Itsellä toi käyrä meni suurinpiirtein niin, että ekan 5 vuoden aikana oli mahdollista kehittää jokaista fyysistä ominaisuutta suht lineaarisella treenillä, ilman sen suurempaa jaksotusta. Eli käytännössä kehitystä tapahtui lähes samaan aikaan kaikissa "isoissa" liikkeissä, kuten kyykky, penkki, mave ja leuat, että lihasmassassa. Ton jakson jälkeen, eli viimeiset 3 vuotta, jos maksimaalista voimaa on halunnut lisää voimannosto-liikkeisiin, se on ollut mahdollista pelkästään "piikkaamalla" eli se perus-voimataso ei oikeastaan ole noussut ekan 5 vuoden jälkeen.
Mutta oikeastaan toi kysymys on vähän harhaanjohtava, sillä ainakin itse olen viimeisen reilun 2 kk löytänyt treenistä jatkuvasti uusia ulottuvuuksia, vaikka voimatasot levytankoliikkeissä ovatkin tällä hetkellä aika heikot. Miten tämä on mahdollista? Yksinkertaisesti sillä tavalla, että olen vaihtanut takakyykyn tilalle etukyykyn/prässin/hackin, penkin tilalle kässäripenaa/punnerrukset renkailla, maven tilalle.. No mavelle ei ole löytynyt korvaajaa vielä, mutta kaikkea ei voi saada.. Mutta pointti oli, että vaikka itsellä oli tullut seinä vastaan kovaa voimannostoliikkeissä ja leuoissa, niin parannettavaa on vielä todella runsaasti, kun alkaa käyttämään vähän mielikuvitusta. Eihän näiden "apuliikkeiden" kehitys tietenkään korreloi suoraan yhteistulokseen, mutta jos taas puhutaan lihasmassan kasvusta, niin kehittymisen "vaara" on olemassa..
Toinen juttu minkä huomasin, liikevariaatiot kuten etari ja kässäripena ovat vähemmän rasittavia hermostolle ( koska pienemmät raudat ), niin enemmän resursseja jää käytettäväksi isompaan kokonaisvolyymiin, mikä taas saattaa johtaa parempaan lihaskasvuun pitkällä aikavälillä. Mutta saa nähdä, mitä tapahtuu, toimiiko volyymin, vai meneekö kroppa ja pää jumiin.. Ei voi tietää, ennenkuin kokeilee..