Mikä läppäri? Ehdotuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kerpele
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tulevaisuudessa pöytäkoneen korvaajaksi olisi tarkoitus läppäri hankkia.
Budjetti max. 1.6k€ ja halvemmallakin saisi päästä, jopa mielellään...
Kyseisistä merkeistä olen itse kiinnostunut, kun edukkaasti saisi: Acer, Asus, Fujitsu-Siemens ja HP.

Näihin merkkeihin olen itse tutustunut:

Acer: Uusinta tekniikkaa suht edullisesti. Itse en pidä merkin muotoilusta ja "olemuksesta", vakiona vain vuoden takuu, mutta takuulaajennus suht edullinen. Uusi Crystal Brite näyttö on mielestäni vuosisadan huonoimpia keksintöjä... Kirkaspintainen näyttö läppärissä! HALOO!?!?!?
Kiinnostavat mallit:
ASPIRE 5024WLMI 15,4"ML34/2X256/80/+-RW
TravelMate 4651LMI 15"PM730/2X256/80/+-RW/XPP

Asus: Ei ehkä ihan niin nopeasti uusi tekniikka käytössä, kuin Acerilla, mutta hinnnan ja ominaisuuksien suhde heilläkin kunnossa. Koneiden desing sopii silmään ehkä parhaiten. Mukana aina kantolaukku ja rotta. Vakiona kahden vuoden takuu ja takuulaajennus kolmeen vuoteen melko sama, kuin Acerilla. Joitakin "hauskoja" ominaisuuksia läppäreissä, kuten integroitu webbikamera näytön reunassa jne.
A6748 15.4" TURION64 512MB 80 GB DVD DL
M6762 15.4"/PM750/ATI64/512/80GB/DVDDL
M6826N 15"/PM730/ATI 64MB/512/60GB/XPP

Fujitsu-Siemens: Tulee mieleen jotkin kodinkoneen!
Kaipa nuo ihan hyviä laitteita, mutta ei oikein ole löytynyt kiinnostavaa mallia.

HP: HP:n digikamerat tehneet "kovan" vaikutuksen, joten en ihan heti HP:n läppäreitä katsele. Saa toki ehdottaa.

Mielipiteitä AMD Turion vs. Intel Centrino?

Kriteereinä:
hyvä käytännön suorituskyky, min 60GB kovo, peleihin "jotenkuten" kykenevä näyttis, mielellään SXGA näyttö (wide käy, mutta ei mielellään), hyvän näköinen, laadukkaan tuntuinen, s-video ulostulo, kantolaukku budjettiin, painolla ei niinkään väliä... Salillahan käydään, notta jaksaa läppäreitä raahata :D

Eli omakohtaisia kokemuksia mielellään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä tän hetken paras läppäri hintaluokassaan: http://www.apple.com/powerbook/index12.html. Opiskelija-alennusta hyödyntämällä maksoin vähän alle 1600 euroa polttavalla DVD:llä varustetusta mallista, jossa on 80 gigan kovalevy ja 768 megaa muistia. Akku kestää kolme ja puol tuntia ja kaikki tärkeät palikat on vakiona.

Kantolaukuksi riittää Tucanon Second skin ja tavallinen reppu. Painoa laitteella 2,1 kg ja paksuutta 1,2 tuumaa.

shape sanoi:
Tässä tän hetken paras läppäri hintaluokassaan: http://www.apple.com/powerbook/index12.html. Opiskelija-alennusta hyödyntämällä maksoin vähän alle 1600 euroa polttavalla DVD:llä varustetusta mallista, jossa on 80 gigan kovalevy ja 768 megaa muistia. Akku kestää kolme ja puol tuntia ja kaikki tärkeät palikat on vakiona.

Kantolaukuksi riittää Tucanon Second skin ja tavallinen reppu. Painoa laitteella 2,1 kg ja paksuutta 1,2 tuumaa.

Kysyjä ei liene hae itselleen applea, kuten selvästi voi päätellä tuosta tekstistä.

Intel Centrino olisi kyllä parempi kun katsotaan virrankulutusta. Tosin yleensä läppäreitä kuitenkin käytetään virtakaapeli kiinni seinässä niin kääntyisin oman suosikkini puoleen eli valitsisin Turionin.

Miksi perhanassa jokaiseen läppäriin yrittävät nykyään tunkea tuota 15,4" laajakuvaa? En näe tuosta mitään hyötyä, paitsi elokuvien katselussa...
Enemmänkin sitä lisätilaa tarvitaan pystysuunnassa! Vaikkapa Pakkiksen selailuun :hyper:

Kerpele sanoi:
Miksi perhanassa jokaiseen läppäriin yrittävät nykyään tunkea tuota 15,4" laajakuvaa? En näe tuosta mitään hyötyä, paitsi elokuvien katselussa...
Enemmänkin sitä lisätilaa tarvitaan pystysuunnassa! Vaikkapa Pakkiksen selailuun :hyper:
Itse pidän 1024x768 resoa ja 12" näyttöä riittävänä arkikäyttöön. Saattaa kuulostaa pieneltä, mutta käykää huviksenne testaamassa. Kannettavan täytyy todellakin olla hyvin mukana kulkevaa mallia. Graafisessa duunissa laajakuva on tietysti kätevä, kun mahtuu pitämään enemmän sälää näytöllä.

Vaikka alkuperäinen kysyjä ei välttämättä Applea ollut harkinnutkaan, niin mielestäni juuri läppäreissä Applen mallit kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon sopivaa konetta etsiessä. Vuoden päästä Apple siirtyy Inteliin, jolloin koneisiin saa laitettua myös Windowsin, jos sille on vielä jollain tarvetta... :)

Jos siinä on wide-näyttö, niin varmistakaa ennen ostoanne, että pystysuunnasta saa ainakin sen 960 pikseliä näkyviin.

Nimim. 1280x800 reso tökkii inhastil.

shape sanoi:
Itse pidän 1024x768 resoa ja 12" näyttöä riittävänä arkikäyttöön. Saattaa kuulostaa pieneltä, mutta käykää huviksenne testaamassa. Kannettavan täytyy todellakin olla hyvin mukana kulkevaa mallia.
Jos tarkoitus on korvata pöytäkone läppärillä, siis hakee samaa suorituskykyä kätevämmässä paketissa, niin en tyytyisi alle 1400x? resoon ja 15" näyttöön. Mutta aloittaja varmaan tietää mitä haluaa. Ja jos tehoa yhtään haluaa käyttöön, niin kunnon pöytäprossu. 1.6GHz pentiumi-m ainakin on niin laimea tapaus että hermo menee. Verkkovirrassa sitä laitetta tulee kuitenkin pidettyä suurin osa aikaa. (riippuu toki taas käyttäjästä)

Itelläni on acerin travelmate, joku 3400 tms, en nyt ulkoa muista kun ei ole tässä käsillä se läppäri. itse olen siitä tykännyt, suorituskykyä on rittävästi, näyttö on hyvä (wide). Läppäri korvaa minulla täysin pöytäkoneen, joten tuossa näytössäkin pitää olla jöötiä..

Yksi aika hyvä vaihtoehto olisi kanssa esim. tuo acerin ferrari, kohtuullisen edullinen mutta silti erittäin suorituskykyinen paketti. Ja ihq ferrarinpunainen väri :)

itellä hp pavilion zv5000 vajaan vuoden vanha. helvetin hyvin rokannut ja pelitkin pyörii melkein kaikki. ominaisuudet hyvät.

D.Yates sanoi:
Jos tarkoitus on korvata pöytäkone läppärillä, siis hakee samaa suorituskykyä kätevämmässä paketissa, niin en tyytyisi alle 1400x? resoon ja 15" näyttöön.
Yleisesti ottaen kaikki läppäreiden näytöt on kaukana hyvistä pöytämalleista, vaikka pikseleitä ja kokoa löytyisi. Oma valintani on tosiaan läppärissä 12" ja kaverina ulkoinen näyttö, kunhan sen saan vaan hankittua. Kaverit on ollu tyytyväisiä samanlaiseen yhdistelmään. Kukin valitsee tietysti oman mielensä mukaan...

metalman sanoi:
Yksi aika hyvä vaihtoehto olisi kanssa esim. tuo acerin ferrari, kohtuullisen edullinen mutta silti erittäin suorituskykyinen paketti. Ja ihq ferrarinpunainen väri :)

On niin lelumaisen oloinen paketti tuo Ferrari, notta ei kiitos... Olen moista käyttänyt ja tuntui kyllä ihan ok:lta, mutta en haluaisi moista pöydälleni.
Miksi maksaa punaisestä väristä ylimääräistä?

Mä mietin 1½ vuotta sitten millaisen läppärin ostaisin, ja kriteerit oli aikalailla samanlaiset, tehoa peleihin, iso kovo jne. jne.Ostin sitten Fujitsu-Siemenssin P4 Amilon radeonin 9000 -näyttiksellä, 60-kovolla 512Mt muistilla. Ja ihan hyvä ostoshan se oli, en kyllä enää vastaavaa hommaisi, mutta silti.

Hyviä puolia:
- Tehoa on ihan riittävästi, photari ja vähän vanhemmat pelit pyörii ihan mallikkaasti. Eli pöytäkoneen korvaajana toimii hyvin.

Huonoja puolia:
- Pöytäkoneen sisukset vaatii aika kovan tuuletuksen ja ääni on sitten sen mukainen.
- 2,8kg:n elopaino tekee kannettavasta raahattavan, joten ei ole juuri tullut mukana kuljetettua.
- Kone ei toimi suoraan verkkovirralla vaan lataa akkua koko ajan, jonka takia akku on mennyt jo aikoja sitten pilalle. Virtajohto pitäisi siis irrottaa aina kun akku on latautunut täyteen, ja pistää sitten takaisn kiinni kahden tunnin päästä kun se on tyhjä.. jne. jne. :wall:

Jos nyt olisi koneen osto edessä niin ottaisin samantien "oikeasti kannettavan" Applen ibookin. Ja sitten halvahkon pc:n pöytäkoneeksi jos sitä edes tarvisi..
http://store.apple.com/Apple/WebObj...wo/2duAVmlFKsVJ2p49Ei211toF5x2/1.0.11.1.0.6.3

Nyt kaksi kiinnostavaa mallia löytynyt, kumpaisetkin spekseiltään melko samanlaisia, mutta toisessa Pentium M 730, Intelin 915M piirisarja ja NVidian 6600 GO näyttis ja toisessa X600.... Mahtaako moisilla olla suurta eroa suorituskyvyssä?
Ymmärtääkseni kumpaisetkin varsin uusia piirejä?

Kerpele sanoi:
On niin lelumaisen oloinen paketti tuo Ferrari, notta ei kiitos... Olen moista käyttänyt ja tuntui kyllä ihan ok:lta, mutta en haluaisi moista pöydälleni.
Miksi maksaa punaisestä väristä ylimääräistä?

Mielestäni kyllä jos ferrarin specsejä katsoo, niin ei siinä tarvitse yhtään maksaa siitä punaisesta väristä. Kohtalaisen edullinen paketti on.

Itse hankin puoli vuotta sitten Fujitsu-Siemensin Amilo D1845:n pöytäkoneen korvaajaksi. Suorituskykyä löytyy ihan riittämiin ja olen ollut tyytyväinen hankintaan. Jos tarvitsisin oikean kannettavan niin valitsisin tod.näk. jonkun toisen fujitsun mallin. Fujitsun pisteitä nostanee 24 kk:n takuu.

Asus on kanssa ihan varteen otettava vaihtoehto. Itse en ostanut kun kukaan ei osannut sanoa merkistä mitään kun on vasta rantautunut Suomeen.

Töissä meillä on Acerin läppäreitä ja niissä on ollut jos jonkinlaista vikaa. Itse en lähtis Acerin kanssa leikkimään vaikka edullisia ovatkin.

Niin ja jos käyttää konetta pääsääntöisesti verkkovirralla niin akku kannattaa irroittaa. Ainakin Fujitsulla syö nopeaa akun jos on aina paikoillaan. Suosittelivat myös Fujitsun huollossa samaa asiaa kaverille, jolla oli akku finaalissa jo vuoden käytön jälkeen.

Heh... Acer tuli sitten tilattua vastoin omia ennakkoluuloja ja "järkeä"...
Eli Aspire 5024WLMI :rolleyes:
Vaikkakin tuossa on juurikin tuo kiiltäväpintainen wide näyttö, niin muiden ominaisuusien suhteen varsin passeli paketti. Saahan tuohon ulkopuolisen näytön kiinni, jos tarvitsee lisää tarkkuutta. Bonuksena tuossa on "slot" tyyppinen optinen asema, eli ei enää sitä rikkoutumisherkkää levykelkkaa!
Onnistuin kuitenkin pysymään AMD:n leirissä ;)

PROSESSORI AMD Turion 64
PROSESSORINOPEUS 1800 MHz
VÄLIMUISTI 1 MB
KESKUSMUISTI 512 MB
KESKUSMUISTI (MAX) 2 GB
MUISTIKANNAT (kpl) 2
MUISTIN VÄYLÄNOPEUS DDR333
KIINTOLEVY (GB) 80 GB
NÄYTTÖ TFT WXGA
NÄYTÖN KOKO 15.4"
RESOLUUTIO MAX 1280x800
NÄYTÖNOHJAIN ATI® MOBILITY™ RADEON™ X700
NÄYTÖNOHJAINMUISTI 128 MB
HIIRI TASOHIIRI
AKKU LITHIUM-ION
AKUN KESTO (tuntia) ~3 h
ASEMATYYPPI DL DVD+-RW
KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ Windows XP Home Edition
VERKKOKORTTI 1 GIGABIT ETHERNET
FAX/MODEEMI 56K V.92
WLAN KYLLÄ b/g
ÄÄNIKORTTI Integroitu
INFRAPUNAPORTTI KYLLÄ
USB-PORTIT 4
PCMCIA-PAIKAT 1 KPL TYYPPIÄ II
FIREWIRE LIINTÄNTÄ KYLLÄ
TV-OUT LIITÄNTÄ KYLLÄ, S-VIDEO
LAAJENNUSPORTIT AC adapter, Firewire, Infra-red, Line In, Line Out, RJ-11, RJ-45, S-video, USB 2.0, VGA-out,
INTEGROITU MUISTIKORTINLUKIJA 6-in-1
LEVEYS (cm) 36.3
KORKEUS (cm) 2.4 - 3.29
SYVYYS (cm) 27.8
NETTOPAINO (kg) 3.07

Muuten tuota en olisi ottanut, mutta sain 3v takuulaajennuksen, kantolaukun ja rotan tuohon varsin "sopivasti". Ja olipahan tuo hieman edullisempi, kuin listalla ykkösenä olleet.

Toivottavasti toimaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom