Mikä vikana kun jalat eivät kasva???

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oscarfin
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!
Olin polvileikkauksessa parisen vuotta sitten viimeiset 8kk olen voinut treenata jalkoja melko täysillä. Mutta jalat eivät vaan kasva :-( Yläkroppa ok!, mutta jaloissa näkyy tuo vuoden ja risat treenaamattomuus. Alla jalkaohjelmani...

Aluksi kuntopyöräilyä 10min

1. Kyykky smith-laitteessa
lämmittely, 5x 8-12

2. Hack-kyykky(?) (siis laite, jossa ollaan takaviistossa ja tehdään kyykkyä.
ottaa etureiteen. En tiedä laitteen nimeä, mutta
Hack-ehkä ok! nimitys)
3-4x 10-15 (alussa 15, viimeiset irvistäen 10-12 toistoa)

3. Jalan ojentajat
4x (15, 12, 12, 10, painoa 5kg lisäten) *

4. Jalan koukistajat (
4x (15, 12, 12, 10, painoa 5kg lisäten) * Lopussa kysymyksiä/tarkennuksia
5. Pohkeet
- seisten smith-laitteessa
3x max. (15-20)
- istuen
3x max. (10-15)

6. Jos jaksan, niin lopuksi askelkyykkyä persposkille...

Vuoroviikoin teen kyykyn sijaan prässiä, joko yksi jalka kerrallaan tai
"normaalisti"

Vaihtelen järjestyksiä...

Jalat kipeät päivä-pari treenin jälkeen, mutta eivät kasva :-(

Antakaas gurut jokin massaa lisäävä jalkatreeni. Noin tunnissa tehtävä.

Yst: Tikkujalka :-(

No tuossa on jo liikaa sarjaa jaloillekin.
Ensinnäkin kyykkyä mukaan vain. Itsellä jalat ottivat kasvubuustin kun kyykkytekniikka alkoi hioutua ja sen mukana sai kyykättyäkin enempi ja tehokkaammin. Kyykystä se jalkatreenin perusta lähtee, kuten muutkin treenit, eli raskaasta perusliikkeestä. Tätä sitten täydennetään apuliikkeillä, kuten SJMV, prässi, hack-laite jne.

Tokihan kyse voi olla geeneistäkin, sillä ne vaikuttavat todella paljon mikä kasvaa ja mikä ei. Myös ruokavalio vaikuttaa, mutta jos yläkroppa tuntuu kasvavan niin siitä ei taida olla kyse.

EDIT: askelkyykky on tuolla, mutta ota sen tilalle ENSIMMÄISENÄ liikkeenä normikyykky.

3x6 kovia sarjoja kyykkyä, pari prässiä toistot n 8-10. etureiskakone 3x10-12. sjmv 4x ja takareisikone pari sarjaa loppuun niin hyvä tulee kuha ruoka+lepo on kunnossa.omasta mielestä tuossa järjestyksessä tehtynä kannattaa treeni viiä läpi.

ja toki ne pohkeet vielä =)

No onko se nyt ihme ettei kasva jos kerran viikossa spänkit jalat. IMO kellään, joka jakaa kropan 3-4 osaan mutta jalat tulee vaan kerran, ei ole oikeutta valittaa kynäjaloistaan. Lisää kyykkyä vaan, ja unohda noi hilavitkutusliikkeet ja smith-kyykky.

Habankorppu sanoi:
No onko se nyt ihme ettei kasva jos kerran viikossa spänkit jalat. IMO kellään, joka jakaa kropan 3-4 osaan mutta jalat tulee vaan kerran, ei ole oikeutta valittaa kynäjaloistaan. Lisää kyykkyä vaan, ja unohda noi hilavitkutusliikkeet ja smith-kyykky.

mulla on jalat ainaki kasvanu 4-jakosella ja 6 päivän kierrolla.

Kokeile volyymitreeniä niille jaloille. Enemmin sarjoja lyhyillä palautuksilla, vaikka kuukauden verran. Prässiä tai kyykkyä hampaat irvessä. Seuraavan kuukauden otat voimaohjelman kintuille, lyhyitä sarjoja pitkillä palautuksilla. Tästä se lähtee :whip:

Jep, kyllä se kerran viikossa kovaa-systeemi aina jollekin toimii :) Joka tapauksessa se ei ole ikuinen tie sekään.

Jos treenaa perusliikkeisiin keskittyvällä monipuolisella ohjelmalla, voisi tehdä ainakin pari kertaa viikossa jaloille treeniä - 1.treenissä vaikka kyykkyä, hackia ja suorin jaloin maastavetoa, 2.treenissä vaikkapa kyykkyä, etukyykkyä ja koukistuksia ja jotain alaselän liikkeitä jotka käyvät myös takareisiin.
Ensimmäisessä treenissä vaikka toistot 5-8, toisessa 10-12. Tai jotakin muuta tämän suuntaista.

Sarjoja ei tarvitse eikä YLEENSÄ kannata vetää epäonnistumiseen asti, vaan rakentaa liikeen sarjakokonaisuus periaatteessa mahdollisimman kuormittavaksi failurea välttäen, esim tähtäimenä saada 5x5 tai 3x8 samalla painolla.
Yksittäisen sarjan teho EI yksioikoisesti korvaa määrää, jos ei määräkään yksioikoisesti myöskään tehoa. Molempia tarvitaan ja yleisesti ottaen runsaalla kädellä.
Ja jätetään kerrankin tästä keskustelusta sitten pois ne "en mä ainakaan pystyisi treenaamaan jalat kuin kerran viikossa"-kommentit. Ne on jo kuultu ja niiden lausujat jatkakoon omalla tavallaan kaikessa rauhassa.

Esim. itse ennen juuri nyt vaihdettua systeemiä kyykkäsin noin puoli vuotta 3x viikossa. Joko 2 raskasta ja 1 kevennetty takakyykkytreeni tai myöhemmässä vaiheessa 2 raskasta takakyykkytreeniä ja 1 raskas etukyykkytreeni. Lisäksi muut reisiä kuormittavat liikkeet.

IMO lyhennä kiertoa ja ota kaikki höpöhöpöhitkutukset pois. 3 sarjaa (leveältä) kyykyä ja päälle 4 sarjaa prässiä syö oikeintehtynä mehut pois ihan tosissaan.

Kasvata treenipainoja jokaiseen treeniin ja teet naama irvessä loppuun asti (jätä 1 toisto kuitenkin varastoon, että sarjapainot kehittyy). Todella harvoilla se jalkojen kasvu jää loppujenlopuksi geeneihin.

PS. Täytyy vielä ihan huomauttaa (vaikka luultavasti tarvetta ei ole), että tee kyykyt ja prässit syvälle. Ei mitään "polvikulma 90" vaan kyykyssä niin, että etureidet menee alle vaakatason ja prässissä siihen asti, että alaselkä irtoaa nipinnapin penkistä.

Ja tosiaan tarkennuksena: se- että ei vedä joka sarjaa - tai yhtäkään sarjaa - epäonnistumiseen asti, ei todellakaan tarkoita ettei treeni ole kova.
Hyvänä esimerkkinä esim kyykyssä jos tekee 5x5 toistoa painolla, joka on vaikkapa 95 prosenttia omasta vitosmaksimista, se ON helvetin kovaa treeniä. Jokainen voi käydä sen kokeilemassa.

Tee ne liikkeet TÄYDELLÄ liikeradalla, puolikkailla et saa kun puolikkaat jalat ;) Ja muista venytellä jalkoja reilusti.
Mun mielestä etu ja takareisiä ei voi täysiä treenata samassa treenissä, tai mikäli jaksaa niin voin väittää, että jompi kumpi puoli jää puolihuolimattomasti tehdyksi ellet nyt sitten treenaa jollain kaksjakoisellla joista en tiedä sanoa mitään :D Siinä käy joko niin, että alussa himmailet tietämättäsi etureisien kanssa, että jaksat tehdä ne takareidet tai sitten vedät itsesi jo niin piippuun etureisissä, että että takareisiä pysty enää kunnolla tekemään. Itse en pysty muuta tekemään kun etureidet yhdessä treenissä, edes pohkeita on ihan turha siinä yrittää rimpuilla.

S225T sanoi:
Ja tosiaan tarkennuksena: se- että ei vedä joka sarjaa - tai yhtäkään sarjaa - epäonnistumiseen asti, ei todellakaan tarkoita ettei treeni ole kova.
Hyvänä esimerkkinä esim kyykyssä jos tekee 5x5 toistoa painolla, joka on vaikkapa 95 prosenttia omasta vitosmaksimista, se ON helvetin kovaa treeniä. Jokainen voi käydä sen kokeilemassa.

Jep huomasin tämänki kantapään kautta. Kyykin nyt vitosia 20kg pienemmillä romuilla, mikä on oma kutosmaksimi. 5 sarjaa vakiopainoilla on kova homma.

Joo failureen asti vedetty sarja ei ole se onnistunut sarja, jos halutaan sarjapainoissa kehittyä.

KSENA sanoi:
aivan, itellä kanssa jalat kasvanu, vaikka ne 1 kerran viikossa treenaankin ja paljon sarjoja

Oikeesti tänne ei tarvita huutelua, miten mulla kasvaa jalat, vaikka treenaanki ne 1 kerran viikossa varsinkin jos samassa ketjussa monta vuotta treenanneet antaa päinvastaisia vinkkejä.

S225T sanoi:
Ja jätetään kerrankin tästä keskustelusta sitten pois ne "en mä ainakaan pystyisi treenaamaan jalat kuin kerran viikossa"-kommentit. Ne on jo kuultu ja niiden lausujat jatkakoon omalla tavallaan kaikessa rauhassa.

Näin turhasta asiasta ölisen sen takia, että mullaki on suuria vaikeuksia kasvattaa omia kinttujani ja oon kokeillu jo monia juttuja. Pitää varmaan siirtyä jonkin lisäpainovenytyksiin kohta :D

penkkimasa sanoi:
mulla on jalat ainaki kasvanu 4-jakosella ja 6 päivän kierrolla.

En tarkoittanutkaan etteikö tuolla systeemillä voisi jalat kasvaa. Tein kesällä jalat ehkä kerran puolessatoistaviikossa ja kasvua tuli silti, mutta monet eivät ole tässä suhteessa yhtä "siunattuja". Sanoinkin, että JOS jalat ei tuollaisella lälläritouhulla kasva on vika täysin treenissä, ei missään geeneissä. Sitten kun on kokeiltu kaikki maholliset kolme kertaa viikossa kyykyt ja smolovit tuloksetta voi alkaa valittaa.

Välillä laittaa miettimään tämä meininki. Täällä tulee tosi paljon tarinoita, joissa mietitään, miksi ojentajat, jalat, rinta, selkä ym. eivät kasva vaikka teen mitä? Samassa jutussa mainitaan yleensä...treeniä minulla on alla 6kk tai jotain vastaavaa.

Yleisohjeena näille kaikille voisi sanoa, että ei ensimmäisten muutaman vuoden aikana vielä tarttee sitä mittanauhaa paljoa kaapista kaivella. Ensimmäiset vuodet voi huoletta keskittyä monipuoliseen perustreeniin ja tehdä pohjaa tulevaisuutta varten.
Nämä kaverit saavat vielä vastauksena monesti jotain extrahyvämetodeja, vaikka henkilön pitäisi vielä keskittyä aivan muihin asioihin.

Ei ne jalat voi olla kasvamatta, jos paketti on kasassa eli treeni,ravinto,lepo ja muut jutut. Unohda suoraan kaikki jalkojen mittailut ja mieti meneekö treenisi muuten eteenpäin. Eli kehon paino, kestävyysvoima, perusvoima, maksivoima tai mitä ikinä treeniltäsi haetkin. Seuraa ensimmäiset vuodet kehitystäsi aivan muilla jutuilla kuin mittanauhalla. Jos et muutenkaan omaa älyttömiä geenejä, niin ne varsinaiset tulokset alkavat näkymään vasta vuosien, vuosien ...päästä.
Tosiaan jos muuten treenisi menevät eteenpäin vaikkakin hitaasti ja varmasti, syytä huoleen ei ole.

Treenillä josta kirjoitit, sillä ei voi olla kehittymättä, kunhan muistat treenata ympärivuoden treenitapoja vaihdellen, ettet hinkkaa samalla tavalla liian pitkään. Eli vaihtelet liikkeitä, sarjoja, toistoja, painoja riittävän usein.
Kyllä ne jalat väkisinkin kasvaa, vaikea niiden on olla kehittymättä, jos kaikki perusasiat ovat kunnossa.

Niin itse en osaa sanoa mikä jako kannattaa, itse olen reenannut aina n. 7-10pv välein jalat, kuten kaikki muutkin lihasryhmät. Toki sitten takareisille tulee rasitusta mavesta ja niin edespäin.
On hieman hupaisaa miten jengi kinastelee siitä, että onko se paras tapa treenata usein se lihas vai harvoin ja on ihan turha sanoa, että harvemmin treenaaminen on nysväämistä! Se ainoastaan pakottaa treenaamaan paljon kovempaa sen tietyn kohderyhmän, kuin lyhytjakoinen ohjelma.
Mutta mitä tulee itse jalkatreeniin, niin ensin pääliike 3-5 x 4-20t. sitten esimerkiksi ojennukset ja koukistukset 3-5 x 15-30t. ja pohkeille liike tai kaks :)
Edit- Sitten jos tuntuu vähältä, voi toki lisätä toisen "raskaan" liikeeen toistoja lisäten tohon alkuun, kuten prässin.. Siinä pumppailee reilusti toistoja, niin takuula tuntuu reisissä.
Katosi vähän tekstiä tuosta :eek:, Eli ajoin takaa tolla jalkareenillä, että tarpeeksi vaihtelee toistoaluetta ja aloittais aina isommilla painoilla, sitten loppua kohden keskittyis kohdistamiseen enemmän.

4- jakoisella jakaa jalat etu -ja takareisi päiviksi. Jos yhtenä päivänä tehdään jalat kokonaan niin pakosti käy niin että puhti on jo puolivälissä poissa ja aikaa kuluu luvattoman paljon yhteen treeniin..

Back
Ylös Bottom