Mikä vaikuttaa maksan kuntoon?

Ikä
37
Nyt on tullut sen verran kovaa kinaa asiasta, että päätin aloittaa oman keskustelun. Joten mitkä aineet ja mahdolliset lisäravinteet vaikuttavat kielteisesti maksan kuntoon? Onko syytä olla huolissaan jos käyttelee lisäravinteita, kuten jotkut ovat sanoneet?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Liittyykö kenties TV:n "30 vuorokautta ohjelman" hemmoon, jolla maksa-arvot hiukan hyppäsivät pois norm. alueelta ?

Jos lisäravinteilla tarkoitetaan vitamiini-, hivenaine- ja ravintorasva valmisteita, niin epäilempä suuresti, että ne maksaa rasittaisivat...varsinkin jos annoskoot ovat kohtuullisia.

Yleensäottaen, melkeimpä jokainen vitamiini ja hivenaine tarvitsee toimintansa tasapainottamiseen jotain toista/toisia vitamiineja taikka hivenaineita...eli lisäravinteita suurempina annoksina nautittaessa tulisi niiden kirjo olla hyvin monipuolinen.

Esim. jos elimistössä on sinkin vajausta ja nautitaan runsaasti kalanmaksaöljyä, niin vaarana on A-vitamiinimyrkytys, koska elimistö tatvitsee A-vitamiinin käsittelyyn sinkkiä.

Jos taasen nautitaan "eksoottisia" yrttivalmisteita voi joukossa olla myöskin maksatoksisia aineita...eli näiden kanssa täytyy olla paljon varovaisempia, eikä ainakaan missään nimessä kannata itse lähteä sooloilemaan annoskokojen kanssa...lisäksi useamppaa "eksoottista" valmistetta yhtäaikaa käytettäessä voi näissä kaikissa olla maksalle haitallista ainetta, jotka yhdessä riittävät aiheuttamaan maksalle vauriota...eli varsinkin näissä pätee kohtuus käytön suhteen.

Toi oli muuten oikeasti hyvä tieto, sillä minä en ole ikinä ajatellut että noi eksoottiset kasvivalmisteet voisi aiheuttaa mitään, ja olen ylittänyt annoksia oikein reilusti. Onko tästä kellään mitään esimerkkikasveja tai yrttejä jotka voisi tätä tehdä?

arnold1987 sanoi:
Mitens Buranat ja Aspiriini?

En tiedä niiden maksatoksisuudesta, mutta jos sulla on herkkä vatsa ja vaikkei herkkä oliskaan niin pitkäaikainen käyttö ärsyttää ruoansulatuskanavaa.

Yhelle tutulle oli tullut vatsalaukkuun jotain reikiäkin noista? Vissiin? Ja kyllä mullakin on sellanen kuva että limakalvot noista kärsii ainakin. Tietysti kaikessa pätee se että hyvätkin jutut voivat yliannoksina aiheuttaa ongelmia ruoansulatuksessa ja vaikka närästystä. Mulla ainakin josku noi Ribulukset aiheutti vähän närästystä jos otti tyhjään mahaan. :(

breathe sanoi:
En tiedä niiden maksatoksisuudesta, mutta jos sulla on herkkä vatsa ja vaikkei herkkä oliskaan niin pitkäaikainen käyttö ärsyttää ruoansulatuskanavaa.
Kaikki särkylääkkeet on maksatoksisia, ja aspiriinissa on myös verenvuotoriski.

Itselläni ainakin pomppasivat maksa-arvot aivan sairaasti kun aloin vetämään protskudrinkkejä punttireenien jälkeen. oli pakko lopettaa koska arvot menivät todella huonoiksi

Itselläni ainakin pomppasivat maksa-arvot aivan sairaasti kun aloin vetämään protskudrinkkejä punttireenien jälkeen. oli pakko lopettaa koska arvot menivät todella huonoiksi

Epäilen suuresti, että maksa-arvojen kohoaminen johtuisi hera+malto combosta... Silloinhan niiden pitäisi nousta myös tavallisesta ruoastakin.

mulla on alat koholla.
vuosi sitten oli ihan hiukan koholla, tänä vuonna uudet kokeet ja oli noussut jonkun verran lisää (ei vielä vaarallisiin lukemiin). vuosi sitten oli 67 tänä vuonna jotain 80, yläraja 60.

lääkäri epäili juuri lisäravinteita (malto hera), käski pitää parin viikon tauon niistä ja uusi koe, mutta en nyt vieläkään oo saanut aikaiseksi tollasta taukoa (lääkäristä jo muutamia kuukausia), ehkä sitten syksymmällä.

kirjottelinkin tästä joskus aikoinaan johonkin jotain :)

Epäilen suuresti, että maksa-arvojen kohoaminen johtuisi hera+malto combosta... Silloinhan niiden pitäisi nousta myös tavallisesta ruoastakin.

no niin just. sitten se nousis ku maitoo jois.

"minä ainakin välitän"???

Kerranhan sitä vaan eletään ja kuollaan. milloin? sama se...

Minulla oli myöskin takavuosina maksa-arvot kohollaan, sekä lisäksi veren rasva-arvot myöskin v......aan

Siihen aikaan söin vielä hiilihydraatteja paljon...hilarit olivat ns. hyvistä lähteistä...kokovilja puurot...ruisleipä -akselilta...hilarit edustivat vuorokauden energiamäärästä todella merkittävää osaa...sellaista kansantärväysosaston suosittelemaa prosenttiosuutta.

Tulosten jälkeen remppasin ravintoasioita toiselle tolalle...rupesin punnitsemalla kontrolloiden syömään Zone jakauman mukaisesti ja kas seuraavassa testissä kaikki arvot olivat todella hyvät...mm. kolesteroli ja triglyseridi arvot olivat paremmat kuin koskaan aikasemmin olivat olleet...ja ennen ko. koetta tuli syötyä mm. raakoja kananmunia 3-4kpl :tta/vrk varsin pitkän ajan.

Eli veikkaisin näin äkkiseltään, että palkkarin maltolla voisi olla osaa maksa-arvojen kohoamiselle...kannattaa kontrolloida vuorokauden hiilihydraattisaannin kokonaismäärää...ja laatua.

Miulla oli 3 vuotta sitten maksa-arvot koholla.Lekurissa sanoivat,että johtui diettaamisesta(low hiilarit yms yms)Munuaisarvot koholla nykyään...Lekurin vastaus:Sinulla on tuota lihasta aika paljon ja munuaisarvojen nousu aivan normaalia!!Mutta maksa-arvot kyllä korjaantuu varsinkin, jos silloin jättää vielä viihteen vähemmälle:)Olen tosin jättänyt erikseen otettavat kreatiinit ja muut sellaiset lisäravinteet pois ja siirtynyt laadukkaisiin palautusjuomiin ja proteiinijuomiin,mistä saan ne samat mitä ennen otin monesta eri purkista

No Tribulus on huuhaata minun mielestä,mutta kannattaa miettiä hyödyt ja haitat kun lisäravinteita rupeaa kaappiin keräilemään,jos on sisäkalujen kanssa hieman ongelmia ollu.Itse päädyin siihen,että karsin turhat pois ja kunnon palkkari missä hieman kreaa,glutaa,vit ja mineraaleja lisättynä ja pyrin syömällä saamaan tarvittavat,mutta vitamiineja ja mineraaleja otan vielä purkista.

En jaksa uskoa että kehitys hidastuu,jos siirtyy pelkästään palkkari,proteiinidrinkki ja vit/mineraali linjalle.Nämä tosiaan vaan minun ajatuksia asiasta,jota olen joutunut miettimään omalla kohdallani maksa-arvojen ja munuaisarvojen takia!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom