Mikä mättää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rebel
  • Aloitettu Aloitettu
Olen tässä treenaillut noin 1,5 vuotta ja pituus on 191cm, paino siinä 135kg ja ikää 18. Lähinnä voimaa haen ja tulokset eivät vastaa kokoa alkuunkaan esim. kyykky on siinä 150kg ilman mitään varusteita, penkki ollut parhaimmillaan 110kg ja veto joku 170kg. Suvussa on aika vahvaa porukkaa ja serkkukin ilman kummempia treenejä nykäisee sen 200 maasta paljon kevyempään ja pienempänä kuin minä. Ja viimeinen naula arkkuun oli se kun viime viikolla seurasin kun langan laihat satunnaisesti treenailevat ja mitä sattuu syövät tyypit työntelivät penkkiä 105 kilolla sarjaa. Luulisi että tähän painoluokkaan minun pitäisi penkata tuo 100 ihan lämmittelynä.

Syö vaan aika kiitettävästi motivaatiota kun kovasta treenistä ja reilusta syömisestä ja nukkumisesta huolimatta juuri mitään ei tapahdu. Kehitys on ollut todella nihkeätä ja mielialtakin vaihtelevat ajoittain melkoisesti. Olenkin tässä tuumaillut että pitäisiköhän käydä tutkituttamassa testotasot jos vaikka olisi korvaushoidon paikka vai missä on vika?

No oon kokeillu ihan perus 5x5 treenejä siten että kyykky ma, penkki ke, veto pe ja sit kierto alusta. Tässä jätetty toistoja varaan. Sitten on tullut tykiteltyä ihan useampi sarja kymppejä loppuun asti apinan raivolla ja paikat on ollu kipeinä lähimain viikon. Ja ompa noita venäläistenkin virityksiä kokeiltu mutta näissä ylikunto tuppaa aina väkisin pukkaamaan. Niin ja 2x6 systeemiä myös kokeiltu mutta se tyssäsi muutaman viikon jälkeen ja alas tultiin ja lujaa. En näitä kaikkia viitsi tunkea tänne mutta tuon tyylisiä lähinnä on tullut hinkattua.

Ja ravintopuoltakin olen pitänyt kunnossa tyyliin 7 ruokailua päivässä koostuen lihasta, perunasta, raejuustosta, maidosta yms mistä nyt protskua saa. Mutta yleensä se 5 ateriaa päivässä.

Lepoa pyrkinyt saamaan sen 7-10 tuntia yössä.

Okei, perusjutut tuntuu olevan sillä mallilla ettei niistä nyt pitäisi varsinaisesti kanittaa. Miltä pohjilta aloitit silloin 1,5 vuotta sitten? Jos silloin on yleiskunto ollut huono (arvelen vaan tuosta painosta kun itse olin 17-vuotiaana liikuntaa harrastamaton 183 cm ja 100+ kg ja silloin oli hiki otsalla jo rappuja noustessa) niin voi olla että elimistö ei ole kovin tottunut kovaan harjoitteluun ja alkaa kanittaa jossain vaiheessa. Oletko pitänyt koskaan vähänkään pidempää taukoa vai treenannut koko ajan sata lasissa? Jos on pitkä katkeamaton treeniputki takana ja tulosta ei enää tule, voisi olla aiheellista pitää ainakin viikko tai pari taukoa.

Hankkiudu jonkun lähelläsi vaikuttavan kokeneen treenaajan luokse ja kattokaa yhdessä treenitekniikat kohdalleen. Vaikka halu on palava ja treenit vedetään loppuun asti, jäädään kauas halutusta tavoitteesta ja todellisesta potentiaalista, jos tekniikat mättää. Ruokapuoli, mikä on kaikista tärkein tuntuu olevan hyvin kohdallaan.

No silloin 1,5 vuotta sitten liikkeelle lähdettiin ihan sohvaperunasta eikä tuo peruskunto kyllä nytkään päätä huimaa. Pitäisiköhän jättää puntit vähemmälle ja alkaa painaa lenkkiä oikein tosissaan?

Ja nuo tekniikat pitäisi kanssa olla suht hyvät vaikka ei ne kyllä mitään täydellisiä oppikirja suorituksia ole ainakaan lähellä maksimia. Tekniikoita on katsottu ihan Janne Toivasen kanssa (leirillä) ja salilla treenailee muutama sm tason nostelija jotka ovat todenneet tekniikat ok suorituksiksi.

Niin ja noita viikon mittaisia taukoja tuppaa tulemaan aina lomilla yms joten en niitä erikseen pahemmin ole pitänyt. Jos jumi painaa päälle niin silloin olen tietty vähän löysennellyt.

Olisko tuo peruskunto sitten se avainsana jota lähdetään korjaamaan?

Älä sitä punttia paljoa vähemmälle jätä. Lasket vaan vähän tehoja niin pystyt lisäämään harjoitus kertoja viikkoon ja käyttämään ne lisätyt kerrat peruskunnon nostamiseen. Lisäksi vois olla aiheellista tulla vähän ulos siitä totutusta liike/sarja/toistot kehyksestä ja välillä vaikka nostaa kokonaistoisto- ja -kilomäärää jonka nostat per harjoitus kerta.

Meinaatko tuolla peruskuntotreenillä kevyillä painoilla pitkää sarjaa pumppaillen vai?

Ma: Kyykky 5x5, ei loppuun

Ti: Peruskuntoa, mitä liikkeitä tähän?

Ke: Penkki 5x5, ei loppuun

To: Peruskuntoa, mitä liikkeitä tähän?

Pe: Veto 5x5, ei loppuun

Ja kokonaiskilomäärää nostaisi vaikka lisäämällä yhden sarjan vaikkapa parin viikon välein ja kun päästään esim. 10x5 niin lisätään vähän painoja ja kierto alusta. Olisko tälläisesta rungosta mihinkään?

No ei kannata murehtia. Ei se suuri koko ole avain onneen(suuriin tuloksiin), varsinkin noinkin alkuvaiheessa reilu vuosi treeniä niin et voi verrata esim. kuinka paljon sinun kokosesi kilpailevat kaverit nostavat enemmän pienempiin verrattuna. Sulla esim liikeradat(nostettavat matkat) paljon pidemmät kuin esim 170cm kaverilla. Monesti uran alkuvaiheessa iso kaveri saakin kattoa pienemmän "perävaloja", mutta kyllä ne osat vaihtuu...
Usko poies vaan että kyllä sä vielä pienemmilles näytät!!

Rebel sanoi:
Meinaatko tuolla peruskuntotreenillä kevyillä painoilla pitkää sarjaa pumppaillen vai?

Ja kokonaiskilomäärää nostaisi vaikka lisäämällä yhden sarjan vaikkapa parin viikon välein ja kun päästään esim. 10x5 niin lisätään vähän painoja ja kierto alusta. Olisko tälläisesta rungosta mihinkään?

Ei turhan kevyitä painoja, jottei sarjat jää ihan vajaiksi. Koita tehdä muitakin kuin vitosia. Tee parissa treenissä useampaa liikettä ja näissä useampi, pitempi sarja. Lyhennä samalla palautumisaikoja selkeästi. Tälläisestä harjoituksesta, kun tekee tarpeeksi rankan niin sen pitäisi auttaa. Koita sisällyttä harjoituksiin toiminnallisia liikkeitä esim. vuorotahtiin askelkyykky 25 toistoa per jalka ja sitä viisi sarjaa lyhyin palautuksin, hyvin alkaa puhalluttaa. Ja koitat nostaa sarjojen määrää, joka viikko 10 settiin asti. Syvältä tehty askelnousu penkille on hyvä sekä myös rinnalle veto. Rinnalle vedossa ei kannata tehdä sarjoista paljon 10 toistoa pitempiä. Ne alkaa helposti hajoamaan. Lisäät vaan sarjojen määrää.

Kannattaisiko tuon askelkyykyn lisäksi ottaa vielä normaalia niskakyykkyä lisäksi? Tällä meiningillä tulis jo kolme kyykkyä viikossa mikä tuntuu aika paljolta. Tossa alla taas yks versio missä ei ole normaalia kyykkyä ollenkaan kun aattelin että nuo 2 askelkyykky per viikko on riittävästi. Entäpä vedon laita kun tuota rinnallevetoakin tuntuu tulevan jonkin verran? Olis tosi hyvä jos tuota raakavedosta voisit paikkailla. Kaikki ehdotukset otetaan avoimin mielin vastaan.

Treeni 1
Askelkyykky 5-10x25
Rinnalleveto 5-10x10

Treeni 2
Penkki 5-10x10
Ristikkäistalja 5-10x25

Treeni 3
Askelkyykky 5-10x25
Rinnalleveto 5-10x10

Treeni 4
Penkki 5-10x10
Ristikkäistalja 5-10x25

turhaa sitä muiden treenejä on kattella ja murehtia omaa huonouttaan. ei tuu ku pää kipeeksi. aina löytyy vahvempia, rumempia, laiskempia jne. jos parta kasvaa edes jotenkin ja vehkeet toimii, ei tarvi edes niitä testotasojakaan funtsia. :)

syklitä treenejäs selkeesti eri ominaisuuksia painottaviin kausiin. ihan hyvin voit jakaa ne vaikka kuukauden pätkissä body- (2-4*8-12), perusvoima- (3-6*4-6) ja maksimivoimatreeneihin (3-6*1-3).

tee useemmin lajeja per viikko voimakausilla. esim.
ma: penkki, ylätalja eteen, vipunostot sivuille ja taakse, dippi, kiertäjäkalvosin
ti: kyykky, romanialainen veto, vatsa, pohkeet
to: kapea penkki, leveä alatalja, pystysoutu, vatsa, kiertäjäkalvosin
pe: etukyykky/box-kyykky, julle, kyljet, pohkeet istuen

parantaa hermoston työkykyä ja tekniikkaakin. tee fiiliksen mukaan melko tiukkoja treenejä ja jos tuntuu häjyltä, ota sillon iisimmin. voit myös jaksottaa joka kolmannen viikon kevyeksi tai vaikka joka kolmannen treenin. tee sillon pääliikkeet terävästi hieman pienemmillä raudoilla ja lyhyemmillä sarjoilla. apuliikkeet kevyesti ja huoltavasti esim. 2-3*15-20.

älä tuijota prosentteja, vaan keskity omiin kykyihin. esim. tossa perusvoimakaudella (3-6*4-6) otat vaan sellasen raudan prosenteista viis, jolla saat hyvällä tekniikalla, muttei liian helpolla 3*4. sitten kuukaudessa (tai mieluiten kahdessa, ellet bodaile) yrität nostaa määrät 6*6:een ja pikkuhiljaa myös rautaa lisää, JOS tuntuu liian kevyeltä. opi tuntemaan kroppaas. se kyllä kertoo sulle, missä mennään.

hth :) ja kovia treenejä. laput silmille salilla, ettei muikunruodot kiusaa.

Rebel sanoi:

Mä oon kans sitä mieltä et toi on toistomääriltään ehkä vähän ykspuolinen ohjelma... Runkona toi on ihan hyvä, mut vois auttaa jos heittäisit välillä jottai himmeitä sarjoja, tyyliin 30- 40 toistoa sellasilla painoilla et viimeset on toistot tuikkoja, mut et ne tulee kuiteski hyvällä tekniikalla..

Mä oon ainakin huomannu et keho tottuu liian ykspuoliseen ohjelmaan, enkä ainakaan ite saa enää vähän ajan päästä lihasta väsymään kuten ennen.. Sit ku tekee välillä pitempää/lyhyempää sarjaa ja palaa sit siihes perusrunkoon ni taas löytyy tehoja...
Onks tää ny teijän mielestä :anssi: ?

Back
Ylös Bottom