Miksei Suomen voimailijat menesty kv. voimailussa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuo Englannin malli voisi olla hyvä olla meilläkin.

Tosin eikös nuorillekkin ollut vielä pari vuotta sitten kisoja?Ainakin jotkut kisat oli jotka pakkiksen "Direction" nimimerkki muistaakseni voitti...

Ne oli saarijärvi open 2008 suomen cup osakilpailut. :) Siihen oli ympätty vaan samaan "suomen vahvin alle 20v" kilpailut 2 lajilla maksimi tukki ja maksimiveto. Mutta kisasin koko kisan siinä samalla loppuun.

2 vuotena olen tuolla saarijärvellä kisannut ja kerran suovanlahdella. Oon käynyt lajeja paavon, katin ja kumppaneiden kanssa vääntämässä sekalaisesti espoossa sillon tällön. Itseä jonkun verran kiinnostaisi tuo kilpaileminen ja viime vuonna olin SM:iin osallistuneena, mutta jäin pois loukkaantumisen takia.

Itse olen sitä mieltä, ettei sinne kilpailuihin kannata lähteä pelkästään takki auki ja voittoa hakemaan, vaan hakemaan kokemuksia ja uudenlaista näkemystä treeneihin yleensäkkin. Mutta kyllä raskaat lajit kisoissa vie vähän intoa lähteä kilpailemaan jos tietää, että jotain suorituksia tulee ekassa lajissa, toisessa ei ollenkaan kolmanteen ei olekkaan enää asiaa vaan katsot vierestä loppukilpailun :)

Itse en pidä itseäni täysin heikkona ja jotain lajeja pystyy ihan hyvinkin tekemään.

mm.
tukkia tehnyt muutamia toistoja 120-130kg 10" tukilla
viikinkiä 130kg romuilla
fatbar punnerrus 5 x 125
merkkaria reilulla 300kilolla
farkkuja pulloilla 20-30m x 125kg
kiviä 5 x 130
salipenkki 200
veto n.250
kyykky 3 x 200

Mutta silti kun katselee varvikon foorumilta kilpailu ilmotuksia, kun niitä alkaa keväisin satelemaan sinne niin miettii, että kannattaakojan tonnekkaan lähteä.

Esimerkkilajeista :

Farmarikävely 150kg / käsi 50m
Käsipainopunnerrus 75kg aikaa 75sec
Maastaveto yhdistelmä 250kg fatbar, 270kg normi tanko, 180kg salkut

8 parasta jatkoon

conan 320kg
merkkari 320kg
tukki last man standing 100-120-140-160

Aika raskas monelle aloittelijalle. En sano että tommossia lajeja jossain kisassa olisi ollut. Mutta esimerkkinä porin kisassa on joka vuosi suhteellisen raskaat lajit. Yleensä saarijärvellä on ollut suhteellisen inhimiliset lajit myös alottelijoille. Ja huomaa, että niissä kisoissa on nimiä joita ei raskaammissa kisoissa näy.

Kuka noita pienemmillä romuilla olevia kisoja sitten järjestäisi? Varmaan vie intoa myös monelta vahvemmalta ja kokeneemmalta jos joka kisassa olisi tukki toistot 100kilolla. Ja eikö se ole niin, että heikot rutisee :dance:

Toinen mikä varmasti voisi lisätä monen mielenkiintoa, jos olisi mahdollisuuksia treenata enempi noilla vehkeillä. Aika kiven alla on tukit ja merkkaritelineet, kivet jne. Toki on eriporukoita espoossa, turussa, porissa, raumalla, hämeenlinnassa jne. Mutta jos ei näitä kavereita tunne tai tiedä mistä kysellä, niin ainooks vaihtoehdoks jää kyhäillä ite laitteita ja moni ei siihen ala. Jos olisi enempi saleja jossa tota kamaa olisi, varmasti innostuisi moni myös niitä kokeilemaan.

SM:ien yhteyteen noviisien SM :)

Ääh... ihan samasta syystä suomalaiset ei pärjää voimailukisoissa kuin ei pärjää esim. yleisurheiluussa tai jalkapallossa tai...

Koska tää on niin pieni kansa.

Taso on noussut kovaakin kovemmaksi, kun harrastajamäärä on maailmalla kasvanut.

Sama hommahan oli esmes kuulantyönnössä 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa,monta yli tai lähemmäs 21m työntäjää löyty.Nyt liikutaan 17-max 19m kaarissa ja joku Harju tulee eläkkeltä kiusaamaan nykynuoria...

Voimamiesurheilussa on käynyt osallistujiin kato,samalla tasoon...ei tartte kauas mennä kun SVM kisoissa oli oikeasti liikaa kilpailijoita,kisat venyi ja venyi...

Hyvänä puolena oli se että mukana oli todella kovia ukkoja ja mitaleita tuli useita MVM-kisoista,kirkkaimpana tietty Ahola ja Virtanen.

Tosiasia on kuitenkin se ettei Suomessa koskaan ole ollut nykykokoluokan miehiä, vaikka aika monta "elämänsä lajiin panostanutta" löytyy takavuosilta.

Mutta uskon että jonain päivänä,ellei jo ihan lähiaikoina Suomesta tulee joku uusi kova tekijä...sillä niin on aina ollut.Olipa pieni kansa tai ei,niin sisua ja voimaa on aina ollut. Suomessa voimailun perinteet ovat kuitenkin sen verran vahvat että eiköhän näin käy...käyhän Islannissakin,vaikka ei niitä hylkeen rasvan mussuttajia ole kun kourallinen siellä saarella :)

Kisojen järkkämisessä voipi olla monella taholla kiinnostus tehot alhaalla kun nytkin kisoissa ei niin hirveästi porukkaa käy..poikkeuksia saattaa mahtua jokunen vuoteen.
Väittäisin että mon aloittelevai ajattelee juurikin niin, että ellei ole varma että kunto on sitä luokkaa että podiumi kutsuu samoin tein niin kisoihin ei lähdetä. En tiedä johtuuko se tosissaan siitä että on huono häviämään tms.
Itseä ei juurikaan kiinnostanut ekoihin kisoihin lähtiessäni miten sijoitun vaan se että näkee mitä tää oikeesti on!! Ja sitten jo vietiinkin.. :)

Tekijä miehistä: kyllä niitä tälläkin haavaa löytyy molemmissa kansainvälisissä painoluokissa..esim.Jokinen, Järvi, Lotta..ei niissä SCL:än tai minkään muunkaan organisaation GP kisoissa mennä pelkällä "kylätasolla" edes viiden parhaan joukkoon, joita nää miehet on saavuttaneet.
MM:ssä alle 105-kiloisissa oli viimeksi kaksi "pojua" jotka toivat 8:nen sijan ja pronssin (vaikka sekin mitali joidenkin mielestä oli silkkaa tuuria..). Jonka ansiosta paikka ideaparkin kisaan sain mahdollisuuden osallistua, että ei sinne nyt vissiin ihan ketä vaan voi marssia. Se että onko siinä nyt sitä taikaa en osaa sanoa..hieno kokemus oli omalle kohdalle joka tapauksessa!!
Tekijä miehistä ei ole pulaa (riippuu tietty montako niitä tarvii kenenki mielestä olla..)..pysyttäis vaan ehjänä ja yritykset ymmärtäis tukea muutakin ku hiihtoa ja jääkiekkoa niin asiat vois joskus olla toisinkin..

Nykyisestä voimamiestouhusta täällä kotimaassa puuttuu ns. show-persoonat mitä ihmiset tuli katselemaan. Nykyisin mielestäni kisaajat jäykkäniskaisia mitäänsanomattomia suorittajia. Se sellainne kunnon asiallinen show-meininki mielestäni kuuluu lajiin ja toisi näkyvyyttä. sitä kautta mahdollisesti voisi sponssitouhuakin alkaa löytymään. ...niin ja nykyisin ainoana show-touhuna on se säälittävä kirosanojen parkuminen ennen suoritusta karjahtelun seasta...ja tietysti myös mukana hiipivä huoltaja suorittaa sitten tuota parkumista suorituksen ajan....Mitäs luulette kiinnostaako ihmisiä tulla katselemaan?? Ja löytyykö sponsseja...??
Myös ns. vuosien takaiset "kylä-kisat" tekisi aika meisseliä nouseville kisaajille. Niitä kiertämällä aloittaminen helpottui ja eteneminen "isompiin" kisoihin mukavampi.
Niinpä niin...siinä nyt ajatuksia omalta kohdaltani.

Islannista löytyy tasaseen aina joku maailmanvahvinmies kilpailuihin eikä taida kansana olla suomea isompi että ei sekään oikein syy ole.

katsoja ystävällisyys on myös vähän kadonnut lajista, aina samat tylsät lajit eikä nähdä vaivaa rakentaa mitään erkikoisia viritelmiä joissa tulisi kuva että nyt ne oikeasti nostaa jotain raskasta.

julliboyn sanomat persoonalliset henkilöt varmasti toisi nostetta. Pitäisi nousta jonku suomalaisen Jon Pallin huipulle niin jo alkaisi kansaa kiinnostaan. :D

Sama hommahan oli esmes kuulantyönnössä 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa,monta yli tai lähemmäs 21m työntäjää löyty.Nyt liikutaan 17-max 19m kaarissa ja joku Harju tulee eläkkeltä kiusaamaan nykynuoria...

Ettekö te uhoilijat perhana osaa lukea edes itse kirjoittamienne rivien välistä, ei se tee miehistä nynnyjä etteivät he enää ole välmiit uhraamaan elämäänsä jonkun tukinnoston takia. Voimailulajien huipputuloksien karkitulokset ovat alaspäin leikatut juuri siitä syystä että käytetyt steroidimäärät ovat suorassa suhteessa tuloksiin.
Minusta jokaisen kärynneen voisi laittaa lusimaan, miksi ihmeessä sen pitäisi olla paras joka uskaltaa roinata enemmän.
Vaikka he kaikki ovat tehneet uskomattoman työn tuloksiensa eteen ovat he kuitenkin kaikki cheattaajia.

Islannista löytyy tasaseen aina joku maailmanvahvinmies kilpailuihin eikä taida kansana olla suomea isompi että ei sekään oikein syy ole.

Jón Páll Sigmarsson (28. kesäkuuta 1960 – 16. tammikuuta 1993) oli islantilainen voimanostaja ja voimamies. Hän voitti neljästi Maailman vahvin mies -kilpailun.
Jón Páll Sigmarsson kuoli 32-vuotiaana äkillisesti sydänkohtaukseen ollessaan punttisalilla tekemässä maastavetoa.

Joo vedetään mekin täällä hevosruiskuilla anaboleja suoneen niin menestystä alkaa taas tulemaan ja mitäs siitä jos sydän repeää kesken treenien :D

ihan ohi aiheen tää mun kommentti mut kunhan sanon :)
olisi enemmän ku siistiä et suomalaiset alkas taas pärjää voimamieskisoissa!! muistan edelleen kuinka sitä pikkukossina huusi telkkarin ääressä ku WSM kisoja tuli, ja sillon Jouko Ahola oli mun silmissä maailman kovin jätkä ;)

tohon roinahommaan, en ota kantaa muuhun ku siihen et itteä häiritsee se että asetetaan rajat mitä voi tehdä puhtaana ja mitä ei??!! en tajua miks pitää rajottaa sitä mihin ihminen pystyy?? ite oon ihan täysin sitä mieltä et 400kg voi vetää maasta roinaamatta! en väitä itse sitä tekeväni koska a) en harjoittele kyseista lajia b) en väitä olevani siihen tarpeeksi lahjakas ja c) tuskin tulen olemaan koskaan hirveesti yli 100 kilonen joten ei riitä raamit :D mutta en epäile sekuntiakaan etteikö löytyis joku jolla olis kaikki nuo kolme asia kohdallaan ja paljon muutakin, että hän tekis puhtaana sen 400kg.
no tuo oli vain yksi huono esimerkki, mut älkää ihmiset asettako rajoja,, jää omat tulokset liian pieniksi jos asettaa itsellensä henkisen muurin jota ei voi ylittää!! ;) ps. tuntuu nyt et otan kantaa alaan josta en mitään tajua joten jos kommenttini kuulosti kovinkin koomiselta niin älkää sitten vastatko siihen vaan hymähdelkää hiljaa itseksenne :D

Islantia ei pidä verrata meihin tai mihinkään muuhunkaan. jengiä maassa on vähän, reilut 300 000, mutta populan vähäisyys paikkaantuu unelmageeneillä. Islantilaiset on maailman suurikokoisin kansa. Reykjavikin kaduilla kun tarpoo tulee epätodellinen olo kun joka toinen vastaan kävelevä paikallinen jamppa on +190cm/+100kg.

rigert88 sanoi:
tohon roinahommaan, en ota kantaa muuhun ku siihen et itteä häiritsee se että asetetaan rajat mitä voi tehdä puhtaana ja mitä ei??!! en tajua miks pitää rajottaa sitä mihin ihminen pystyy??

Koska se ei enää olekkaan kiinni ihmisen omista geneettisistä ominaisuuksista ja lahjakkuudesta, esim jos identtiset superlahjakkaat kaksospojat treenaisivat tosissaan samalla ohjelmalla valmenuksella ja ruokavaliolla ja toinen käyttää lääkkeitä ja toinen ei niin kuitenkin tiedetään että roinaaja vetää pitemmän korren. Hän ei kuitenkaan ole yhtään lahjakkaampi vaan ainoastaan epäreilu huijaava paskapää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ettekö te uhoilijat perhana osaa lukea edes itse kirjoittamienne rivien välistä, ei se tee miehistä nynnyjä etteivät he enää ole välmiit uhraamaan elämäänsä jonkun tukinnoston takia. Voimailulajien huipputuloksien karkitulokset ovat alaspäin leikatut juuri siitä syystä että käytetyt steroidimäärät ovat suorassa suhteessa tuloksiin.
Minusta jokaisen kärynneen voisi laittaa lusimaan, miksi ihmeessä sen pitäisi olla paras joka uskaltaa roinata enemmän.
Vaikka he kaikki ovat tehneet uskomattoman työn tuloksiensa eteen ovat he kuitenkin kaikki cheattaajia.

Jón Páll Sigmarsson (28. kesäkuuta 1960 – 16. tammikuuta 1993) oli islantilainen voimanostaja ja voimamies. Hän voitti neljästi Maailman vahvin mies -kilpailun.
Jón Páll Sigmarsson kuoli 32-vuotiaana äkillisesti sydänkohtaukseen ollessaan punttisalilla tekemässä maastavetoa.

Joo vedetään mekin täällä hevosruiskuilla anaboleja suoneen niin menestystä alkaa taas tulemaan ja mitäs siitä jos sydän repeää kesken treenien :D

Täytyy kyllä tunnustaa että en osaa lukea mistään kohdasta omaa postaustani mitään, mikä viittaisi uhoon tms.En myöskään omasta mielestäni viitannut mitenkään siihen että joku olisi nynny...tekipä sitten mitä vaan.

Itseasiassa en edes käsitä miten voit itse ymmärtää luetun tekstin noin päin vittua,ellet sitten tahallaan niin halua tehdä?Tai sitten luit rivien välistä niin että tässä on väärinkäsitys...luulen,tai ainakin toivon niin.

Tuo kuulantyöntö oli vain esimerkki siitä kuinka lajissa kuin lajissa tulee olla esikuvia,joiden mukana huipulle tulee muitakin.

Hormoonikorttia en ole esiin missään vaiheessa nostanut,sillä lienee sanomattakin selvää että huippu-urheilussa lajista riippumatta niitä käytetään.Minulle tämä ei ole ongelma, eikä ole tarvinnut toisten parempia tuloksia sillä selitellä.

Olen seurannut voimailua pikkupenskasta asti,kilpaillut itse,ollut järjestämässä kisoja (myös arvokisoja) ja seurannut maailman/suomen huippujen treeniä hyvinkin läheltä ja ollut osalle huoltajana kisoissa.
Koen siis että voin ottaa osaa tähän keskusteluun ihan hyvillä mielin...
Koitin vain keskustella asiasta joka on sydäntä lähellä,harmi että alkoi sinua vituttamaan moinen,koita selvitä,jookos?

Näkyy Peltomaakin tykänneen minun joistain aiemmista postauksista..lienee hänkin siis samanlainen nettiuhoaja kuin minä.

Noh,treeni jatkuu täällä (ei maailman huipulla mutta kuitenkin)...ja uskon että Porissakin on sama homma

Täytyy kyllä tunnustaa että en osaa lukea mistään kohdasta omaa postaustani mitään, mikä viittaisi uhoon tms.En myöskään omasta mielestäni viitannut mitenkään siihen että joku olisi nynny...tekipä sitten mitä vaan.

Itseasiassa en edes käsitä miten voit itse ymmärtää luetun tekstin noin päin vittua,ellet sitten tahallaan niin halua tehdä?Tai sitten luit rivien välistä niin että tässä on väärinkäsitys...luulen,tai ainakin toivon niin.

Tuo kuulantyöntö oli vain esimerkki siitä kuinka lajissa kuin lajissa tulee olla esikuvia,joiden mukana huipulle tulee muitakin.

Hormoonikorttia en ole esiin missään vaiheessa nostanut,sillä lienee sanomattakin selvää että huippu-urheilussa lajista riippumatta niitä käytetään.Minulle tämä ei ole ongelma, eikä ole tarvinnut toisten parempia tuloksia sillä selitellä.

Olen seurannut voimailua pikkupenskasta asti,kilpaillut itse,ollut järjestämässä kisoja (myös arvokisoja) ja seurannut maailman/suomen huippujen treeniä hyvinkin läheltä ja ollut osalle huoltajana kisoissa.
Koen siis että voin ottaa osaa tähän keskusteluun ihan hyvillä mielin...
Koitin vain keskustella asiasta joka on sydäntä lähellä,harmi että alkoi sinua vituttamaan moinen,koita selvitä,jookos?

Näkyy Peltomaakin tykänneen minun joistain aiemmista postauksista..lienee hänkin siis samanlainen nettiuhoaja kuin minä.

Noh,treeni jatkuu täällä (ei maailman huipulla mutta kuitenkin)...ja uskon että Porissakin on sama homma

Tarkoitan että kun vedetään joku esiin joku kortti tyyliin "oli ennen itä-saksassakin kovia naiskuulantyöntäjiä mutta miksi nykyajan muijat eivät enää parjää ja tuloksetkin ovat heikentyneet huomattavasti niistä ajoista", silloin pitäisi kellojen soida.
Eivat treenimenetelmät tai urheilijat ole huonontuneet vaan lääkkeitä käytetään rajoitetummin ja seuraukset näkyvät myös tuloksissa.
Ihmetyttää vain niiden myrkkyjen avulla tehtyjen vanhojen tulosten ihannoiminen, kun pitäisi olla tyytyväisempi tehokkaammasta valvonnasta.

Kuitenkin kun joku vahvamieskisaaja tai voimanostaja jää kiinni positiivisesta näytteestä, samat ylistäjät ja fanittajat toteavat ylimielisesti että tiesinhän että oli vain ajan kysymys milloin tuo jää kiinni ja nyt on koko lajin maine mennyt, voi voi.

Mä veikkaisin, että vaikka sinä vetäisit pyöränpumpulla mitä tahansa itseesi, niin et menestyisi tässä lajissa.
Sigmarssonin kuoleman aiheutti aortan repeäminen ja siitä seurannut sydämen pysähdys. 3 hänen sukulaistaan oli kuollut samaan sairauteen ja hänen siskollaan oli se myös.
JPS tiesi riskistään, mutta teki lajia silti - nähtävästi se olisi voinut hajota muutenkin vaikka puiston penkillä istuessa.

Joo, voimamiehiä on kuollut, voimanostajia on kuollut, perkele jalkapalloilijoita on kuollut pelikentälle ja nyrkkeilijöitä kehään yms...urheilussa kuin urheilussa on riskinsä niin kuin tässä elämässä ja se ei ole noin yksioikoisesti kiinni siitä mitä kukin on popsinut tai jättänyt popsimatta.

Jos et mitään tee, niin mitään et saavuta. Toiset haluaa saavuttaa, toiset ei. Toiset on kateellisia jos toiset saavuttaa ja toiset ei.

Kisojen järkkämisessä voipi olla monella taholla kiinnostus tehot alhaalla kun nytkin kisoissa ei niin hirveästi porukkaa käy..poikkeuksia saattaa mahtua jokunen vuoteen.
Väittäisin että mon aloittelevai ajattelee juurikin niin, että ellei ole varma että kunto on sitä luokkaa että podiumi kutsuu samoin tein niin kisoihin ei lähdetä. En tiedä johtuuko se tosissaan siitä että on huono häviämään tms.
Itseä ei juurikaan kiinnostanut ekoihin kisoihin lähtiessäni miten sijoitun vaan se että näkee mitä tää oikeesti on!! Ja sitten jo vietiinkin.. :)

Tekijä miehistä: kyllä niitä tälläkin haavaa löytyy molemmissa kansainvälisissä painoluokissa..esim.Jokinen, Järvi, Lotta..ei niissä SCL:än tai minkään muunkaan organisaation GP kisoissa mennä pelkällä "kylätasolla" edes viiden parhaan joukkoon, joita nää miehet on saavuttaneet.
MM:ssä alle 105-kiloisissa oli viimeksi kaksi "pojua" jotka toivat 8:nen sijan ja pronssin (vaikka sekin mitali joidenkin mielestä oli silkkaa tuuria..). Jonka ansiosta paikka ideaparkin kisaan sain mahdollisuuden osallistua, että ei sinne nyt vissiin ihan ketä vaan voi marssia. Se että onko siinä nyt sitä taikaa en osaa sanoa..hieno kokemus oli omalle kohdalle joka tapauksessa!!
Tekijä miehistä ei ole pulaa (riippuu tietty montako niitä tarvii kenenki mielestä olla..)..pysyttäis vaan ehjänä ja yritykset ymmärtäis tukea muutakin ku hiihtoa ja jääkiekkoa niin asiat vois joskus olla toisinkin..

Tiedoksi kaikille ketä kisaamisesta haaveilee, niin ei sinne podiumille pääse jollei ole kokemusta ja sitä saa vaan kisaamalla..

Topi, en tarkoittanut että itse kisaan voi ketä vain kävellä tukki kainalossa...tarkoitin itse paikan saavutettavuutta jo mentaalitasolla (ideapark/ellivuori vs. joku Sun City).

Itse en todellakaan ymmärrä hunter killer:n tekstistä, kohtaa että joka lajissa käytetään dopingia. Aikamoista propagandaa taas. Voima- ja kestävyysurheilu, joissa äärimmäiset fyysiset ominaisuudet ovat pääosassa, ovat varmasti niissä joissa käytetään eniten dopingia. Paljon on sellaisia lajeja, joissa siitä ei edes ole mitään hyötyä, koska huippusuoritukseen vaadittavat fyysiset ominaisuudet saavutetaan helposti ilman mitään piikittelyitä.

Ja mitä tulee esim. painonnostoon, niin ei liene epäselvää miksi kovimmat superin tulokset on nostettu valtaosin 80-luvulla. Dopingkontrolli on hieman kehittynyt niistä "vapaista" ajoista. Myöskään vahvamieskisojen vertaaminen esim. olympialajeihin tai vaikkapa IPF-voimanostoon ontuu pahasti siinä, että vahvamieskisat eivät kuulu dopingtestauksen piiriin(korjatkoon jos olen väärässä). Sitä voi jokainen roinamonsteri käydä yrittämässä ADT:n alaisissa lajeissa, miten helppoa on käyttää ja kilpailla samaan aikaan.

Mikäli lajissa olisi edes jonkinlainen dopingkontrolli, tuo ukkojen kokoajan kasvava koko ja voima saisi päätepisteen. Ehkä suomalaisilla olisi paremmat mahdollisuudet, jos olisi dopingin kanssa samalla lähtöviivalla muiden kanssa? Esim. jenkkilässä saa roinaa joka nurkalta ja monet aloittavat sen todella nuorena, joten on hieman paremmat "taustat" kun jostakin Härmän peräkyliltä lähtevillä kilpailijoilla.

Pakkiksen FAQ:iin voisi lisätä synnynnäisen sydänvian, joka jostain syystä valikoituu voimalajien "kovimmille" tekijöille hyvin usein. :D Itse en ainakaan ole ollenkaan kateellinen henkilöille, jotka uhraavat terveytensä pahimmillaan harrastukselleen(kaikki kun ei siellä huipulla pärjää). Vaikka en saisi nostettua kuin 60% niistä kuormista mitä jotkut vahvamiehet nostaa.

Sikälihän noissa skaboissa lähtökohdat on kaikille samat lääkityksen suhteen, kun kaikki on sallittua. Suosittelen kuitenkin näitä vannoutuneimpiakin voimailijoita avaamaan ne silmänsä, kyllä se on fakta että douppaaminen voimalajeissa joissa ei ole dopingtestausta, saa ne kaikkein sairaimmat ja vaarallisimmat piirteet. Laitetaan enemmän ja enemmän kaasua koneeseen, jossain vaiheessa siinä tulee sitten seinä vastaan. Kovin moni ei sellaiseen leikkiin ole valmis lähtemään yrittämään.

Jon pall nyt ei ole ainoa islannista tullut huipputason voimamies. Tällä hetkelläkin yksi maailmanhuippu kyseisestä maasta löytyy vaikka koko maassa on pienenkaupungin verran ihmisiä.

Islantia ei pidä verrata meihin tai mihinkään muuhunkaan. jengiä maassa on vähän, reilut 300 000, mutta populan vähäisyys paikkaantuu unelmageeneillä. Islantilaiset on maailman suurikokoisin kansa. Reykjavikin kaduilla kun tarpoo tulee epätodellinen olo kun joka toinen vastaan kävelevä paikallinen jamppa on +190cm/+100kg.

Niin varmaan tuo saaripahanen sellainen paikka että joskus vuonna miekka ja kivi vain ne vahvimmat ovat selviytyneet.

Itse en todellakaan ymmärrä hunter killer:n tekstistä, kohtaa että joka lajissa käytetään dopingia. Aikamoista propagandaa taas. Voima- ja kestävyysurheilu, joissa äärimmäiset fyysiset ominaisuudet ovat pääosassa, ovat varmasti niissä joissa käytetään eniten dopingia. Paljon on sellaisia lajeja, joissa siitä ei edes ole mitään hyötyä, koska huippusuoritukseen vaadittavat fyysiset ominaisuudet saavutetaan helposti ilman mitään piikittelyitä.

Ja mitä tulee esim. painonnostoon, niin ei liene epäselvää miksi kovimmat superin tulokset on nostettu valtaosin 80-luvulla. Dopingkontrolli on hieman kehittynyt niistä "vapaista" ajoista. Myöskään vahvamieskisojen vertaaminen esim. olympialajeihin tai vaikkapa IPF-voimanostoon ontuu pahasti siinä, että vahvamieskisat eivät kuulu dopingtestauksen piiriin(korjatkoon jos olen väärässä). Sitä voi jokainen roinamonsteri käydä yrittämässä ADT:n alaisissa lajeissa, miten helppoa on käyttää ja kilpailla samaan aikaan.

Mikäli lajissa olisi edes jonkinlainen dopingkontrolli, tuo ukkojen kokoajan kasvava koko ja voima saisi päätepisteen. Ehkä suomalaisilla olisi paremmat mahdollisuudet, jos olisi dopingin kanssa samalla lähtöviivalla muiden kanssa? Esim. jenkkilässä saa roinaa joka nurkalta ja monet aloittavat sen todella nuorena, joten on hieman paremmat "taustat" kun jostakin Härmän peräkyliltä lähtevillä kilpailijoilla.

Pakkiksen FAQ:iin voisi lisätä synnynnäisen sydänvian, joka jostain syystä valikoituu voimalajien "kovimmille" tekijöille hyvin usein. :D Itse en ainakaan ole ollenkaan kateellinen henkilöille, jotka uhraavat terveytensä pahimmillaan harrastukselleen(kaikki kun ei siellä huipulla pärjää). Vaikka en saisi nostettua kuin 60% niistä kuormista mitä jotkut vahvamiehet nostaa.

Sikälihän noissa skaboissa lähtökohdat on kaikille samat lääkityksen suhteen, kun kaikki on sallittua. Suosittelen kuitenkin näitä vannoutuneimpiakin voimailijoita avaamaan ne silmänsä, kyllä se on fakta että douppaaminen voimalajeissa joissa ei ole dopingtestausta, saa ne kaikkein sairaimmat ja vaarallisimmat piirteet. Laitetaan enemmän ja enemmän kaasua koneeseen, jossain vaiheessa siinä tulee sitten seinä vastaan. Kovin moni ei sellaiseen leikkiin ole valmis lähtemään yrittämään.

Olisi ehken pitänyt tähdentää tohon doping hommaan, että "lajeissa joissa fyysinen suorituskyky on määräävä tekijä". Hyvä postaus tämä,lämäsin tykkää nappia :)

Vahvamiesurheilun pitäisi pyrkiä mukaan olympiaperheeseen niin doping-kontrolli tulisi mukaan automaationa. Tilausta olympiakelpoisuudelle luulisi olevan kun katsoo kisojen nykyistä lajivalikoimaa. Meinaan siellä ei ole kuin yksi voimailulaji(painonnosto) vaikka esim. kamppailulajeja on peräti 5, puhumattakaan palloiluista, kestävyyslajeista ja taitolajeista joita on kymmenkunta kutakin. Voimailussa on selvä aliedustus. Vahvamiesurheilu on näyttävää, vauhdikasta ja myös riittävän erilaista verrattuna painonnostoon jotta sen voisi kuvitella pääsevän mukaan olympiakisoihin. Väittäisin että olympiastatus olisi ratkaisu kaikkiin(useimpiin) ketjussa mainittuihin ongelmiin.

Vahvamiesurheilun pitäisi pyrkiä mukaan olympiaperheeseen niin doping-kontrolli tulisi mukaan automaationa. Tilausta olympiakelpoisuudelle luulisi olevan kun katsoo kisojen nykyistä lajivalikoimaa. Meinaan siellä ei ole kuin yksi voimailulaji(painonnosto) vaikka esim. kamppailulajeja on peräti 5, puhumattakaan palloiluista, kestävyyslajeista ja taitolajeista joita on kymmenkunta kutakin. Voimailussa on selvä aliedustus. Vahvamiesurheilu on näyttävää, vauhdikasta ja myös riittävän erilaista verrattuna painonnostoon jotta sen voisi kuvitella pääsevän mukaan olympiakisoihin. Olympiastatus olisi ratkaisu kaikkiin(useimpiin) ketjussa mainittuihin ongelmiin.

Sitten pitäisi kuitenkin olla erikseen ammattilais puoli. Ketä kiinostas katsoa jonkun laihaläskin 150 kgn tukkipunnerrusta kun ammattilaisissa 180 kg oleva adonis punnertaa yli 200 kilolla :)

Mä veikkaisin, että vaikka sinä vetäisit pyöränpumpulla mitä tahansa itseesi, niin et menestyisi tässä lajissa.

Itsellä perspektiiviä lajiin 90-luvun puolesta välistä ja pystyn yhtymään täysin Jyrkin mielipiteeseen. Ainakin omalta kohdalta voin todeta, että kovan työn kautta tuloksia on mahdollista saavuttaa ilman roinaamistakin. Omat saavutukset on tosin käytännössä pelkästään kansallisesta tasolta, mutta monelta roinaajalta on jäänyt nekin saavuttamatta.
Otetaan esimerkiksi toinen puhtaan urheilun puolestapuhuja Janne Hartikainen. En epäile hetkeäkään etteikö nämä saavutukset olisi tullut puhtaasti.
Pahin este menestykselle löytyy kyllä korvien välistä eikä kenestäkään/mistään muusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom