Mikä avuksi heikkoselkäiselle?

Päivää kaikille. Olen uusi tällä foorumilla, mutta punttien parissa on tullut aherrettua jo noin viisi vuotta.

Ongelmani on alaselän heikkous, ja epäilen, että mulla on joku synnynnäinen/rakenteellinen vika alaselässä.

Pituutta on kertynyt kunnioitettavat 170 cm ja painan 80 kg. Luusto minulla on mallia nainen, esimerkkinä ranteen paksuus on vain 17 cm ja olkavarsi jännitettyna 42 cm.

Ylävartalossa ja käsissä on kokoiselleni voimaa ja ihan hyvin ja pahimmat ongelmakohtani ovat jalkakyykky ja maastaveto, jotka eivät suju, vaikka tekniikkaa pienillä painoilla olen yrittänyt hieroa jo pitkään.

Jalkakyykkyä tehdessä jo painot niskaan ottaessa tuntuu, että "lantio kaatuu" välittömästi ja epäkkäisiin sattuu niin perkeleesti vaikka tanko on takuulla oikeassa kohdassa ja ryhti on varmasti kunnossa. Jos taas yritän tehdä kyykkyä smith-koneessa niin koko noston ajan tuntuu sellainen heikkouden tunne, että nostoon ei saa millään ohjattua kaikkia voimia ja koko nosto menee ihan harakoille. Kumpikaan kyykky ei minulla edes tunnu jaloissa ja alkaa tuntua siltä, että jatkossa teen voimaliikkeenä pelkästään prässiä, koska se sentään tuntuu jaloissa ja siinä saa edes vähän romuakin lastattua.

Maastaveto taas on teknisesti ihan hyvin hallussa, mutta siihen ei kärsi laittaa painoa yhtään, koska alaselkä valittaa heti jo noin 140 kilossa, vaikka hammasta purren sillä pystyn noin 15 toistoa tekemäänkin, tuntuu siltä, että jokainen toisto on viimeinen ja lopetettuani huimaa ja sydän hakkaa niin perkeleesti ja alaselkä on niin hellänä, että kävellessä jalkojen nostaminenkin tuntuu todella veemäiseltä. Teen siis maastavetoa perinteisellä tyylillä, vaikka "sumo-tyyli" sopisi ehkä paremmin, mutta kun ei ole tarkoitus kilpailla niin uskoakseni perinteinen tyyli on parempi yleisvoiman kehittäjä. Samaa ongelmaa on nähtävissä alataljavedossa. Pyrin olemaan käyttämättä tekstiilidopingia eli vyötä, polvirättejä, rannetukia ja vetoremmejä käytän todella harvoin.

Olisiko kukaan törmännyt samaan ongelmaan ja osaisi neuvoa, vai kannattaako unohtaa koko juttu ja keskittyä vain "vahvoihin" lajeihin (penkkipunnerrus, olkapääpunnerukset, ylätaljavedot)?

Ei oo kyllä samanlaisia ongelmia ollu mutta ensimmäisenä tulee mieleen, että yritä parantaa alaselkäsi kuntoa.

esim. aina kun käyt salilla niin treenaat selkääsi ilman painoja tai pienillä painoilla ja venyttelet sitä kunnolla.

(Tää oli sitten mutu)

Vaikee sanoa onko ongelma täysin sama kuin mulla, mut oireet on ainakin samat. Eli mulla todettiin joskus pikkujannuna skolioosi (lähes 50% ihmisistä vaiva löytyy, toisilla vaan pahempana) eli selkäranka on kierossa n-astetta. Useinmiten vaiva johtuu siittä että jalat on pikkusen eripituiset (vääntää väkisin selkää kieroon) Kun tuo mulla todettiin oli selkä 9 astetta vinossa ja kovalla jumpalla sain sen 5 asteeseen. Tohtori-setä alkoi uhkailla jollain 24h lyijyliiveillä ja 11-vuotias poikalapsi tekee lähes mitä tahansa ettei tarvitse laittaa jotain lyijyliivejä päälle! Ja siellä se sitten on ollut siitä asti, eli noin 10 vuotta. Vaivan huomaa varsinkin just mavea tehdessä ja arkisemmista jutuista ilkeimpiä on esim lapiointi. Ratkaisuna on ollut pienemmät painot (n. 80% max) ja selkeen eron huomaan kun tekee aina maven päätteeksi kunnolla vatsalihaksia! Eräs selkäylilääkäri sanoi mulle näin: "Jos on selkä kipeä niin tee vatsalihaksia, jos on niskat kipeät niin venytä kaula-lihaksia. Eli aina vastakkaisia lihaksia." Täytyy sanoa että tämä pitää ainakin mun kohdalla paikkansa. Ja varsinkin selkäongelmissa on yhtä tärkeää tehdä vatsoja mitä selkääkin.

Kiitoksia tiedoista kaikille vastanneille, eiköhän tässä jotain ratkaisuja pidä pikapuoliin alkaan tekemään ja näistäkin on siinä paljon apua.

Hyvää huomenta liike ja erityisesti reverse hypers auttoi ainakin itsellä siihen,etteivät raudat enää tule "läpi". Jullea pienillä painoilla aluksi ja kun ruoto vahvistuu niin lisää romua.

"Hyvää huomenta- liike" on tuttu, mutta mitäköhän tekniikoita nuo muut ylläolevat on? Käyn sellasella pikku salilla ja siellä ei paljon erikoistekniikoita tunneta.

Originally posted by farmiankka
"Hyvää huomenta- liike" on tuttu, mutta mitäköhän tekniikoita nuo muut ylläolevat on? Käyn sellasella pikku salilla ja siellä ei paljon erikoistekniikoita tunneta.

Julle=hyvää huomenta.Tuossa on kuva reverse hypersistä, tuollainen kone olisi ehdoton,mutta olen soveltamalla saanut tehtyä ilmankin: http://www.ironsport.com/article/detail.asp?ArticleID=106

Koneen ja liikkeen on kehittänyt Lou Simmons selkänsä kuntouttamiseen leikkauksen jäljiltä ja lääkäri oli muistaakseni?! sanonut ettei voi treenata enää ollenkaan ja nyt äijällä on useita yli 400 kg kyykky tuloksia yli 50 vuotiaana.

Oolrait, kiitos Danger ja Olbe. Oon tehny tota liikettä ilman vastusta ja todella hyvä se kieltämättä on, mutta ei ole selkääni kuitenkaan parantanut. Mulla on selkä kipee noin 4-5 päivää viikossa ja alkaa pikku hiljaa meneen usko siihen, että sen koskaan kuntoon saisi ja Antijapen mainitsema skolioosi taitaa olla oikea diagnoosi.

Onko teidän saleilla tuollaista reverse hyper -penkkiä? Vaikuttais hyvältä liikkeeltä, ei vaan oikein voi tehdä kun ei ole tuollaista telinettä

Minultakin löytyy selästä synnynnäinen tai lapsuudesta saatu vamma

<=====

eli alaselän jumit ja kivut ovat tuttua. Kyykkyä teen pääsääntöisesti etukyykkynä mutta myös takakyykkyäkin välillä. Maastavetoa en juuri ollenkan koska seuraavat päivät vetojen jälkeen ovat melkoista tuskaa... Oikeastaan kaikissa liikkeissä joita salilla teen pidän tiukan kontrollin enkä lähde hölmöilemään painojen kanssa terveyteni kustannuksella. Vatsalihakset kuntoon ja kaikki kyykky treenit puhtaasti tiukalla kontrollilla niin alkaa ne selkä- ja vatsalihakset vahvistumaan.
Riippuu tietenkin tavoitteista eli jos meinaat isoja rautoja nostaa niin selkääs saat! Olipas hienosti sanottu...
Itse salilla pyrin vain kehoani vahvistamaan ja muokkaamaan ja teen se suurista painoista ja minun kannaltani pahimmista liikkeistä tinkien!
Järki käteen siis jos yhtään on ongelmia selän kanssa! :cool:

Edit: Ai niin... Yks naprapaatti oikeastaan kielsi kovat maastavedot jottei toi selkärankani "tipahda" paikaltaan... :)
Pahalta kuulosti ja pani miettimään, mutta ei siitä kammoa ole jäänyt salitreeniä kohtaan...

Perkele sentään, kun Cartman74:ään ei suositellu jalkatreenien lopettamista kokonaan:D !

No pitää vaan koittaa tökkiä ja pitää se järki päässä, vaikka joka jalkareenin jälkeen selkä onkin kyllä hellänä. Maastavedon taidan lopettaa suosiolla ja alataljaakin pitää miettiä, että mitä reenitekniikoita ottaa käyttöön. Vatsaa on kyllä tullu reenattua niin kauan kun muistan ennen salilla käymistä jääkiekko-, ja nyrkkeiluharrastusten takia, mitä ei välttämättä kyllä uskoisi kun viime vuosina yhdennäköisyys Michelin-Miehen kanssa on lisääntynyt.

Tää on mua vaivannu jo niin kauan, että oon onnistunu jo visualisoimaan itselleni kivun aiheuttajankin kun selkä on oikein kipeä. Se on sellanen punanen lonkero alaselässä nikamien välissä.

Kirjoitit siinä ekassa että epäilet kyseessä olevan joku rakenteellinen vika tms. Oletko käynyt lääkärissä? Tilannetta ja jatkon suunnittelua helpottaisi varmaan merkittävästi, jos saisit selvyyden siitä selkäsi tilasta. Kaiken lisäksi asiantunteva lääkäri/fysioterapeutti voisi antaa vinkkejä siihen, miten selkääsi pystyy/kannattaa rasittaa.

mulla on selän alimmassa nikamassa joku sellanen vika ettei se oo luutunu kunnolla.Kerran oltiin kavereitten kanssa nostamassa lehtikärryjä rappusia pitkin maahan niin ne kärryt luiskahti ja mulla kuulu alaselästä sellanen NAPS.Siitä asti on selkä vihoitellu ja välillä niin pahana ettei kunnolla pysty nukkumaan.Mutta puntteja nostellaan kuin viimestä päivää, vanhana on sitten aikaa parannella näitä vaivoja:)

Originally posted by PMLats
Kirjoitit siinä ekassa että epäilet kyseessä olevan joku rakenteellinen vika tms. Oletko käynyt lääkärissä? Tilannetta ja jatkon suunnittelua helpottaisi varmaan merkittävästi, jos saisit selvyyden siitä selkäsi tilasta. Kaiken lisäksi asiantunteva lääkäri/fysioterapeutti voisi antaa vinkkejä siihen, miten selkääsi pystyy/kannattaa rasittaa.

Olen käynyt sekä lääkärissä, että fysioterapeutilla. Terveyskeskus-lääkäri antoi välilevyn pullistuman tutkittuaan tuttuun tyyliin burana- kuurin, kun kuuli, että nostelen painoja (ensi kerralla väitän olevani hiihtäjä, varmaan saan enemmän sympatiapisteitä) ja fysioterapeutti väitti, että vika olisi vasemmassa nilkassani missä on vähän väljää, ja koitti myydä mulle tukipohjallisia, mutta koska en selitystä uskonut jäi kaupatkin tekemättä.

Täällä Tampereella on onneksi huippuluokan urheilulääkäri ja hän on viimeinen oljenkorteni, jonka aion käyttää kun ensi kerralla selkäkivut ovat kovat.

Epäilen rakenteellista vikaa, koska oikeastaan "koko matkalla" lihaksistoni on kehittynyt epäsuhdasti vasemman ja oikean puolen välillä, vaikka nyrkkeilyaikoinani osasin otella sekä vasen- että oikeakätisesti ja olen tehnyt kaikki mahdolliset harjoitteet jo pienestä pitäen "molemmilta puolilta". Myös nivelien liikkuvuus on erilainen vasemmalla ja oikealla puolella joten joku rakenne vika/rakenteellinen heikkous tulee väistämättä mieleen.

Tosta Reverse Hyper:istä kyselisin.. Eli meidän paskalta salilta tollanen löytyy (Selkäinaho sen sinne kai joskus kauan sitten kuskannu) ja oon aatellu, et vois testaa tota, mut kertokaa vähän lisää tosta harjoituksesta.. mitä hyviä puolia siin on?

En oo "hyvää huomenta" -liikettä tehny, mut maastavetoa sitäkin enemmän ja aattelin, et ois hyvä alkaa vetään jotain toista alaselälle vaikuttavaa liikettä, kuten toi hyper-sydeemi. :kippis1:

Originally posted by Mige
Tosta Reverse Hyper:istä kyselisin.. Eli meidän paskalta salilta tollanen löytyy (Selkäinaho sen sinne kai joskus kauan sitten kuskannu) ja oon aatellu, et vois testaa tota, mut kertokaa vähän lisää tosta harjoituksesta.. mitä hyviä puolia siin on?

En oo "hyvää huomenta" -liikettä tehny, mut maastavetoa sitäkin enemmän ja aattelin, et ois hyvä alkaa vetään jotain toista alaselälle vaikuttavaa liikettä, kuten toi hyper-sydeemi. :kippis1:

En nyt löytänyt tähän hätään artikkelia,mutta mitä Simmonssin artikkelista muistan lukeneeni on tuon liikkeen etuja mm. tuo "terapeuttinen" vaikutus eli alaselkää saa treenattua,mutta ei silti rasita alaselkää?!<=kuulostaa hyvältä. Simmons myös mainitsee,että RH on WSB nostajien veto/kyykky treenin kivijalka ja tekevätkin tuota melkoisen hurjilla painoilla. IMHO itsellä hyöty minkä olen huomannut,kun olen tuota ruvennut vääntämään on se,että raudat eivät mene kyykyssä ala-asennossa "läpi", rauta ei paina selässä samalla tavalla,kun ennen eli antaa tukevuutta nostoihin,myös vedossa olen huomannut,että saan jalat paremmin mukaan.Eivät nuo pelkästään RH:n ansiota ole,mutta erinomainen liike.Kannattaa ehdotomasti kokeilla.

Reverse Hyper on yksi parhaista apuliikkeistä Glute Ham Raisen lisäksi! ja sopii muillekin kuin Westside treenareille:) tee aluksi vaikka sarjat 4x15 niin kyllä kehittyy!

Back
Ylös Bottom