Mikä on kun pumppi ei tule?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä olen vuoden päivät käynyt salilla aktiivisesti, ja kehitystä on tullut. Ennen salia treenasin kotona n.vuoden. Aikaisemmin tein yksijakoisella ohjelmalla, viimeisen kk aikana olen siirtynyt 2-jakoiseen jotta voin keskittyä eri kropanosiin paremmin. Teen jaolla 1. alakroppa, selkä, hauis, 2. rinta, hartiat, ojentajat, vatsa. Treenit kestää 60-90 min, salilla 4 kertaa viikossa.

Teen sarjoja 3-4, 6-10 toistoa. Yritän aina tehdä treenistä mahdollisimman haastavan, ja siirryn isompiin painoihin aina kun mahdollista.

Eilen sitten tein uutta liikettä, pushdownia köydellä taljassa, ja ojentajissa tuntui uudenlainen 'polte', eli taisin saada ojentajat 'pumppiin', toistoja saman verran kuin yleensä. Vaikka olen tosiaan vuoden treenannut, ei samaa tunnetta ole ainakaan usein tullut.

Kysymykseni onkin miksi en yleensä saa pumppia treenatessa, vaikka tosiaan haastan itseni, teen liikkeitä monipuolisesti ja vaihdellen ja rasitus tuntuu lihaksessa treenin aikana ja seuraavana päivänä? Mutta tuota poltetta ei tule. :whip:

Lisäksi kysyisin mikä merkitys sillä on menevätkö lihakset pumppiin vai ei, miksi tyypit käyttävät pumppia edesauttavia lisäravinteita? Kiitos vastauksista jo etukäteen! :)

Ei se vaan aina tule. Itselläni ei mene pumppiin kunnolla kuin ojentajat, hauikset ja olkapäät 3x8 sarjoissa. Toki jos tekee pitempää sarjaa niin sitten kyllä saa pumpin minne haluaakin, mutta pumppi ei ole välttämätöntä kasvun kannalta, joten elä murehdi vaikka et aina pumppia saakkaan. :rolleyes:

Voi olla, että pumpilla on vaikutusta lihaskasvuun - lihaskalvon venytys ym. Lihaksen menee ainakin mulla pumppiin, kun venaa juuri oikean ajan sarjojen välillä 1-2min, tekee pidempää 12-15 toiston sarjaa, tekee sarjat vuorosarjoina vastakkaisille lihasryhmille ja venyttää lihasta sarjan välillä.

Ei niiden sen kummenmmin pumppiin pidäkkään normi treenissä mennä.

Varmasti saat pumpiin kun vedät pitkiä sarjoja lyhyillä palautuksilla loppuun asti.
Ja rest-pause-sarjatkin pistää aika turvotuksen päälle :)

Itse olen käsittänyt asian niin, että ei se todellakaan jokaisella kerralla kuuluisikaan tulla.

Omassa ohjelmassani on ainoastaan vinopenkkiin merkitty erillinen pumppi, jonka teen perussarjan jälkeen niin, että vitoset päihin --> niin monta kun menee --> vitosen nopeesti pois ja takasin penkkiin, niin monta ku menee tangolla.

Ton jälkeen polttelee kivasti.

Mutta joo, jos joku tarkalleen tietää mitä hyötyä tuosta on niin kertoo vaan.. :D

Pitkät sarjat, jännitys päällä, tosi kevyillä painoilla, erittäin tiukalla tekniikalla ja ilman mitään huijauksia tuo kyllä useimmiten pumpin jos toisenkin. Plus siihen päälle jos jotain restpausea ja tiputuksia harrastaa, niin mukavasti tuntuu. Muutenkin aika lyhyttä toistomäärää jotkut pelkät kutoset, että siinä mitään poltetta kerkeis saada kunnolla, kun se tekniikka ei noin pienillä toistoilla ole mikään kovin strict. Ellei sitten tee tosi hitaasti.

Muutama pumppiketju taitaa pakkiksella olla tällä hetkellä jo entuudestaan.:D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oman kokemuksen mukaan myös syödyn hiilarin määrä on aika iso tekijä tossa pumpin saamisessa.

Ja esim. penkissä saan rinnat "pumppiin" melko vähillä toistoilla, kun painoa on paljon ja negatiivinen osuus tehdään mahd. hitaasti. Hauiksia ei tarvitse paljoakaan tehdä että alkavat soida kunnolla, ja ojentajat menevät melkosen tukkoon esim. pystypunnerruksesta, kapeasta penkistä puhumattaakaan.

syökö ketjun aloittaja tarpeeksi?

Sanoisin että syö vaikka yrittää kevennellä. Treeneihin mennessä kropassa ei liene hiilaria kovin jäljellä (syön leipää aamulla, seuraava hiilaripaukku treenin jälkeen). Ennen punttia proteiinishake, nälkää en näe (vaikka ehkä pitäisi hieman enemmän jotta lähtisi läskiä vähän rivakammin. ;) )

En nyt pidä pumppia niin itsetarkoituksena että alkaisin tekemään pitkiä sarjoja, vaan haluan pitää sarjat kohtuullisina, eli keskimäärin 8 toistoa. Mielestäni teen hyvällä tekniikalla, ainakin pyrin.

Voisi kyllä kokeilla esim. noita tiputussarjoja...

Onko treeni pumpin kera parempi ja tehokkaampi treeni kuin ilman pumppia vai onko pumppi satunnainen sivuvaikutus jolla ei ole loppupeleissä suurempaa merkitystä? Sitä vaan miettii treenaako itse huonosti kun lukee blogeista miten 'tuli treenissä mieletön pumppi' tms. :itku:

Onko treeni pumpin kera parempi ja tehokkaampi treeni kuin ilman pumppia vai onko pumppi satunnainen sivuvaikutus jolla ei ole loppupeleissä suurempaa merkitystä?

Moni tuntuu olevan sitä mieltä ettei itse pumpilla ole niin suurta merkitystä.

Mutta ainakin itsellä ne lihasryhmät mitkä menevät "helposti" pumppiin, ovat myös vastanneet treeniin
muita lihasryhmiä paremmin.

Tiedä sitten näistä, tämäkin on varmaan kovin yksilöllistä.

Moni tuntuu olevan sitä mieltä ettei itse pumpilla ole niin suurta merkitystä.

Mutta ainakin itsellä ne lihasryhmät mitkä menevät "helposti" pumppiin, ovat myös vastanneet treeniin
muita lihasryhmiä paremmin.

Tiedä sitten näistä, tämäkin on varmaan kovin yksilöllistä.

Voisiko se olla sitten niin, että tarpeeksi kehittyneet lihakset menevät pumppiin. Esim. selkään on aluksi vaikea saada tuntumaa, mutta selän kasvaessa menee selkäkin pumppiin. Eli jos pumppi olisikin lihaksen kasvun oire ei toisinpäin. Tuskin asia kuitenkaan näinkään yksinkertainen on.

Voisiko se olla sitten niin, että tarpeeksi kehittyneet lihakset menevät pumppiin. Esim. selkään on aluksi vaikea saada tuntumaa, mutta selän kasvaessa menee selkäkin pumppiin..

Omalla kohdallani asia meni juuri noin että "hyvin" kehittyneet etureidet olivat jo kahden kyykky sarjan jälkeen aivan pumpissa mutta vastaavasti selkä jota oli hankalampi oppia treenaamaan, kesti pommitusta paljon enemmän ja loppu tuloksena oli kipeät hauikset.

Mutta nyt selkä treeneistäkin saa jo paljon enemmän irti ja tuntuu se pumppi sielläkin.

Omalla kohdallani asia meni juuri noin että "hyvin" kehittyneet etureidet olivat jo kahden kyykky sarjan jälkeen aivan pumpissa mutta vastaavasti selkä jota oli hankalampi oppia treenaamaan, kesti pommitusta paljon enemmän ja loppu tuloksena oli kipeät hauikset.

Mutta nyt selkä treeneistäkin saa jo paljon enemmän irti ja tuntuu se pumppi sielläkin.

Sama mulla.

Omalla kohdallani asia meni juuri noin että "hyvin" kehittyneet etureidet olivat jo kahden kyykky sarjan jälkeen aivan pumpissa mutta vastaavasti selkä jota oli hankalampi oppia treenaamaan, kesti pommitusta paljon enemmän ja loppu tuloksena oli kipeät hauikset

Siinä tosiaan voi olla sekin juju, että sen tuntuman saa parhaiten niille lihoille, joista osaa kontrolloida hyvin.

En sanoisi, että lihat "oppivat" saamaan kunnon pumppia vasta kun ovat isot, vaan että isot lihat ovat pikemminkin tulos siitä, että niille on ollut luonnikasta suunnata eniten kuormitusta.

Siten ne ovat oppineet ottamaan ärsykkeen paremmin, kuin ne "huonosti kehittyvät" lihat, (joita on vittumainen treenata, ja jotka ovat muka niitä paskojen geenien aikaansaannoksia.)

Siinä tosiaan voi olla sekin juju, että sen tuntuman saa parhaiten niille lihoille, joista osaa kontrolloida hyvin.

Siten ne ovat oppineet ottamaan ärsykkeen paremmin, kuin ne "huonosti kehittyvät" lihat, (joita on vittumainen treenata, ja jotka ovat muka niitä paskojen geenien aikaansaannoksia.)

Näinhän se menee. Se lihas mitä osaat kontrolloida hyvin menee nopeasti pumppiin eikä kyseistä lihasta
tarvi kovin monella sarjalla leipoa. Riippuu tietenkin sarjan pituudestakin mutta minulla esim. takakyykyssä jo 6 toiston jälkeen on reidet
pumpissa.

Tästä varmaan seuraa kova vääntö mutta itse olen sitä mieltä että kyllä ne geenitkin jonkun verran
sanelee sitä miltä vartalo tulee näyttämään.

Esimerkkinä pohkeet, ne tuntuvat monella olevan se lihasryhmä mitä on hankalampi kehittää.

Kuinka pitkään pumppi _yleensä_ kestää?
Riippuu varmaan ihan henkilöstä. Itsellä pumppi ei kestä kovinkaan kauaa. Se kaikista paras pumppi lihaksissa pysyy itsellä vajaa 5 minuuttia kun on tehnyt sarjan loppuun. Noin puoli tuntia treenin jälkeen voi kotona vielä huomata, että lihaksissa on mukava turvotus päällä, mutta se suurin pumppi on jo hävinnyt. 2 tuntia treenin jälkeen itsellä ei ole enää havaittavissa minkäänlaista pumppia. Jos on viikon kokonaan treenaamatta, niin sitten alkaa lihaksissa oleva paine selvästi pienetä ja näyttää, että lihakset olisi kutistunut huomattavasti pienemmiksi. Pari treenikertaa tuon jälkeen ja lihaspaine palautuu takaisin. Nämä siis omia kokemuksia.

Back
Ylös Bottom