Miinuskaloreista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jukkas
  • Aloitettu Aloitettu
Eli asiahan on tunnetusti niin, ettei lihas kasva miinuskaloreilla. Tarkoituksenani ei siis olekaan lihasmassan kasvattaminen, välttämättä, vaan rasvaprosentin alentaminen, lihasten kiinteytyminen jne. Eli saanko sen sixpackin kuitenkin vaikka olen miinuskaloreilla ja teen punttitreeniä ym kaikenkattavia vatsalihasliikkeitä? Muuttavatko lihakseni muotoaan jollain tavalla? Vai tulevatko ne pelkästään läskin alta näkyviin eikä punttitreenilläni ole muuta merkitystä kuin jo läskin alla olevien lihasten säilyttäminen dieetillä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se nyt on aika lailla kärjistettyä sanoa, ettei lihaksia voi kasvattaa samalla, kun laihduttaa. Itse aloitin punttauksen pari vuotta sitten ja voin vaikka vannoa, että alussa kasvoi sekä lihasmassa, että pieneni rasvaprosentti. Aloittelijalle se on vielä aika helppoa, sitten kun mennään pidemmälle natuna, niin alkaa olla todella vaikeaa. Huolellisella ohjelmalla sekin voinee onnistua... Itseasiassa luulen aina välillä onnistuvani itsekin siinä. Eli vastaus on kyllä; voit saada samalla rasvat pois ja vatsalihaksia kehitetyksi.

Tässä malliksi oma päivärutiinini... Koitettu laskea aika tarkkaan kaikki.

Herätys 06.00, aamu"palaksi" tässä vaiheessa ½l vettä, 1tl kreatiinia, 1tl l-glutamiinia, vitamiinit, 200mg kofeiinia,25mg efedriiniä.

06.30 HIIT (yleensä juosten, joskus käyn myös pyörällä tai uiden vetämässä)
07.30 varsinainen aamupala 1prk raejuustoa, ½l rasvatonta maitoa, 2 ruisleipää, 6 siivua kinkkua ja 6 siivua vähärasvaista juustoa.
10.00 välipala 1prk maitorahkaa ja omena
12.00 1. lounas: 2 ruisleipää, 6 siivua kinkkua, 6 siivua juustoa, 1l rasvatonta maitoa ja 1prk raejuustoa.
14.00 välipala omena ja vähän maitorahkaa, maitoa
16.00 2. lounas ruispastaa, 1 litra rasvatonta maitoa ja 300g pihvi/kanaa/kalaa.
17.30 200mg kofeiinia, 25mg efedriiniä, 1tl glutamiinia, Ed light lemon
17.35 proteiiniatankkaus ennen treeniä
18.00 TREENI
19.10 nopeaa hifiprotskua treenin jälkeen, yleensä ion92
19.30 1/1 sekoitus maltoa ja protskua.
20.30 vähän ruispastaa ja tonnikalapurkki
22.00 purkki raikkaria, 1tl glutamiinia, rasvatonta maitoa ja rasvoja
22.30 Nukkumaan

Efedriinini saan ma huangista, jota olen ostanut laillisesti lisäravinteena, joten pidän itseäni vielä natuna. Jos joku pitää tota nyt jotenkin tekopyhänä, niin ei kannata sanoa, tiedän logiikan heikkouden myös itse. Kuvia kunnosta ennen ja kunnosta jälkeen ei vielä ole, eikä paljoa ole nähtävääkään. Hyvin kuitenkin siihen nähden kehitetty, että aika vähän aikaa treenattu. HIIT tehdään kolmena päivänä viikossa ja treeni 4-5krt riippuen palautumisesta.

jukkas sanoi:
Eli asiahan on tunnetusti niin, ettei lihas kasva miinuskaloreilla. Tarkoituksenani ei siis olekaan lihasmassan kasvattaminen, välttämättä, vaan rasvaprosentin alentaminen, lihasten kiinteytyminen jne. Eli saanko sen sixpackin kuitenkin vaikka olen miinuskaloreilla ja teen punttitreeniä ym kaikenkattavia vatsalihasliikkeitä? Muuttavatko lihakseni muotoaan jollain tavalla? Vai tulevatko ne pelkästään läskin alta näkyviin eikä punttitreenilläni ole muuta merkitystä kuin jo läskin alla olevien lihasten säilyttäminen dieetillä?
Ellei alkutilanne ole paljon läskiä ja vähän lihasta niin kyllä se lihasmassan kasvu on natikalle aika epätodennäköistä miinuskaloreilla. Ulkonäkö kyllä tulee paljon lihaksikkaammaksi kun rasvat kuluu päältä pois. Sixpackin näkyminen on kiinni täysin vatsalihojen muodosta ja rasvakerroksen paksuudesta ihon alla. Tuota muotoa et treenillä voi muuttaa, korkeintaan kasvattaa lihaksia vähän paksummiksi.

Joillain näkyy palikat vaikka olis fläsääkin aika tavalla. Itsellä taas on rasvat aika alhaalla ja silti on packi aika piilossa.

Disabled sanoi:
Se nyt on aika lailla kärjistettyä sanoa, ettei lihaksia voi kasvattaa samalla, kun laihduttaa. Itse aloitin punttauksen pari vuotta sitten ja voin vaikka vannoa, että alussa kasvoi sekä lihasmassa, että pieneni rasvaprosentti. Aloittelijalle se on vielä aika helppoa, sitten kun mennään pidemmälle natuna, niin alkaa olla todella vaikeaa. Huolellisella ohjelmalla sekin voinee onnistua... Itseasiassa luulen aina välillä onnistuvani itsekin siinä. Eli vastaus on kyllä; voit saada samalla rasvat pois ja vatsalihaksia kehitetyksi.

Tässä malliksi oma päivärutiinini... Koitettu laskea aika tarkkaan kaikki.

Herätys 06.00, aamu"palaksi" tässä vaiheessa ½l vettä, 1tl kreatiinia, 1tl l-glutamiinia, vitamiinit, 200mg kofeiinia,25mg efedriiniä.

06.30 HIIT (yleensä juosten, joskus käyn myös pyörällä tai uiden vetämässä)
07.30 varsinainen aamupala 1prk raejuustoa, ½l rasvatonta maitoa, 2 ruisleipää, 6 siivua kinkkua ja 6 siivua vähärasvaista juustoa.
10.00 välipala 1prk maitorahkaa ja omena
12.00 1. lounas: 2 ruisleipää, 6 siivua kinkkua, 6 siivua juustoa, 1l rasvatonta maitoa ja 1prk raejuustoa.
14.00 välipala omena ja vähän maitorahkaa, maitoa
16.00 2. lounas ruispastaa, 1 litra rasvatonta maitoa ja 300g pihvi/kanaa/kalaa.
17.30 200mg kofeiinia, 25mg efedriiniä, 1tl glutamiinia, Ed light lemon
17.35 proteiiniatankkaus ennen treeniä
18.00 TREENI
19.10 nopeaa hifiprotskua treenin jälkeen, yleensä ion92
19.30 1/1 sekoitus maltoa ja protskua.
20.30 vähän ruispastaa ja tonnikalapurkki
22.00 purkki raikkaria, 1tl glutamiinia, rasvatonta maitoa ja rasvoja
22.30 Nukkumaan

Efedriinini saan ma huangista, jota olen ostanut laillisesti lisäravinteena, joten pidän itseäni vielä natuna. Jos joku pitää tota nyt jotenkin tekopyhänä, niin ei kannata sanoa, tiedän logiikan heikkouden myös itse. Kuvia kunnosta ennen ja kunnosta jälkeen ei vielä ole, eikä paljoa ole nähtävääkään. Hyvin kuitenkin siihen nähden kehitetty, että aika vähän aikaa treenattu. HIIT tehdään kolmena päivänä viikossa ja treeni 4-5krt riippuen palautumisesta.

Vautsi vau kiitti infosta. Nyt kyllä tunnustan olevani täysi aloittelija mutta mikä on natu/natikka?

Miksi lihasmassan kasvattaminen on aloittelijalle helppoa? Mulla on kahdentoista kilon käsipainot ja saan vaivalloisesti tehtyä ne 10-12 toistoa eli taitaa olla oikeat painot mulle. :kuola:

Dopey sanoi:
Ellei alkutilanne ole paljon läskiä ja vähän lihasta niin kyllä se lihasmassan kasvu on natikalle aika epätodennäköistä miinuskaloreilla. Ulkonäkö kyllä tulee paljon lihaksikkaammaksi kun rasvat kuluu päältä pois. Sixpackin näkyminen on kiinni täysin vatsalihojen muodosta ja rasvakerroksen paksuudesta ihon alla. Tuota muotoa et treenillä voi muuttaa, korkeintaan kasvattaa lihaksia vähän paksummiksi.

Joillain näkyy palikat vaikka olis fläsääkin aika tavalla. Itsellä taas on rasvat aika alhaalla ja silti on packi aika piilossa.

Hmmm... ensin sanoit ettei miinuskaloreilla voi kasvattaa lihasta. Sitten sanoit että lihaksia voi korkeintaan kasvattaa paksummiksi. Onko tässä jokin ero? Minkä efektin se treenaus saa nyt aikaan niitten lihasten kaa sitten?

Dopey sanoi:
Ellei alkutilanne ole paljon läskiä ja vähän lihasta niin kyllä se lihasmassan kasvu on natikalle aika epätodennäköistä miinuskaloreilla.

Itse olen samoilla linjoilla. Miinuskaloreilla ei juuri lihaa kasvateta natuna. Alottelija voi saada vähän (0-1kg/vuosi) puhdasta lihaa jopa miinuskaloreilla, varsinkin jos rasva% on alussa korkea. Harjaantuneemmalta tämä ei onnistu. Lisäksi kaikenlainen aerobinen harjoittelu on pahasta lihasmassaa hankkiessa, varsinkin jos kalorit on tiukassa.

Natikka/natu on ilman kiellettyjä aineita treenaava/nnut tyyppi.

Dopey tarkoitti, ettei vatsalihasten muotoon voi paljoa vaikuttaa, vaan kokoon. Oli irti tuosta miinuskaloreista. Jos on jo aika tiukassa kunnossa, eli alta 15%, en usko, että miinuskaloreilla voi kehittää lihasta. Mutta jos on 30% rasvat, niin sitten voi. IMHO

VelttoV sanoi:
Natikka/natu on ilman kiellettyjä aineita treenaava/nnut tyyppi.

Dopey tarkoitti, ettei vatsalihasten muotoon voi paljoa vaikuttaa, vaan kokoon. Oli irti tuosta miinuskaloreista. Jos on jo aika tiukassa kunnossa, eli alta 15%, en usko, että miinuskaloreilla voi kehittää lihasta. Mutta jos on 30% rasvat, niin sitten voi. IMHO

Niin eli ne lihakset on siellä läskin alla sen muotoisina kuin ne on, ja niitä voi suurentaa.

Ota toki huomioon että mun kalorivaje ei ole mitään -500 kcal päivässä. Nyt kun on vaan vielä jonkin verran sitä läskiä jäljellä niin ymmärtääkseni noin suuri vaje syö liikaa lihasta. Eli jos vaje on jotain 250 kcal niin EHKÄ sitä lihaskasvua voi tapahtua. Vai onko se pakko olla plussan puolella edes yhden pisteen? Mistäköhän tällänen pilkunviilaus mahtas johtua?

jukkas sanoi:
Niin eli ne lihakset on siellä läskin alla sen muotoisina kuin ne on, ja niitä voi suurentaa.

Ota toki huomioon että mun kalorivaje ei ole mitään -500 kcal päivässä. Nyt kun on vaan vielä jonkin verran sitä läskiä jäljellä niin ymmärtääkseni noin suuri vaje syö liikaa lihasta. Eli jos vaje on jotain 250 kcal niin EHKÄ sitä lihaskasvua voi tapahtua. Vai onko se pakko olla plussan puolella edes yhden pisteen? Mistäköhän tällänen pilkunviilaus mahtas johtua?

Todella vaikea on laskea tarkkoja kalorimääriä mitä kuluttaa. Varmasti kesällä vähän enemmän mitä talvella ja salitreenin kuluttavuus on aina vähän erilainen. Jalkatreeni vs käsitreeni esim. Itsellä onnistui miinuskaloreilla lihaksen kasvattaminen. Mutta olenkin aloittelija ja aluksi oli rasvat aika kovat. Käsivarsi 38cm/paino 114,5kg -----> Käsivarsi 42cm/paino 97kg. Painosta laski suurin osa ensimmäsien kahden kukauden aikana, lihakset taas kasvoi viimeisen 5 kuukauden aikana. Nyt diettaan pari kuukautta taas uudestaan kuukauden tauon jälkeen ja uskon, että käsivarsi ohenee, koska rasvaprosentti on jo inhimillisissä mitoissa.

VelttoV sanoi:
Todella vaikea on laskea tarkkoja kalorimääriä mitä kuluttaa. Varmasti kesällä vähän enemmän mitä talvella ja salitreenin kuluttavuus on aina vähän erilainen. Jalkatreeni vs käsitreeni esim. Itsellä onnistui miinuskaloreilla lihaksen kasvattaminen. Mutta olenkin aloittelija ja aluksi oli rasvat aika kovat. Käsivarsi 38cm/paino 114,5kg -----> Käsivarsi 42cm/paino 97kg. Painosta laski suurin osa ensimmäsien kahden kukauden aikana, lihakset taas kasvoi viimeisen 5 kuukauden aikana. Nyt diettaan pari kuukautta taas uudestaan kuukauden tauon jälkeen ja uskon, että käsivarsi ohenee, koska rasvaprosentti on jo inhimillisissä mitoissa.

Eli se on varmaan silleen että jos lihakset kasvaa miinuskaloreilla ne tarvitsee polttoaineekseen kehon ylimääräisiä rasvavarastoja. Siksi siiskö lihakset voi kasvaa aloittelijalla... koska sillä on rasvaa joka käytetään lihaksiin? Sitten kun rasva loppuu niin lihasten kasvu pysähtyy?

jukkas sanoi:
Eli se on varmaan silleen että jos lihakset kasvaa miinuskaloreilla ne tarvitsee polttoaineekseen kehon ylimääräisiä rasvavarastoja. Siksi siiskö lihakset voi kasvaa aloittelijalla... koska sillä on rasvaa joka käytetään lihaksiin? Sitten kun rasva loppuu niin lihasten kasvu pysähtyy?

Uskoisin, että ennemminkin on kyse siitä, että kun kehossa on runsaasti rasvaa, niin se myös häipyy suhteessa helpommin, kunhan syö oikein. Kun rasvaprosentti on erittäin alhaalla, keho pitää lopuista rasvoista todella tiukasti kiinni, koska ei sitä rasvaa enää ole. Silloin lähtee suhteessa enemmän lihaksista ja kasvattaminen miinuskaloreilla on miltei mahdotonta.

Ollako miinus- tai pluskaloreilla lienee sivuseikka, jos kehitys menee oikeaan suuntaan, IMHO. Aloittelija voi aivan hyvin "laihtua" sekä kasvattaa lihaksia kun fläsää on vielä >20%, kunhan vaan safkat on kunnossa. Itse olen yksi esimerkki, mutta tietenkään ei sovi yleistää liikaa. Homma alkaa mennä vaikeammaksi heti kun treeniä on takana pidempään ja fläsät alhaalla.

Eli, jos ei lihakset kasva, lisää ruokaa. Jos ei fläsä lähde, vähemmän ruokaa. Toisilla sopivassa balanssissa saattaa jopa tapahtua molempia. :kippis1:

Mielestäni molempia hyvyyksiä voi saavuttaa sopivalla balanssilla samaan aikaan, mutta se on huomattavasti hitaampi tie kuin jaksottainen diettaus. Tosin vasta pari vuotta treenanneena on vaikea sanoa mitään huippunatujen puolesta.

VelttoV sanoi:
Uskoisin, että ennemminkin on kyse siitä, että kun kehossa on runsaasti rasvaa, niin se myös häipyy suhteessa helpommin, kunhan syö oikein. Kun rasvaprosentti on erittäin alhaalla, keho pitää lopuista rasvoista todella tiukasti kiinni, koska ei sitä rasvaa enää ole. Silloin lähtee suhteessa enemmän lihaksista ja kasvattaminen miinuskaloreilla on miltei mahdotonta.

Kiitos hyvistä vastauksista kaikille. Yhtä en ole vielä tajunnut: Miksi aloittelijalla kasvaa lihakset helpommin? Miksi kehitys pysähtyy alkukasvun jälkeen? Mistä alkukasvu johtuu?

Aloittelijan lihakset on helposti järkytettävissä :)

Ts. noob pystyy helposti lisäämään rasitusta melkein treenistä treeniin kun lihasten lisäksi hermosto kehittyy. Sitten kun helppo eteneminen on otettu irti, on progressiivisen kuorman kasvatuksen noudattaminen paljon vaikeampaa. Ja toi rasituksen lisäyshän se on ärsyke joka lihasta kasvattaa.

jukkas sanoi:
Hmmm... ensin sanoit ettei miinuskaloreilla voi kasvattaa lihasta. Sitten sanoit että lihaksia voi korkeintaan kasvattaa paksummiksi. Onko tässä jokin ero? Minkä efektin se treenaus saa nyt aikaan niitten lihasten kaa sitten?
Sorry epätarkkuus. Lihaksen muotoa ei voi muuttaa edes pluskaloreilla, mutta isommiksi ne voi saada. Sitten miinuskaloreilla rasvat pois päältä niin palikat erottuvat jo isommalla rasvaprosentilla (paitsi mulla :()

Dopey sanoi:
Sorry epätarkkuus. Lihaksen muotoa ei voi muuttaa edes pluskaloreilla, mutta isommiksi ne voi saada. Sitten miinuskaloreilla rasvat pois päältä niin palikat erottuvat jo isommalla rasvaprosentilla (paitsi mulla :()

Okei okei, eli koska en ole myöskään mikään kukkakeppi niin kun laihdutan rasvaprosentin hyvin alas niin saan varmaan mukavan lihassetin esiin. Ja lihakseni kehittyvät siitä vielä entisestään, koska nostelen painoja. Pystyyköhän ihminen jolla on alhainen rasvaprosentti ja treenattu kroppaa saavuttamaan/säilyttämään sellaisen laskematta kaloreita yms mutta kuitenkin välttämällä herkkuja? Kuitenkin nostelemalla painoja aktiivisesti ja ehkä jopa ottamalla vähän kreatiinia?

Huhhuh. Miten sitten selitätte tämän?

Punttitreenijakson alussa maaliskuussa (pituus 180), paino 76, rasvat n.15%
Talven jälkeen päälajikauden lopussa suht hyvässä kunnossa, mutta lihasmassassa reilusti parantamisen varaa (johtunee myös päälajini aerobisesta luonteesta).

Nyt elokuun alussa paino 81, rasvat n. 10%

Maaliskuusta lähtien tullut treenattua seuraavanlaisella tahdilla:

Punttitreeni 4 x vko (arkisin)
+
Aamuaerobinen 1h / joka arkipäivä
+
Punttitreenin välipäivänä vielä "ilta-aerobinen" 1h

Kulutukseni on todennäköisesti ollut tämän punttijakson ajan arkisin n. 3500kcal luokkaa, eli saavuttamaani selkeään lihasmassan kasvuun minun olisi pitänyt siis syödä vähintään n. 3800kcal ja siitä ylöspäin. Lähes varmasti voin sanoa, että näin ei ole ollut, vaan olen pikemminkin ollut +-0kcal, tai jopa hieman alle tuon määrän ko. aikana.

Hämmästelen tässä vain itsekseni kun olen vastoin tässäkin threadissa esitettyjä väittämiä vastaan siis kuitenkin sekä nostanut lihasmassaa että laskenut rasvaprosenttiani eläen käytännössä nollakaloreilla tai alle ja samalla tehnyt huomattavan määrän aerobista treenia minkä pitäisi "olla pahasta" lihaskasvulle.

Syy tuohon aerobiseen huimaan määrään on muuten ollut vamman kuntoutus, jos joku ihmettelee miksi joku haluaa vetää kahtakin aerobista per päivä.

jukkas sanoi:
Pystyyköhän ihminen jolla on alhainen rasvaprosentti ja treenattu kroppaa saavuttamaan/säilyttämään sellaisen laskematta kaloreita yms mutta kuitenkin välttämällä herkkuja? Kuitenkin nostelemalla painoja aktiivisesti ja ehkä jopa ottamalla vähän kreatiinia?
Kyllä. Ei.

Joillain on palikat esillä vaikka ruokavalio olis pizzaa ja olutta mielinmäärin. Itse taas joudun pitämään tiukkaa ruokavaliota että olis edes vähän sen näköinen, että on tässä jotain nosteltukin. Aineenvaihdunnan viemäröinnistä, lapsena hankituista rasvasoluista, jne. homma on kiinni. Jos lihot helposti niin tuskin nostelu ja "herkkujen välttäminen" paljoa rasvaprosenttia laskee.

Kreatiini ei vaikuta mitenkään kiristelyssä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom