Mikä paita? +paitareenien aloitus

Pitäis tässä liittyä varusteveikkoihin, kun ei tuota voimaa ole. Paidasta on kokemusta parin noston verran vuoden alkupuolella ja hyötyä tuli merkin verran(eli sen 5 kiloa mulla). Paita oli Titan Fury NXG. Omia heikkouksia paitaa varten ovat kaari tai oikeastaan sen puute, ojentajat ja luultavasti myös selkää on liian vähän.

Toiveita paidalle on tietenkin lisäkilot ja helppo puettavuus.

Reeneissä lähdetään ilmeisesti liikkeelle tuntuman haulla? Oma suunnitelma olis suurin piirtein seuraava:

Viikko:
1 2 lankun pena paidalla
2 1 lankun pena paidalla
3 rintaan paidalla
4-8 lankkupenaa (paitaa ei ilmeisesti kannata ottaa joka reeniin? paitareenit aina ykkösinä)
Tämän jälkeen reeni tai kaks testiä rinnasta saakka ja sitten kisat. Miltäs kuulostaa?

Miten usein paita pitää sitten uusia ts. montako nostoa kestää esim. Metal Viking X-type?

Jos paita on ensimmäinen niin se kannattaa olla vähän iso. Että oppii nostotekniikan oikein, se on kaiken A ja Å!

Jos on uusi ja tiukka paita niin se pitää sisäänajaa.
Itte teen näin aina uuden paidan kanssa:(TIUKKA PAITA)
Hihat venytyksessä 1vko (kastelen välillä kosteiksi,joka päivä isompaa pulloa yms. hihaan väkisin)
1 vko lankulla 6" (2x1x120%, 2x1x130%, 1x1x140%, 1x1x150%)
2 vko lankulle 4" (2x1x110%, 2x1x120%, 1x1x130%, 1x1x140%)
3 vko lankulle 2" (5x1x joka nostoon lisätään romua!!!)

4 vko lankulle 6" 2x1
lankulle 4" 2x1
lankulle 2" 1x1
rintaan 3x1

Teen aina uuden paidan kanssa tuommoisen sisäänajon. Nuo prosentit ovat vain viitteellisiä siitä, että romua enemmän/lankkuja enemmän ja aina aivan maksimiin asti näissä sisäänajotreeneissä.

Toi 4:n viikon treeni tehdään lankuille sellaisilla 90% kuormilla 1,2 ja 3 viikolta.
Ja rintaan yritetään saada sellaiset raudat mitkä saadaan ylöskin.

Jotkut (joilla on rahaa) uusii paitoja melkein joka kisaan......itte nostan niin kauan kuin paita kestää.

Näitä on varmaan monia eri tekniikoita mutta näin itse teen, kannattaa kuitenkin kysyä monia vaihtoehtoja. Ja suosittelen pinnapenkkiä eri korkeuksilta isoilla romuilla niin ojentajat saa tuntumaa isoihin rautoihin, mutta tämä vain kerran kuukaudessa sillä se ajaa ojentajat helposti jumiin.

Mä nyt tyrmään teidän molempien teorian :curs:

No ekaksi paidaksi otat METAL Viking Bencherin, MUTTA et missään nimessä treenaa mitään lankkupenkkiä ainakaan PAIDALLA :wall:
Se hyödyttää lankkupenkkiä, mutta ei varsinaista rinnaltanostoa !!!
Usko tää juttu niin oot askeleen muita edellä, jotka sillä paidalla nostaa lankkupenkkiä :prkl::evil:

EDIT: ja nois prosentitkin tossa uläpuolella esim 150% on aivan turha, sillä jos ottaa vaikka yhden tai kaksi nostoa paidalla lankulta, niin MAX 20% enkasta saa olla lankkupenkit suurempia !!

VoimaSuomi sanoi:
No ekaksi paidaksi otat METAL Viking Bencherin, MUTTA et missään nimessä treenaa mitään lankkupenkkiä ainakaan PAIDALLA :wall:
Se hyödyttää lankkupenkkiä, mutta ei varsinaista rinnaltanostoa !!!
Usko tää juttu niin oot askeleen muita edellä, jotka sillä paidalla nostaa lankkupenkkiä :prkl::evil:

Taidat olla oikeassa. Ei se anokaan kehittynyt juuri yhtään, kun alkoi tekemään lankkua paidalla. :rolleyes:
Kovasti ne monet muutkin vaan sitä tekee ja kehittyy.

Ja nuo prosentit oli viitteellisiä. Mutta siinä olen samaa mieltä, että liian suuria rautoja ei missään nimessä.

SIIS NOI LANKKUPENKIT PAIDAN SISÄÄNAJOSSA, EI NORMAALITREENEISSSÄ.
ELI VENYTETÄÄN SITÄ PAITAA, ETTÄ JOSKUS SAISI EDES JOTAIN RINNALLE.

MUTTA JOS ON LIIAN ISO PAITA, NIIN SITTEN TOTA SISÄÄNAJO EI TARVI TEHDÄ LANKUILLA. KUN SAA JO EKOISSA TREENEISSÄ JOTAIN RINNALLE.

Tuossa olen samaa mieltä, että kun treenataan paita nostoja niin ei silloin tehdä lankkupenkkiä. Itte teen kyllä lankkupenkkejä, mutta ilman paitaa ja noita pinnapenkkejä. Koska olen huomannut että niistä on apua......jokainen on toki yksilö.

Ja noi prosentit oli vain VIITTEELLISIÄ, eli yli paljon romua että paita alkaa antamaan periksi. Nyt olen tehnyt juuri uudelle F6 custom (koko 40/42 oma paino 77kg) paidalle ton sisään ajon ja sain rinnalle just ja just 190 tein sillä 2x1, mutta nostot oli rumia eikä olisi mennyt kisoissa läpi. Eli paita vielä liian kova.....eikä ole voimaa:itku:
Tuo paita vaatii tässä vaiheessa yli 200 että rinnalle tuonti ei riko nostoasentoa.

(1981) sanoi:
SIIS NOI LANKKUPENKIT PAIDAN SISÄÄNAJOSSA, EI NORMAALITREENEISSSÄ.
ELI VENYTETÄÄN SITÄ PAITAA, ETTÄ JOSKUS SAISI EDES JOTAIN RINNALLE.

Tämä mullaki oli mielessä, tottuis vähän noihin ylisuuriin ja pystyis yleensäkin nostaan paidalla koko matkalta.

Mutta nuo prosentit on kyllä kovat. Nostin viime launtaina rawina 185 siitä 150% on 277,5, siinä saa olla ihan mikä tukki tahansa ja ei omin voimin taida tanko liikahtaa. Varsinkin kun saan rawina kolmelta lankulta vähemmän kuin rinnasta. :)

Onko tuolla kaarella/kaarettomuudella väliä paidan hankinnassa?

Oli väärin laittaa noi prosentit, mutta tarkoitin sillä että mennään kokeilemalla aivan maksimiin joka lankulta. Ite tein noin ja raudat oli 6" max 220, 4" max 210, 2" max 200 ja rinnalta sain ton 190.(raw max 160)
Jos en olisi tehnyt noit "paitaa venyttäviä nostoja" niin rintaan olis ehkä tullut 200-210. Toki "virityksellä" saa vielä säädeltyä paitaa.Jotkut tekee ton sisäänajon ilman lankkujakin, eli rautaa tankoon ja lasketaan niin alas kuin tulee ja sitä toistetaan joka treenissä ja painoja lisätään kunnes joku rauta tulee rinnalle.

Olen vielä ittekin "aloittelijan" tasolla näissä uusissa paidoissa, mutta näitä tietoja olen saanut kokeneimmilta nostajilta.

Toi kaari juttu on vähän yksilöllinen juttu, mutta tota F6:sta käyttää moni kaaripenkkaaja ja taas Fury:ä ja Metal:in paitoja vähemmän kaarta saavat.
Ainakin mitä olen jutellut muitten nostajien kanssa.
Toki jotkut nostaa metallillakin ja saa ison kaaren ja paita toimii.

Voi olla vähän :offtopic: Mutta kysynpä kuitenkin.

Mitäs mieltä olette Inzerin Rage tai RageX paidoista. Olsivatko hyviä paitoja ekaksi paidaksi??

Mä olen hieman eri mieltä VoimaSuomen kanssa. Itse opin lankulta, miten paidalla kuuluu nostaa. Lankulle uskaltaa laskea reippaammin kuin rinnalle ja sitä kautta sain ahaa-elämyksen, miten homma toimii. Mutta se, että jauhaisi lankkua paidalla jauhamisen vuoksi, niin tyrmään myös. Idea pitää olla, mitä sillä hakee. Nykyään haen lämmöt lankulta ennen varsinaista rinnalta nostoa, koska lankulta nostot kuluttavat vähemmän voimia eikä ole mitään järkeä kelluttaakaan rautoja.

F6 auttaa myös vaikka ei nostaisi kauhealla kaarellakaan, jos laskee tangon lähelle palleaa. Tämä tietenkin helpottuu, kun kaari on iso, mutta hyvin on F6 itsellä toiminut vaikka en mikään kauhea kaarinostaja olekkaan. Vaikea toki sanoa, että jeesaisiko esim. Metallin vastaava paita enemmän, kun en ole koskaan kokeillut.

F6-paidassa kannattaa hihan saumat kääntää aika paljon sisäänpäin. Ettei jätä niitä siihen ojentajan kohdalle. Auttaa huomattavasti pidemmällä matkalla.

JiiTee sanoi:
Mä olen hieman eri mieltä VoimaSuomen kanssa. Itse opin lankulta, miten paidalla kuuluu nostaa. Lankulle uskaltaa laskea reippaammin kuin rinnalle ja sitä kautta sain ahaa-elämyksen, miten homma toimii. Mutta se, että jauhaisi lankkua paidalla jauhamisen vuoksi, niin tyrmään myös. Idea pitää olla, mitä sillä hakee. Nykyään haen lämmöt lankulta ennen varsinaista rinnalta nostoa, koska lankulta nostot kuluttavat vähemmän voimia eikä ole mitään järkeä kelluttaakaan rautoja.
NO tietenkin lämmittelyssä :D Mutta paidalla treenaaminen lankulla ei oo hyvä :whip:

VoimaSuomi sanoi:
Mutta paidalla treenaaminen lankulla ei oo hyvä :whip:

Mutta, jos ei osaa nostaa paidalla alkujaankaan (niin kuin minä esihistoriallisena olentona), niin sitten homma on taas eri :kuola: Homman voi opetella lankulla ;)

Itse suosittelen lämpimästi Metallin Viking Bencheriä. viikinki ei vie tankoa mahalle vaan rinnalle, niinkuin oikean penkkipunnerruksen pitääkin. Itse sain ensimmäisellä kerralla 20kg hyödyn (raw 115kg paidalla 135), nyt on tullut väläyteltyä 140kg rautoja, paita on ollut käytössä 4 salikertaa.

No mun ei pidä F6 ku vähän työntää kyynärpäitä auki niin paita vie tankoa rinnalla. Kun hihat on käännetty sisäänpäin niin se työntää aika voimakkaasti niitä myös kylkiin.

Dino84 sanoi:
kysytään nyt tälläistakin: mikä paita olisi hyvä kun kaari on todella matala ja kädet todella pitkät?

Mulla sama homma ja tilaan viking bencherin. Ite ne paidat täytyy testata että tietää parhaan, joten kai se on sama millä lähtee liikkeelle.

Back
Ylös Bottom