Mikä ihmeen tauti tämä on?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi! Ajattelin kirjoittaa vähän omasta taudistani tänne, en nopeasti selaamalla oikein löytänyt vastaavaa.

Oireet alkoivat n. 8vkoa sitten, oli takana neljän kuukauden aika kova reeniputki, ilmeisesti liian vähän lepoa, en tiedä. Yksi aamu herätessä aivan hemmetinmoinen kurkkukipu ja tunne kun ois todella korkea kuume. Siitä hakemaan saikkua muutamaksi päiväksi ja loppuviikosta takaisin töihin - taas aivan surkea olo. Uudestaan lääkäriin, jossa otettiin nielunäyte ja sanottiin kurkun olevan aika tulehtuneen näköinen ja sain antibiootti kuurin. Ei auttanut yhtään. Jatkuva kuumeen tunne pysyi, mutta mittari näytti normaalia lämpöä, hirveä väsymys, voimattomuuden tunne, öisin hikoiluun heräily ja jos vaan voitte surkean olon kuvitella niin siitä vielä kymmenen kertaa huonompi. Sitä saattoi nukkua yli kymmenen tuntia yössä, muutaman tunnin päikkärit ja silti väsytti. Kurkkukipu oli aika lievä tässä vaiheessa, mutta jatkuva kuumeen tunne pysyi. Jatkoin idioottina vielä kuukauden verran töissä, mutta sen jälkeen loppuivat kaikki voimat ja oli pakko marssia lekurille, sama diagnoosi (eri lääkäriltä), uusi antibiootti kuuri ja muutaman päivän saikku. Ei auttanut tippaakaan.
Marssin kolmannen kerran lääkärille, otti sydänfilmin, nielunäytteen sekä verikokeen. Kaikki näytti hyvältä, ei mitään poikkeavaa. Surkea olo jatkui, päässä jatkuva kuumeen tunne. Päätä vähän niinkuin polttelee, vaikea kuvailla. Neljännellä kerralla otettiin keuhkokuvat, kilpparikokeet, uudet verikokeet sekä nielunäytteet eikä mitään löytynyt. 2viikkoa saikkua tuli. Nyt oli pois suljettuna lääkärin mukaan: aivokalvotulehdus, ylikunto, mykoplasma, kilpparin vajaatoiminta, kasvain, oiskohan vielä jotain ollut, en muista.
Tässä vaiheessa väsymys sekä voimattomuuden tunne on jo mennyt parempaan suuntaan, mutta kurkkun sattuu ja kihelmöi oudosti muutamia päiviä ja sitten menee taas ohi, jatkuva kuumeen tunne on ja pysyy... Sitten otettiin vielä kerran verikokeet, sydänfilmit, nielunäytteet ja verikokeet jonka jälkeen lääkäri löi hanskat tiskiin. Määräsi lisää 2viikkoa saikkua, kirjoitti lähetteen hyvinkään sairaalaan (ilmeisesti johonkin sisätauti tutkimukseen) ja määräsi vielä yhden antibiootti kuurin, jota olen nyt muutaman päivän syönyt eikä auta yhtään. Soitin hyvinkäälle ja aikani olisi kuulemma elokuussa. Tässä on siis pakko palata töihin ja toivoa parasta. Ruokahalu on pysynyt normaalina, kovaa liikuntaa en ole harrastanut kertaakaan. Pientä kävelyä vain lääkärin suosituksesta. Tällä hetkellä kuumeen tunne on vieläkin ja kurkkukivun poikasta.
Alan olemaan aika viimeisillä, ei meinaa enää jaksaa tätä rumbaa. Onko kellään ollut samanlaista, millä parani, mikä diagnoosi?

Meinasin ehdottaa ylikuntoa, mutta se on näköjään sitten pois suljettu. Oudoltahan tuo sinun tilanne kuulostaa ja kun en lääkäri ole niin en mitään diagnooseja edes halua alkaa antamaan.
Vaihtoehtoja olisi jopa muutama, mutta tuo kurkkukipu sulkee aika hyvin kaiken pois..
Oletkos ajatellut, että syy voisi vaikka olla henkisellä puolella? Tiedän, että kuulostaa tyhmältä, mutta stressi ja ahdistus sun muut voivat aiheuttaa vaikka minkälaisia fyysisiä vaivoja. Nyt puhun ihan omien kokemuksien pohjalta.. Voisin kai niitä tähän vähän avata, vaikkeivat luultavasti sinun oloosi vaikuta millään tavalla. Tuossa pari kolme vuotta sitten, mulla oli aaltoilevaa kuumeilua melkeen puolen vuoden ajan. Olin väsynyt, enkä jaksanut liikkua. Jotenki olin kadottanu elämänilonki kokonaan.
Mullakin ruokahalu säily kohillaan ja nukuin hyvin, todella pitkiä öitä, mutta silti väsytti aina. Ajattelin kokoajan, että kyllä tää tästä, muttako ei se niin mennyt. Kävin sitte verikokeissa ja mitään ei löytynyt. Pitkän sairastelun jälkeen se sitten yhtäkkiä vain loppui koko juttu. Nyt jälkeenpäin olen miettinyt, että entä jos kyse oli henkisen puolen asioista. Olin tuolloin, ilman mitään syytä, todella stressaantunut ja surullinen kokoajan. Kun aloin yhdistellä asioita, niin huomasin, että kuumeilu ja muut oireet saattoivat johtua tästä henkisestä olotilastani, koska suurinpiirtein samaan aikaan kun fyysiset oireet loppuivat niin loppuivat myöskin henkiset.

Toinen ihan hatusta vedetty vaihtoehto on, että oisko mahollista, että sun kämpässä, työpaikalla tai salilla on hometta? Homehan aiheuttaa kyllä aikalailla tuon tapaisia oireita. Jos mahdollista niin koitat asua vaikka muutaman viikon jossain muualla tai mittautat kämppäsi homearvot? Tuli vain mieleen, koska silloin kun mulla oli oireita niin epäiltiin, että home aiheuttaa ne, mutta loppujen lopuksi mitään ei löytynyt. Siltikkin varteenotettava vaihtoehto!

Olen itsekkin miettinyt tuota henkistä puolta aika paljonkin, en vain oikein löytä syytä mistä johtuisi. Kaikki asiat elämässä aika hyvin. Työpaikalla tuskin hometta on, olen jo kohta kuukauden verran ollut poissa eikä olo helpottanut. Ehkä sitä voisi olla kotonani, täytyy kokeilla nukkua muutama yö muualla ja katsoa tilanne. Millaisia diagnooseja olisit antanut mikäli kurkkukipua ei olisi? Kiitos vastauksesta.

Tuskin sulla sitten on henkisellä puolella ongelmia jos asiat ovat hyvin etkä tunne itseäsi stressaantuneeksi tai mitään. Senkin voi siis sulkea pois.
Ja tuo home on siltä kannalta ikävä, että sinun pitää nukkua paljon enemmän kuin muutama yö poissa kotoa.. Se on täysin yksilökohtaista kuinka nopeaa tämä "homeen vaikutus" poistuu kehosta.. En tiedä näistä tarkkaan, mutta voi hyvin mennä kuukausikin. Eli et voi olla varma onko hometta jos olet vain muutaman yön muualla.
Ja minusta diagnooseja on aivan turha antaa siten, että kurkkukipu suljetaan pois, koska sehän selvästi näyttelee myös isoa roolia tuossa sairaudessasi. Sen pohjalta en yksinkertaisesti osaa sanoa mitään, koska en ymmärrä miten kurkkukipu on vaikutuksessa nuihin muihin oireisiiin varsinkin kun kaikki yleiset sairaudet on suljettu pois.
Jos kuumetta ei ole, eikä mikään muu kuin väsymys estä sinua enää liikkumasta niin suosittelen sen aloittamista. Väsymys voi nykyään sinulla johtua siitä, ettet ole liikkunut, kuten itse mainitsit. Liikuntahan pitää mielen virkeänä, joten jos olet vain kotona etkä tee mitään niin lihakset surkastuu eikä varmasti tee hyvää henkisellekään puolelle.Varsinkin kun olet ennen elämässäsi liikkunut ja nyt on tullut sellainen vaihe ettet ole liikkunut yhtään. En nyt tarkoita mitään ankaria 2h treenejä salilla, vaan kävelylenkkejä ja ehkä kevyttä hölkkää, niin että ajatus lähtee kulkemaan ja mieli edes vähän vetristyisi.
En sitten tiedä, että auttaako tämä kurkkukipuun. Vähän veikkaan, ettei auta, mutta jos nyt sattuisi, että nämä asiat ovat yhteydessä toisiinsa niin saatathan myös selättää kurkkukivun siinä samalla. :)

HOX! Nämä ovat sitten vain minun mietintöjäni, en ole lääkäri enkä alan ammattilainen. Joten suhtaudu ehdotuksiini varauksella, koska itsehän olet oman kehosi asiantuntija ja jos jokin asia tuntuu pahalta niin älä tee sitä.

House: En tiedä mitkä arvot olivat, lääkäri vain ilmoitti, että ovat kohdallaan. Tiedä sitten. Mutta onko sellainen mahdollista, että kilpirauhasen vajaatoimintaa ei välttämättä löydetä ensimmäisellä kerralla?

Kävin juuri tunnin mittaisella reippaalla kävelylenkillä. Lenkin aikana olo oli ihan ok, sitä jopa mietti vähän muutakin kuin kipeänä oloa. Kotiin päästyä suihkun jälkeen taas surkea olo, tuntuu kuin olisi 40astetta kuumetta. Olen ensi viikolla menossa yksityiselle sisätauti lääkärille sekä homeopaatille. Mikäli näiltä ei löydy vastausta, taidan lopettaa ruikuttamisen ja lyödä itsekin vain hanskat tiskiin ja odotttaa siinä toivossa jos tämä olisi vain jotain ohimenevää, kuten mainitsit aikaisemmin puntti1234, että oma tautisi meni ajan kanssa ohi.
Kirjoittelen mitä sanoivat!

Jos vaikka unohdetaan se homeopatia heti alkuunsa ja säästetään ne rahat sille sisätautilääkärille. Eikä sähköyliherkkyydelle kannata montaa ajatusta uhrata. Pahimmassa tapauksessa juokset muuten kohta ympäri taloa jonkun epämääräisen mittarin kanssa ja vaahtoat siitä, miten olo on nyt niiin paljon pahempi, kun yksi töpseli on väärin päin :banghead:

Ite oon kärsiny hengitystietulehduksista, kuumeisesta olosta, hengenahdistuksesta ja keuhkoputken kivusta yli pari vuotta. Voin kirjotella lisää edellämainituista oireista ja psyyken osuudesta tähän myöhemmin. En jaksa mitään ihan hirveetä romaania kirjotella kännykällä. Mut enivei, yksityinen sisätautilääkäri kuulosti oikein hyvältä. Mene ihmeessä, jos perse kestää.

House: En tiedä mitkä arvot olivat, lääkäri vain ilmoitti, että ovat kohdallaan. Tiedä sitten. Mutta onko sellainen mahdollista, että kilpirauhasen vajaatoimintaa ei välttämättä löydetä ensimmäisellä kerralla?

Tuo on hyvin todennäköistä ja todennäköisyys vain kasvaa, jos olet käynyt kunnallisella.

Tuo on hyvin todennäköistä ja todennäköisyys vain kasvaa, jos olet käynyt kunnallisella.
Offtopicina kerron tarinan. Olen joskus kirjoittanutkin tästä, mutta sopii tähän hyvin. Emäntä alkoi muutama vuosi sitten lihoa, oli väsynyt, iho oli kuiva, koitti päästä painosta eroon tuloksetta jne. Kaikki viittasi kilpirauhasen vajaatoimintaan ja se kävi sitä muutamaan otteeseen valittamassa työpaikkalääkärillä. Lääkäri oli vain sitä mieltä ettei sitä mikään vaivaa ja kannattaa lopettaa se laihduttamisen yrittäminen kun se vaan stressaa elimistöä eikä sen takia paino tipu ja muuta liibalaabaa. Ei suostunut edes lähettämään kokeisiin ennen kuin ties kuinka monennella kerralla kun sitä vaatimalla vaadittiin. Kun tulokset tuli, oli ne aivan normaalin alarajalla, mutta koska ne oli vielä normaalin puolella, oli tämä homo sitä mieltä ettei lääkitystä tarvita.

Siinä vaiheessa emäntä kuvaannollisesti totesi että pidä tunkkis ja maksoi itsensä kipeäksi "oikeasta" lääkäristä. Ei mennyt kovinkaan kauaa kun sieltä tuli tulokset ja lääkitys määrättiin ja kun se parin kuukauden sisällä alkoi potkia kunnolla, niin kas kummaa kun kaikki muuttui. Paino ja väsymys lähti ja kaikki on kaikin puolin ok. Sitä vain on harmiteltu kon koko paranemisprosessi lykkääntyi ties kuinka paljon siinä välissä kun apina ei tehnyt mitään. Ja siinä välissä tilanne vain paheni ja painoa tuli koko ajan lisää. Olisi ollut hieman vähemmän laihduttamista jos asiaan olisi heti puututtu. No, nyt on nyt ja paino on helposti normaalipainon puolella ja kaikki on bueno, kiitos hyvän lääkityksen.

Niin ja itse aiheeseen sen verran, että vaikka nämä nyt on pelkkiä arvauksia mitä täällä voi tehdä, niin tota tekstiä lukiessa huusin melkein ääneen täällä, että: "HOMETTA! SE ON PERKELE HOMETTA!" Ihan niin kuin puntti1234 oli myös ajatellut. Siitä olisi ainakin hyvä lähteä liikkeelle ja sulkea se pois. Kuulostaa aika paljon sellaisilta vaivoilta mitä se voi aiheuttaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lähde? Yksittäinen anekdootti ei kelpaa. Kysyn koska en tiedä ja olisi mielenkiintoista lukea aiheesta.

Tuollaiseen voi olla vaikka mitä syitä. Ja vaikka jollain olisikin samat oireet niin ei välttämättä ole kyseessä sama asia. Hyvinkään reissun jälkeen varmaan tiedätte enemmän.

Homeen mittaus olisi varmaan aika tärkeää, mutta katselin noita hintoja. Onko ne tosiaankin tonnin luokkaa? Aika suolaiselta kuulostaa näin duunarin korvaan.. Jos pyytäisin vaikka yksityiseltä sisätauti lääkäriltä uusia kilpparikokeita sun muita tutkimuksia näin alkuun. Kuolisin vitutukseen varmaan viimeistään siinä vaiheessa kun kämpän home testit näyttäisivät negatiivista.
Ainiin ja onko mahdollista, että vain minä reagoisin homeeseen eikä kukaan muu perheestäni?

Tornipete, se on toki mahdollista, että vain sinä reagoisit. Jos homeen määrä on todella pieni, mutta sinä olet yliherkkä sille niin välttämättä muut eivät huomaa hometta. Kuten sanoin, kaikki on yksilöllistä. Mittaukset ovat todella suolaisen hintaisia ja ymmärrän, että normaali duunari ei mielellään ankaralla työllä ansaittuja pennosia käytä tuollaisiin. Käy siis ensin siellä sisätauti lääkärillä ja jos vieläkään ei mitään löydy ja olo on samanlainen niin sitten kannattaa jo vakavasti miettiä sitä homearvojen mittausta.
Vielä yksi kysymys: Onko sinulla astma? Jos olet astmaatikko niin en ihmettelisi sitä, että ylireagoit homeeseen ja muut eivät edes huomaa hometta.

Lisäksi vielä, lueskelin lisää homeen oireista ihmisellä ja voi hemmetti, mulla on ne kaikki - ihan jokainen. Voiko lääkäri todeta altistumisen homeelle tai siis, voiko se löytyä verikokeista tai jotain? Olen todella tietämätön näissä jutuissa. Muutin nyt väliaikaisesti pois kämpästäni. Katsotaan miten alkaa vaikuttamaan, aion kyllä silti käydä ensiviikolla varaamillani lääkäri käynneillä.

edit: puntti1234: sairastin lapsena ns. lapsiastman.

Niin mitä, mikä vitun lähde, Pubmed vai? Kai se nyt kelpaa jos useampi kilpparipotilas itseni mukaanlukien on huomannut asian.
Jos sieltä löytyy, vaikka. Ei vaan noitakin on tutkittu miten eri hoitolaitoksissa tunnistetaan jokin tietty sairaus, joten ihan mielenkiintoista olisi lukea jos kilpirauhasongelmien suhteen on sellaista tutkimusta Suomessa tehty.

Juu, home aiheuttaa erilaisia oireluita eri henkilöille.

Joo kuten sanoin, oireesi ovat todellakin sen tapaisia, että homeesta on kyse. Ikävä kyllä, lääkäri ei pysty millään konkreettisilla testeillä kertomaan oletko altistunut homelle. (Korjatkaa jos olen väärässä) Lääkäri voi kylläkin antaa oman diagnoosinsa oireidesi pohjalta, mutta sehän ei tottakai ole sitten varma, että onko diagnoosi oikea. Lääkärit eivät myöskään ikävä kyllä pysty hoitamaan homeelle altistunutta vaan ainoa tapa päästä oireista erilleen on muutto tai koko kodin remppa.
Melkein unohdin mainita, hometarkastus ei välttämättä maksa sinulle yhtään mitään. Voit pyytää terveystarkastaa käymään kotonasi. Hän tekee arvion onko kotonasi hometta haistelemalla ja vähän tutkimalla, ei vielä kuitenkaan tee mitään mittauksia. Jos hänen mielestään talossasi on hometta niin hän määrää mahdolliset jatkotoimenpiteet ja tätä kautta ne ovat ilmaisia. Tämä tulee toki viemään jonkin aikaa. Ja terveystarkastajan arviohan ei välttämättä ole oikea, koska kaikki homelajeja on niin paljon erilaisia ja moni niistä ei haise millekään, joten niitä ei voi todeta ilman mittauksia.
Oletko muuten vasta muuttanut uuteen asuntoosi? Kysyn tätä siksi, koska on mahdollista, että altistuit homeelle edellisessä asunnossasi ja jos tästä ei ole pitkä aika niin oireet eivät ole vielä häipyneet.

Mainitsit myös, että sairastit lapsiastman. Onko sinut siis nyt todettu terveeksi ja koska et enää ns. ollut sairas? Pitää myös ottaa huomioon, että olethan voinut tässä välissä saada astman uudestaan, vaikkakin se aikuisiällä on harvinaisempaa. Ajattelet varmaan, että olisit huomannu jos sinulla olisi astma, mutta tilanne ei ole aina tämä. Astman oireet saattavat välistä olla niin pieniä, että et edes huomaa niitä.

Yksi ehdotus homeen ohelle: mononukleoosi. Itse sairastin tuota tautia palttiarallaa puoli vuotta. Oireina väsymys, kurkkukipu ja kuumeilua. Oireet menivät aaltomaisesti, koskaan en kunnolla parantunut. Googletappa tuo ja kysy seuraavalta tohtorilta voiko tuota sulkea pois, jos niin ei ole ko tehty.

puntti1234: Olen asunut nykyisessä kämpässäni kolmisen vuotta. Minut "todettiin" parantuneeksi lapsiastmasta lapsena, eikä minulla ole mielestäni ollut astman oireita sen jälkeen.

Spidey: En usko, että kyseessä olisi mononukleoosi, mutta kiitos neuvosta. Kysyn tohtorilta vielä tarkemmin.

Näissä jutuissa vaan tuntuu siltä, että mitä enemmän lukee internetistä tietoa sitä sairaammaksi itsensä tuntee. Sitä löytää jokaisen taudin itsestään, oireet täsmäävät kaikkeen. Heh. Tuo home juttu nyt tuntuisi olevan osuvin.

Tornipete, olen kanssasi aivan samaa mieltä. :D Sitä tulee vainoharhaiseksi kun lukee kaikista mahdollisista taudeista ja joka taudista löytää jonkun oireen joka sopisi omiinsa. Olen kuitenkin melko varma, että kyse on homeesta.
Voihan kyse olla jostain harvinaisemmastakin sairaudesta, mutta niistä en tiedä mitään ja vain lääkärit voivat sellaiset todeta.. Kuitenkin 98% tapauksista kyse on jostain aivan normaalista niin on aivan turha omin voimin lähteä netistä etsimään, että mitä kaikkea sitä voisi sairastaa.
Lisäys: En usko, että hometta on ollut entisessä kämpässä kun olet jo 3 vuotta muualla asunut. Ainakin sen voi sulkea pois heti alkuunsa.

Back
Ylös Bottom