Mikä ensimmäiseksi kitaraksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepsis
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Multa saisit vähän käytetyn vahvistimen halvalla, Line6 Spider II 15w, lähtis vaikka satasella, 195€ ovh. Vaikka ny sanoitki että vahvistimen malli on alustavasti päätetty nii voithan sitä harkita vielä :P

Itseasiassa tänään käytiin kamoja testailemassa ja hyväksi todettiin. Olisi lähtenyt saman tien mukaan, mutta pankit oli jo menneet piru vie kiinni. :curs: Huomenna haetaan sitten vehkeet kotiin. :D

Ei kai otelaudan radius muuta kaulan leveyttä suuntaan saatika toiseen.

Tajusin kirjoitusvirheeni jälkeenpäin ja arvelinkin jonkun kuittaavan/korjaavan. Kaarevampi kaula
on nopeampi soittoinen ja vaatii vähemmän liikettä soittaessa. Saatanpa puhua paskaa mutta näin ainakin tuntuu, saattaa olla päässäkin vikaa mutta minkäs teet.

Kaarevampi kaula
on nopeampi soittoinen ja vaatii vähemmän liikettä soittaessa.

Tuota.. Ei välttämättä. Ite en oo ainakaan nähnyt kenelläkään revittelijällä radius 7 kauloja, ennemminkin ne käyttää 12 ylöspäin. Kaulan leveys ja kielien etäisyys toisistaan ei riipu radiuksesta

Oppiiko päälle kakskybäsenä vielä rämpyttelemään kitaraa? Ei käytännössä mitään kokemusta kitaran soitosta. Joskus olen miettinyt, että tuollaista akustista olisi kiva soittaa. Pianoa osaan jonkin verran soittaa, mutta siihen loppuu meikäläisen musiikilliset lahjat.

Oppiiko päälle kakskybäsenä vielä rämpyttelemään kitaraa? Ei käytännössä mitään kokemusta kitaran soitosta. Joskus olen miettinyt, että tuollaista akustista olisi kiva soittaa. Pianoa osaan jonkin verran soittaa, mutta siihen loppuu meikäläisen musiikilliset lahjat.

No tottakai oppii vaikka 80-vuotiaana. Sehän on vain itsestään kiinni. Tietysti sävelkorvaa on syytä olla sen verran, että erottaa saundillisesti onko pikkaamassa plektralla kitaran kieliä vai farkkuja polven kohdalta. ;)

Sepsis, miltäs se uusi lelu tuntuu?

Itsellä on n. 7-8 vuoden soittokokemus kitarapuolelta. Olen myös opettanut pari vuotta.

Kun ostat ensimmäisen kitaran, hintahaarukka pyörii n. 500 eurossa, jota halvemmalla en uutena ostaisi minkäänlaista kitaraa. Markkinoilla on halpoja kitaroita mm. kaikenlaisten pakettien mukana, mutta totta puhuen ne Squierit yms. ovat aika kamalia tapauksia. Jos olet tosissasi hankkimassa kitaraa/ aloittamassa soittoharrastusta, kehoitan sinua panostamaan jo ensimmäiseen kitaraan. Itse ostaisin Ibanez- merkkisen, Rg-sarjan kitaran uutena. Uutena nimenomaan sen takia, että kitaralla on silloin takuu. Käytettynä saa halvemmalla, mutta et voi ikinä olla varma ostamastasi soittimesta. Kitaran lisäksi tarvitset vahvistimen, joksi suosittelen Line6 spider2- sarjan 30wat- vahvistinta.

Valitsin tuohon suosituksiksi hinta/ laatu-suhteeltaan hyvät kamat..

No viikonloppuna olin reissussa, joten vain hieman ehti uutta peliä testailemaan. Lähinnä virittelyä tuli opeteltua ja jotain perusotteita. Kyllä se tästä lähtee. Tänään voisi koittaa jotain helppoa riffiä vähän hakea.

Ettei vaan rupea prkl punttitreenit tästä kärsimään, kun ei malta olla rämpyttelemättä. :D

Itse soittopeli tuntuu ja näyttää varsin heenolta. Cubestakin saa irti täysin riittävästi ja varmaan liikaakin kerrostalosoittoon. :thumbs:

Ite aloitin soittamaan 18 vuotiaana. Kyllä sitä oppii ihan hyvin vanhemmallakin iällä, auttaa jos treenaa 6-10 tuntia päivässä muutaman vuoden

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite aloitin soittamaan 18 vuotiaana. Kyllä sitä oppii ihan hyvin vanhemmallakin iällä, auttaa jos treenaa 6-10 tuntia päivässä muutaman vuoden

Epäilemättä tuosta olisi apua... :D

No jos tässä nyt pyrkisi sen 1,5-3 tuntia päivässä renailemaan. Muuten rupeaa nuo punttihommat kärsimään liikaa.

Mihin kannattaa alussa panostaa ja lähteä harjoittelemaan. Virittäminen on jo omasta mielestäni hallussa. Kannattaisiko nyt sitten alkaa opettelemaan helppoja sointuja ja vaikka jotain helppoja biisejä tapailemaan. (Kuten olen nyt yrittänytkin).

Minulla on metallikielinen akustinen, eikä tuollaista kannattaisi kenenkään ensimmäiseksi kitaraksi ostaa. Joutuu sormilla puristamaan ihan törkeästi, että se soisi mitenkään. Esimerkiksi barresta on turha edes haaveilla.

Jospa sitä sähkärin joskus hommaisi.

6-10 tuntia? Ei siinä mitään, mutta nostan hattua jos ehtii ja pystyy noin paljon harjotella mielekkäästi. Jos käy töissä/koulussa 8h päivässä, siihen päälle läksyt, 3-4x vkossa 2h salia, niin ei tossa kyllä muuta ehdi enää tehä ku soittaa (vkonloput erikseen). Ite oon huomannu, että pääasia on se säännöllisyys. Ei häviä "touchi". Koitan ehtiä harjottelemaan ~1h arkipäivinä, joka tekee välillä tiukkaa kun on 10h työvuoroja välillä. Teen tiettyjä tekniikkaharjoituksia, jotta pystys käyttämään ajan mahdollisimman tehokkaasti. En mitenkään pystys putkeen vetämään jotain 2h tehokasta treeniä. Keskityn niin paljon, että oon usein ihan hiessä kun lopetan. Talvellakin. :D

Edit: Mulla tuo tekniikan treenaaminen palvelee ensisijaisesti oman musan tekemistä ja soittamista. Silti, nopea soittaja/tiluttaja ei tarkoita että olis mielikuvitukseton kitaristi tai biisin tekijä. Se on paskojen tiluttajien aiheuttama stereotypia, jota hitaat kitaristit toistelee, kun ei itsellä taidot riitä.. ;)

Silloin aloitin kitaratreenit heti töiden jälkeen ja lopetin kun kävin nukkumaan, ei ollut muita harrastuksia ja viikonloppuna treenasin yleensä kahteen otteeseen. Ite treenit jaoin eri osiin esim. soittaa 30 min. tekniikkaa metronimin säestyksellä, 30 min opettelee teoriaa... Näin tulee treenistä jatkuvasti intensiivistä ja erittäin opettavaista. Siis eihän siinä touhussa mitään järkeä ollut, mut jos haluaa olla jossain asiassa hyvä niin siihen pitää panostaa.
Minusta parasta tekniikkatreeniä on kromaattisenskaalan (4 nuottia per kieli) sahaus ylös alas, siinä saa erittäin kokonaisvaltaisen treenin synkronointi ja oikean/vasemman käden treenit.

Jos nyt pitäis lähtä alusta treenaamaan, niin varmaan ottaisin soittotunteja joltain hyvältä/järkevältä opettajalta (ei opiston humppakomppikitaristilta). Muuten alussa tuppaa jäämään toi teoriapuoli/oppii alussa oikeat tekniikat (ite joutu vaihtamaan muutaman vuoden jälkeen plekutekniikan). Opettelisin varmaan jonkun helpon biisin ja jammailisin stereoitten avustuksella. Bändin perustaminen ja bänditreenit on kanssa aika opettaivaisia ja suositeltavia, eteenkin rumpalin kanssa.
Kuitenkin tärkeintä on se että soittaminen on hauskaa ja mielekästä, jos se ei ole niin ei sitä kauaa jaksa panostaa kunnolla.

Jos nyt pitäis lähtä alusta treenaamaan, niin varmaan ottaisin soittotunteja joltain hyvältä/järkevältä opettajalta (ei opiston humppakomppikitaristilta). Muuten alussa tuppaa jäämään toi teoriapuoli/oppii alussa oikeat tekniikat (ite joutu vaihtamaan muutaman vuoden jälkeen plekutekniikan). Opettelisin varmaan jonkun helpon biisin ja jammailisin stereoitten avustuksella. Bändin perustaminen ja bänditreenit on kanssa aika opettaivaisia ja suositeltavia, eteenkin rumpalin kanssa.
Kuitenkin tärkeintä on se että soittaminen on hauskaa ja mielekästä, jos se ei ole niin ei sitä kauaa jaksa panostaa kunnolla.

Juu, oon ite sen verran jääräpää että tykkään opetella asiat mielummin itse. :D Onhan noita itseoppineita hyviä kitaristeja paljon. Välillä tietty hyvä kysyä neuvoa esim. forumeilla. Hommasin myös tekniikkatreenejä varten Troy Stetinan Speed mechanics for lead guitar - kirjan (http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet?action=productInfo&productID=1673669). Ihan pätevä tekele jos haluaa valmiita harjoituksia. Mukana tulee CD:kin.

No niin nyt on kolmisen viikkoa renattu tuon Ibanezin kanssa ja nyt rupeaa jo hieman sormetkin tottelemaan. Tänään pystyi ensimmäisen kerran soittamaan suoraan levyn päälle siten, että se kuulosti menevän sinnepäin. Kipale oli äärimmäisen vaativa Kotiteollisuuden "Helvetistä Itään".:D

Pakko sanoa, että on kyllä hieno fiilis. :thumbs:

No niin nyt on kolmisen viikkoa renattu tuon Ibanezin kanssa ja nyt rupeaa jo hieman sormetkin tottelemaan. Tänään pystyi ensimmäisen kerran soittamaan suoraan levyn päälle siten, että se kuulosti menevän sinnepäin. Kipale oli äärimmäisen vaativa Kotiteollisuuden "Helvetistä Itään".:D

Pakko sanoa, että on kyllä hieno fiilis. :thumbs:

Varmasti on:thumbs: perhana ku ei ite taivu tollaseen, siis noihin soittimiin, tuntunu aina ettei kykene/oppis ikinä soittaan.
Rytmitajua nyt ainakin omasta mielestä on jonkun verran....
Syntikkaa joskus haaveillu...ehkä laulu tulis helpoiten iteltä, mutta laulutekniikka harjoitteluineen veisi sen 10vuotta että kehtaisi ees ukko nooaa laulaa, koska sen oman äänen luonnollisuus ilman maneereita kestäisi kauan. (esim. tangot(mustalaismaneeri), yms humpat, todella monet tunnetut bändit käyttävät noita maneereita, mitä on helppo matkia)
Tulipa kunnon offtopic

Varmasti on:thumbs: perhana ku ei ite taivu tollaseen, siis noihin soittimiin, tuntunu aina ettei kykene/oppis ikinä soittaan.
Varmasti kuka tahansa pystyy harjoittelemalla oppimaan jonkun instrumentin ihan kohtuullisella tasolla. Ei tässä meikäläiselläkään tavoitteet kovin korkealla ole, kunhan pikkuhiljaa opettelee eri jutuja ja omaksi ilokseen (ja naapureiden :D ). Mitään kummoista soittajaa minusta ei varmaan koskaan tule, mutta ajan kanssa varmasti pikkuhiljaa kehittyy näin vanhemmallakin iällä. Vielä kun sitä aikaa saisi haalittua jostain lisää.

Nyt harmittaa ainostaan se, että tuosta kitarasta tuli haaveiltua monia vuosia, mutta aina sitä sai itselleen vakuutettua, että en minä sitä kuitenkaan ikinä opi soittamaan.

Varmasti kuka tahansa pystyy harjoittelemalla oppimaan jonkun instrumentin ihan kohtuullisella tasolla. Ei tässä meikäläiselläkään tavoitteet kovin korkealla ole, kunhan pikkuhiljaa opettelee eri jutuja ja omaksi ilokseen (ja naapureiden :D ). Mitään kummoista soittajaa minusta ei varmaan koskaan tule, mutta ajan kanssa varmasti pikkuhiljaa kehittyy näin vanhemmallakin iällä. Vielä kun sitä aikaa saisi haalittua jostain lisää.

Nyt harmittaa ainostaan se, että tuosta kitarasta tuli haaveiltua monia vuosia, mutta aina sitä sai itselleen vakuutettua, että en minä sitä kuitenkaan ikinä opi soittamaan.

Kyllähän se varmasti noin onkin, siis tuo ensimmäinen lause.
Pitiköhän pistää Rolandin syna ja laadukas stereomikki tilaukseen.:D joku päivä sitten...

Itsellä on n. 7-8 vuoden soittokokemus kitarapuolelta. Olen myös opettanut pari vuotta.

Kun ostat ensimmäisen kitaran, hintahaarukka pyörii n. 500 eurossa, jota halvemmalla en uutena ostaisi minkäänlaista kitaraa. Markkinoilla on halpoja kitaroita mm. kaikenlaisten pakettien mukana, mutta totta puhuen ne Squierit yms. ovat aika kamalia tapauksia. Jos olet tosissasi hankkimassa kitaraa/ aloittamassa soittoharrastusta, kehoitan sinua panostamaan jo ensimmäiseen kitaraan. Itse ostaisin Ibanez- merkkisen, Rg-sarjan kitaran uutena. Uutena nimenomaan sen takia, että kitaralla on silloin takuu. Käytettynä saa halvemmalla, mutta et voi ikinä olla varma ostamastasi soittimesta. Kitaran lisäksi tarvitset vahvistimen, joksi suosittelen Line6 spider2- sarjan 30wat- vahvistinta.

Valitsin tuohon suosituksiksi hinta/ laatu-suhteeltaan hyvät kamat..

Itellä 10vuoden soitto kokemus, esimerkiksi konservatorio tasolla.. ja aika paljon olen testaillu kamoja jos jonkin merkkistä ja näköistä kitaravehjettä..
Ensimmäiseksi kitaraksi mahdollisimman hyvä.esim juuri Ibanez rg, helppo soittaa (sopivan ohut kaula) ja mikitkin on näissä hyvää tasoa..

vahvistan late86 suositukset merkeistä ja malleista..:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom