Mikä niskassa on vikana?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiitos vinkistä Valtzulle!

Ja tosiaan, istun liikaa. Työergonomia on kai ihan hyvä, mutta asento varmasti lysähtää aina päivän mittaan. Rintaranka lienee jäykkä.

Lopetin punttireenit noin seitsemän vuotta sitten sen takia kun niskat meni melkein joka reenissä niin jumiin että pää oli kipeä kolme päivää putkeen. Myös reidet ja pohkeet oli aina jumissa.
Aloittelin nyt kesällä uudestaan ja olen syönyt magnesium sitraattia kunnon satseja joka ilta ja reenin aikana mulla on pelkän veden tilalta jotain muuta. Myös hiilareita olen yrittänyt enempi syödä, varsinkin iltaisin. Ennen en jostain syystä syönyt illalla hiilaria. Ei ole enää ollu mitkään paikat jumissa. Mulla nuo vaikuttu tosi paljon.

Lopetin punttireenit noin seitsemän vuotta sitten sen takia kun niskat meni melkein joka reenissä niin jumiin että pää oli kipeä kolme päivää putkeen. Myös reidet ja pohkeet oli aina jumissa.
Aloittelin nyt kesällä uudestaan ja olen syönyt magnesium sitraattia kunnon satseja joka ilta ja reenin aikana mulla on pelkän veden tilalta jotain muuta. Myös hiilareita olen yrittänyt enempi syödä, varsinkin iltaisin. Ennen en jostain syystä syönyt illalla hiilaria. Ei ole enää ollu mitkään paikat jumissa. Mulla nuo vaikuttu tosi paljon.

Minkäslaisia mankkumääriä syöt ? Mielenkiinnosta kyselen.

Minkäslaisia mankkumääriä syöt ? Mielenkiinnosta kyselen.

No en mitenkään erityisen paljon ilmesesti, mutta tuntuu riittävän. Illalla 300-450mg. Varsinkin alkuun huomasi selvän eron nukkumaan mennessä kuinka hyvin nukahti ja nukutti koko yön. Eikä nuista magnesiumeista oikein tiedä toimiiko kaikki yhtä hyvin.

Huomaat kyllä jos mg tulee liikaa, se tulee ulos. Mä oon syönyt parhaimmillaan 10 mg/painokilo eikä mennyt maha sekaisin.
Magnesium rauhoittaa kehoa/hermostoa.

Ja osa magnesium laaduista ei ilmesesti edes imeydy juuri ollenkaan. Pidän kuitenkin erittäin tärkeänä syödä magnesiumia jos kovasti reenaa.

Huomaat kyllä jos mg tulee liikaa, se tulee ulos. Mä oon syönyt parhaimmillaan 10 mg/painokilo eikä mennyt maha sekaisin.
Magnesium rauhoittaa kehoa/hermostoa.
Näinhän se tekee.

Eniveis. Kunhan vaan mielenkiinnosta kyselin mikä on "Kunnon satseja". Ite oon semmosta n. 500-600 Mg välillä sitä käyttäny, joskus vähemmänkin eli se perus 300-400. On tullu kokeiltua Sitraattia, tauraattia, glysinaattia, malaattia ja nyt viimisimpänä Glyserofosfaatti muodossa. Oksidi toimii laksatiivina ihan hyvin (Eli just em. imeytymis homma, ei oikein pelitä sillä), sekä toisilla sitraatti saa mahan löysälle myös ennenkun tasot on oikeesti kohillaan. Noi muut muodot on vähä paremmin siedettyjä, kuullu siitä muiltakin ja omalla kohalla myös huomannu.

Mulla on ollut nyt malaatti käytössä pari vuotta. Käytin pahimpaan aikaan 600 mg, nyt 3-400 mg.
Kun sais tilattua taas lisää lisä (purkki kohta loppu), niin otan taas isomman annoksen käyttöön .

Mun käsityksen mukaa noit eri muotoja kannattais vaihdella aina silloin tällöin tai sitte combottaa samaan aikaan, eli käyttää useempaa eri muotoa (Ei siis siten että jokasta vaikka 300-400Mg vaan et yhteensä tulee se määrä, jonka nyt haluaa kukakin ottaa), kun jostaki syystä eri muodot suosii eri kudoksia kehossa. Jotkut on sanonu käyttävänsä mankkua jopa 1000 Mg satseina, mut silloin on sprayt mukana et kaikkea ei suun kautta.

Nyt on tullut tässä käytyä asiansa osaavan henkilön ohjauksessa ja käsittelyssä, ja vähän parempaan suuntaan on menty. Nyt ihmetyttää kuitenkin se, että mitähän ihmettä on niskan takaosassa (kaulan korkeudella) vasemmalla tuntuva aines. Kun painelee sormilla niskasta rangan vasemmalta puolelta, niin ihon alla tuntuu ihan kuin siellä olisi jotakin rustoa tai turvotusta, joka muljuu. Jos en ihan väärässä ole, niin tuo pitää myös rutinaa/ritinää kallistettaessa päätä oikealle ja välillä myös hengitettäessä. Oikealla puolella tällaista ei ole, vaan lihas tuntuu siellä lihakselta. Tähän ei ole ammattilaisista kukaan ottanut selvää kantaa. Täällä lienee sen verran fiksua porukkaa paikalla, että osaa jotain veikkailla.

Muutoin salilla käynnin jälkeen ahkera lapojen seudun putkirullailu on kyllä tuntunut helpottavan ainakin pahimpiin rintarangan jumeihin.

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se on varmasti kuona-aineita ja muuta sellaista. Mulla on sitä ja monella muulla, ainakin sellaisilla joilla niskakipua. Kun säännöllisesti hieroo/käsittelee niskaa niin se vähenee.

Tiedän, että joillekin tulee tuonne niskan alaosaan "emännän patti", mutta en ole kuullut, että ylempänä tuolleensa toispuoleisesti mitään mönjää olisi. No joka tapauksessa harvinaisen ärsyttävää, kun hengittäessäkin jossain ritisee.

Mun käsityksen mukaa noit eri muotoja kannattais vaihdella aina silloin tällöin tai sitte combottaa samaan aikaan, eli käyttää useempaa eri muotoa (Ei siis siten että jokasta vaikka 300-400Mg vaan et yhteensä tulee se määrä, jonka nyt haluaa kukakin ottaa), kun jostaki syystä eri muodot suosii eri kudoksia kehossa. Jotkut on sanonu käyttävänsä mankkua jopa 1000 Mg satseina, mut silloin on sprayt mukana et kaikkea ei suun kautta.

Käytin myös välillä sitä spray öljyä mikä pitäisi imeytyä paremmin kuin tabletit. Se on vissiin joillain toiminut myös pääkipuun silloin kun hartiat on jumissa. Onhan nuita tabletteja missä kolmea eri magnesium muotoa.

Viime viikolla kävi erikoinen tapaus. Minulla yleensä pää tulee kipeäksi silloin kun hartiat menee jumiin. Olin töissä ja pää oli kipeytynyt koko ajan enempi aamupäivästä asti. Venyttelin sitte pohkeen vähän paremmin ja pääkipu loppui pian. Yleensä aina pääkipu kestää niin kauan kuin ottaa buranan tai nukkuu. Voiko kireät pohkeet tosiaan vaikuttaa hartioihin asti?

Nyt on tullut tässä käytyä asiansa osaavan henkilön ohjauksessa ja käsittelyssä, ja vähän parempaan suuntaan on menty. Nyt ihmetyttää kuitenkin se, että mitähän ihmettä on niskan takaosassa (kaulan korkeudella) vasemmalla tuntuva aines. Kun painelee sormilla niskasta rangan vasemmalta puolelta, niin ihon alla tuntuu ihan kuin siellä olisi jotakin rustoa tai turvotusta, joka muljuu. Jos en ihan väärässä ole, niin tuo pitää myös rutinaa/ritinää kallistettaessa päätä oikealle ja välillä myös hengitettäessä. Oikealla puolella tällaista ei ole, vaan lihas tuntuu siellä lihakselta. Tähän ei ole ammattilaisista kukaan ottanut selvää kantaa. Täällä lienee sen verran fiksua porukkaa paikalla, että osaa jotain veikkailla.

Muutoin salilla käynnin jälkeen ahkera lapojen seudun putkirullailu on kyllä tuntunut helpottavan ainakin pahimpiin rintarangan jumeihin.

Joo kuulostaa tutulta. Itsellä oli just samanlainen mihin ei mitään selvyyttä saanut. En nyt huomaa että enää olisi samaa möykkyä mutta silloin kun niskat oli aina jumissa niin kuvittelin että se liittyy jotenkin asiaan.

Käytin myös välillä sitä spray öljyä mikä pitäisi imeytyä paremmin kuin tabletit. Se on vissiin joillain toiminut myös pääkipuun silloin kun hartiat on jumissa. Onhan nuita tabletteja missä kolmea eri magnesium muotoa.

Viime viikolla kävi erikoinen tapaus. Minulla yleensä pää tulee kipeäksi silloin kun hartiat menee jumiin. Olin töissä ja pää oli kipeytynyt koko ajan enempi aamupäivästä asti. Venyttelin sitte pohkeen vähän paremmin ja pääkipu loppui pian. Yleensä aina pääkipu kestää niin kauan kuin ottaa buranan tai nukkuu. Voiko kireät pohkeet tosiaan vaikuttaa hartioihin asti?

Voi kyllä. Puhutaa ns. kineettisistä ketjuista, elikkä se voi tahkota vaikka sun nilkasta asti jumin ja se voi tulla ulos kipuna esim sun kädestä. Eli ns. Kipu tulee ulos sieltä, missä on heikoin lenkki. Syy on usein muualla, alempana. Harvoin niska/hartiajumit yksinää on syypää, syy löytyy yleensä aina jostaki alempaa. Esim lantio kipannu tms, nilkka virheasennossa, polvi, tai joku. Huono ryhti on 1 hyvä tekijä mikä vetää paikat ihan killiin hartiaseudulla. Tiedän yhden tapauksen jolla oli rankkoja pääkipuja, se ravas lääkärissä ja kuvattiin yms... Mitään ei löytyny. Lopulta ne oli tekemäs sille jo jotain varjoainekuvausta päähän tms, en muista tarkalleen mikä se toimenpide oli mut joku ton tapanen, sitä ennen se kuitenki meni jäsenkorjaajalle. Jäsenkorjaaja totes et onpas outo tää sun pohje, et tää on ihan kivikova, tuntuu luulta, mut ei tää ole luu. Se sit ajan kans sai siitä hierottua sen auki kun asiakas tuumas että päänsärky loppu ku seinää, eikä mitää kuvauksia ikinä tarvittu. Tän jutun kerto se jäsenkorjaaja, et noinkin on käynyt.

Siihen tulokseen itsekkin pääsin viime viikolla. Hyvä että sai siihenkin vahvistuksen. Jännä ettei aiemmin tullut edes mieleen vaikka pohkeet oli monesti aivan jumissa. Magnesiumin syönti on vissiin auttanut sinnekkin koska nykyään ovat vain harvoin jumissa ja venyttelemällä saa paikat löysäämään.

Tuostahan tuon hyvin näkee, miten pinnallinen posteriorinen linja kulkee jalkapohjista pohkeiden, takareisien ja selänojentajien kautta aina takaraivoon asti. Nuo lihakset kun ovat faskiaalisesti yhteydessä toisiinsa, niin koko ketju tuppaa kiristymään sitten. Itsellä ainakin on koko linja todella kireä.

Liitteet

• superficial-front-and-back-lines.png
    superficial-front-and-back-lines.png
    275,5 KB · Katsottu: 218
Tuostahan tuon hyvin näkee, miten pinnallinen posteriorinen linja kulkee jalkapohjista pohkeiden, takareisien ja selänojentajien kautta aina takaraivoon asti. Nuo lihakset kun ovat faskiaalisesti yhteydessä toisiinsa, niin koko ketju tuppaa kiristymään sitten. Itsellä ainakin on koko linja todella kireä.

Jep juuri näin. Itellä katkes oikea nilkka viimevuoden maaliskuussa, niin hakkas aika tehokkaasti koko oikean puolen kropasta aivan jumiin ja muutenkin muu kroppa veti sitä myöten melko solmut sitte kaupanpäälle.

Päivitystä tilanteeseen... Olo on ehkä hieman parempi, kun nyt olen käynyt säännöllisesti käsiteltävänä. Samalla on katsottu aina vähän liikkeitä, joita tehdä esimerkiksi pilatesrullalla ja vastuskuminauhoilla. Kotona on tullut jumpattua paljon ja salilla olen tietysti käynyt normaalisti ja sielläkin aina loppuun jumpat. Staattisen työn lisäksi ongelmia on todettu kropan asennoissa. Esim. lantio on edessä, kun taas yläkroppa on hieman takakenossa ja pää sitten vastaavasti liian edessä sekä usein rinta "röyhistettynä". Toisin sanoin koko ruoto on aikalailla kaikkea muuta kuin suorassa. No jumitukset ja hengenahdistus ovat helpottaneet mutta tuo niskasta kuuluva ritinä ja napse on kyllä tosi ärsyttävää. Alkanut pelottaa, että näinköhän tuosta pääsee koskaan eroon. Jos sitä on onnistunut paskomaan huonoilla asennoilla ja huonoilla työasennoilla kroppansa niin, että tuota saa kuunnella lopun ikäänsä. On oikeasti ärsyttävää kun vähän väliä kuuluu ritinää kuin olisi jotain kelmua kaulan sisällä ja lisäksi kaikenlaisia napseita ja paukahduksia sieltä täältä niska-hartiaseudulta. Yritän lohduttaa itseäni sillä, että ei kai ne voi ainakaan rangasta mistään kovin kriittisestä paikasta kuulua, koska niitä esiintyy ihan paikalla ollessa esim. henkeä vetäessä, jolloin ranka ei liiku.

Päivitystä tilanteeseen... Olo on ehkä hieman parempi, kun nyt olen käynyt säännöllisesti käsiteltävänä. Samalla on katsottu aina vähän liikkeitä, joita tehdä esimerkiksi pilatesrullalla ja vastuskuminauhoilla. Kotona on tullut jumpattua paljon ja salilla olen tietysti käynyt normaalisti ja sielläkin aina loppuun jumpat. Staattisen työn lisäksi ongelmia on todettu kropan asennoissa. Esim. lantio on edessä, kun taas yläkroppa on hieman takakenossa ja pää sitten vastaavasti liian edessä sekä usein rinta "röyhistettynä". Toisin sanoin koko ruoto on aikalailla kaikkea muuta kuin suorassa. No jumitukset ja hengenahdistus ovat helpottaneet mutta tuo niskasta kuuluva ritinä ja napse on kyllä tosi ärsyttävää. Alkanut pelottaa, että näinköhän tuosta pääsee koskaan eroon. Jos sitä on onnistunut paskomaan huonoilla asennoilla ja huonoilla työasennoilla kroppansa niin, että tuota saa kuunnella lopun ikäänsä. On oikeasti ärsyttävää kun vähän väliä kuuluu ritinää kuin olisi jotain kelmua kaulan sisällä ja lisäksi kaikenlaisia napseita ja paukahduksia sieltä täältä niska-hartiaseudulta. Yritän lohduttaa itseäni sillä, että ei kai ne voi ainakaan rangasta mistään kovin kriittisestä paikasta kuulua, koska niitä esiintyy ihan paikalla ollessa esim. henkeä vetäessä, jolloin ranka ei liiku.
Mulla on ihan sama ongelma, lantio tilttaa eteenpäin, hartiat tippuu eteen ja pää.
Pitää vaan opetella uusi asento, itse oon saanut hyvin suoristettua.

Sun pitää saada venytettyä etureiden ja lonkankoukistajien jumit koska ne vetää lantiota eteenpäin. Treenaa pakarat ja takareidet vahvoiksi ja ne voi olla vähän kireätkin koska ne korjaa sitä lantion asentoa. Sitten treenaat lapatukea, venytät rintalihakset ja vedät päätä koko ajan taaksepäin.

Pikkuhiljaa sun asento korjaantuu.
Ei kannata miettiä mitään niskan rutinaa. Sekin korjaantuu kun ryhti korjaantuu. Aikaa se vie mutta kannattaa.

Back
Ylös Bottom