Migreenikö?

Ikä
40
On ollutkin juttua tästä mut ei siitä mitään selkeetä saannut mut jos nyt..
ELikkäs tuossa illalla makasin rentoutuneesti ja rupesin tekstiviestiä väsäämään kunnes huomasin että mitäs vittua..tekstiä en nää kunnolla jo joku hemmetin kirkas eriväreillä vilkkuva ja erillaisia kuvioita sisältä käppyrä ilmestyi vasemman silmän näkökentään..noh sitä ihmetellässä alkoi vasemman silmän vasempaan alakulmaan ilmestyä tummä pyörivä ihmetys..sit koht tuntu et näkölähtee...tästä hetki ja armoton päänsärky hyökkäsi ja jatkuu vieläkin tosin vaimeana...Elikkäs Oliko nämä nyt niitä klassisia migreenin alkuoireita vai vittu onko aivoissa vikkaa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onneksi olokohon!! Omaat erittäin vittumaisen "taudin". Mulla on justihin nuo samat oireet ennen kuin mulle tulee migreeni. Jos tulee uudestaan niin, en oo ihan varma, terveyskeskuksestä taitaa saada sellaasia pillereitä jotka estävät migreenin kun se otetaan sen alkuvaihees.

no mulla on ennenkin ollut lieviä näköongelmia ja päänsärkyä,mut eipä niihin ole sen enempää kiinnittänyt mut nyt ne oli jo ihan eri luokkaa...ei hjyvä

Originally posted by WhiteExorcist
ELikkäs tuossa illalla makasin rentoutuneesti ja rupesin tekstiviestiä väsäämään kunnes huomasin että mitäs vittua..tekstiä en nää kunnolla jo joku hemmetin kirkas eriväreillä vilkkuva ja erillaisia kuvioita sisältä käppyrä ilmestyi vasemman silmän näkökentään..noh sitä ihmetellässä alkoi vasemman silmän vasempaan alakulmaan ilmestyä tummä pyörivä ihmetys..sit koht tuntu et näkölähtee...tästä hetki ja armoton päänsärky hyökkäsi ja jatkuu vieläkin tosin vaimeana...Elikkäs Oliko nämä nyt niitä klassisia migreenin alkuoireita vai vittu onko aivoissa vikkaa

Googlaa niin ehkä rauhoitut. Mulle tuli auraefekti syksyllä, ilman päänsärkyä. Kävin (yksityisellä) lekurissa + neurolla juttelemassa, tekivät normaalit koputtelut. Mitään aivohalvaukseen viittaavaa ei tosiaan löytynyt, joten diagnoosiksi tuli migreeni.

Noi on todella pelottavia juttuja kun ensimmäisen kerran osuu kohdalle, ja toki onhan siinä aina se pieni riski että kyse olis muusta kun migreenistä - mutta kun kerta sulle se päänsärkykin tuli niin olisin aika huoletta.

Jos näkö alkaa oikeasti lähteä (siis muutakin kuin säkenöiviä kuvioita) toiselta puolelta, puhe menee puuroksi ja / tai toinen puoli kropasta puutuu, niin sitten kiireellä sairaalaan ja tilaukseen liuotushoitoa..

Re: Re: Migreenikö?

Originally posted by uga
Googlaa niin ehkä rauhoitut. Mulle tuli auraefekti syksyllä, ilman päänsärkyä. Kävin (yksityisellä) lekurissa + neurolla juttelemassa, tekivät normaalit koputtelut. Mitään aivohalvaukseen viittaavaa ei tosiaan löytynyt, joten diagnoosiksi tuli migreeni.

Noi on todella pelottavia juttuja kun ensimmäisen kerran osuu kohdalle, ja toki onhan siinä aina se pieni riski että kyse olis muusta kun migreenistä - mutta kun kerta sulle se päänsärkykin tuli niin olisin aika huoletta.

Jos näkö alkaa oikeasti lähteä (siis muutakin kuin säkenöiviä kuvioita) toiselta puolelta, puhe menee puuroksi ja / tai toinen puoli kropasta puutuu, niin sitten kiireellä sairaalaan ja tilaukseen liuotushoitoa..

No eipä sillaisia ilmennyt joo..kai mä olisin erikondiksessa jos olis aivoverenvuotoa tai jotan vakavampaa...luulisin..ja toivottavasti!???:eek:

Juuh, migreeniltahan toi kuulostaa.. Mut onneas saat kiittaa, etta kuitenki noinkin lievana.. Itella ku kohtaus iskee ni se on ensin otettava niihin sahalaitoihin laakeet ja sen jalkeen samantien pimeeseen nukkumaan ja toiset pillerit kurkusta alas.. Jos hyva tuuri kay ei tarvitse oksennella.. :) Valoa ei kesta yhtaan, eika mitaan aaniakaan pahemmin.. Pari paivaa melkeen menee sangyssa ku paa ei kesta minkaan nakosta liiketta ja olo on muutenki paska..
Et sellasta se.. :)

Migreenihän se ja kaikkein ikävintä muotoa. Tervetuloa porukkaan.

Yleensä tuollaisen valoilmiön jälkeen tuleva päänsärky on kaikkein voimakkainta ja tosiaan voi tuntua vielä lievänä parinkin päivän päästä. Joskus harvoin käy niinkin, että valoilmiön jälkeen ei tulekaan särkyä.

Mene mahdollisimman nopeasti lääkäriin, niin saat tehokkaat lääkkeet tuohon vaivaan. Hieman kalliitahan ne parhaat rohdot ovat, mutta kun kohtaus iskee, niin ei siinä rahaa ajattele...

Tervetuloa kerhoon!

Migreeni on ikävä juttu, mutta lääkäriltä saa kyllä tehokasta lääkettä. Minulla yksi oire tulevasta migreenikohtauksesta on hillitön makean himo, eli siinä vaiheessa kun lusikoin hunajaa ja rouskutan sokeripaloja niin tiedän että kohta koskee jos ei ota lääkettä. Muitakin oireita tietysti on... Kun otan lääkkeen ajoissa niin ei tarvitse kärsiä helvetillistä tuskaa kahta päivää.

Originally posted by Bellezza
Tervetuloa kerhoon!

Migreeni on ikävä juttu, mutta lääkäriltä saa kyllä tehokasta lääkettä. Minulla yksi oire tulevasta migreenikohtauksesta on hillitön makean himo, eli siinä vaiheessa kun lusikoin hunajaa ja rouskutan sokeripaloja niin tiedän että kohta koskee jos ei ota lääkettä. Muitakin oireita tietysti on... Kun otan lääkkeen ajoissa niin ei tarvitse kärsiä helvetillistä tuskaa kahta päivää.

Minkämerkkisiä nuo ennalta otettavat lääkkeet ovat ? Itse käytän Imigrania suihkemuodossa ja ohjeissa sanotaan, että ainetta pitää ottaa vasta sitten kun särky on jo alkanut. Aine tosin toimii 20-30 minuutissa, joten särkyä ei tarvitse kärsiä kovin pitkään, mutta silti kiinnostaisi, jos nuo ennalta otettavat ovat yhtä tehokkaita ?

Welcome to the club! Onneksi sentään noin lievänä... Minullakin migreeni todettu vajaa kymmenisen vuotta sitten ja onneksi migreeni kohtauksien määrä on harventunut. Itselläni migreeni alkaa pienten valopisteiden ilmestymisestä, kun ne katoavat näkö sumenee hieman ja yleensä tämän jälkeen tulee voimaton olo ja päänsärky iskee kuin halolla päähän lyötyyn... Yleensä päivä/yö lepoa riittää minulle.

Ja lääkkeistä vielä että niitä en ole käyttänyt lähes viiteen vuoteen ja esim. Imigra on täysin tehoton, ja sitä tehoavaa lääkettä en muista ja reseptikin pitäisi uusia :D

Migreeniä on kahta laatua. Aurallinen on toi mihin kuuluu noi näköhäiriöt, auraton on se, missä kohtaus alkaa suoraan päänsäryllä.

Noissa näköhäiriöissä on musta se etu, että tietää, et nyt on migreeni tulossa ja osaa ottaa lääkkeet ajoissa. Mulla lääkkeenä Maxalt, jotka maksaa 10€/pilleri, joten sentin venyttäjänä tulee lykättyä sitä pillerin ottoa ja toivottua, että olis ihan normaalia päänsärkyä. Kun sitä lääkkeen ottamista lykkää niin ei tehoakaan sit enää niin hyvin :(

Onneks on kohtaukset vähentynyt, kun siirryin töistä koulun penkille ja saan nukkua vähän enemmän. Mulla ainakin kohtauksia tulee heti, kun uni jää vähiin tai rytmi sekoaa.

Migreeniltähän toi kuulostaa, itellä oli tossa 15 ikävuoden molemmilla puolilla migreeniä täysin samoilla oireilla melko paljon (n. 1 kerta kuukaudessa) mutta sitten se onneks väheni itsestään ja nykyisin on todella harvoin.

Mulla alkoi tosta "näköhäiriöstä" ja siitä n. tunti ja alkoi armoton päänsärky jota kesti loputtoman kauan (useita tunteja) ja seuraavana päivänäkin vielä kaikki äkkinäisemmät liikkeet sattui päähän silleen ikävästi, eli yleensä tuli pari päivää vuodelepoa. Mitään buranaa ihmeellisempää en silloin syönyt, mutta isälläni on ollut migreeniä ihan riittävästi ja jotain "teholääkkeitä" se siihen sai, piti olla aina mukana ja ottaa HETI kun oireet alkoi ja ne kyllä auttoi, maksoivat muistaakseni lähemmäs 100 mummonmarkkaa kappaleelta mutta oli ne sen arvosiakin (ja kela ja vakuutushan ne korvaa ainakin suurimmalta osin).

Todellakin..Vielä eilenkin pää oli hiukan outo,mutta nyt ei enää mitään ongelmaa.Äidiltä päätin tuota kysästä ja hän sanoi ettei yhden kohtauksen perusteella kannata vielä tohtoris-sedän luokse hakeutua...Itse olen kyllä erimieltä.Eikö tälläiset asiat ois kuitenkin paras hoitaa ajoissa kunnokseen oli jotain tai ei.'

No,mutta jospa tästä ei tulisi tapa:rolleyes:

Migreeni hyvinkin! Itselläni myös tossa 15 ikävuoden tienoilla samanlaista oireilua ja joskus huomas vieläpä, että tapahtu jonkin näköstä puutumista käsivarsissa ja nakeissa... vaikka mitä teit niin ei puutumispistely lähteny pois. Aika nihkeetä oli meinaa.

ELikkäs tuossa illalla makasin rentoutuneesti ja rupesin tekstiviestiä väsäämään kunnes huomasin että mitäs vittua..tekstiä en nää kunnolla jo joku hemmetin kirkas eriväreillä vilkkuva ja erillaisia kuvioita sisältä käppyrä ilmestyi vasemman silmän näkökentään..noh sitä ihmetellässä alkoi vasemman silmän vasempaan alakulmaan ilmestyä tummä pyörivä ihmetys..

Ton kuvauksen perusteella sanoisin että alienit abduktoivat sut, Soita Fox Mulderille. :rolleyes:

Morientes!Joo teretulemast!Oma migreeni alko 16 vuotta sitten.Paljon vittumaisempaa uraa ei olis voinu toivoa!!Meikäläinen on ollu välillä melkeen mielenterveys potilaana jatkuvien kipujen ja ennen kaikkea niiden PELKOJEN takia!Ajan myötä kehittyi mm.erinäkösiä paniikkikohtauksia jolloin en joskus uskaltanu lähteä melkeen viikkoon 200m himasta pidemmälle.tämä kaikki koska pelännyt kohtausten uusiutuvan.Itse olen joutunut jättämään pois punaviinin,sitrushedelmät,pähkinät,juustot +1000 muuta ruoka-ainetta yövalvomiseia mietin hyvin pitkään ja kännit viittii vetää max.1krt/2kk.säännöllisillä elämäntavoilla pääsee kyllä aika pitkälle.Nykyään ovihommia pystyy tekeen krt.viikoon hyvien lääkkeiden ansiosta.Parhaimmaksi olen havainnut MAXALT RABITAB nimisen kylmäkuivatun tabun joka imeytyy saman tien eikä vaadi nestettä.Myös imigran pistokset toimii asiallisesti.JOS JOKU TAHTOO TIETÄÄ TAUDISTA JOTAIN TAI KYSYÄ VINKKEJÄ HOITOON YM.niin meilatkoon: primobolandepot@hotmail.com Tiedän aiheesta VALIT.aikas lailla!
:wall:migreeni:down:

Sairasta:lol2: ...Tosin yksi syy voi olla huono näkö..siis ei ulkonäkö sillähän se on todettu jo naispuolisia vetäväksi:lol2: vaan toi silmien näkökyky...huonosti tahtoo nähdä kauaksi ja silmät vässyy ja kuivuu ja ja...Eikös tuollainen voi myös laukaista migreenin????

mulla tehoo orudis 100mg jos tajuu ottaa heti oireitten alussa, mukavasti halvempi kuin oikeet stopperit. Ei vaan sovi kaikille

Ajattelin kaivaa taman threadin esille, kun tuo aviopuolison migreeni on paasemassa hanskasta. Tama nyt saattaa olla yhta tyhjan kanssa kysella, mutta ei se mitaan, joskushan joku voi tietaa jotain mita han ei vajaan kahdenkymmenen vuoden migreenikokemuksella tieda.

Kaikki mahdolliset faktorit voivat johtaa kohtaukseen:
-unen puute
-verensokereiden lasku
-hartiajumitus
-ravintofaktorit (pahkinat, punkku, juusto etc.)
-kirkkaat valot
-humala (tai viimeistaan krapula)
-hormonitasapainon jarkkyminen (eli menkat ja ovulaatio ongelmallisia)

Ja siis puolisoni on nappaillut jos jotakin laaketta, estolaakityksesta kohtauslaakitykseen. Estolaakitykset saattavat toimia pari kk:ta ehkaisevasti, mutta sitten niista lahtee tera ja homma kosahtaa (toissa viikolla viisi migreenia viitena paivana putkeen). Taman kertaiset napit toimivat tosiaan tovin ihan kohtuullisesti (migreeneja about muutama kuukaudessa ilman oksentelua, ts. pahin tera poissa), mutta ei siis kauan. Kohtausnapit ovat periaatteessa toimineet suht luotettavasti, eli ajoissa otettuna on vienyt migreenin pois kokonaan, mutta nyt noi naratriptaanitkaan ei toimi kuin about 1/4:sta kerroista.

Hmm. En nyt tieda, etta mita vastausta ma etsin ihmisilta -jos jotain ideoita on, niin pista ihmeessa! Idea saattaa olla tuttu, mutta samalla ehka jollekin muulle voi tarjota uuttakin tietoa... Ja jos joku ehdottaa paan sahaamista irti, niin turha vaiva -se on aika usein puolisoni mielessa. Lahete spesialistille on myos vetamassa, mutta kun nuo lekuritkaan ei tunnu aiheesta kaikkea tietavan.

E: ah soo, ehka se vihulaisin kaikista taustatekijoista jai uupumaan: Stressi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom