Mikä ensimmäiseksi kitaraksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepsis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt harmittaa ainostaan se, että tuosta kitarasta tuli haaveiltua monia vuosia, mutta aina sitä sai itselleen vakuutettua, että en minä sitä kuitenkaan ikinä opi soittamaan.

Vähän sama juttu itellä. Ois pitäny hankkia/mankua kitara sillon ala-asteella, kun tuli kuunneltua gunnareita ja slashin sooloja. Toisaalta typerä itkeä menneiden perään. Pääasia että tajus vihdoin hommata kepin! Välillä vaan tuntuu, että hirvee kiire kun on näin myöhemmällä iällä aloittanut. Saatana, onhan tässä koko loppuelämä aikaa. :whip:

Perkele osta puuilosta jos semmone löytyy kylästä, 60 eurolla kunno sähkö keba. Perkele että soi varmaa hyvin. ;D. Omani eka sähkö skeba o vieläkin toimiva ihana Ibanez SZ320 http://www.music123.com/Ibanez-SZ320-i90276.music
Ostin Kuopion Flangerista 370 e, lähti aika helvetin halvalla.

PS. taisin olla aika helvetin myöhässä ;l

Multa löytys lähes käyttämätön Fender Squier mut en saa vissii myydä. Sillä en mitää tee kylläkään. Sitä voisin varmaan suositella.

Kysy iteltäs, jos saisit vaikka luvan myydä se? :hyper:

Entäs Gretch, nimenomaan White Falcon, jollaisella Billy Duffy soitteleiksee, onko se liian hieno/hyvä aloittelijalle?

Toinen kysymys; kun jengi täällä käy puntilla ja soittelee, häiritseekö se punttaus soittamista? Meinaan jos on esmes selkäreeni alla, ja näpit väsyneet, niin tuleeko soitannasta enää mitään?

Toinen kysymys; kun jengi täällä käy puntilla ja soittelee, häiritseekö se punttaus soittamista? Meinaan jos on esmes selkäreeni alla, ja näpit väsyneet, niin tuleeko soitannasta enää mitään?

Mulla ainakin on sormet tönkissä reenin jälkeen aika pahasti, mutta siitä selviää vain pitemmällä lämmittelyllä. Joskin se on välillä aika perseestä lämmitellä kauan ennen kuin sormet toimivat.

Gretch on hyvä skeba, eikä mun mielestä voi olla liian hyvää kitaraa aloittelijalle. Huonolla kitaralla ei oikeen motivaatio pysy korkeella ja toisaalta taas tosi hyvää kitaraa ei ehkä aloittelijana osaa arvostaa tarpeeksi. mielummin kuiten hyvä kuin huono.

Ja itse taas olen hankkimassa ensimmäistä metallikielistä kitaraani. Tähän asti olen soitellut nylonkielisellä. 199 €:lla saisi Ibanezin PF- sarjan kitaran ilman mikkiä ja 270 €:lla mikin kanssa. En tiedä oikein mitään kitaroista ja myyjät voivat tietysti sanoa mitä haluavat jotta ostaisin soittimen, mutta ilmeisesti mikki kannattaa kuitenkin ottaa joka tapauksessa, koska se ei haittaa soittamista jos sitä ei käytä ja voi tulla tarpeeseen myöhemmin. Jos kitarasta on valmis maksamaan max 300 €, niin onko sen alla oikeestaan väliä, minkä valitsee? , vai onko kaikki mikilliset teräskieliset akustiset kitarat yhtä huonolaatuisia?

vai onko kaikki mikilliset teräskieliset akustiset kitarat yhtä huonolaatuisia?
No ei ne aivan taida kaikki yhtä huonoja olla jos toinen maksaa 300e ja toinen 3000e. Mulla saattas mennä usko soittamiseen jos noiden välillä ei olis eroja.
Ja asiaan, eli voin samantein sanoa että et ole saamassa hyvää Mikillistä teräskielistä tuolla max 300 euron budjetilla. Et oikeastaan edes hyvää metallikielistä ilman mikkiä.
Jos sen on pakko olla alle 300e niin kato vaikka Yamahan tai Ibanezin halpiksia. Ne on ihan hyvälaatuisia tuohon hintaan.

No ei ne aivan taida kaikki yhtä huonoja olla jos toinen maksaa 300e ja toinen 3000e. Mulla saattas mennä usko soittamiseen jos noiden välillä ei olis eroja.
Ok, muotoilin huonosti lauseen. Tarkoitin, että jos on valmis maksamaan vain 300 € kitarasta, niin ovatko kaikki sen hintaluokan mikilliset teräskieliset akustiset kitarat saman laatuisia, eli ei väliä minkä ostaa.

Juu kyl mie ymmärsin. Piti vaan nusasta pilkkua, kun panetti niin vietävästi. Ja kyllä, lähes kaikki 300e budjetissa olevat teräskieliset on aika laaduttomia. Voi niillä soittaa, mutta ei se pitemmän päälle kivaa ole.

Jos sellaiset "perus/vintage"-malliset kitarat kiinnostaa, löytyy Epiphonelta ihan käypä Gibson kopioita. Hintaa about € 400-500.

Mä olen niitä keikoilla ja jopa levyttäessä käyttänyt (Flying V ja Les Paul kopiot..)

Kaikki tän luokan skebat on kuitenkin melko yksilöitä, parasta olisi ensin syynätä/kokeilla jos mahd. Jos on ihan aloittelija, voi ostaa halvemmankin.

Jos jotakuta nuo vee-malliset kepit kiinnostavat, yksi vaihtoehto tuossa hintaluokassa on Dean V. Itse tykästyin kyseiseen keppiin ja ostin sen ihan täältä kotosuomesta, ja vieläpä reilusti halvemmalla kuin mitä se nykyisin musik-produktiv.de:ssä maksaa.

Hemmetin kiva soitettava, ok mikit vakionakin, tasapaino ja hihnalenkkien sijoitus parempi kuin Epin v-kopioissa ja kaupan päälle kevyempikin, vaikka onkin mahonkibodyllä ja kaulalla. Myös värivaihtoehtoja löytyy, alla esimerkkinä linkki kitaraan, joka mulla on:

Dean V Braziliaburst @ musik-produktiv.de

Miinuspuolena:
- Deaneja ei taida kukaan tällä hetkellä tuoda Suomeen -> netistä tilattaessa et pääse käpistelemään tuotetta etukäteen
- istualtaan soitteluun ei mikään v-mallinen keppi ole optimaalinen (tosin kuka nyt sähkistä istualtaan haluaisikaan soittaa ;))

Eräs musiikkiliike täällä kotisuomessa myy Harley Benton HBD 500- elektroakustista kitaraa hintaan 185 €. Tämän halvemmalla en ole löytänyt el.-ak- teräskielistä kitaraa, paitsi sitten käytettynä. Kelpaisiko tuo aloittelijalle, vai onko tosi halvoissa kitaroissa sitten jotain sellaisia vikoja, että niillä on vaikeampi ehkä opetella soittamaan (kielet "joustaa" tai barre- otteet ei meinaa onnistua kun kaikki kielet ei ole samalla tasolla tms)?

Liitteet

• harley_benton_hbd500nt_pimx_174536.webp
    harley_benton_hbd500nt_pimx_174536.webp
    6,6 KB · Katsottu: 309

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noista elektroakustisista en ihan varmaan mene sanomaan, mutta ainakin sähkisten puolella noi Harley-Bentonin halpisritsat on lähes paskinta mitä löytyy.Itse kattoisin ennemmin jotain halpaa Yamahaa tai Ibanezia..

Joo mieki kattosin mielummin Yamahaa, tai Ibaa. Kaikista mieluiten kuitenkin nostaisin budjettia. Harleyn kanssa sie et tee oikeen mittään. Ei mitenkää liian hyvä taso. Ja tuokin malli on Ovation kopio johon on käytetty vähän erilaista rakennustekniikkaa, kuin normaaleihin akkareihin. Voin luvata, ettei Harley Benton ole onnistunut kopioimaan tekniikkaa hyvin, saatika hinta/laatusuhdetta vastaavaksi. Miks sen pitää olla just mikkien kanssa? Eikö pelkkä teräskielinen kelpais?

Joo mieki kattosin mielummin Yamahaa, tai Ibaa. Kaikista mieluiten kuitenkin nostaisin budjettia. Harleyn kanssa sie et tee oikeen mittään. Ei mitenkää liian hyvä taso. Ja tuokin malli on Ovation kopio johon on käytetty vähän erilaista rakennustekniikkaa, kuin normaaleihin akkareihin. Voin luvata, ettei Harley Benton ole onnistunut kopioimaan tekniikkaa hyvin, saatika hinta/laatusuhdetta vastaavaksi. Miks sen pitää olla just mikkien kanssa? Eikö pelkkä teräskielinen kelpais?
Myyjä sanoi, että mikin kanssa on jonkin verran kalliimpi, mutta kun sellaisen yleensä tulee haluamaan myöhemmin kuitenkin, niin helpompi olisi ostaa valmiina. Itse en tiedä, että tarviinko sellaista. En mä ole ajatellut kyllä mihinkään bändiin mennä, että sen puoleen ei näkyis tarvetta ainakaan vielä.

Myyjä sanoi, että mikin kanssa on jonkin verran kalliimpi, mutta kun sellaisen yleensä tulee haluamaan myöhemmin kuitenkin, niin helpompi olisi ostaa valmiina. Itse en tiedä, että tarviinko sellaista. En mä ole ajatellut kyllä mihinkään bändiin mennä, että sen puoleen ei näkyis tarvetta ainakaan vielä.
Päh pöh, se myyjä tahtoo sulta vaa fyrkkaa enemmän. Valmiiks asennetut mikit yleensä on vähän huonompaa kamaa. Varsinkin halvemmissa kitaroissa. Sijoittaisin sen mikkiin menevän +- 100euroa siihen kitaran laatuun. Ei sillä mikillä tee mittään, jos ei ole bändiä minkä kanssa pitäis keikkailla. Ja jos kävis kato niin hyvä mäihä että löydät hyvin soivan kitaran niin sen pitäs piettää möykkää ilman mikkiäkin aivan riittämiin.
Ite soitin pari viikkoa semmosella teräskielisellä jossa oli helvetin mahtava ja massivinen soundi. Hipaisin vain kieltä vahingossa niin kitara tuotti yhtä ison äänen kuin nykyinen oma akustiseni normaalisti soitettuna.
Kato nuita kitaroita myös käytettyinä. Valmiiksi "auki" soitettu akustinen on useasti parempi soitettavuudeltaan ja soinniltaan kuin tehdasuusi. Tää johtuu siitä että muutaman vuoden soitettu kitara on jo tottunut ilmastonmuutoksiin ja puut ovat eläneet "kohdilleen" valmiiksi.

edit. Ja se voi aivan hyvin olla useammankin vuoden vanha soitin. Tällä tavalla saattasit saada jonku oikeasti hyvän kitaran, jonka ovh voi lähennellä jo 600 euroa, tai enemmänkin.

Eräs musiikkiliike täällä kotisuomessa myy Harley Benton HBD 500- elektroakustista kitaraa hintaan 185 €. Tämän halvemmalla en ole löytänyt el.-ak- teräskielistä kitaraa, paitsi sitten käytettynä.

Tsekkaapas Oulun soitin ja tarvike -liikkeen nettisivut. Myyvät Ibanezin V70 elektroakustista 169€:lla. Itse tilasin ko. kitaran tuolta ja olen ollut tyytyväinen. Liikkeellä on nopea toimitus, taisi parissa päivässä tulla.

Ja ko. kitara oli Helsingissä joka paikassa muutaman kympin kalliimpi silloin, kun minä etsin kitaraa.

Tsekkaapas Oulun soitin ja tarvike -liikkeen nettisivut.
Tosiaan, kyseinen kitara olis vieläkin 16 € halvempi kuin Helsingissä, mutta kun joudun postiennakolla (+15€) kitaran tilaamaan, niin sen hinta nousee samaan kuin HKI:ssä, mistä voisin sen noutaa kaupasta samantien.

Itse ainakin suosittelisin, että et ostaisi mitään ilman että pääset ensin testaamaan sitä keppiä(ellei sitten ole hyvät palautusoikeudet). Noissa halvemman hintaluokan kepeissä se laatu eri yksilöiden välillä nimittäin heittelee paljonkin. Jos kitaran viimeistely on erittäin heikkoa (esim. kiero kaula, nauhat huonosti viimeisteltyjä, vireongelmat jne.), tappaa se kyllä sen soittoinnostuksen heti alkuunsa. Mitä olen kuullut, niin noissa Harley-Bentoneissa varsinkin viimeistely on usein todella kehnoa ja vireongelmat yleisiä. Poikkeuksia tietenkin löytyy.

Kannattaa käydä osoitteessa www.muusikoiden.net kyselemässä, ja myös haulla löytyy sieltä paljon tietoa mitä kannattaa ja mitä ei kannata ostaa..

Ja se vielä noista mikeistä, että noin halvoissa kitaroissa myös niitten mikkien laatu on usein heikko, ja kitara saattaa kuulostaa ihan kauhealta hyvälläkin vahvistimella soitettaessa.

Tiedoksi niille jotka ensimmäistä kitaraa etsivät:
Ainakin toistaiseksi Hki:n keskustassa Levytukku myy Ibanezin V70- mallista akustista teräskielistä kitaraa kampanjahintaan 99 € ja kaupan päälle saa heppoisen kantokassinkin. Muissa liikkeissä hinta on n. 135 - 155 €.
V70BK.jpg

Edit. Ja kyllä sillä ainakin Hotel California näyttää soivan kivasti, mutta en vielä sano mitään 10 minuutin käytön jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom