Mikä pierettää?

Nyt en kyllä ymmärrä Kynäniska80, että mitä tuolla ajat takaa.

Fedit: Aah, siis jättäisit soijat ja muut pierupulverit kokonaan pois??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo kokeilisin vaikka jotain vähän laadukkaampaa Heraa proteiinina vaan - meinasin vaan et onks siitä mitää haittaa jos vetää pelkkää Heraproteiinia?

jarhu sanoi:
Jostain olen saanut käsityksen että laktoosi vaikuttaa kaikkiin jossain määrin, laktoosi-intoleraktikkoihin enemmän. Johtui ilmeisesti siitä ettei maitoa ole nautittu ruoka-aineena vielä pitkään, vasta muutama sata vuotta. Eikö joku tutkija väittänyt että suuri osa, 1/3(?), suomalaisista kärsii laktoosi-intoleranssista. Joku enemmän tietävä voisi etsiä hyviä lähteitä.

Kyl se lypsylehmä on keksitty paljon aikasemmin kuin muutama sata vuotta sitten :lol2: Maitoo on vedelty jo tuhansia vuosia ja se laktoosinsietokyky on periaatteessa mutaatio, koska "normaalisti" ihmisen ei edes pitäisi sietää maitoa paitsi muksuna. Sitähän on väitetty, että viikingit perustivat siirtokunnan Amerikkaan, mutta menivät sitten tarjoamaan maitoa intiaaneilla ja intiaanit luuli, että viikingit yrittivät myrkyttää heidät, kun punanahkasilta ukkeleilta meni pakit sekasin. Sit tuli viikinkisedille vähä nuolta selkään ja bye bye ne siirtokunnat... Siis intiaanit ei kestä maitoo(laktoosia), koska niitten ei oo tarvinnu kestää sitä, jos joltakulta meni vielä ohi.

Noita lähteitä ei varmaan oo sunkaan kovin vaikee etsii, vaikka et tietäisi mistään mitään. Meet googleen ja kirjotat sinne laktoosi, niin eiköhän niitä tuu.

Mun mielestäni laktoosi on aivan ylimainostettu ilmavaivojen aiheuttaja. Kyllä niille on varmaan muitakin syitä, mutta laktoosi on se helpoin ja eniten mainostettu juttu, niin kaikki vaan puhuu siitä. Tai en mä kyl tiiä, kuhan arvailen...:)

alumiini sanoi:
Mun mielestäni laktoosi on aivan ylimainostettu ilmavaivojen aiheuttaja. Kyllä niille on varmaan muitakin syitä, mutta laktoosi on se helpoin ja eniten mainostettu juttu, niin kaikki vaan puhuu siitä. Tai en mä kyl tiiä, kuhan arvailen...:)

Kaikilla tutuilla, perheenjäsenillä ja itsellä joilla oli vatsavaivoja ja pieretti, kaikki oireet katosivat vähälaktoosiseen/laktoosittomaan ruokavalioon siirryttyä.

Itse otan 2 laktaasientsyymi-kapselia per palautusjuoma, eikä mitään ilmavaivoja tai vatsakipuja ole ollut, vaikka normaalisti istun vessassa tunnin otettuani pipetillisen maitoa.

Niitä laktaasientsyymejä saa apteekista ilman reseptiä. :)

Tomppa85 sanoi:
Niitä laktaasientsyymejä saa apteekista ilman reseptiä. :)

No hitto luulin, että ne on niitä proteiinihormooneja :lol2:

Tiedz sanoi:
No hitto luulin, että ne on niitä proteiinihormooneja :lol2:

No pitihän se erikseen mainita, kun on niin harvinaista, että bodauksen kannalta niinkin hyödylliset napit saa apteekista, kunhan tiskille ylettää. :D

Vähän ihmettelen näitä "perse laulaa enemmän kuin pikkulintu kevätaamuna, heh heh" -juttuja, kyllähän asialle voi ja kannattaisi tehdä jotain. Yksi syy voisi olla "bodareiden" pakonomainen tarve työntää ämpärillinen ruokaa kurkusta alas kahden tunnin välein. Jos ei syö kahden tunnin välein, siinä välillähän ehtii lähteä lihakset!!11 Kokeilemisen arvoinen juttu voisi olla vähentää aterioiden määrää siitä pakollisesta kuudesta, vaikka viiteen. Kolme isompaa ateriaa, jotka pureskellaan huolellisesti. Huom. pureskellaan, ei lapioida kurkusta alas. Näiden ruokailujen välit vähintään viisi tuntia, pari erittäin helposti sulavaa välipalaa väleihin. Voisi se perse äännellä vähemmän ja myös paska haista vähemmän.

Sorry, unohtui mainita, että tuo ylläoleva siis yleisesti tämän kaltaisissa threadeissa näkyviä kommentteja koskien, ei threadin aloittajalle.

tossa aikaisemmin postailin että jossain kirjassa oli haittoja liiallisesta proteiinin syönnistä,jne...
lueskelin sitä uudestaan ja siinä väitettiin että runsas proteiini määrä haittaa/estää joidenkin mineraalien imeytymistä mm kalkin, joka SAATTAA aiheuttaa munuaisissa ongelmia, koska silloin munuaisiin kulkeutuu mineraaleja.

Broidi piereskeli kerran minuutissa 10s pieruja.Lopulta mutsin kanssa sanottiin
et nyt lääkäriin.Diagnoosi: laktoosiallergia ja keliakia.Ja voin vielä lisätä,että
haju oli paha eikä mikään maidonhajuinen. :rolleyes:
Pahimman hajuiset pierut(jos haluaa jollekin kostaa) saa kun syö hesen
talon salaatinkastiketta,olen tämän tieteellisesti testannut. :)

Kynäniska80 sanoi:
Joo kokeilisin vaikka jotain vähän laadukkaampaa Heraa proteiinina vaan - meinasin vaan et onks siitä mitää haittaa jos vetää pelkkää Heraproteiinia?

Kannattaa selvittää kuinka paljon laktoosia kyseinen hera sisältää mitä oletkaan hankkimassa. Nokkelana poikana ostin itselleni tarjouksesta Evolutionin whey1 proteiinia neljä pussia sen enempää ajattelematta laktoosipitoisuuksia. Joka kerta kun joi drinksun niin puolen tunnin päästä maha turposi ilmapalloksi ja tuli kiire vessaan. Selvitin sitten whey1:sen laktoosipitoisuuden ja sain vastaukseksi 6,6g/100g eli siis enemmän kuin maidossa! Whey2:n ja whey3:n vastaavat pitoisuudet ovat <1g/100g. Kuten Timbakin sanoi, laadusta joutuu maksamaan, oli kyseessä kenen tahansa valmistamaa heraa. Omalla kohdalla ongelma korjaantui kun vaihdoin soijaan.

Svendis sanoi:
laktoosipitoisuuden ja sain vastaukseksi 6,6g/100g eli siis enemmän kuin maidossa!

Ihanko totta! Ei ole järkeä asettaa noita rinnakkain tuolla tavalla. Ota maidosta sama määrä proteiinia, kuin perusherasta, laske sitten paljonko maidosta tulee laktoosia.

Goatsilla sanoi:
Ihanko totta! Ei ole järkeä asettaa noita rinnakkain tuolla tavalla. Ota maidosta sama määrä proteiinia, kuin perusherasta, laske sitten paljonko maidosta tulee laktoosia.

No olihan se vähän harhaanjohtava vertaus,pahoittelen.Pointtini oli se jos maha ei kestä tavallista maitoa niin kannattaa herastakin hankkia se vähäläktoosisempi vaihtoehto.

Goatsilla sanoi:

Svendis jo pointtinsa selittikin, mutta varmasti vaikuttaa tuokin laktoosin määrä jos vatsa ei siitä pidä. Itellä ei pienet määrät laktoosia tunnu vielä missään, eli aika vapaasti voin halpoja herojakin popsia, mutta jos niiden lisäksi juon vielä tavallista maitoa, niin menee mun sietokyvystä ylitte.

Eli jos on ongelmia tuon laktoosin kanssa, niin ostakaa vähälaktoosista tai laktoositonta heraa, ei mitään järkeä kärsiä jatkuvista mahaongelmista. Ja eikös tuo saata pahentuakkin jos ihan uhalla vetää laktoosia vaikkei se sovi?

Svendis sanoi:
pahoittelen.

Ei riitä, ruoski vielä itseäsi palavalla vaippapaviaanilla, kunnes taju lähtee.

;)

Timba79 sanoi:
Ja eikös tuo saata pahentuakkin jos ihan uhalla vetää laktoosia vaikkei se sovi?

En tiedä, mutta eipä kai se siitä siedättämällä paranekaan. Mutta joo, ei tietenkään pieruheraa, jos ei vatsa laktoosia ollenkaan kestä, ei luulisi olevan terveellistä.

Ihan hieman aihetta sivuten...

Itselläni myös on jonkinsortin laktoosi ongelma, tavallista maitoa ei oikein pysty juomaan. Nyt olen tässä muutaman viikon aikana todennut mielenkiintoisen jutun. Masuni ei reagoi juuri ollenkaan LIDListä löytyvällä MILBONA rahkalle, mutta kotimaiset rahkat taas laittaa persuksen laulamaan. Onko sakemannit käsitellyt rahkan jollain anti-laktoosi menetelmällä, vai mistä kummasta on kyse. Hämärä mielikuva on, että olisin pakkikselta aikaisemmin lukennut vastaavia havaintoja.

Outoa.

wiliraj sanoi:
Ihan hieman aihetta sivuten...

Itselläni myös on jonkinsortin laktoosi ongelma, tavallista maitoa ei oikein pysty juomaan. Nyt olen tässä muutaman viikon aikana todennut mielenkiintoisen jutun. Masuni ei reagoi juuri ollenkaan LIDListä löytyvällä MILBONA rahkalle, mutta kotimaiset rahkat taas laittaa persuksen laulamaan. Onko sakemannit käsitellyt rahkan jollain anti-laktoosi menetelmällä, vai mistä kummasta on kyse. Hämärä mielikuva on, että olisin pakkikselta aikaisemmin lukennut vastaavia havaintoja.

Outoa.

No helvetti, jos näin on niin Lidl saa uuden vakioasiakkaan, täytyy tosin ottaa laktaasi-pilleri ennen rahkan imuroimista jos vatsa ei tykkääkään.

Heheee, mäkin joskus ajattelin samaa kysäistä, mutta en kehdannutkaan...

Itse ratkaisin ongelman lopettamalla proteiinipirtelöiden nauttimisen. Haju oli yksinkertaisesti sietämätön... :urjo:

..

Vittumaista ku yrittää nostaa painoa ja syödä paljo, niin ilmaa vatsa täynnä kokoajan, vaikka syö puhtaasti.. Ei vissii auta mikää, syötävä on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom