätä monen mielenkiintoa, jos olisi mahdollisuuksia treenata enempi noilla vehkeillä. Aika kiven alla on tukit ja merkkaritelineet, kivet jne. Toki on eriporukoita espoossa, turussa, porissa, raumalla, hämeenlinnassa jne. Mutta jos ei näitä kavereita tunne tai tiedä mistä kysellä, niin ainooks vaihtoehdoks jää kyhäillä ite laitteita ja moni ei siihen ala. Jos olisi enempi saleja jossa tota kamaa olisi, varmasti innostuisi moni myös niitä kokeilemaan.
SM:ien yhteyteen noviisien SM