Mikä sopiva ikä aloittaa salitreeni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä tämä sama kysymys taas..elikkä mikä on sopiva ikävä aloittaa käyä säännöllisesti salilla?? :kippis1:

Sit ku on sen verran järkeä päässä että tietää mitä siellä kannattaa tehä... Ite en myöskään alkais reenaa pelkkää salia ennen kuin pituuskasvu on selkeesti hidastunu.. Salilla voi alkaa käymään vaikka 10 v., mut se on sit sellast tosi kevyttä jumppailua, et saadaan tekniikat kuntoon ja valmistetaan se kroppa tulevia vuosia varten...

Tää oli ny mun oma näkemys..

Mun mielestä se on ihan täysin yksilöllistä mikä on se sopiva ikä aloittaa salitreeni. Itse aloitin treenaamaan kun olin 12-vuotta ja olen siis tyttö.. Minut opetettiin treenaamaan alusta asti oikein, puhtailla tekniikoilla ja tietysti myös loppuun asti. Olen treenannut alusta asti kovaa. (mikä oli monien mielestä jollain tapaa omituista.. :D) Sain kuulla alkuun kyllä monilta itseäni vanhemmilta kävijöiltä (kun he kuulivat ikäni), kuinka pituuskasvuni loppuu ja muuta sellaista paskaa, jos jatkan harrastusta.. :hyper:
Oli minun kohdallani ainakin täyttä :anssi: , koska olen kasvanut näiden treenivuosien aikana päälle 10cm, että sillai..
Joten treenaamisen voi aloittaa minun mielestäni heti sillon kun itsestä tuntuu siltä.. :)

Emppuli sanoi:
Oli minun kohdallani ainakin täyttä :anssi: , koska olen kasvanut näiden treenivuosien aikana päälle 10cm, että sillai..
Mulla sama juttu. Noin vuosi on tullu treenattua ja tänä aikana on tullu kasvettua ~10cm (160cm -> 169.5cm) . Tai sitten kasvukausi osui sitten sopivasti samaan aikaan. Olen siis 15v ja luultavasti kasvan vielä senttejä mutta treenaamista en kyllä kevennä sen takia että kasvaisin pitemmäksi. Ja sitä paitsi pienetkin lihakset näyttää isommilta jos on lyhyempi :D

Joo... Luultavasti se sun kasvupyrähdys osu vaan sopivasti salireenin alottamisen aikaan... Siis tuskin sä sen salilla käymisen takia oo kasvanu...

Siis tolla viestillä hain takaa että ei se salilla käynti ja kovaa treenaaminen kovin paljon pituuskasvuun negatiivisessa mielessä vaikuta... luulisin. Oikealla ravinnollakin on luultavasti jotain vaikutusta.

Edit: tiedä sitten miten paljon olisin kasvanu jos en treenaisi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hämmer: en tiedä mitä hait kommentillasi (vittuilua..?), mutta siinä olet kuitenkin oikeassa, että treenata voi kovaa myös kevyemmillä painoilla... Vai menisitkö väittämään esim. Boogielle ettei tämä treenaa kovaa..? (tämä oli sitten vain yksi pointti..) Ja sitäpaitsi kaikki on suhteellista. Se mikä toiselle voi olla pikku painoilla jumppailua voi olla toiselle äärirajoilla puurtamista...

Emmä mitää kettuilla halunnu... Tiedän vaan muutamia, joilla pituuskasvu pysähty ennen 16. ikävuotta... Alle 170 cm jässiköitä ovat nykyäänkin, eivätkä siitä kasva... Tosin, mikään ei sano et nää mun tutut olis kasvanu sen pitemmiks muutenkaa... Outo sattuma silti...

Nii, ja niistä painoista... IMO kovaa voi vetää vaikka pieniä painoja käyttäiski, ja vaikkei tekiskään isoja liikkeitä (kyykky, mave jne.)...

ite alotin 13 vuotiaana.Ja mun mielestä se on aika toimiva ikä alottaa.Liian nourena ei kannata alottaa koska sillon ei oo vielä normaalia tertosteroni tuotantoa joten kehittyminen jää aika minimiin

IMO, Paras olis ehkä aloittaa pienestä pitäen normaali liikunta, uimista, juoksua, yleisurheilua jne. Sitten siinä sivussa aloittaa vielä vaikkapa nassikkapaini ja sitten siirtyä kunnon painiin. Ala-asteella voisi aina silloin tällöin käydä salilla katsomassa oikeita liikeratoja, myös opettaa oikean ruokavalion merkitys. Yläasteella seiskalla vielä hieman varovaisemmin ja tekniikat lopullisesti kuntoon. Kasilla voisi aloittaa järkevillä painoilla treenaamisen tasaisesti, ei mitään kovia suorituksia. Ysillä sais jo vääntää suhteellisen kovaa. Ysin jälkeen kaikki suurimmat massaliikkeet mukaan ja mättö päälle :rock:

ite alotin 14-vuotiaana ja kasvua tullu 15cm sen jälkee..
toiset on "valmiita" ennemmin alottaa ku toiset

Kyllä sen siinä 13 vuoden ikäsenä voi alottaa, mutta ohjatusti! Eli jos vaikka futista skulaa niin treeneihin otetaan yleensä kuntosali mukaan jossa ohjataan ja tehdään pikkupainoilla.

Muuten 15 voisi olla hyvä jos päässä riittää järkeä.

Omasta kokemuksesta voisin sanoa sen verran, että kai sitä nyt alottaa voi kun siltä tuntuu, mutta melko useat saavat huomata, että ei 15 vuoden iässä mitään järkyttävää massankasvua luultavasti tapahdu (paitsi luontainen kasvu). Itekin aloin siina 15 kieteillä käydä ja kyllä sitä pikkusen nousikin tuokset, mutta vasta viime aikoina on alkanut liha jäämään (viimeisen vuoden aikoina, eli täysi-ikäisyyden lähettyvillä).

Kun haluaa tosissaan kasvaa, niin pitäisi tuon murrosiässä tapahtuvan fyysisen kehityksen olla jo loppupuolella, jo mielii saada kunnon tuloksia. Ajankohta onkin taas hyvin yksilöllinen, jollaiin se on tuo 15, toisilla taas 20... Kun keho on valmis kehittymään sitä jaksaa reenatakin ihan eri tavalla. Vois melkein sanoa että sitä huomaa koska alkaa olemaan valmis.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom