Migreenikö?

Mittauttakaapa verenpaine, meillä on koko perheellä migreeniä ja veljellä varsinkin verenpaine sekä sen kova vaihtelu yhteen aikaan (stressiä) sai kohtauksia tulemaan todella tiheästi ja oksentamiseen asti. Nyt kun verenpaine normaali niin on migreenikin vähentynyt.

Edit: Toinen mikä tuli mieleen niin näytön tuijotus, varsinkin pidemmän aikaa aiheuttaa ainakin itsellä satunnaisesti migreeniä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mittauttakaapa verenpaine, meillä on koko perheellä migreeniä ja veljellä varsinkin verenpaine sekä sen kova vaihtelu yhteen aikaan (stressiä) sai kohtauksia tulemaan todella tiheästi ja oksentamiseen asti. Nyt kun verenpaine normaali niin on migreenikin vähentynyt.

Edit: Toinen mikä tuli mieleen niin näytön tuijotus, varsinkin pidemmän aikaa aiheuttaa ainakin itsellä satunnaisesti migreeniä.

Toi verenpaine yhtena tekijana ei ole tarkalleen tiedossa, joten taitaa olla paikallaan selvitella sita. Naytto on joo kanssa yksi paha rasti, tosin noi modernimmat skriinit on vahemman ongelmallisia, kun niissa tuo kuva ei vapaja ihan yhta pahasti kuin vanhoissa tilansyojissa. Kylla niillakin tosin miggiksen saa aikaan, kun tarpeeksi tuijottaa :urjo:

Teini-iässä oli migreenikohtauksia kuukauden välein. Huomasin jossain vaiheessa, että migreeni iski aina suklaan syömisen jälkeen -> lopetin suklaan syömisen -> ei ole ollut enää sen jälkeen migreenejä. Aika usein on tullut houkutus kokeilla vieläkö suklaa aiheuttaa oireita. En vain ole uskaltanut, sen verta inhottava kokemus migreenikohtaus on. Itselle ei mujuten ollut mitään apua yhdestäkään "täsmälääkkeestä" mitä tuli kokeiltua.

Toivottavasti keksitte syyn puolisosi migreeniin! (jos siihen ylipäätänsä on mitään yksiselitteistä syytä)

EDIT: Onko kenellekkään tullut pysyvää vauriota migreenistä? Itse huomasin migreenikohtauksen jälkeen, että näkökenttään ilmestyi mustia pisteitä jotka liikkuvat katseen mukana. Ilmeisesti silmään oli kohdistunut suuri paine kohtauksen aikana ja aiheuttanut lasiaisen sumentuman.

Mulle saattaa tulla migreeni verensokerin laskemisesta, nesteen puutteesta, alkoholista (yleensä krapulan seurauksena), kovasta fyysisestä ponnistuksesta (esim. kyykkäys), auringonvalosta, stressistä, lihasjumeista, ennen menkkoja ja ehkä siitä unen puutteestakin sekä tietyistä ruoka-aineista. Verenpaine on ollut aina kohdillaan, mutta tietysti noissa kovissa fyysisissä ponnistuksissahan se hetkellisesti nousee.

Itse käytän Zomic -nimistä täsmälääkettä, joka auttaa minulle hyvin. Mutta kyllähän se aika kallista on... Noita estolääkkeitä kannattaa harkita lääkärin kanssa. Mullekin niitä joskus ehdotettiin, mutta en alkanut syömään. Yleensä pakotan itseni oksentamaan sormet kurkkuun työntämällä, koska tiedän että sillä kipu helpottuu.

Mulla on nykyään migreeniä ehkä muutaman kerran kuussa. Välillä enemmän, välillä vähemmän, mutta yleensä kuitenkin vähintään kerran ennen menkkoja. Auroja en näe ja siksi välillä onkin vaikeaa tulkita, onko tulossa migreeni vai ei. Toisaalta olen ymmärtänyt, että minulla ei juurikaan ole tuota tavallista päänsärkyä, ainoastaan migreeni. Harva ihminen oikeasti ymmärtää, minkälaista kipua migreenistä voi pahimmillaan aiheutua. Sitä kun ei voi verrata tavalliseen päänsärkyyn. Exät alkoivat ymmärtämään sen jälkeen, kun ne näkivät mun makaavan vessan lattialla kipujen kourissa itkemässä ja oksentamassa. Ja mulla on oikeasti aika korkea kipukynnys enkä yleensä itke kivun vuoksi.

Mulla meni elämäni pahimman migreenikohtauksen aikana kerran puhekyky hetkeksi. Yritin saada sanoja ulos suustani, mutta en kyennyt muodostamaan niitä. Se oli omituista. Migreenihän on jonkinlainen häiriö aivoissa. Sit kerran mä menin kerran sairaalaan päivystykseen ja silloinen avomies vei minut sinne kovan kivun takia. Pyysin saada piikin migreenin takia, mutta harmi oli melkoinen jonkun ajan jonotuksen jälkeen kun ne sanoivat sieltä, ettei niillä ollut juuri sillä hetkellä sitä lääkettä nesteenä. Onneksi migreeni jotenkin hävisi vähän sen jälkeen oksentelun ja muun seurauksena. Jotkut pahimmat tapauksethan pääsevät ohi kaikkien jonojen tuonne tiputukseen

Mulla kaverit "vähättelivät" aikoinaan mun krapuloita. En vielä silloin ymmärtänyt, että mulle tulee aina normaalin krapulan lisäksi migreeni ja ne aina kuvittelivat, että mä pistän siihen krapulaan pientä esitystä peliin, eli "näyttelen". Mulla kun alkoi tuon kovan päänsäryn lisäksi tuo krapulaoksentaminen vasta illalla ja sitä kesti myöhään yöhön. Krapulahan on tietysti itse aiheutettua, mutta on mukavaa nykyään kun ymmärtää sen, minkä takia on niin paha olo ja osaa ottaa siihen lääkettä.

Ja itselle tulee usein sellainen olo jostain kumman syystä, että lintsaa jos on migreenin takia esim. pois töistä. Kumma juttu. Useinhan migreeni tulee sellaisille tunnollisille, vastuuntuntoisille, pilkkua viilaaville ja täydellisyyteen pyrkiville henkilöille, jotka stressaavat helposti. Toisaalta eräillä se on sellainen sukurasite.

Ystävälläni muuten todettiin migreenin "alalaji", eli sellainen sarjoittainen päänsärky (= Hortonin oireyhtymä). Hänellä särki päätä päiväkausia. Ilmeisesti menkkojen loppuminen raskauden aikana lopetti pääsäryt. Hän söi tähän vaivaan kolmea eri lääkettä.Voisiko tyttöystävälläsi olla tämä oireyhtymä? Kummitätini kärsi myös kovista migreenikohtauksista, mutta hänellä loppui migreeni kuin seinään siinä vaiheessa kun hänelle tuli vaihdevuodet. Eli hormoneilla on siis oltava osuutta asiaan naisilla.

Hortonin oireyhtymä: http://www.migreeni.org/Pages/sarjoittainen.html

www.migreeni.org

Anonyymi – nuo sun migreenin taustatekijat kuulostavat melko lailla samankaltaisilta kuin aviopuolisollani.

Zomic –onko kyseessa Zomig? Se kuulostaa vahan tutulta, saman ryhman kohtauslaakkeita kasittaakseni kuin Naramig. Loysin netista tietoa nenasuihkeesta: Onko sulla kaytossa se? Jos on; miten nopeasti se vaikuttaa? Riittaako 5mg/yksi suihke? Voisin kuvitella, etta se imeytyy paljon nopeammin kuin tabletti. Tuossa lisatietoa: http://www.astrazeneca.fi/sites/18/imagebank/typearticleparam11393/Zomig_nasal_PIL.pdf

Tuo oksentaminen on tuttu juttu. Toisinaan se auttaa, toisinaan ei. Miltei aina siihen paadytaan, jos kohtauslaake ei potki. Ja koska se kohtaustiheys ei pysy hanskassa ilman estolaakitysta, niin siksi sopiva estolaakitys on hakusessa.

Auroja vaimoni nakee toisinaan, useammin tosin migreenia edeltaa megalomaaninen vasymys (siis kun migreeni iskee ilman ilmeisia faktoreita), joka vaivaa puoli paivaa ennen kuin migreeni alkaa. Tuota vasymysta ei vain aina pysty yhdistamaan kohtaukseen. Kallonpohjalihasten akuutti jumitus on kanssa aika varma merkki –magnesiumin paivakohtaiset suositukset ylittamalla pystyy joskus hieronnan kanssa pelastamaan migreenilta.

Sairaalakeikat migreenin takia tulevat vastaan harvemmin. Muutaman paivan migreenin johdosta alkaa ihminen kuitenkin olla niin heikossa hapessa, etta tippa on koettu tuolloin tarpeelliseksi.

Tuo ‘krapula’ on merkillinen ilmio. Itse en karsi muusta kuin psyykkisesta krapulasta (okei, lukuunottamatta ns. overikeisseja), siina missa puolisoni krapula vaistamatta johtaa migreeniin. Alkaa alkoholin nauttimisen perustelu olla vahan vaikeaa tilanteessa, jossa jopa yksi sidukka pystyy laukaisemaan kahdentoista tunnin piinan. Is it really worth it?

Tuo tunnollisuus yms. kuvastaa kumppaniani hyvin lahjakkaasti. Samaten se on sukurasite.

Hortonin oireyhtymasta olen kuullut puolisoni puhuvan. Sita se ei hanen tapauksessaan taida olla. Oireet alkoivat liian aikaisin ja eivat kohtaa linkin kuvausten kanssa. Tosin muistin oirekuvauksista taas yhden vanhan triggerin: Paineen vaihtelun. Lomailu on mukavaa, kun toinen tietaa lentamisen johtavan tod nak kohtaukseen...

Tuo migreenin loppuminen raskauden aikana taitaa olla jokseenkin yleinen naisilla. Siis ei valttamatta jokaisella, mutta aika monella, nain olen kasittanyt. Se testi saattaa tulla eteen jossain vaiheessa tulevaisuutta, sinallaan mielenkiintoista... Vaikka ehka siihen raskauteen lienee hyva olla muitakin motivaattoreita. :rolleyes: Vaihdevuodet on toinen hyva pointti, tosin sekaan ei taida olla jokaista koskeva. Kaikista migreenitriggereista huolimatta noi hormonit taitaa olla niita kaikkein merkittavimpia, siita tod olemma samaa mielta. Tuoltahan aiheesta loytyy lisaa: http://www.migreeni.org/

Janne22 -suklaa: Joka kerta riski bisnes. Harvemmin tulee nautittua, tosin ei se Aina aiheuta kohtausta. Ehka mutulla 1/3 kerroista. Damat, mita olen itse ymmartanyt aiheutuneen on hammaskiilteiden kuluminen, alipainoisuus, silmien verisuonien repeily ja tietenkin se pahimmissa pitkaanjatkuvissa kohtauksissa mukana oleva riski nesteiden liiallisesta poistumisesta (eli se tippa on potentiaalinen hengenpelastaja). Noista suurin osa on vain valillisesti migreenin aiheuttamia, eli se itse kipu suoranaisesti ei taida aiheuttaa damagea? Meni mutulle, etta joku paremmin tietava saa kertoa jos kasitykseni on pahasti hakusessa.

Itsellä kans migreeni, oksennus on väistämätön, mutta helpottaa todella sen jälkeen. Pahimpana migreenikohtaukset oli kun käytin Yasmin e-pillereitä. Lekuri huomas vihdoin, että Yasminit ovat kaikista huonoimpia migreenipotilaille, laukaisevat kohtauksen. Joten pillereiden vaihto ja migreenikohtauksia ei sen koommin juuri ole tullut. :)

Tuo migreenin loppuminen raskauden aikana taitaa olla jokseenkin yleinen naisilla. Siis ei valttamatta jokaisella, mutta aika monella, nain olen kasittanyt. Se testi saattaa tulla eteen jossain vaiheessa tulevaisuutta, sinallaan mielenkiintoista... Vaikka ehka siihen raskauteen lienee hyva olla muitakin motivaattoreita. :rolleyes: Vaihdevuodet on toinen hyva pointti, tosin sekaan ei taida olla jokaista koskeva. Kaikista migreenitriggereista huolimatta noi hormonit taitaa olla niita kaikkein merkittavimpia, siita tod olemma samaa mielta. Tuoltahan aiheesta loytyy lisaa: http://www.migreeni.org/

Muistaakseni äitini on joskus puhunut, että hänellä migreeni meni pahemmaksi raskauksien aikana. Ja että hänellä migreeni on helpottunut iän myötä, jopa ennen vaihdevuosia. Kai sitä hormonitasot alkavat tasoittumaan jo aikaisemmin.

Muuten kyllä kuulostaa tutulta, valitettavasti. Mulla kohtauksia ei enää ole ollut kovin usein. Ehkä mä oon oppinut ottamaan rennommin, sillä stressi laukaisee helposti migreenin. Mäkin käytän tuota Zomigia ja sen avulla mä kyllä pystyn olemaan noin suunnilleen toimintakuntoinen.

Tohon stressiin mä kerran kokeilin beetasalpajia, kun tiesin, että edessä on tilanne, jota mä jännitän kauheesti. Se auttoi, ei tullut migreeniä. Mutta ilmeisesti beetasalpaajia on jo kokeiltu, kun mainitsit tuon estolääkityksen?

Itsellä kans migreeni, oksennus on väistämätön, mutta helpottaa todella sen jälkeen. Pahimpana migreenikohtaukset oli kun käytin Yasmin e-pillereitä. Lekuri huomas vihdoin, että Yasminit ovat kaikista huonoimpia migreenipotilaille, laukaisevat kohtauksen. Joten pillereiden vaihto ja migreenikohtauksia ei sen koommin juuri ole tullut. :)

Mulla oireet helpottivat kun käytin Nuvaringiä. Eli siis vaikutusmekanismi sama, kuin pillereissä, mutta se on sellainen emättimeen asetettava rengas, josta hormonit imeytyvät tasaisemmin. Ilmeisesti noi piikit elimistön hormonitasoissa pahentavat tilannetta.

Liikuntaa yleisesti ei taida olla mainittu? Eli siis ei välttämättä tarvitse olla mikään tiukka kyykkysarja, vaan joskus jos migreeni on jo vähän tuloillaan, saattaa jopa kävelykin olla viimeinen niitti.

Jostain muistan lukeneeni, että jos ranteille suihkuttaa vuoroin kylmää ja kuumaa vettä, auttaisi se vaikuttamalla verisuonten laajenemiseen, jonka epäillään olevan säryn aiheuttaja. Mutta todennäköisesti tuo toimii korkeintaan miedoimpiin versioihin. Itselleni siitä ei ole ollut mitään apua.

Ei voi toivottaa muutakuin tsemppiä. Toivottavasti joku apu löytyy!

Jo, Zomig on se mun lääke myös (kirjoitin väärin) ja se tais kuulua joihinkin triptaami -lääkeryhmään (?) tai ainakin johonkin trip... -alkuisiin. Nenäsuihketta mulla ei ole.

Mulle ei tule automaattisesti migreeniä, jos otan alkoholia. Lähinnä se tulee vain kunnon krapulassa. Tai joskus se saattaa tulla alkoholista, jos ottaa vaan muutaman.

Mulla tulee kans aika väsynyt olo migreenin seurauksena samoin kun mulla menee toinen sierain tukkoon, kumma juttu tämäkin. Ja mun migreeni on aina toispuoleista ja sykkivää. Tosin tuo puoli vaihtelee välillä eri kohtausten yhteydessä, mutta en tiedä mistä se johtuu. Yleensä puoli on kuitenkin oikea.

Mun migreeni ei ole niitä kaikkein pahimpia, mutta olen kokenut kyllä tosi pahoja kohtauksia. Yleensä ne ovat kuitenkin "kestettävissä".

Olen kuulut, että sauvaa tulisi välttää (ainakin kohtausten aikana) sekä hierontaa, vaikka toisinaan se minunkin mielestäni helpottaa oloa. Mulla taas toi migreenin tulo väistyy joskus sillä, että lähden kävelylenkille ulos ja saan happea.

Pahimpana migreenikohtaukset oli kun käytin Yasmin e-pillereitä. Lekuri huomas vihdoin, että Yasminit ovat kaikista huonoimpia migreenipotilaille, laukaisevat kohtauksen. Joten pillereiden vaihto ja migreenikohtauksia ei sen koommin juuri ole tullut. :)

Tuo on todella yksilöllistä, harmi vain että aina pitää kokeilla...
Neurologi suositteli kuukautismigreenin poistamiseksi syömään ehkäisypillereitä 2-3 laattaa putkeen. Gyne antoi Yasmin-respetin, ja sen aikana hormonitasot myös pysyivät tasaisempina.
Migreenikohtaukset eivät juuri muuttuneet laadultaan, ja harvenivat.
Se on tosi hyvä, sillä minulla kohtaus kestää aina 72t.

Kohtauksiin minulla on Maxalt rapitab ja Zomig nasal -ensimmäinen sulaa kielelle ja imeytyy suun kautta, toinen nenäsuihke. Tämä siksi, että pahoinvointi on joskus aika... paha :urjo: Jo alkaneeseen kohtaukseen käytän buranaa ja panacodia kunnon annostuksella, jos ei okseta.

Itse maksoin mielenrauhan vuoksi yksityisen lääkärin palveluista, ja kävin tutkituttamassa nuppini migreeniin erikoistuneella lääkärillä. Selvisi, että epilepsiaa tms ei ole, ja oikeat lääkkeetkin löytyivät. Nyt minulla on mustaa valkoisella siitä, että sairastan migreeniä. Se tieto helpottaa, kun aina tulee niitä epäilyjä siitä, että onko migreenikko oikeasti edes sairas. Yksityiselle laitettu summa oli yksi parhaista investoinneista ikinä.:thumbs:

Yksi juttu tuli vielä mieleen. Eli lihasjännitys saattaa olla myös yksi laukaiseva tekijä ja esimerkiksi pielessä oleva purenta tai nukkuessa tapahtuva hampaiden voimakas pureminen tai narskuttelu saattavat aiheuttaa pään alueelle lihasjumeja ja sitä kautta migreeniä.

En pistäis pahakseni, jos meneillään olevan oikomishoidon seurauksena pääsisin migreenistäkin eroon...

Aikoinaan kun tuli juotua enemmän, niin krapulat olivat jotain aivan älytöntä.

Aamulla aina konttaamalla, kunnon sykkeellä iskevän pääkivun tahdissa raahauduttiin vessaan. Oksennus, toinen ja sitten vaivalloisesti ylös ja huuhtelemaan puoli kuolleelta näyttäviä kasvoja, samalla katsoen elottomia, sairaita silmiä huomaten ne omakseen. Kyyneleet valuu silmistä pääkivun takia ja liikkuminen on tuskaa, särkylääkettä perään ja pimeään huoneeseen. Eipä tiennyt poikanen tuolloin, että migreenihän siellä taustalla keveästi jolkotteli.

Vuosia myöhemmin työpaikalla olin työnjohtajien kopissa ja katselin tietokoneen monitoria. Siinä oleva kuva levisi vasemman silmän näkökenttään ja alkoi aaltoilla. Ihmettelin tätä ja palasin työpisteelle. Soittelin tyttöystävälleni ja kyselin aaltoilusta, hän epäili migreeniä ja käski mennä sairaalaan samantien.Palasin työnjohtajien koppiin selittämään rauhallisella äänellä, että nyt pitää lähteä, koska vasemman silmän näkökenttä on puoleksi viturallaan. Anoppilaan kuiten mentiin eka ja sieltä migreenilääke huiviin. Pikkuinen pääkipu taustalla sitten lääkärille ja sieltä tuomioksi migreeni.

Vuosi myöhemmin oltiin kavereitten kans iltaa viettämässä, join kaksi kaljaa ja mentiin sen jälkeen paikalliseen kaljalle. Yhden kerkesin siellä ottaa ja aloin tuntemaan pääkivun tapaista. Oltiin muutenkin jo lähdössä ja aateltiin mennä pizzerian kautta. Pääkipu kasvoi ja kun olin kaverin luona saanut syötyä 1/3 pizzasta, lähin oksentamaan kaikki pois ja loppuyö menikin vituillisen pääkivun kanssa kylmään seinään nojatessa. Tuon jälkeen muistin ottaa lääkkeet matkaan joka paikkaan. :)

E-pillereista on kokemukset vahan kahdenlaiset: Toisaalta tasoittaa hormonitasoja ja siten ottaa migreeneista sen kaikkein pahimman teran pois (eli eivat jaa kuitenkaan pois). Toisaalta sitten e-pillerit yleisesti eivat taida olla paikallaan migreeni-potilailla erinaisten uhkakuvien kautta (mutu, mutta perustuu muistaakseni faktoihin) ja kaytannossakin ne on havaittu ongelmallisiksi reisien valtimoiden kiristelyjen yms. johdosta. Kokemuksia puolisollani on kolmenlaisista (eri hormonivahvuudet) pillereista, nimia en muista.

Beetasalpaajia on kaytetty, toimivat hetken kohtuullisesti (pari kk) ennen kuin migreenit alkoivat yleistymaan uudelleen. Taisi olla vain sivuoireena kipean pahat aamuheratykset, eli vasymysta tuottavat ja vievat lahimuistin (ei taysin, mutta silti huomattavasti).

Nuvaringia on testattu. Toimi toisaalta suht hyvin, eli hormonineritys oli tasaista (jalleen hivenen vahentynyt migreenien maara), mutta sitten oli muuta ikavaa sivuvaikutusta minka takia joutui se jouduttiin jattamaan.

Kylmasta/kuumasta vedesta en ole aiemmin kuullut. Taytyy kokeilla, vaikka se ei ehka toimisikaan. It's all worth a try...

Kipu vaihtelee aika vittumaisesti; yleensa se on silman takana ja unen aikana saattaa vaihtua toisen silman puolelle. Osa ongelmaa tietenkin on kallonpohjalihasten ja hartiajumituksen seurauksena se, etta kun se yleensa aina 'toinen' puoli, joka on kipea, niin sitten sita levollista puolta vaistomaisesti jannittaa ja se voi aiheuttaa toiselle puolelle seuraavalle paivalle uuden migreenin (tama siis silloin kun a. ei ole kohtauslaaketta tai b. se ei toimi jostain syysta).

Hieronnan valttamista en ole itse kuullut. Puolisoni nakemys asiasta on aika selva, jos se auttaa viemaan ajatukset pois kivusta (siis esim. aiheuttamalla ns. uutta kipua muualla), it's worth it. Jalkapohjien hieronta ja kammenien hieronta ovat yksi, mika pystyy lievittamaan kipua, varmaan verenkiertoon liittyvista tekijoista seka tietenkin siita, etta tuntoaisti jakautuu useamman kipupisteen valilla (mutua).

Liikunta voi laukaista migreenin. Varsinkin jos viedaan aarirajoille. Ilman oireita tapahtuvat kavelyt, joogat ja muut onneksi onnistuvat ilman ongelmia. Juoksua harrastettiin jossain vaiheessa, mutta se loppui kun jokaisen tiukemman lenkin jalkeen iski migreeni. :wall:

Toi ns. laaketieteellinen status on kylla onneksi vakaalla pohjalla, eli emme joudu arvailemaan mita on taustalla. Onpa puolisoni ollut demonstroimassa poikkeuksellisen pahaa migreenitapausta yliopistollisessa laakariopiskelijoille. Hah, joutui maksamaan vielapa poliklinikkamaksun. Lahete on paraikaa vetamassa neurologille. Siella on oltu tutkittavana viimeksi joitain vuosia sitten.

Hampaiden narskutus -siihen(kin) on tormatty. Pystyy aiheuttamaan pahempiakin lihasjumituksia ja sita kautta migreenia (tosin absurdia kylla, perheen pahin narskuttaja olen mina eika ole mitaan vaivaa, ei mitaan -mita nyt hampaat kuluvat). Se on kuitenkin saatu aisoihin.

Onko kukaan tormannyt teoriaan, jonka mukaan sydamen jonkintapainen synnynnainen pienen pieni reika pystyisi aiheuttamaan migreenia? Taalla Briteissa oli aiheesta keskustelua toista vuotta sitten, mutta sita keskustelua ei sitten tuntunut seuraavan mitaan. Ja etta tama vaiva pystyttaisiin operoimaan sydanoperaatiossa? Aika HC-kamalta kuulostaa, mutta tuli yhtakkia mieleeni.

Nostetaas tätäkin ketjua ylös..Ittellä ei ole ennen aikuisikää kuin kerran ennen ollut ilmeisesti migreeni. Nyt tämän vuoden puolella ollut 2 kertaa, mutta niidenkin välillä tosiaan 1,5kk väliä, ja mitä olen lueskellut muiden tarinoita, niin pääsen kyllä todella vähällä, näkökenttään vaan ilmestyy niitä valoja ja sahalaitoja, ja ei tänäänkään kyllä kestänyt kuin ehkä yhteensä tunnin, ja valoilmiöiden loputtua tulee vain kauhea väsymys ja pää takaraivon puolelta vähän kipeäksi, ei siis mikään sietämätön päänsärky ole, suht kevyt. Täytyy toivoa ettei nämä tästä pahene, jos pahenee niin uudelleen lääkäriin ja vaatimaan jotain lääkettä.

Oon itse päätellyt niin että taitaa johtua huonosta unirytmistä(vuorotyö) ja väsyneenä treenaamisesta. Täytyy ruveta tarkkailemaan että miten tuonne salille tulee mentyä ja missä vireystilassa.

On kyllä vittumainen vaiva, vaikka tosiaan on näinkin lievä migreeni.

Itellä on aikaisemmin aurallinen migreeni tullut noin 3kk välein, aurana mulla on ollut sokea piste näössä. Alkoi joskus 15-vuotiaana, silloin vähän säikäytti kun näkö heikkeni yhtäkkiä :D Aura kestää mulla sen 15-60min ja sitten alkaa todella lievä päänsärky, joka ei oikeastaan haittaa yhtään.

Viime viikolla migreeni tuli peräti neljä kertaa, sunnuntaina kahdesti neljän tunnin sisään. Sunnuntain viimeinen kohtaus oli todella paha päänsäryltään ja oli pakko käydä hakemassa lääkettä apteekista, ensimmäistä kertaa koskaan migreeniä varten. Otin vaan puolikkaan lääkkeen, jonka olisi pitänyt alkaa vaikuttamaan jo 15 minuutissa. Särky väheni hiukan, mutta pakko oli mennä nukkumaan aikaisemmin koska ei muutakaan pystynyt tekemään. Aura ei illalla täysin kadonnut, ja näkö on vieläkin hieman sumea ajoittain ja päätä särkee kun esimerkiksi kasvot ovat alaspäin.

Toivottavasti nää kohtaukset ei ala yleistymään, muistaakseni koulussa käskettiin hommaamaan migreenilääkitys jos oireita tulee yli kolme kertaa viikon aikana. Migreeniä kun ei saisi päästää kroonistumaan. Itsellä ei siis aikaisemmin päänsärky ole ollut ongelma, vaan tuo aura on enemmänkin vituttanut.

Kirjoitetaan vaikka tähän ketjuun, kun kadotin sen ketjun, mihin olen aiemmin migreenistä kirjoitellut.

Onko kukaan saanut migreeniä ruokavaliolla kuriin. Alkaa vituttamaan näiden lääkkeiden syöminen ja eihän nämä täsmälääkkeet myöskään mitään ilmaisia ole. Jostain luin, että mm. vehnää, sokeria, aspartaamia, arginiiniä ja tietysti alkoholia pitäisi välttää. Onko muita ohjeita?

Kirjoitetaan vaikka tähän ketjuun, kun kadotin sen ketjun, mihin olen aiemmin migreenistä kirjoitellut.

Onko kukaan saanut migreeniä ruokavaliolla kuriin. Alkaa vituttamaan näiden lääkkeiden syöminen ja eihän nämä täsmälääkkeet myöskään mitään ilmaisia ole. Jostain luin, että mm. vehnää, sokeria, aspartaamia, arginiiniä ja tietysti alkoholia pitäisi välttää. Onko muita ohjeita?
Mulla on ollut migreeniä, aina auralaisten, noin joka toinen kk tai kolmas kk kuukautisten aikaan tai ennen, eli selvästi hormonaalista, mutta koska ei joka kuukausi, varmasti elintavoilla on myös vaikutusta. Alkoholi ei sovi ollenkaan ainakaan siihen aikaan kuusta, liika kahvi ja sokeri eivät myöskään. Aspartaamia tai arominvahvennetta en ole vuosiin käyttänyt, mikä on harventanut kohtauksia jo sekin. Unen tarve on tavallista suurempi ja salilla pitää muistaa jättää vipunostot tekemättä, sillä aina se saa niskan jumiin, mikä on ollut yksi laukaiseva tekijä. Kaiken kaikkiaan pitäisi elää jatkuvasti äärimmäisen terveellisesti ja olla vieläpä stressaamatta, niin ehkä silloin kohtauksia ei tulisi, kun onneksi ei ole krooninen sairaus ja aina pystyn päättelemään, mitä tein väärin ennen kohtausta.

Tässä juuri pitkästä aikaa pahasta kohtauksesta kolmatta päivää toipuessa sitä todellakin toivoo jaksavansa skarpata nyt niin, ettei taas ensi kuussa olisi sama tilanne päällä.

Näissä lienee lääkityksissä taso parantunut ja hinnat alentuneet? Ainakin itsellä on Sumatripan toiminut aika hyvin. Mulla on kans estolääkityksenä alfasalpaaja Candesartan.

Oliko täällä joku aktiivisempi ketju olemassa migreeneille, kun ei äkkiseltään löytynyt?

Mulla auttoi parhaiten migreeniin kun vaihdoin eukkoa.
Eikä kannata nauraa koska asia on täyttä totta koska vittumaisen akan mukana lähti lamauttava migreeni, nykyään jos meinaa iskea stressi päälle niin tulee kyllä tuntemus että saisi kohtauksen mutta onneksi olen oppinut olemaan stressaamatta pienistä ja joskus hieman isommistakin asioista.
Kiire on usein stressaava tekijä mutta se on siitä hyvä että kiire menee ohi kun hetkeksi istuu alas.

Mulla auttoi parhaiten migreeniin kun vaihdoin eukkoa.
Eikä kannata nauraa koska asia on täyttä totta koska vittumaisen akan mukana lähti lamauttava migreeni, nykyään jos meinaa iskea stressi päälle niin tulee kyllä tuntemus että saisi kohtauksen mutta onneksi olen oppinut olemaan stressaamatta pienistä ja joskus hieman isommistakin asioista.
Kiire on usein stressaava tekijä mutta se on siitä hyvä että kiire menee ohi kun hetkeksi istuu alas.

Joo stressihän tosiaan on yksi laukaisutekijä. Itellä väsymys saa migreenin päälle useammaksi päiväksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom