Mihin aikaan palautumisjuoma?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos haluat "kasvaa" kauheasti, lopeta jalkapallo 6 - 7 kertaa viikossa. Millään palautumisjuomilla ei oo merkitystä, jos noin paljon vetää jalkapalloa ja vielä puntit päälle. Tolla treenimäärällä vois enemmänkin kuvitella pienentyvänsä. Milloin lepoa ?? Ei vaan, taitaahan murkkuiässä tuo oma elimisto tuottaa aika hyvin tota testoo...

No, älä nyt ihmeessä lopeta sitä jalkapalloo, kasvaa kerkeet vielä vanhempanakin. Mutta tosiasiassa, jos toiseen lajiin alkaa oikein keskittymään, voi ne vähän haitata toistensa kehitystä...

Originally posted by timba79
Montako litraa te poijjaat vedätte sitä palautusjuomaa jos toi hölskyminen on ongelma?? kyllä sen puoli litraa vielä juo helposti kerralla ilman mitään hölskymisiä...

Jotkut vetää sitä jauhoa vähän enemmän kuin sinä, jolloin nestettä tarvitaan enemmän. Mulla menee about litra.

Paras on varmasti Evolutionin Immediate Action tai ION92, jos et taas hirveästi halua satsata, ostat perusheraa. Ei se palautusjuoma lihota, pikemminkin ehkäisee sitä.

Olen käsittänyt (voi olla vit*illa), että oleellista on saada sitä proteiinia pian treenin jälkeen?

Joten palautuksessa on 2/3 proteiinia ja kaikkiaan jotain 22g prot. juomassa. Otan sen heti treenin jälkeen. Sitten se loppu eli hiilaripitoisempi ei ole niin kiireellinen?

Ja kun olen näin käsittänyt niin vedän tuon prot.juoman, jossa 22g prot heti treenin jälkeen ja menin himaan suihkuun laitan ruoan ja syön. Siinä tulee sitten enemmän hiilid. mukaan. Tämä ruoka noin 1h treenin jälkeen. Tuleeko se liian myöhässä?

Tuo satsi, joka tuo 22g, perustuu siihen käsitykseen, että keho voi käyttää rajallisen määrän prot. kerralla ja tuosta rajasta on täälläkin väitelty. Ja koska en ole mikään erityisen iso kaveri ja ruoasta tulee helposti tuollainen 20-30g prot kerralla niin näin olen asian järkeillyt.

Kommentit otan kiitollisena vastaan.

Vaivaa: meneekö tuo mun 22gprot treenin jälkeen lihaskasvun sijaan jonkinlaisen energiavajeen täyttöön?

Meikä vetää ainakin kotona palautusjuoman.
0.5 litraa sisältää 1.5 dl protskua ja 2 dl maltooja kreatiinit.
Saa sekottimella sekotella "hetken" ja huikalla huiviin.
btw.Palautusjuomani näyttä ihan vauvan :kakka:
ja olokin :urjo:

Zone-sarja -42%
Originally posted by luumu
Olen käsittänyt (voi olla vit*illa), että oleellista on saada sitä proteiinia pian treenin jälkeen?

Joten palautuksessa on 2/3 proteiinia ja kaikkiaan jotain 22g prot. juomassa. Otan sen heti treenin jälkeen. Sitten se loppu eli hiilaripitoisempi ei ole niin kiireellinen?

Hiilihydraatti on tärkeämpi palautumisjuomassa.
Eli hilaria kunnon annos 50 - 100g
Protskulle tuo 22g palautumisjuomassa on vallan riittävä määrä.

Hilarin tehtävä on palauttaa lihasten treenissä tyhjentyneet energiavarastot mahdollisimman nopeasti takaisin.
Jos energiavaje jää päälle, ei elimistö kykene aloittamaan kunnon toipumista treenin rasituksesta. Lisäksi elimistö repii puuttuvan energia lihaksesta, joka ei ole punttiharrastajan kannalta kovin suotava toimenpide.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täältä kohdasta Palaudu ja Kehity suositellaan esimerkiksi hilari / protsku suhteeksi 80 / 20 palautumisjuomassa.
Ko. artikkeli on painoittunut fillaristi puolelle, mutta yhtälailla heilläkin on kyse mahdollisimman tehokkaasta rasituksesta palautumisesta.

Muistelen joskus lukeneeni, että hyvin korkea proteiini pitoisuus heikentää insuliinipiikkiä, mutta suhteellisen pienehkö määrä hiilihydraatin kera, edesauttaa insuliinipiikin syntymistä.

Itse olenkin ennen treeniä tempassut kunnon annoksen proteiinia, sekä pienehkön annoksen hiilihydraattia ja kreaa tukemaan treeninaikaista, sekä sen jälkeistä aineenvaihduntaa.
Ja palautumisjuomassa käyttänyt kunnon mojausta hiilihydraattia ja n. 20 - 30g proteiinia + kreaa

No fillaroinnilla ja anaerobisella punttitreenillä ei ole juurikaan tekemistä keskenään, joten tuota ei kannata soveltaa. Asia on aika helposti testattavissa. Ottakaa joku treeni, esim reisitreeni ja katsokaa miten palautuminen muuttuu eri hiilarimäärillä. En usko itse että 30g enempää on tarpeellista ottaa.

Enpä menisi noin vain väittämään, että fillaroinnilla, sekä anairobisella punttitreenillä ei olsi mitään samankaltaisuutta.

Itse suoritteethan eivät sovi samaan kategoriaan, mutta kummassakin on pohjimmiltaan kyse lihaksen treenaamisesta optimaallisesti toimivaksi.

Fillaristitkin kuluttavat rasvanpolton lisäksi lihasten glykogeenistä varastoa.
Punttaajillahan ko. varasto on ensisijainen energialähde.

Kun lihaksen glykogeeninen varasto on tyhjentynyt ei silloin ole merkitystä sillä onko se tehty airobisella, vaiko anairobisella menetelmällä.
Kummassakin tapauksessa on oleellisen tärkeää saadaa ko. varasto täytettyä mahdollisimman tehokkaasti.
(keto diettaajat on asia erikseen)

Mainitsemasityyppinen testi olisi varsin mielenkiintoinen, jos sen olisi mahdollista toteuttaa oikein tutkimusmielessä suurelle joukolle kontrolliryhmien kera.
Missä kulkee se hiilihydraattiraja joka tarvitaan optimaallisen palautumisen saamiseksi.
Onko se siinä kun hilaria lisäämällä saavutetaan tuntemus palautumisesta....vai tarvitaanko sen lisäksi vielä lisää hilaria..??

Olisiko jhulmilla tai jollakulla muulla alan todellisella tietäjällä asiaan valmista tietoa ????

Pomo-Mike, auta mua.

:worship:

Olen hieman alta 80kg aikuinen sälli. Kaapissa mm. PureWhey.

Missä välissä otan PureWheytä ja paljonko tässä kuviossa:
1)-treeni
2)-30 min ulkoilua
3)-proteiineja hyvin sisältävä ruoka noin 30-45min ulkoilun loppumisesta

Paljonko tarvitsen proteiinia palautuksessa? Jos pitää olla "lähemmäs" 50g niin kaksi mitallista PureWheytä tuonee jotain 44g ja samalla hiilareita jotain +10g?

Eli oisko se palautus mun kokoiselle 1½ mittaa PureWheytä + esim. omena lisäämään hiilareita? :)

Mähän kuitenkin saisin sitä proteiinia sitten ruoasta tuossa hetken perästä...

Originally posted by edelbrock
Jotkut vetää sitä jauhoa vähän enemmän kuin sinä, jolloin nestettä tarvitaan enemmän. Mulla menee about litra.

Varmasti vetääkin, sitä en epäile. Itse otan n. 40 gramaa maltoa ja n. 50 grammaa heraa ja hyvin mahtuu sheikkerissä sotkemaan. En sittä tiedä mitä järkeä on sitä jauhoa ihan järjettömiä määriä vetää jos nyt puhutaan kuitenkin ihan "tavallisista" treenaajista??

Originally posted by IsoDino
No voi vittu ku olis rautalankaa...

Tuo 10-15 minuuttia on juuri sen takia ettei palautusjuoma jäisi vatsaan hölskymään, vaan imeytyisi mahd. nopeasti. Jos juot sen nopeasti, niin juomaa JÄÄ HÖLSKYMÄÄN JA IMEYTYMINEN HIDASTUU!!

Nyt riitti tää aihe mulle...

Niin miten se hölskyminen sitä imeitymistä hidastaa? Siis jos puhutaan muutamasta desistä. Ja on onko jotain väliä jos imeytyminen hidastuu 3.23 sekunttia. Tietenkin jos vetäsee tuommosen litran satsin nii ei sitä ykösellä jaksakkaan juoda.

timba79 sanoi:
Montako litraa te poijjaat vedätte sitä palautusjuomaa jos toi hölskyminen on ongelma?? kyllä sen puoli litraa vielä juo helposti kerralla ilman mitään hölskymisiä...

Mulla menee saavi tolkulla, sitä maltua.
Eikös se ollu sitä energiaa.. :david:

Mulla menee kutakuinkin näin, 183cm pituutta ja nyt alle 80kg painoo (ouchh.. tosin olemus on huomattavasti painavamman oloinen)..

joka arkiaamu herätessä protskudrinkki fast whey3 :a (~30g), hiitti ja sit siitä tunnin päästä ihan kunnon aamupala,(ja tässä järjestyksessä vielä) kuppi kahveeta, 2 palaa ruisriuskaa (ainoa? vähähiilarisempi+maukkaampi leipä kuin reali) + 1dl puuroa+lasi tuoremehua+toinen kuppi kahvia

mjoo ja treenipäivänä 30 minsaa ennen treeniä protskudrinksu ilman hiilareita (pitäiskö muuten laittaa vähän dextoa messiin??) ja treenien jälkeen heti palatusjuoma jossa reilu ruokalusikallinen fast whey3 (prot) + vajaa ruokalusikallinen dextoa (hh) sekoitettuna rasvattomaan maitoon (mmm nami nami)..

illalla vielä pelkkää protskua 1h ennen kun menee goisaan..

'välipäivinä' =kun treenaan aerobista, niin vain palautusjuoma

ja teen noi drinkit johonkin about 2-3dl rasvatonta maitoa, paitsi iltadrinksut veteen..

kerralla nappaan eikä taatusti hölsky ja efektikin on havaittavissa kun lihakset tuntuvat muuttuvan 'raskaiksi ja täysiksi' :)

juu ja 'kehitys' on huimaa.

Back
Ylös Bottom