Mikä on oikea vyötärönympäryksen mittaamistapa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt ehkä äärimmäisen typerä kysymys joka alkoi askarruttaa vasta juuri äskettäin:

Miten vyötärönympärys (navan kohdalta) tulisi mitata: vatsa aivan löysänä vai lihakset jännitettynä?

Olen itse vuosikausia mitannut aina vatsa ihan löysänä ja ihmetellyt miksi tulokseni ovat niin hirveitä verrattuna "keskiarvoihin"... Esimerkiksi tänä aamuna vyötärönympärykseni oli 91,5cm ja rasvaprosentti pihdeillä mitattuna 14% ja sähköllä (omron) noin 16%. Tiedän että vatsani on kyllä todella pömppö, mutta käsitykeni on ollut että kun puhutaan yli yheksänkympin vatsoista niin tarkoitetaan näitä keski-ikäisten miesten todellisia kaljakumpuja. Vai onko mulla vaan yksinkertasesti hirveä pömppis?:rock:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vyötärönympärys mitataan seisten paljaalta iholta. Mittauskohta on kyljissä alimman kylkiluun ja suoliluun harjun puoliväli (kuva 1). Mittanauhan tulee olla vaakasuorassa eli yhtä korkealla edestä, takaa ja sivuilta. Mitattaessa painon tulee olla tasan molemmilla jaloilla. Ensin hengitetään sisään ja sitten ulos ja mittanauhan lukema katsotaan uloshengityksen lopuksi. Mittanauha ei saa mitattaessa kiristää eikä olla liian löysällä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix00163

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dik00043

Navan kohdalta normaalisti sisään vetäen, siis ei mitään vacuumia mutta ei löysänäkään. Ja yleensä aamulla tyhjällä vatsalla kuten punnituskin, ettei päivän turpoamiset sotke mittaustuloksia.

Oma rasvaprosentti on varmasti yli 15% vaikka yllä olevalla tavalla mitattuna tulee vain 81cm mitoilla 178cm/89kg. Päkki vielä näkyy jännittäessä, mutta on astetta löysempi kunto kun vatsa oli n. 77cm ja paino n.84kg jolloin oltiin omalla silmällä arvioiden 12-13% tuntumassa.

Zone-sarja -42%
Tästä muuten just VIP läskien ketjussa puhutaan...

Minä puhun aina itse väärin vyötärönympäryksestä ja mittaan tuosta jenkkakahvojen kohdalta, eli paksuimmasta kohdasta ja "neutraalisti" eli ei vedetä sisään muttei pömpötetä uloskaan. Oma mitta TUOSTA kohdasta 97 cm nyt kun on vielä tällainen läski. Mutta mittaan kyllä sillä "oikealla" tavalla jahka sellainen löytyy ja ilmoitan sen luvun.

Mutta dieetin seurannan vuoksi mittaan tuota vatsan ympärystä paksuimmasta kohtaa syystä että tiedän sen kehittyvän alaspäin n. 1 cm per 1 kg tahdissa. Silloin palaa dieetillä mukavasti rasvaa.

Itse mittailen neljästä kohtaa: kapeimmasta kohtaa eli about alimman kylkiluun kohdalta tämä lienee se virallinen vyötärön kohta, sitten navan kohdalta missä se isoin jenkka majailee (tämä on mielestäni paras kohta seurata laihdutus mielessä), ns. vyö mitta eli missä normaalisti vyö menee ja lopuksi vielä lantio/pershe isoimmasta kohtaa. Ja bout samalla tekniikalla kuin timba eli rauhallisesti puhallan ilmat pois ja jännitän sitten vatsalihakset, ei ole tarkoitus kuitenkaan vetää vatsaa sisään vaan saada sellainen "neutraali" asento. Sama kait miten tuon tekee kuhan joka kerta samalla tavalla niin voi verrata tuloksia.

Navanympärys näyttää pienenevän n.1cm/kg navan kohdalta... muut hieman vähemmän.

Kyllä mä mittaan aina paksuimmasta kohtaa. Kaksi tilannetta joissa tulee mieleen vyötärön mittaaminen on vaatteiden kokojen mittaus ja laihdutus. Ja kummassakaan ei ole hyötyä mitata sitä mistään muualta kuin paksuimmasta kohtaa.

Kyllä mä mittaan aina paksuimmasta kohtaa. Kaksi tilannetta joissa tulee mieleen vyötärön mittaaminen on vaatteiden kokojen mittaus ja laihdutus. Ja kummassakaan ei ole hyötyä mitata sitä mistään muualta kuin paksuimmasta kohtaa.

Jäin miettimään tätä ja pohdin että parempi olisi kun mittaisi kapeimmasta kohtaa ja koettaisi saada mahdollisimman pienen lukeman vetämällä vatsaa sisään. Siinä on sitten vaikeampi huijata itseään että olisi hoikistunut - no, anoreksikoilla ehkä toisippäi ja vaatteiden kanssa tämä ei tietty auta, paitsi jos on korsettia ostamassa :D

Back
Ylös Bottom