Mihin kehityksesi jumittui?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jfx
  • Aloitettu Aloitettu

jfx

Tältä foorumilta pari juttua mitä jäänyt mieleen sieltä täältä, eli ensimmäinen, että 90% lihaksesta tehdään ensimmäisen viiden treenivuoden aikana ja toinen juttu, että yleensä se penkki alkaa siinä n. 120 kilon kohdalla jumittamaan (tämä taisi olla joku random-huutelija), joka kuulostaa aika pieneltä määrältä vielä niin miten on pitänyt paikkaansa omalla kohdalla?

Erityisesti pidempään treenanneiden kokemukset asiasta kiinnostaisi, joilla on jo nuo ensimmäiset viisi treenivuotta takana ja mielellään voimanostoliikkeiden osalta.

Tuo oli linkitetty jo johonkin aikaisempaan ketjuun ja olen tuon katsonutkin ja osittain myös tuosta videosta ajatus lähti, että miten noin niin kuin käytännössä muilla mennyt. Itse ajattelin jakaa tuon lasillisen kymmenelle vuodelle ettei käy homma tylsäksi :)

Aikanaan oli läpimenemätön seinä penkissä 10 x 120 kg. Se meni pitkään likipitäen minä hyvänsä päivänä, mutta siitä eteenpäin ei oikein päässyt. Kyykyssä samanlainen kynnys oli 10 x 150 kg tasossa. Tuosta ajasta kun pudotti painoa 15 kg ja vaihtoi takaisin kamppailuihin, ei ole ollut asiaa tuollekaan tasolle voiman puolesta.

Nykykokemuksella usoisin, että noista seinistä menee läpi viisammalla progressiolla, eli pysähdyksestä palataan vähän takaisin ja mennään eteenpäin uudestaan. Ja uskotaan, ettei asiat tapahdu päivässä tai viikossa. Nykyisin on iloinen, jos penkki etenee 5 kiloa vuodessa.

Noinhan se menee. Paino ekaan viiteen vuoteen 53->80 tiukassa kunnossa, ja pari kertaa käytettiin se +90 kilossa. Tuo 80 kiloa jäi jäljelle dieettien jälkeen. Penkki saatiin hirvellä hinkkaamisella 40->140kg. Eka stoppi lähes vuodeksi 110kiloon (tuohon mentiin aika haipakkaa, treenaaminen ei niin järkevää), ja matka 130 kilon jälkeen vaati lähes kaikkien treeni ohjelmien kokeilemista :)

Tuosta on nyt useampi vuosi, ja ollaan nyt 85kg "normi" rasvoissa, penkki reilu 130kg, eli useamman vuoden satunnainen treenailu + viimeiset 8 kk aktiivisesti niin ollaan jota kuinkin taas siinä ns. saa hakata päätä seinään että kehittyy statseissa. Eli nuo viimeiset kilot mitä yllä mainituissa mittareissa onnistuttiin samaan (ns. tuon 90% jälkeen) ovat aivan yhtä kovan työn takana saada nyt kuin silloin ensimmäisellä kerralla. Mielestäni tuo todistaa jotenkin sen että se "luonnollinen raja" on jotakuinkin itselläni tuossa, johon pääsee ns. perus treenillä vaikka olisi pidempikin tauko suht tasaisella kehityksellä.

Itsellä toi käyrä meni suurinpiirtein niin, että ekan 5 vuoden aikana oli mahdollista kehittää jokaista fyysistä ominaisuutta suht lineaarisella treenillä, ilman sen suurempaa jaksotusta. Eli käytännössä kehitystä tapahtui lähes samaan aikaan kaikissa "isoissa" liikkeissä, kuten kyykky, penkki, mave ja leuat, että lihasmassassa. Ton jakson jälkeen, eli viimeiset 3 vuotta, jos maksimaalista voimaa on halunnut lisää voimannosto-liikkeisiin, se on ollut mahdollista pelkästään "piikkaamalla" eli se perus-voimataso ei oikeastaan ole noussut ekan 5 vuoden jälkeen.

Mutta oikeastaan toi kysymys on vähän harhaanjohtava, sillä ainakin itse olen viimeisen reilun 2 kk löytänyt treenistä jatkuvasti uusia ulottuvuuksia, vaikka voimatasot levytankoliikkeissä ovatkin tällä hetkellä aika heikot. Miten tämä on mahdollista? Yksinkertaisesti sillä tavalla, että olen vaihtanut takakyykyn tilalle etukyykyn/prässin/hackin, penkin tilalle kässäripenaa/punnerrukset renkailla, maven tilalle.. No mavelle ei ole löytynyt korvaajaa vielä, mutta kaikkea ei voi saada.. Mutta pointti oli, että vaikka itsellä oli tullut seinä vastaan kovaa voimannostoliikkeissä ja leuoissa, niin parannettavaa on vielä todella runsaasti, kun alkaa käyttämään vähän mielikuvitusta. Eihän näiden "apuliikkeiden" kehitys tietenkään korreloi suoraan yhteistulokseen, mutta jos taas puhutaan lihasmassan kasvusta, niin kehittymisen "vaara" on olemassa..

Toinen juttu minkä huomasin, liikevariaatiot kuten etari ja kässäripena ovat vähemmän rasittavia hermostolle ( koska pienemmät raudat ), niin enemmän resursseja jää käytettäväksi isompaan kokonaisvolyymiin, mikä taas saattaa johtaa parempaan lihaskasvuun pitkällä aikavälillä. Mutta saa nähdä, mitä tapahtuu, toimiiko volyymin, vai meneekö kroppa ja pää jumiin.. Ei voi tietää, ennenkuin kokeilee..

Back
Ylös Bottom