Mihin asepalvelukseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J..
  • Aloitettu Aloitettu

J..

Hei, nyt tartteisin enemmän tietävien apua. Täytyis suorittaa asepalvelus ensi vuonna ja nyt sitten pitäisi vähän katella, että minne yksikköön hakea. Itseä tuo Suomen Kansainväliset valmiusjoukot kiinnostais, mutta sitten puolestaan mietin, että ei se kuitenkaan ole mikään tulevaisuuden haaveammatti. Pitäisi nimittäin päästä opiskelemaan elokuva-alaa ja samalla tekisi mieli jatkaa kunnolla treenaamista, jos vaikka pääsisi joskus lavallekkin. Ja noitten erikoisjoukkojen koulutus kestää jo sen 362 päivää ja oletan, ettei siinä ajassa ole paljon sellaista aikaa, jolloin salille pääsisi.

Haluaisin nimittäin säilyttää palveluksen aikana nämä lihat, jotka olen jo saanut hankittua. Ihan sen takia, koska olin pari vuotta sitten anorektisen laiha ja on ollut helvetinmoinen työ päästä ees tähän kuntoon. Sitten puhuin myös isän kanssa tästä ja sanoi, että jos mieli tekee niin kannattaa hakea, koska toi koulutus on vaan 6kk pidempi kuin se varusmiespalvelus lyhimmillään... Mutta en sitten tiedä. Samalla ukko mainitsi, että ilmavoimiin (ei siis lentäjäksi) kannattaa hakea, koska siellä ei juoksuteta kuulemma niin paljon ja siellä on fiksua porukkaa ja ei tartte niin paljon olla missään maastossa = pääsisi esim. vapaalla sinne salille treenailee.

Sitten, olen jo miettinyt, että jos en elokuvaa pääse opiskelemaan ulkomaille taikka Suomeen niin poliisin ammatti olisi ehkä ainoa, johon voisin ajatella itseni (gotta have back up plan). Ja sotilaspoliisina olo auttaisi taas tähän pääsemistä. Millainen koulutus sotilaspoliiseilla on?

Kiitos kaikille, jotka esittävät mielipiteensä ja auttavat! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitten, olen jo miettinyt, että jos en elokuvaa pääse opiskelemaan ulkomaille taikka Suomeen niin poliisin ammatti olisi ehkä ainoa, johon voisin ajatella itseni (gotta have back up plan). Ja sotilaspoliisina olo auttaisi taas tähän pääsemistä. Millainen koulutus sotilaspoliiseilla on?
Miulle sanot meiän yksikön kapteeni oman P-kauden lopulla ku haastateltii et jos haet poliisikouluu ni sillä ei oo mitää väliä minkä aselajin oot käyny, eniten merkitsee minkälaisen palvelutodistuksen saat.

Sotilaspoliisinä pääsisit ainaki treenaamaa, sen verra tylsältä puuhalta vaikutti Lappeenrannassa.

No omasta kokemuksesta suosittelen Ilmavoimien apumekaanikkokoulutusta, eli hae LTeknAukkiin Ilmavoimien teknilliseen kouluun. P-kausi tietenki sama ku joka paikassa, mutta sen jälkeen suurin osa ajasta opiskelua melkeinpä sisäoppilaitostyyliin, ja viimenen puoli vuotta lennostossa apumekaanikkona varsin säännöllisissä hommissa. Leirejä ja metsässä sykkimistä, kuten muutakin jonnin joutavaa ulkokurista paskaa on varmasti vähemmän kuin melkeinpä missä tahansa muussa hommassa intissä. Ja kyllä kai ne Hornetit on ihan mielenkiintoisia kamppeita päästä kopeloimaan.

Kunnolla vaan metsään mönkimään sieltä ne parhaat kokemukset saa. Mitä enemmän ryynäämistä, mitä paskempi sää ja mitä vähemmän ruokaa - sitä enemmän puhuttavaa ja muisteltavaa kun nykyään inttikavereiden kanssa kokoontuu.

Lihojen perään stressasin aivan helvetisti ja välillä masensi koko touhu kun treenit eivät intissä kulkeneet. Mutta aivan turhaan huolehdin siitä. Nyt kohta tulee 9kk täyteen palveluksen päättymisestä, ja lihaa sekä voimatasoja on paljon enemmän kuin palvelukseen astuessani. Kuten myös aerobista kuntoa ja sitkeyttä. Ja siis santiksesa olin itse, kivääri auk+ruk tuli käytyä.

Kuinka kauan porukat on ollu palveluksessa? Jos toi voidin, juttu pitää paikkaansa (uskon, että pitää) niin sitten vois melkein laittaakkin hakemuksen sinne Kansainvälisiin joukkoihin...

Allekirjotan kaikki voidin jutut, sillä erolla että mulla se treenaaminen lopahti lopulta todella satunnaiseksi. Mutta kuten yllä, niin nyt 9kk kotiutumisen jälkeen paremmassa kunnossa kun koskaan. Jos joku intistä tekosyyn keksii myöhemmässä vaiheessa omalle kunnolleen, niin mä ihmettelen. Ehkä tärkeempää on se miten teet ne asiat seuraavina 5-10vuotena, kun se mitä menetit 6kk-12kk aikana intissä silloin ~20vuotiaana.

Offtopic. Menee voidi läheiseks nää jutut, ollaan kotiuduttu samaa aikaa ja santiksesta, itellä KRH-aukki. Ja tutulta näytät avatarissa, taidettii mukesissa istua samassa pöydässä joskus. :rolleyes:

Jos haluat treenailla ja säilyttää massasi, niin jokin leppoisa palveluspaikka ja tehtävä olisivat sopivia.
Sotilaspoliiseilla on keskivertoa ikävämpää nuo koulutus ja vartiohommat sekä tiukempi kuri, joten se ei välttämättä olisi mieluisin jaksamisen sekä ajankäytön kannalta. Eikä sillä ole juurikaan merkitystä poliisin ammattiin hakiessa.

Minä suosittelisin jotain huoltotehtäviä. Ilmavoimissa on nuo tekniikkakurssinsa, mutta niihin täytynee kai vieläkin hakea erikseen eikä sisäänpääsy ole itsestäänselvyys. Vaan löytyy maavoimistakin kaikenlaista vastaavaa. Huoltopuolen porukalla kuten elektroniikka-alalla, mekaanikoilla sekä aseiden- ja laitteiden kunnossapidon parissa palvelevilla vaikutti olevan kaikkein leppoisin päivärytmi sekä eniten aikaa kasarmilla metsän sijaan.

Niin ja unohtamatta tietenkään PV:n leppoisinta pestiä eli varusmiestoimikuntaa. Siellä ei vietetä p-kauden jälkeen päivääkään metsässä ja muutoinkin päivät kulutetaan aikalailla oman ja muiden varusmiesten viihtyvyyden takaamisen parissa. :)
Tosin VMTK:n haetaan ihan erikseen palveluksen jo alettua ja sinne otetaan vain pari tyyppiä per varuskunta.

Offtopic. Menee voidi läheiseks nää jutut, ollaan kotiuduttu samaa aikaa ja santiksesta, itellä KRH-aukki. Ja tutulta näytät avatarissa, taidettii mukesissa istua samassa pöydässä joskus. :rolleyes:
Kappas. Joo no eiköhän me sitten melko varmasti ole siellä törmäilty. Loppupalveluksen olin 1.jk:ssa joukkueenjohtajana.

Täällä kans yksi AMEK-koulutuksen käynyt. Nyt sitten tuntuu, että olisi pitänyt käydä Valmiusjoukot tai laskuvarjo.. Mutta eipä siinä, jos treenihommia ajattelee niin ainakin itselläni oli ruhtinaallisesti aikaa nakella rautoja. Lihasmassaa sain hankittua kun alikiksi pääsin Kauhavalle.

Parolan-nummelle ilmatorjuntaan työnteleen sergei62:sta ! Se on miesten hommaa se !

Jos haluat säilyttää lihat nii sotilaspoliisiks tai kuskiks. Nois hommis varmaa eniten salille on aikaa mennä. Kuskina sä voit treenata enemmän ku siviilis.

Toi lihojen menettäminen on kyllä yleensä täysin turha pelko ellei satu olemaan jo aivan helvetin kovassa kunnossa. Kyllä siellä intissä ruokaa saa ihan riittävästi ja treenaamaankin ehtii. Leireilläki voi joutoaikana puuhata kaikkea mahollista jos jaksaa. Tietysti jos joka iltavapailla pitää päästä kaljaa juomaan eikä muutenkaan ylimääränen harjottelu kiinnosta ni sitte eri asia.

Laivalla on kans aika vapaata menoa, ainakin pansios isommil botskeil. Jotain painoja/tankoja/penkki yms löytys miinakannelta varusmiesten käytettävinä. Ei mikään unelma mesta mut kait se ajo asiansa. Sen verta jo aikaa tuosta etten enää ees muista mitä siel ihan tarkalleen oli, mutta eiköhän ne siellä vieläkin ole.

Mitäh?? Eihän eskassa nyt tylsää ollut!!

Lappeenrannassa jäi ainakin aikaa treenailla spollekoulutuksen ohella. Lepiä meininkiä oli pääsääntöisesti koko palvelusaika. Suurena plussana helvetin hyvät hotellitasoiset ruuat ja omat avaimet liikuntahalliin, eli salilla voitiin käydä vaikka klo. 2400.

Sen mitä itse olen kuullut valmiusjoukoista, niin kyllä siellä sulle aikaa jää salilla käydä ihan tarpeeksi :) Tosiaan jos nyt miettii pidemmälle elämässä niin onko vanhempana kiva muistella, että vuoden kirjurin homma napsahti, kun ei halunnut mettässä pyöriä 6kk enemmän?
Myös erikoisraja- ja laskuvarjojääkäreitten puolesta puhun, sinne jos pääset niin empä usko vuodesta ainakaan turha tulevan. Jos et salille pääse niin muuta urheilua tarjolla varmasti enemmän kun tarpeeksi.

Lappeenrannassa jäi ainakin aikaa treenailla spollekoulutuksen ohella. Lepiä meininkiä oli pääsääntöisesti koko palvelusaika. Suurena plussana helvetin hyvät hotellitasoiset ruuat ja omat avaimet liikuntahalliin, eli salilla voitiin käydä vaikka klo. 2400.

Lappeenrannassa on kyllä puitteet ok. Safka on oikeesti helvetin hyvää. Salikin on jees, eikä ruuhkaa. Eihän siellä juuri muut käynyt kun tämä eräs legendaarinen vartiopäällikkö.

Joo toi sotilaspoliisin homma kuulostaa ihan siedettävältä samoin ku noi ilmavoimat, mutta ite oon lukiota tässä käyny ja vähän vähemmälle jääny noi kaikki käytännön askartelut, niin ehkä ne mekaanikon hommat kannattaa jättää joillekki, jotka on koko pienen ikänsä autoja ja mopoja vääntäny :D

E: vois kyllä ihan piruuttaan laittaa sen hakemuksen sinne erikoisjoukkoihinki... noihin muihin en pääse ainakaan, koska silmälasit on :( Noissa Kansainvälisissä joukoissa se ei ollut esteenä ainakaan ton "opaskirjasen" mukaan

Joo toi sotilaspoliisin homma kuulostaa ihan siedettävältä samoin ku noi ilmavoimat, mutta ite oon lukiota tässä käyny ja vähän vähemmälle jääny noi kaikki käytännön askartelut, niin ehkä ne mekaanikon hommat kannattaa jättää joillekki, jotka on koko pienen ikänsä autoja ja mopoja vääntäny :D

E: vois kyllä ihan piruuttaan laittaa sen hakemuksen sinne erikoisjoukkoihinki... noihin muihin en pääse ainakaan, koska silmälasit on :( Noissa Kansainvälisissä joukoissa se ei ollut esteenä ainakaan ton "opaskirjasen" mukaan

Ei noissa mekaanikon hommissa käsittääkseni tarvitse kokemusta olla. Spollen hommista kannattaa myös muistaa, että vaihtelevat varuskunnittain aika paljon. Upinniemessä ainakin sivusta seuranneena spollet lopulta vähän kyllästyivät portilla seisomiseen ja laivojen naamioimiseen.

Jos itse menisin inttiin nyt, niin tykistö voisi kiinnostaa. Tai ainakin raketinheittimet: http://www.youtube.com/watch?v=ysj5_YbHMTc

Ja onks porukka näin yleisesti sitä mieltä, että kyll armeijassa kerkeää treenaamaan ellei joksikin sissiksi/erikoisrajajääkäriksi mene ja vaikkei olisi kamalan säännöllistäkään niin kyllä ne lihat säilyy palvelusajan?

Tohon jos vastauksen saan niin kivi kierähtää sydämeltä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom