Itselleni on muodostunut kuva, että jotkut hyvännäköiset ja urheilulliset mimmit innostuvat body tai bikini fitneksestä ja treenaavat 1-2 vuotta, jonka jälkeen pystyvät kisaamaan lajissa. Tietysti tissit, tukka ja kynnet laitettuna (rahalla).
En kritisoi kisaajia, naisia tai lajeja, mutta mietin vaan että onko minulle muodostunut realistinen kuva noista lajeista, eli kuva, että ne ovat enemmän kauneuskilpailuja jossa painotetaan urheilullista ulkonäköä, kuin fysiikkakilpaluja.
Bikini fitness -sarjassa on varmasti paljon niitä, jotka ovat lavalla muutaman hassun treenivuoden (jos sitäkään) jälkeen. Ja niin siksi, koska bikini fitness -sarjassa, ainakin näin maallikon silmin, painotetaan paljon sitä, mikä ei suoranaisesti urheiluun liity: Hyvät tissit (= melkein aina implantit), kauniit kasvot ja hiukset, laitetut kynnet, kauniit bikinit...mitäs muuta? Alavartalon lihasmassalla ja tiukkuudella näyttää olevan ainakin yhtä suuri rooli tuossa kisassa, ja sen takia kai tuo sarja paikkansa fysiikkakilpailuna lunastaa..?
Se mikä mua häiritsee siinä trendissä, kun lavalle mennään liian aikaisin, tai sitten ihan vain ei niin sopivilla geeneillä fysiikkalajin kannalta, on ne metaboliset ongelmat, joita ilmaantuu dieettaamisen jälkeen ja joista itketään paljon keskustelupalstoilla ja blogeissa. Kaikki eivät ole geeneiltään samanlaisia aineenvaihdunnaltaan, eikä kaikille dieettaaminen kisakireyteen ole järkevää edes useamman treenivuoden jälkeen. Samoin ei ole järkevää lähteä kisadieetille (jos ajatellaan, että kisadieetti on maksimissaan sen puoli vuotta), jos A) ei ole juuri mitään, mitä kuoria esille fläsän alta ja B) Fläsää on liikaa. Mua ihmetyttää se, kun rankan dieetin jälkeen naiset ihmettelevät, kun kroppa ei toimi, joutuu pelaamaan kilpirauhaslääkityksen kanssa, ja voi jos ja kun se thyroxinkaan ei toimi, ja voi kun just se omalääkäri ei satu olemaan endokrinologi...Ja siltikin lähdetään vielä uudestaan kisadieetille! Altistetaan kroppa samoille riskeille, joilla mahdollisesti voi olla olla jotakin yhteyttä niihin ongelmiin, jotka jostain ihmeen syystä sattuivat ilmaantumaan sen edellisen kisadieetin jälkeen... Ja tuolla on kenttä täynnä porukkaa, jotka komppaavat ihmisiä riskeeraamaan terveytensä uudestaan :jahas: