Mulle saattaa tulla migreeni verensokerin laskemisesta, nesteen puutteesta, alkoholista (yleensä krapulan seurauksena), kovasta fyysisestä ponnistuksesta (esim. kyykkäys), auringonvalosta, stressistä, lihasjumeista, ennen menkkoja ja ehkä siitä unen puutteestakin sekä tietyistä ruoka-aineista. Verenpaine on ollut aina kohdillaan, mutta tietysti noissa kovissa fyysisissä ponnistuksissahan se hetkellisesti nousee.
Itse käytän Zomic -nimistä täsmälääkettä, joka auttaa minulle hyvin. Mutta kyllähän se aika kallista on... Noita estolääkkeitä kannattaa harkita lääkärin kanssa. Mullekin niitä joskus ehdotettiin, mutta en alkanut syömään. Yleensä pakotan itseni oksentamaan sormet kurkkuun työntämällä, koska tiedän että sillä kipu helpottuu.
Mulla on nykyään migreeniä ehkä muutaman kerran kuussa. Välillä enemmän, välillä vähemmän, mutta yleensä kuitenkin vähintään kerran ennen menkkoja. Auroja en näe ja siksi välillä onkin vaikeaa tulkita, onko tulossa migreeni vai ei. Toisaalta olen ymmärtänyt, että minulla ei juurikaan ole tuota tavallista päänsärkyä, ainoastaan migreeni. Harva ihminen oikeasti ymmärtää, minkälaista kipua migreenistä voi pahimmillaan aiheutua. Sitä kun ei voi verrata tavalliseen päänsärkyyn. Exät alkoivat ymmärtämään sen jälkeen, kun ne näkivät mun makaavan vessan lattialla kipujen kourissa itkemässä ja oksentamassa. Ja mulla on oikeasti aika korkea kipukynnys enkä yleensä itke kivun vuoksi.
Mulla meni elämäni pahimman migreenikohtauksen aikana kerran puhekyky hetkeksi. Yritin saada sanoja ulos suustani, mutta en kyennyt muodostamaan niitä. Se oli omituista. Migreenihän on jonkinlainen häiriö aivoissa. Sit kerran mä menin kerran sairaalaan päivystykseen ja silloinen avomies vei minut sinne kovan kivun takia. Pyysin saada piikin migreenin takia, mutta harmi oli melkoinen jonkun ajan jonotuksen jälkeen kun ne sanoivat sieltä, ettei niillä ollut juuri sillä hetkellä sitä lääkettä nesteenä. Onneksi migreeni jotenkin hävisi vähän sen jälkeen oksentelun ja muun seurauksena. Jotkut pahimmat tapauksethan pääsevät ohi kaikkien jonojen tuonne tiputukseen
Mulla kaverit "vähättelivät" aikoinaan mun krapuloita. En vielä silloin ymmärtänyt, että mulle tulee aina normaalin krapulan lisäksi migreeni ja ne aina kuvittelivat, että mä pistän siihen krapulaan pientä esitystä peliin, eli "näyttelen". Mulla kun alkoi tuon kovan päänsäryn lisäksi tuo krapulaoksentaminen vasta illalla ja sitä kesti myöhään yöhön. Krapulahan on tietysti itse aiheutettua, mutta on mukavaa nykyään kun ymmärtää sen, minkä takia on niin paha olo ja osaa ottaa siihen lääkettä.
Ja itselle tulee usein sellainen olo jostain kumman syystä, että lintsaa jos on migreenin takia esim. pois töistä. Kumma juttu. Useinhan migreeni tulee sellaisille tunnollisille, vastuuntuntoisille, pilkkua viilaaville ja täydellisyyteen pyrkiville henkilöille, jotka stressaavat helposti. Toisaalta eräillä se on sellainen sukurasite.
Ystävälläni muuten todettiin migreenin "alalaji", eli sellainen sarjoittainen päänsärky (= Hortonin oireyhtymä). Hänellä särki päätä päiväkausia. Ilmeisesti menkkojen loppuminen raskauden aikana lopetti pääsäryt. Hän söi tähän vaivaan kolmea eri lääkettä.
Voisiko tyttöystävälläsi olla tämä oireyhtymä? Kummitätini kärsi myös kovista migreenikohtauksista, mutta hänellä loppui migreeni kuin seinään siinä vaiheessa kun hänelle tuli vaihdevuodet. Eli hormoneilla on siis oltava osuutta asiaan naisilla.
Hortonin oireyhtymä:
http://www.migreeni.org/Pages/sarjoittainen.html
www.migreeni.org