Mihin asepalvelukseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J..
  • Aloitettu Aloitettu
Ja onks porukka näin yleisesti sitä mieltä, että kyll armeijassa kerkeää treenaamaan ellei joksikin sissiksi/erikoisrajajääkäriksi mene ja vaikkei olisi kamalan säännöllistäkään niin kyllä ne lihat säilyy palvelusajan?

Tohon jos vastauksen saan niin kivi kierähtää sydämeltä.

Kyllä siellä ehtii treenaamaan ja monissa paikoissa saat sitä liikuntaa muutenkin ihan mukavasti. Ei kukaan varmaan kiellä lyömästä neljää tellua lisäpainoksi liiveihin kun lähdet syöksymään ;) Pioneerina pääsisit ainakin kantelemaan vähän raskaampaa tavaraa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja onks porukka näin yleisesti sitä mieltä, että kyll armeijassa kerkeää treenaamaan ellei joksikin sissiksi/erikoisrajajääkäriksi mene ja vaikkei olisi kamalan säännöllistäkään niin kyllä ne lihat säilyy palvelusajan?

Tohon jos vastauksen saan niin kivi kierähtää sydämeltä.
Treenaamaan kyllä ehtii kun vain jaksaa. Mä kävin koko palvelusajan kasarmiviikoilla aina 3-4 kertaa salilla. Saatoin tulla sunnuntaina lomilta ajoissa jotta ehdin salille tai käydä suoraa lomilta päästessä vielä varuskunnan salilla kun muut lähtivät kotiin. Ruokapuoli on vaikeampi pitää kunnossa. Ruokaa saa usein liian vähän tai sitten ei ole aikaa syödä. Tämän takia varsinkin alussa monilla paino tippuu. Omia eväitä sai ostaa niin ettei päivärahat olisi todellakaan riittäneet ja aikaa niiden syömiseen täytyi järjestää parhaansa mukaan. Kiireisillä rukin ja aukin leirillä tuli usein herättyä aikaisemmin tai mentyä muita myöhemmin nukkumaan jotta ehti ne tonnikalat sun muut popsia naamariin. Ensimmäiset 7kk oli vaikeita, paino tipahti 82 kilosta 73kiloon ja voimatasot hipoi lattiaa. Johtajakaudella ehti sitten ruokailemaan paremmin, ja sain painon nostettua taas n.80 kiloon. Voisi sanoa, että tuolloin olin jo kovemmassa kunnossa kuin ennen inttiä kun kokonaisvaltaisesti katsoo eikä pelkkää hauiksen ympärysmittaa tuijota.

Panostamalla saa siis itse vaikutettua paljon vaikka palvelus olisi rankkaakin. Lihasta katosi minulla kaikesta huolimatta jonkun verran mutta voimatasot vähän jopa nousi loppua kohden. Eikä mennyt montaa kuukautta kun lihat sai takaisin intin jälkeen.

Edit: Minä kärsin koko palveluksen ajan vielä lukuisista eri loukkaantumisista ja rasitusvammoista. Aina oli jokin paikka paskana kuten polvet, sääret, olkapäät tai alaselkä mikä haittasi treenaamista. Kävin kuitenkin salilla treenaamassa aina niiltä osin kun pystyin. Jos olisi paikat kestänyt paremmin niin olisi varmaan ollut kunto vielä parempi.

Eipä oo kokemusta, ku Ilmavoimien puolelta, mutten voi ymmärtää, mitä jengi vauhkoo massan katoamisesta intin aikana. Intissähän käydään safkaamassa tasaisen hyvin (neljä(?) kertaa päivässä + ruokaa ja maitoa saa mättää naamariin niin paljon ku napa kestää), ja kaappiinki mahtuu hyvä satsi tunaa, ananasta, protskuja ja mitä nappeja ikinä haluaakaan käyttää. Siinä ohellahan on about joka ilta aikaa käväistä heittämässä punttireissu. Eikä kannata unohtaa, et 2,5 vuorokautta lähes joka viikosta on sitä omaa aikaa (viikonloput...).
Vai onko pienet kävelyreissut reppu selässä jotain niin uutta ja kuluttavaa, et jengi kuihtuu?

Vaikka kuinka fanittais tuota reenaamista, ni ehkä siitä puolen vuoden / vuoden nakista kannattaa ottaa kaikki irti, ku sinne joutuu lähtemään kuitenkin. Tiedä, vaikka oppis jotain uutta ja ois nastaa! Ei se kroppa siitä mihinkään katoa, niin ku se ei katoa pienien loukkaantumisten, sairauksien tai lomareissujen aikana. Mututuntumalta ja frendien kokemusten pohjalta heittäisin, et vaikka taistelusukeltajilla tai ljk:n pojilla lihasmassaa sattaakin kadota kilotolkulla vuoden aikana, ni kroppa kehittyy ja pysyy tikissä, mukavuusalue nousee uusiin sfääreihin, ja tuommoisen rääkin jälkeen on helppo lähteä repimään taas rautaa huolella. Ennemminkin miettisin, missä hommissa sitä haluaa sen nakkinsa viettää. Mieluummin itse lentäisin Vinkoja, hyppisin laskuvarjolla, tetsaisin metissä tai vaik ajaisin kuokkikortin, ku istuisin puol vuotta kirjaamossa sen takia, ettei lihakset katoa. (Ja se AUK:n/RUK:n/Reservin sotilaslentäjän tutkinto harvoin haittaa CV:ssä.)

Eipä oo kokemusta, ku Ilmavoimien puolelta, mutten voi ymmärtää, mitä jengi vauhkoo massan katoamisesta intin aikana. Intissähän käydään safkaamassa tasaisen hyvin (neljä(?) kertaa päivässä + ruokaa ja maitoa saa mättää naamariin niin paljon ku napa kestää), ja kaappiinki mahtuu hyvä satsi tunaa, ananasta, protskuja ja mitä nappeja ikinä haluaakaan käyttää. Siinä ohellahan on about joka ilta aikaa käväistä heittämässä punttireissu. Eikä kannata unohtaa, et 2,5 vuorokautta lähes joka viikosta on sitä omaa aikaa (viikonloput...).
Vai onko pienet kävelyreissut reppu selässä jotain niin uutta ja kuluttavaa, et jengi kuihtuu?
Kyllä se varmasti on se kokonaisvaltainen rasitusshokki alussa.
Varsinkin p-kaudella kun joka paikkaan juostaan. Ruokalaan juostaan, siellä on kuumaa keittoa ja aikaa syödä joitain minuutteja. Jos käy paska tsäkä ja pääset linjastoon viimeisenä, hyvä jos ehdit maidot juoda ja vähän soppaa maistaa. Ruoan jälkeen taas juostaan vähän lisää. Omia elintarvikkeita ei olisi saanut ainakaan meillä heti alussa säilyttää kaapeissa.
Minä laskin välillä kaloreita palveluksessa. Normi kasarmiviikoilla 5000-6000kcal ei saanut painoa nousuun.

Mutta kuten sanottu, meno kyllä siitä tasoittuu palveluksen edetessä ja kroppakin tottuu pikkuhiljaa siihen rasitukseen. Muutenkin joukko-osasto-, aselaji- ja jopa yksikkökohtaisia eroja on niin paljon että on mahdoton mennä mitään yleistämään.

Menee ehkä hieman ohi aiheesta, mutta itse olen lähdössä Kainuun Prikaattiin kesällä ja tykkäisin selvitä tuosta puolella vuodella. Kuinka helposti pääsee puolella vuodella niin että tekee kaikki hommat aivan hyvin, mutta ei erotu massasta ja sanoo vaan aina mahdollisuuden tullen selvästi, että ei kiinnosta mikään muu kuin 6kk pestit? Noista testeistä uskon saavani hyviä tuloksia, ja nytkin uskon että coopperissa menee 3000m pintaan, mutta tarviiko niitä sitten ruveta perseilemään jos ei tosiaankaan halua olla 6kk:ta pidempään? :D

Menee ehkä hieman ohi aiheesta, mutta itse olen lähdössä Kainuun Prikaattiin kesällä ja tykkäisin selvitä tuosta puolella vuodella. Kuinka helposti pääsee puolella vuodella niin että tekee kaikki hommat aivan hyvin, mutta ei erotu massasta ja sanoo vaan aina mahdollisuuden tullen selvästi, että ei kiinnosta mikään muu kuin 6kk pestit? Noista testeistä uskon saavani hyviä tuloksia, ja nytkin uskon että coopperissa menee 3000m pintaan, mutta tarviiko niitä sitten ruveta perseilemään jos ei tosiaankaan halua olla 6kk:ta pidempään? :D
Jos varman päälle haluaa pelata, niin tuskin kannattaa tehdä kaikkia hommia parhaansa mukaan jos ei ole ihan vitun töhö joka ei muutenkaan osaa mitään. Kannattaa vähän myös katsella miten motivoituneita ja fiksuja muut ovat ja onko heillä halukkuutta aukkiin. Omasta saapumiserästäni oli enemmän halukkaita aukkiin kuin sinne otettiin. Seuraavassa saapumiserässä tilanne oli totaalisen päinvastainen. En ole tosin Kajaanissa inttiä käynyt mutta kuitenkin.

Mä taistelin Vekarajärvellä ja sotilaspoliisi oli aselaji. Mukavia hommia ja kivoja "taistelutovereita" :D Voin suositella!
MUTTA! Teille leffa-alalle suuntautuvia voisin neuvoa seuraavasti.
Mun mielestä Santiksessa/Upinniemessä koultetan ns. "TT-Kuvaajia" ja mun vaimokkeen kaveri oli tällasessa hommassa. Ne seuraili muiden aselajien treenejä ja
kävi tutustumassa sotaharjotuksissa muidenki varuskuntien hommaan. Sinne vaa rohkeesti aluetoimistoon tiedustelemaan, mulle ne tädin oli ainaki mukavia :D

Miulle sanot meiän yksikön kapteeni oman P-kauden lopulla ku haastateltii et jos haet poliisikouluu ni sillä ei oo mitää väliä minkä aselajin oot käyny, eniten merkitsee minkälaisen palvelutodistuksen saat.
.

Ei sillä palvelutodistuksella oo merkitystä. Ei niistä pisteitä saa poliisikouluun pyrkiessä.

Mä taistelin Vekarajärvellä ja sotilaspoliisi oli aselaji. Mukavia hommia ja kivoja "taistelutovereita" :D Voin suositella!
MUTTA! Teille leffa-alalle suuntautuvia voisin neuvoa seuraavasti.
Mun mielestä Santiksessa/Upinniemessä koultetan ns. "TT-Kuvaajia" ja mun vaimokkeen kaveri oli tällasessa hommassa. Ne seuraili muiden aselajien treenejä ja
kävi tutustumassa sotaharjotuksissa muidenki varuskuntien hommaan. Sinne vaa rohkeesti aluetoimistoon tiedustelemaan, mulle ne tädin oli ainaki mukavia :D
Mulla pääsi yksi p-kauden tupalainen combat-camera ryhmään santiksessa. Siis aivan älyttömän hieno nakki! Pääsivät pitkin suomea seuraamaan eri harjoituksia läheltä niin maasta kuin kopterinkin kyydistä, ja taisivat välillä käydä länsinaapurissakin kuvaamassa jossain yhteisharjoituksissa. Muistaakseni 1-2 varusmiestä meidän saapumiserästä tuohon hommaan otettiin.

Parasta on kuitenkin tehdä testit, kuten nyt vaikkapa älykkyystesti eli p-koe ja kaikenlaiset kuntotestit puolella teholla.
Eri tehtäviin määrättävät valitaan aika suoraan pisteiden perusteella. Ja jos vaikkapa johonkin 12kk tehtävään laitetaan 12 yhteispistettä saaneita, niin oma halukkuus tai haluttomuus tehtävään vaikuttaa siinä ehkä yhden tai kahden pisteen verran. Eli helpostikin voi käydä niin ettei se oma haluttomuus tehtävään paina mitään, jos on saanut erilaisissa testeissä ja arvioissa hyvin pisteitä.

Kuulin huhua, että combat-kamera porukalla olisi nyt kotiutumisen jälkeen mahikset lähtä Syyriaan. En sitten tiedä, että minkälaista toimintaa tuolla kuvaamaan pääsevät vai vain jotain YK-miesten patsastelua punkan vieressä.

Toi lihojen menettäminen on kyllä yleensä täysin turha pelko ellei satu olemaan jo aivan helvetin kovassa kunnossa. Kyllä siellä intissä ruokaa saa ihan riittävästi ja treenaamaankin ehtii. Leireilläki voi joutoaikana puuhata kaikkea mahollista jos jaksaa. Tietysti jos joka iltavapailla pitää päästä kaljaa juomaan eikä muutenkaan ylimääränen harjottelu kiinnosta ni sitte eri asia.

Paskat. Ei se ole vain siitä kiinni, että saat sen klo 17-21 vapaa-aikaa ja kolme lämmintä ruokaa. Itsellä treenit menneet ihan vituiksi intin aikana, vaikka sinne salille saikin itsensä raahattua kaksi kertaa viikossa kassulla ja kerran viikonloppuna, eikä olisi tullut viinaakaan vedettyä lomilla. Ja hommathan oli näitä ''kevyitä'' spol-hommia.

En kyllä epäile, etteikö joku voisi kehittyäkin intin aikana, mutta ei se tod ole mikään itsestään selvä asia, ''kun vain tekee asiat oikein''. Ja ne onnistuneet massakaudet on useimmiten olleet sitä, että jengi kerää p-kauden jälkeen 10 kg vyötärölle sotkun munkeilla.

Kuulin huhua, että combat-kamera porukalla olisi nyt kotiutumisen jälkeen mahikset lähtä Syyriaan. En sitten tiedä, että minkälaista toimintaa tuolla kuvaamaan pääsevät vai vain jotain YK-miesten patsastelua punkan vieressä.

Mitähän vittua ne Syyriassa tekisivät kun siellä ei ole edes kansainvälisiä joukkoja...

Kiitos voidille ja kaikille muille kommenteista!

Taitaa lähteä erillinen hakemus sinne Kansainvälisiin valmiusjoukkoihin ja sitten laittaa tohon lomakkeeseen vielä jonkun muun itseään mielyttävän vaihtoehdon, jos ei tulekkaan valituksi sinne. Täytyy vaan alkaa sit tota cooperia treenaamaan et menee päälle se 3000m.

Toi combat-kamera pestikin alko kiinnostaa, ku siitä vois oikeesti olla hyötyä tulevaisuudessa! :)

Itse olin parolassa bmp-2 rynnäkköpanssarivaunulla leikkimässä ja voin sitä kyllä suositella.
Ei tarvi juoksennella ympäriinsä, rämpiä munat turpeessa ja kantaa paljoa tavaraa selässä vaan saa olla koneiden kanssa tekemisissä
ja ajella ympäriinsä metsässä. Yhtenä huonona puolena voi tietysti mainita runsaat metsä aamut mutta kai niistäki joku tykkää.

Parolassa ei vaan kuulemma vuosina 2012-2016 kouluteta ollenkaan leopard 2 A4 taikka bmp-2 miehistöä, joten jos
haluaa taisteluun tarkoitetuilla vaunuilla ajella niin se ois melkein vekaranjärvelle mentävä.

Sama juttu. Oon menossa upinniemeen kesällä (rannikkotykistö) eikä todellakaan nappaa olla kauempaa kuin se 6kk. Aion vetää testit puoliteholla enkä aio näyttää minkäänlaista motivaatiota aukkiin.

Osaako joku vastata, että kuinka tosissaan ottavat, jos siellä tekee ns. selväksi että "tulin tänne puoleksi vuodeksi enkä kauempaa aio viipyä"?

Sama juttu. Oon menossa upinniemeen kesällä (rannikkotykistö) eikä todellakaan nappaa olla kauempaa kuin se 6kk. Aion vetää testit puoliteholla enkä aio näyttää minkäänlaista motivaatiota aukkiin.

Osaako joku vastata, että kuinka tosissaan ottavat, jos siellä tekee ns. selväksi että "tulin tänne puoleksi vuodeksi enkä kauempaa aio viipyä"?

Kyllä se aika paljon merkkaa. Meillä ainakaan ei moni särmä tyyppi joutunut, kun esittivät asian alusta asti jämpisti, että kiinnostusta ei ole vuodeksi.
Moni siinä meni hämilleen kun heti sisään astuttua haastateltiin ja kysyttiin. Sitten vastailtiin "emmä tiiä, ehkä," niin vuodeksi joutuivat.

Eräs kaveri kertoi heti alkuun vakavalla naamalla, että vaihtaa sivariin jos vuodeksi jää, kun pitäs muitakin hommia tehdä. Ei joutunut, tiedä sitten miten johtuiko tuosta vai jostain muusta.

Nytte jos tulis intti vastaan ni varmaan ilmavoimien puolelle tulisi hakeuduttua, löytyy mielenkiintoisempia teknisiä hommia. Mitä enemmän opiskeltavaa ja oppimista ni sen nopeampaa menee intti, mettässä jos kaivaa poteroita 12kk ni voi äkkiä käydä tylsäksi :)

Kiitos voidille ja kaikille muille kommenteista!

Taitaa lähteä erillinen hakemus sinne Kansainvälisiin valmiusjoukkoihin ja sitten laittaa tohon lomakkeeseen vielä jonkun muun itseään mielyttävän vaihtoehdon, jos ei tulekkaan valituksi sinne. Täytyy vaan alkaa sit tota cooperia treenaamaan et menee päälle se 3000m.

Toi combat-kamera pestikin alko kiinnostaa, ku siitä vois oikeesti olla hyötyä tulevaisuudessa! :)

Eipä sitä 3000m tarvitse mennä jos tuonne valmiusjoukkoihin tähtäät.

Jos 3000m vetäsee nii ne rupee heti sitä RUK:ta tyrkkäämään, tai ainakin meille kävi näin niille jotka siinä onnistu. Mut meillä oli kyl Spollareissa se hyvä homma et väijy viikolla (elikkä viikko ku vartioidaan varuskuntaa) Kerkes treenata tosi hyvin. Sai vielä joka 20-kerran jälkee köllin :D Muutenki vartiopääliköt kannusti siihen salillakäyntiin ja lenkkeilyyn. Suosittelen!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom