Mikä on vikana kun tuloksia ei näy?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja violet
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Olen suunnilleen normaalipainossa (171 cm/ 63 kg) mutta olen tosi löysässä kunnossa. En ole harrastanut viime vuosina liikuntaa juuri yhtään ja nyt olen tänä vuonna vähitellen alkanut liikkua. Tuntuu vaan siltä että vaikka olen liikkunut viime aikoina niin tuloksia ei näy. Hapenottokyky on parantunut, mutta löysyys ei ole häipynyt mihinkään. Ruokavaliota olen säätänyt kuntoon, en syö herkkuja ja vältän nopeita hiilihydraatteja.

Yleensä käyn 2 kertaa viikossa jossain lihaskunto painotteisessa jumpassa, teen yhden 5 km kävelylenkin ja teen kotona painoilla yhden jumpan, joka painottuu ylävartaloon.

Mikä on vikana kun tuloksia ei näy? Olen liikkunut n 3 x vko jo parin kk:n ajan. Liikunko liian vähän? Vai treenaanko väärin? Haluaisin treenata tosissaan niin että kroppa todella tulisi timmimmäksi. Alkaa motivaatio hiipua kun tuntuu että liikkumisesta ei ole mitään näkyvää hyötyä... Millaisella ohjelmalla olette saaneet kroppaa timmiksi? Olen oikeasti valmis tekemään töitä tiivistymisen eteen, mutta minulla ei ole oikein tietoa miten harjoitusohjelma kannattaa rakentaa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Kommentteja uudesta treeniohjelmastani?

Kerroin toisessa viestissäni, että olen liikkunut n 3 x vko jo parin kk:n ajan. Yleensä käyn 2 kertaa viikossa jossain lihaskunto painotteisessa jumpassa, teen yhden 5 km kävelylenkin ja teen kotona painoilla yhden jumpan, joka painottuu ylävartaloon. Alkaa vaan turhauttaa kun kiinteytymistä ei ole tapahtunut, eli ilmeisesti treenaan väärin.

Nyt kasasin itselleni 2. viikon ohjelman josta kaipaisin kommentteja:

Ma: bailatino + yläkroppa
Ti: kävelylenkki 5 km
Ke: Alakroppa
To: VP
Pe: aerobick
La: Yläkroppa
Su: kävelylenkki 5km
Ma: bailatino+alakroppa
Ti: VP
Ke: yläkroppa
To: kävelylenkki 5 km
Pe: aerobick
La: alatreeni
Su: VP

Ylätreeni:
hauiskääntö
ojentajaliike
pystypunnerrus
takaolkaliike
penkkipunnerrus
kulmasoutu
vatsat

Alatreeni:
Kyykky
Askelkyykky / yhden jalan kyykky
Maastaveto SJ
Maastaveto kyykystä
Pohkeet
Vatsat (vinot)

Miltä vaikuttaa? Millaisilla toistoilla/painoilla kannattaa treenata? Voiko aerobista ja punttitreeniä tehdä samana päivänä? Jos aloitan tuolla ohjelmalla, niin kuinka pian kannattaa tehdä muutoksia tai uusi ohjelma? Voiko tuolla mennä esim jouluun asti? Aerobisesta treenistä vielä, pitäisikö pyrkiä vaihtamaan kävelylenkit hölkkälenkeiksi vai onko sillä väliä? Olen tykännyt kovasti noista lihaskuntojumpista ja nyt vähän harmittaa jättää ne pois ohjelmasta, mutta kai se on kuitenkin viisainta?

Enpä oo mikää ammattilainen näissä jutuissa, ja muut tytöt saa korjailla jos oon ihan puussa. Mutta siis, eipä mun mielestä haittaa tehdä aerobista samana päivänä puntin kanssa, lähinnä mielummin ehkä sitten puntin jälkeen kun ennen. Ja toistoiksi suosittelisin jotain tollaista 8-12 niin tosiaan että ne vikat toistot menee just ja just puristamalla (mutta puhtaasti!) läpi.
Ja eipä välttis ole mitään väliä sillä että hölkkääkö vai käveleekö sen aerobisen. JOs tykkäät kävellä niin kävele ja toisin päin. Teet mun mielestä sen kanssa just kun sun motivaation pitää yllä. Tietenkin hölkkäämällä hapenottokyky ja rasitus on suurempi ja kunto paranee.
Tohon itse treenipäiväkirjaan en kyllä uskalla sen enempää kommetoida.

Kyllä aerobista voi tehdä punttipäivinäkin, itse en tee jalkapäivänä, mutta muuten ei ole väliä. Tykkään tehdä aerobisen aamusta ja puntin illalla, toimii mulla. Tuosta treenin tuloksellisuudesta olen sitä mieltä, että salilla saa taatusti tuloksia, kunhan sen liikkeiden puhtauden lisäx treenaan ihan oikeasti kovaa.
Saliharjoittelun voi jakaa lukemattomilla eri tavoilla ja on paljon hyviä liikkeitä, minusta kuitenkin juuri se ratkaiseva juttu liikkeiden puhtauden ja tuntuman lisäksi on sellainen sisäinen tahto ja 100 lasissa asenne. On vain se hetki ja se sarja ja se toisto, kaikki muu on tuolla hetkellä merkityksetöntä. :D

Jos peräperää tekee puntin ja aerobisen, niin ehdottomasti tässä järjestyksessä. Puntti ennen aerobista.

Tuloksia ei välttämättä ole näkyvillä vielä kahden kuukauden jälkeen. Tämä kun on kärsivällisyyslaji.

Miusta siun ylävartalopäivä näyttää hyvältä. Alakroppapäivältä jäin ihmettelemään, teetkö todella samalla treenikerralla niin monta liikettä samoille lihaksille. Kyykky on hyvä liike. Askelkyykky ottaa melko lailla samoihin lihaksiin kuin sj maastaveto. Ja sitten vielä tavallinen mave. Ehdottaisin, että tekisit alakroppapäivänä kyykyn, joko askelkyykyn tai maven (vain yksi versio mavesta, ja voithan vaihdella näitä vuoroviikoin) ja jos vielä haluat niin prässin. Prässi ottaa etureisiin, mavet ja askelkyykky pakaroihin ja takareiskoihin.

Kiinteytyminenhän tapahtuu silleen, että löysät häviävät ja tilalle tulee lihasta. Eli puntit ja ruokavalio sellaisiksi, että lihas kasvaa. Naisella ei ole vaaraa, että ne kasvaisivat liikaa. Miun mielestäni et treenaa yhtään liian vähän. Pia-Maria tähdensi jo, että sata lasissa ne punttitreenit. Jo mainitut 8 - 12 toistoa kasvattavat hyvin lihaksia, edellyttäen että painotkin ovat sopivat. Ei mitään pikkupikkupainoilla hinkkailua, se ei kehitä. Jäin miettimään, että jaksatko tehdä nuo monet jalkaliikkeet nimenomaan siksi että painot eivät ole kovin suuret. Pistäpä sarjat ja toistotkin näkysälle, niin olemme viisaampia kommentoimaan.

Treenijako näyttää siulla kyllä ihan hyvältä. Kyllä noilla eväillä tuloksiakin varmasti tulee. Jouluun asti, joo, sitten voi tehdä muutoksia/tarkennuksia.

Nopia kommentti: Et välttämättä kaipaa lisää liikuntaa. Mutta sekä puntin että aerobisen olisi hyvä tuntua. Puntissa pitäisi tehdä niin isoilla painoilla, että lihakset kipeytyvät kunnolla.

Ja sitten syödä proteiinia, tietysti. Jos syöt nykynaisen perusruokavaliota joka koostuu leivistä ja irkkareista, ei todellakaan ole ihme jos tuloksia ei näy. Jos syöt hyvin, voi olla että tuloksia näkyykin jo mutta et osaa vielä itse huomata niitä. Lihas ei tunnetusti kasva tolkutonta vauhtia.

Mitä vielä aerobiseen, niin juokse prkl! Kävely on hieno harrastus jos olet mummo, Valentin Kononen tai koiranomistaja.

Mäyräkoira sanoi:
Mitä vielä aerobiseen, niin juokse prkl! Kävely on hieno harrastus jos olet mummo, Valentin Kononen tai koiranomistaja.

Ei tuo juokseminen aina mikään paras mahdollinen ratkasu tosiaan ole! :jahas: Ite saan aktiivisella juoksemisella+dietillä ne vähätkin lihat katoamaan reisistä ja nopsaan.. :hyper:

Metri sanoi:
Miusta siun ylävartalopäivä näyttää hyvältä. Alakroppapäivältä jäin ihmettelemään, teetkö todella samalla treenikerralla niin monta liikettä samoille lihaksille. Kyykky on hyvä liike. Askelkyykky ottaa melko lailla samoihin lihaksiin kuin sj maastaveto. Ja sitten vielä tavallinen mave. Ehdottaisin, että tekisit alakroppapäivänä kyykyn, joko askelkyykyn tai maven (vain yksi versio mavesta, ja voithan vaihdella näitä vuoroviikoin) ja jos vielä haluat niin prässin. Prässi ottaa etureisiin, mavet ja askelkyykky pakaroihin ja takareiskoihin.

Onko muut samaa mieltä? Niin ja askelkyykyt teen "paikallaan" en astumalla eteen. Miten prässin voisi korvata kun sitä ei ole?

Komppaan Metriä, ehdottomasti on liikaa tavaraa jalkapäivänä, jos tosiaan teet normikyykyn, askel/yhden jalan kyykyn, SJMV:n ja vielä normimaastavedon.

Minä tekisin niin, että tekisin joka treenikerralla kaksi "isoa" liikettä, joita vaihtelisin vaikkapa vuoroviikoin. Liikeparit voisivat olla esim. normikyykky/sumotyylin maastanosto (vaikka tuo viim.mainittu iskee todella tehokkaasti pakaroihin ja takareisiin, on se mielestäni myös hyvä etureisiliike) ja SJMV/Hyvää huomenta. Prässiä et tarvitse, jos kyykkäät ja maastanostat ahkerasti.

Mäyräkoira: :jahas: Rivakka kävely, mahdollisesti vieläpä kävelysauvat lisänä, on erinomaisen hyvä ja myös tehokas aerobisen liikunnan muoto myös hyväkuntoisille ihmisille, eikä lainkaan niin vamma-altis, kuin hölkkääminen.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Toki voit muutakin tehdä, mutta noita ns. isoja liikkeitä ei mielestäni kannattaisi tehdä kovin montaa, ne kun vievät aika lailla energiaa, eikä niitä todennäköisesti jaksa kovin montaa tehdä tehokkaasti yhdellä treenikerralla.

Lisäksi voit sitten tehdä vaikkapa ojennuksia ja koukistuksia laitteilla, sekä pohkeita.

EDIT: Kyykky ja maastanosto eri variaatioineen kyllä riittäisivät mainiosti koipien treenaamiseen, niillä tehtiin kovaa tulosta jo silloin, kun ei hienoista kuntosalilaitteista vielä mitään tiedetty ;)

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Itse itseäni quotaten: "Minä tekisin niin, että tekisin joka treenikerralla kaksi "isoa" liikettä, joita vaihtelisin vaikkapa vuoroviikoin. Liikeparit voisivat olla esim. normikyykky/sumotyylin maastanosto (vaikka tuo viim.mainittu iskee todella tehokkaasti pakaroihin ja takareisiin, on se mielestäni myös hyvä etureisiliike) ja SJMV/Hyvää huomenta." Näiden lisäksi voit tehdä kolmantena liikkeenä vaikka sitä yhden jalan kyykkyä, mutta minä tekisin sen sitten vähän kevyemmin ja tekniikkaan panostaen. Päälle vielä pohkeita, niin a vot!

Vinkkinä vielä: mitään maastanostotyyppisiä liikeitä en tekisi ns. failureen asti - saa olla eri mieltä, mutta mielestäni loukkaantumisriski nousee niissä loppuun asti vedettäessä liian suureksi.

Mites se ruokavalio? Kerroit, että olet sitä säätänyt ja vältät herkkuja ja nopeita hiilihydraatteja, mutta toivottavasti syöt kuitenkin riittävästi. Tsemppiä jatkoon vaan eiköhän niitä tuloksiakin ala tulla :)

Ruokavaliostani:
Pyrin syömään paljon kasviksia, puoli kiloa/pvä menee usein rikki. Lisäksi sitten lihaa/kanaa/kalaa ja maitotuotteita, hyviä rasvoja ja hitaita hiilihydraatteja. Syön kunnollista kotiruokaa, eineksiä en käytä ja vältän sokeria. Yleensä syön 2 lämmintä ateriaa sekä aamu- ja iltapalan.

violet sanoi:
Ruokavaliostani:
Pyrin syömään paljon kasviksia, puoli kiloa/pvä menee usein rikki. Lisäksi sitten lihaa/kanaa/kalaa ja maitotuotteita, hyviä rasvoja ja hitaita hiilihydraatteja. Syön kunnollista kotiruokaa, eineksiä en käytä ja vältän sokeria. Yleensä syön 2 lämmintä ateriaa sekä aamu- ja iltapalan.

Juotko palautusjuomaa?

Onko sinulla jokin syy, miksi et ota palautusjuomaa? Niitä löytyy kyllä laktoosittomiakin, jos laktoosi tökkii - ja monet palautusjuomat/proteiinijauheet ovat nykyään varsin hyvänmakuisiakin! :)

Ei palautusjuoma toki mikään välttämättömyys ole, eivätkä lisäravinteet ylipäätäänkään, ilmankin pärjää ja tulosta tulee. Mutta, kuten itse olen useaan kertaan todennut, niin käteviä ja helppokäyttöisiä ne ovat, että kuuluvat itselläni ihan jokapäiväiseen ruokavalioon.

Saisit palautusjuomasta yhden aterian lisää ruokavalioosi ja näin ollen lisää kaloreitakin. Palautuisit treeneistä myös paremmin, kun kroppa saisi heti treenin jälkeen polttoainetta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom